Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13

236 stemmer

1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

• Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

• AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

• Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
      15

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et tydelig flertall på borgerlig/sentrum, og potensielt borgerlig alene. Det vil ikke være mulig for Ap å få sine gjennom saker uten å samarbeide med DLD-kameratene sine. Ikke under noen omstendigheter kan Ap klare å holde live i en regjering hvis valget går slik som det ser ut til.

Erna trenger strengt tatt ikke være spesielt grei med FrP engang, for hun er garantert å bli bedt om å stille regjering. Hun har for eksempel mulighet til å benytte Per Bortens regjeringsoppskrift; Sp-KrF-V-H og likevel ganske så trygg på at FrP i opposisjon ikke vil støtte resten av opposisjonen i annet enn rene Tv2-Nyhetene-saker.

FrP KOMMER til å få mye gjennomslagskraft, for hvorfor ikke? Men det er ikke fordi Høyre er absolutt nødt. Det er fordi det er enklest og greiest for Høyre. Gi Høyrevelgerne de symbolsakene de vil ha, og la FrP-velgerne få de symbolsakene de vil ha. Ganske kompatible greier.

Større sannsynlighet med en ren Høyre-regjering enn ren Ap etter dette valget.

Det kjem an på valresultatet. Frp har lova at dei ikkje vil støtta ei borgaleg regjering dei ikkje deltek i, så då spørs det på kor store Ap og Høgre vert, og kva sentrumspartia går inn for. Ap åleine er mogeleg, dersom dei borgarlege er avhengige av 4 parti for å få fleirtal og ikkje vert samde. Men det spørs då om Ap faktisk ynskjer å regjera slik, det er jo ikkje sikkert.

Siste nytt, rett nok frå Dagbladet, kan tyda på at Ap kan gjera eit nokså godt val og at Høgre kan komma til å synka litt (jensemann er betre enn Erna i debattar, så dette kan bli verre sett med borgarlege auge fram mot valet):

http://www.dagbladet.no/2013/08/17/nyheter/samfunn/valg13/innenriks/politikk/28745999/

Den ferske meningsmålingen utført av Ipsos MMI for Dagbladet denne uka viser et kraftig fall for Erna Solbergs Høyre. Partiet går ned hele fem prosentpoeng, fra 32,5 i juni til 27,5 prosent.
Samtidig kryper Arbeiderpartiet 1,2 prosentpoeng fram og er landets største parti med 32,5 prosents oppslutning.
Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Den ferske meningsmålingen utført av Ipsos MMI for Dagbladet denne uka viser et kraftig fall for Erna Solbergs Høyre. Partiet går ned hele fem prosentpoeng, fra 32,5 i juni til 27,5 prosent.

Samtidig kryper Arbeiderpartiet 1,2 prosentpoeng fram og er landets største parti med 32,5 prosents oppslutning.

Og hva når disse to sakene slår ut med full tyngde?

Lenke til kommentar

Og hva når disse to sakene slår ut med full tyngde?

Den, og de andre nye målingene, er tatt opp etter det intervjuet. Målingene skulle altså allerede fanget opp en eventuell effekt av det.

Små intervjutabber og lignende gir uansett sjeldent særlig utslag. Er mer spent på effekten av lederskapsdebatten Høyre nå har satt i gang. Den tror jeg de kan tape på, ihvertfall for en liten periode.

Synes hverken Høyre eller AP har overbevist i sin valgkamp så langt, flere klossete og lite strategiske utspill fra begge leirer. Skuffende, for jeg tror ikke Høyre hadde trengt å komme med dristige utspill når målingene er så gode. AP burde klart å unngå løse kanoner som snakker eget parti ned når de står overfor et vanskelig valg. Er nok flere irriterte spindoktorer...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Den, og de andre nye målingene, er tatt opp etter det intervjuet. Målingene skulle altså allerede fanget opp en eventuell effekt av det.

Men har nyhetene slått ut for fullt? Trenden er svært negativ. Nå legger ikke jeg så stor vekt på slike målinger. Særlig for mindre partier er de ganske upålitelige.

Litt motsomt at jeg ble oppmerksom på målingen etter at jeg selv har prognostisert at Høyre kommer til å få under 30 % oppslutning.

Når jern teppet faller blir Erna mer som en unnskyld uttrykket en blåmantet som sklir ut i alle retninger. Hennes variernede omfavnelse av Ventre og KrF minner meg om Shakespeares utsagn:

Min troskap (les til KrF og Venstre) er som fasongen på min hatt. Den svinger med motene (les meningsmålingene).

Lenke til kommentar

Det kjem an på valresultatet. Frp har lova at dei ikkje vil støtta ei borgaleg regjering dei ikkje deltek i, så då spørs det på kor store Ap og Høgre vert, og kva sentrumspartia går inn for. Ap åleine er mogeleg, dersom dei borgarlege er avhengige av 4 parti for å få fleirtal og ikkje vert samde. Men det spørs då om Ap faktisk ynskjer å regjera slik, det er jo ikkje sikkert.

Nei FrP vil ha en AP-regjering i stedet. Det er derfor de ikke støtter en regjering hvor de ikke er med... Sånn som sist?

Siste nytt, rett nok frå Dagbladet, kan tyda på at Ap kan gjera eit nokså godt val og at Høgre kan komma til å synka litt (jensemann er betre enn Erna i debattar, så dette kan bli verre sett med borgarlege auge fram mot valet):

http://www.dagbladet.no/2013/08/17/nyheter/samfunn/valg13/innenriks/politikk/28745999/

Jens er ikke bedre enn Trine Skei Grande... Det så man på partilederdebatten sist gang.

Men Partilederdebatten var allerede isenesatt. NRK hadde bestemt seg for å gå til frontalangrep mot Høyre. Det var jo innlysende. Jens bruker også usannheter og billig retorikk, for å sverte sine politiske motstandere.

Den ferske meningsmålingen utført av Ipsos MMI for Dagbladet denne uka viser et kraftig fall for Erna Solbergs Høyre.

Partiet går ned hele fem prosentpoeng, fra 32,5 i juni til 27,5 prosent.

Jeg håper virkelig at trenden snur seg =P

Lurer på hvor riktige disse meningmsålingene er og hva de tar utgangspunkt i... Og om det de tar utgangspunkt faktisk er godt nok i seg selv til å måle noe som helst... Det har jeg lurt mye på.

Lenke til kommentar

Men har nyhetene slått ut for fullt? Trenden er svært negativ. Nå legger ikke jeg så stor vekt på slike målinger. Særlig for mindre partier er de ganske upålitelige.

Litt motsomt at jeg ble oppmerksom på målingen etter at jeg selv har prognostisert at Høyre kommer til å få under 30 % oppslutning.

Når jern teppet faller blir Erna mer som en unnskyld uttrykket en blåmantet som sklir ut i alle retninger. Hennes variernede omfavnelse av Ventre og KrF minner meg om Shakespeares utsagn:

Min troskap (les til KrF og Venstre) er som fasongen på min hatt. Den svinger med motene (les meningsmålingene).

Jeg skulle ønske at det var Venstre som var store og ikke Høyre.

Det ville vært mye bedre. Hadde alle de liberale stemmene sluttet seg om et parti, så tror jeg Venstre kunne blitt veldig store i forhold til i dag. La oss si at MdG, Piratpartiet, o.l. Støttet oppom Venstre i stedet. Da ville de fått mye større gjenomslagskraft enn når de splittes opp i så mange små partier. De overformynderske konservative og sosialistene er mye bedre til å rotte seg sammen for å få makt enn liberalere. Det er litt synd i grunn.

Lenke til kommentar

Svært negativ trend? For hvilke partier mener du?

Intervjutabben til Erna har nok allerede slått ut, den er til og med nesten allerede glemt. Kommer neppe til å skrives særlig mer om det, går fort fra ene saken til den andre i en valgkamp. Mindre tabber som dette og Jaglands analyse blåser fort over.

Snittet virker for tiden relativt stabilt. Største nyheten er vel veksten til MDG og SVs lave oppslutning. Borgerlige flertallet er foreløpig stabilt. Høyre gikk riktignok kraftig ned hos Dagbladet, men Aftenposten og NRK hadde målinger i samme tidsrom, uten at de bekreftet den tendensen.

Høyre ser ikke så langt ut til å ha blitt straffet for klossete utspill rundt helse og formueskatt, men jeg er som sagt litt mer usikker på lederskapsdebatten. Tror Høyre gjorde en tabbe ved å dra frem det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Svært negativ trend? For hvilke partier mener du?

Dramatisk trendbrudd for Høyre er det vel riktigere å si. Så får vi se hvor dyp nedgangen blir. Begynner snøballen først å rulle i negativ retning, kan det være svært vanskelig å stoppe den.

Målingen er nok mye mer pålitlig for de tre største enn for de mindre partiene hvor utvalgsfeil blir svært utslagsgivende.

Dette begynner stygt og minne meg om Barak Obama og Hillary Clintons president valg kamp i USA. Hillary Clinton ledet suverent en tid før valget, men Obama snudde trenden til min og mange andres forbauselse.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Dramatisk trendbrudd for Høyre er det vel riktigere å si. Så får vi se hvor dyp nedgangen blir. Begynner snøballen først å rulle i negativ retning, kan det være svært vanskelig å stoppe den.

Målingen er nok mye mer pålitlig for de tre største enn for de mindre partiene hvor utvalgsfeil blir svært utslagsgivende.

Dette begynner stygt og minne meg om Barak Obama og Hillary Clintons president valg kamp i USA. Hillary Clinton ledet suverent en tid før valget, men Obama snudde trenden til min og mange andres forbauselse.

Hvilke målinger er det du snakker om? Høyre gikk frem på NRK sin måling (+1,4) og ørlite tilbake hos Aftenposten .(-03) Disse ble tatt opp omtrent samtidig som Dagbladet-målingen. Se heller på trender enn enkeltmålinger, og trenden for Høyre er relativt stabil.

Men igjen, jeg er spent på utslaget av lederskapsdebatten. Ting kan selvsagt endre seg fort, men lite tyder på at regjeringspartiene kommer til å vinne. Nå lekker de også en annen vei, nemlig til de grønne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men igjen, jeg er spent på utslaget av lederskapsdebatten. Ting kan selvsagt endre seg fort, men lite tyder på at regjeringspartiene kommer til å vinne. Nå lekker de også en annen vei, nemlig til de grønne.

Svær enig i det og den er akkurat begynt. Fabian Stang skuffer meg noe inmari. Han skulle ligget lavt i terrenget med Oslos sommel med kommunale reguleringsplaner.

Lenke til kommentar

Jens er ikke bedre enn Trine Skei Grande... Det så man på partilederdebatten sist gang.

Det speler vel inga rolle kor god eller dårleg Trine Skei Grande er. Ho vert ikkje statsminister uansett.

Poenget er at det er fare for at Erna Solberg og Høgre går ein del tilbake på valdagen, og hennar innsats i dei siste debattane kan verta avgjerande i Høgre sin disfavør. Mykje er enno opent.

Lenke til kommentar

Det speler vel inga rolle kor god eller dårleg Trine Skei Grande er. Ho vert ikkje statsminister uansett.

Vet. Det er synd. =)

Poenget er at det er fare for at Erna Solberg og Høgre går ein del tilbake på valdagen, og hennar innsats i dei siste debattane kan verta avgjerande i Høgre sin disfavør. Mykje er enno opent.

Spennende er det i alle fall
Lenke til kommentar

Svær enig i det og den er akkurat begynt. Fabian Stang skuffer meg noe inmari. Han skulle ligget lavt i terrenget med Oslos sommel med kommunale reguleringsplaner.

Blir spennende å se om det blir noe mer diskusjon rundt det. Kan se ut som Høyre legger lokk på debatten - i så fall vil det nok blåse over relativt fort. Så spørs det om folk har bitt seg merke i det, eller om også dette er glemt om en uke.

Virker ikke som de siste ukers debatter har påvirket Høyres oppslutning stort, de får nok en del stemmer av at mange ønsker et skifte nærmest for skiftets skyld. Spennende å se om dette påvirker annerledes.

Uansett vil det nok være naturlig at Høyre snart begynner å falle litt. Sjeldent med så store valgskred som det ligger an til nå.

Lenke til kommentar

Hvordan ville det være i FrP's interesse å ha MdG i regjeringen?

Det ville ikke vært i FrP's interesse. Men med den oppslutningen som MdG har, så ville de kunnet være med på å danne et blågrønt flertall. Jeg vet ikke om man en gang hadde hatt behov for å ha med FrP, eller ha FrPs støtte engang. Noen som vet noe om det?

Forøvrig husker jeg at Høyre fikk endel skryt for sin miljøminister i sin tid, så de kan være interessert i den posisjonen. FrP er vel mer interessert i å legge ned hele fagfeltet.

Tja. De er vel det... De er ikke så opptatt av fakta og sånt, og lefler jo stadig med kristne fundamentalister og sånt også... tongue.png

Carl I. Hagen var jo i sin tid på Levende ord bibelsenter å holdt tale:

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...