Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13

236 stemmer

1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

• Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

• AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

• Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
      15

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

AP er mer opptatt av om noe skader partiet enn de er av enkeltmennesker.

Det sier det meste...

Lytt til de 20 minuttene selv og vurder: http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56081413/14-08-2013

Så i Venstre står det den enkelte fritt til å gjøre som vedkommende vil? Et utidig innspill i valgkampen er min konklusjon, dog ikke så bastant som Kolberg som mener at det ligger onder hensikter bak.

Jeg vil heller kalle det naivitet. Nå har hverken Grete Knutsen eller Thorbjørn Jagland hatt så høy stjerne hos meg personlig. Begge har det til felles at de har kommet med lite taktiske utspill i et av de viktigste stortingsvalgene i vår historie.

Jeg er svært enig i den analysen Magnus Takvam kom med etter at både Martin Kolberg og Grete Knutsen hadde fått uttale seg.

For øvrig er jeg ikke så sikker på at Grete Knutsen ikke har en skjult agenda som noen hevder at hun ikke har. Og baker synger muligens EUs skoger. Hun var personen som hadde ansvaret for vår andre EU søknad. Jaglands standpunkt i den saken bør være kjent for alle.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lytt til de 20 minuttene selv og vurder: http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56081413/14-08-2013

Så i Venstre står det den enkelte fritt til å gjøre som vedkommende vil?

Har du i det hele tatt hørt noe av det hun har å si? Da er du en dårlig lytter!

Ja. Det er fritt frem, og man kan gjøre som man vil, uten at Venstre kommer med arbeiderpartiets oppdragende pekefinger. Vi er i motsetning til AP for åpenhet og toleranse. APs ledelse og folk, bruker disse begrepene, men de forstår jo ikke betydningen av ordene de bruker. Glittering generalities kalles det da...

Venstre ville aldri ha gått til angrep på et menneske på denne måten, for å sverte vedkommende i media. Beskylde vedkommende for å forsøke å ødelegge for partiet i en valgkamp. Det er skammelig. Rett og slett.

Jeg har sett hva Venstre har gjort i mye verre saker enn dette... Og ser hva Venstre gjør i motsetning til AP. Tenkemåten er helt annerledes. Og man håndterer sakene på en annen og mye bedre måte. Jeg har sett eksempler på det. Men ikke på det motsatte.

Et utidig innspill i valgkampen er min konklusjon, dog ikke så bastant som Kolberg som mener at det ligger onder hensikter bak.

Ja, slik tenker sosialdemokratene.

Partiets ansikt utad er viktigere enn personer og deres historie.

Jeg vil heller kalle det naivitet. Nå har hverken Grete Knutsen eller Thorbjørn Jagland hatt så høy stjerne hos meg personlig. Begge har det til felles at de har kommet med lite taktiske utspill i et av de viktigste stortingsvalgene i vår historie.

Jeg er svært enig i den analysen Magnus Takvam kom med etter at både Martin Kolberg og Grete Knutsen hadde fått uttale seg.

Når har du sett Venstrepolitikere gå hardt ut mot sine egne i en valgkamp?

Har du noen gang sett at politikerne i venstre kritiserer hverandre for hvordan de snakker i en valgkamp?

For øvrig er jeg ikke så sikker på at Grete Knutsen ikke har en skjult agenda som noen hevder at hun ikke har.

Men hvorfor er dere så opptatt av det?

Hvorfor er dere ikke mer opptatt av hva hun har å si?

Og baker synger muligens EUs skoger. Hun var personen som hadde ansvaret for vår andre EU søknad. Jaglands standpunkt i den saken bør være kjent for alle.

Jaja... Godt å se at AP går i oppløsning innad... Om ikke, så gjør du og andre arbeiderpartifolk det slik at det ser ut som om det er i ferd med å rakne.
Lenke til kommentar

Jeg synes det er interessant at noen mener at en "heimsendingsminister" er en god måte å vise kristne verdier på...

Geir :)

Ja, når det er snakk om heimsending av folk med andre religionar, og at slik heimsending vil redda mange nordmenn frå alvorleg kriminalitet, så er det heilt klårt i tråd med kristne verdiar.

Lenke til kommentar

Du må gjerne peke på hvor i KrFs politiske program de snakker om "heimsending av folk med andre religionar". I siste utgave av programmet står det som følger:

Alle har rett til å aktivt utøve sin religion uten å bli forfulgt. For KrF er det et grunnleggende trosfrihetsprinsipp at ingen skal sendes tilbake med det utgangspunkt at man i hjemlandet må holde sin religiøse tro skjult for å unngå forfølgelse. Trosfriheten forutsetter at troen kan utøves fritt.

Lenke til kommentar

No tenkjer eg på dagens kristne verdiar, dei som KrF står for, ikkje dei som var gjeldande for fleire hundre år sidan.

Men Krfs standpunkt omkring ting som omhandler feks avataren til Tom Waits for Alice er kanskje heller ikke helt up to date med samfunnet vi lever i idag?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

No tenkjer eg på dagens kristne verdiar, dei som KrF står for, ikkje dei som var gjeldande for fleire hundre år sidan.

Kristne verdier, er dårlige verdier uansett tid og uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Kristne grunnverdier klarer norge seg fint uten. Jeg er en av dem som mener at vi burde fjerne begrepet fra grunnloven, da et er ekstremt missvisende.

Nesten ingen nordmenn baserer sine verdier på kristne verdier. De baserer sine verdier på de humanistiske verdiene, og menneskerettighetene.

Husk også at kristendommen ikke er en Nordisk religion. Den ble importert fra midtøsten, og ble ofte tvunget på folk her med ren og skjær makt. Samt god gammeldags skremselspropaganda... (Forøvrig ganske lik den skremselspropagandaen AP kommer med når det gjelder H og FrP)

Lenke til kommentar

KrF står heller ikke for noen kristne verdier... Hva mener du disse verdiene som er spesielt for kristendommen er da? Kristne verdier har de kristne hentet utenfra. Menneskelighet er ikke det samme som kristne verdier for eksempel. Uansett: KrF har lite av kristne grunnverdier. Du kan jo liste opp hva disse grunnverdiene består i... Tviler på at det blir noen enkel oppgave. Kristne verdier er i alle fall ikke å sende hjem muslimer. Men nå må du også huske på at det er mange muslimer som er født og oppvokst i Norge... Hva tenker du å gjøre med dem? Noen ganger lurer jeg på hva sånne som deg skårer i IQ tester. :)
Lenke til kommentar

Du må gjerne peke på hvor i KrFs politiske program de snakker om "heimsending av folk med andre religionar". I siste utgave av programmet står det som følger:

Eg hev ikkje sagt at det står noko om det.

Berre at det ikkje ville vore urimeleg for KrF å støtta heimsending av ikkje-vestlege, då det absoltt er i tråd med kristne verdiar med tanke på folket her ellers. Og om KrF kjem i regjering, så kan dei ikkje få gjennomført alt som står i programmet sitt. Å svelga den kamelen det er å overlata innvandring til Frp bør vera greit.

Lenke til kommentar

Men Krfs standpunkt omkring ting som omhandler feks avataren til Tom Waits for Alice er kanskje heller ikke helt up to date med samfunnet vi lever i idag?

At KrF ikkje er heilt up to date på alle mogelege ting? Det har du kanskje rett i. Men eg, som ikkje stemmer KrF, bryr meg då ikkje allverda om det, så kvifor du skriv dette til meg er ikkje godt å seia.

Lenke til kommentar

Ja, når det er snakk om heimsending av folk med andre religionar, og at slik heimsending vil redda mange nordmenn frå alvorleg kriminalitet, så er det heilt klårt i tråd med kristne verdiar.

Nei, det er jo ikke det.

Fra femte mosebok:

Deuteronomy 13:12-18

King James Version (KJV)

12 If thou shalt hear say in one of thy cities, which the Lord thy God hath given thee to dwell there, saying,

13 Certain men, the children of Belial, are gone out from among you, and have withdrawn the inhabitants of their city, saying, Let us go and serve other gods, which ye have not known;

14 Then shalt thou enquire, and make search, and ask diligently; and, behold, if it be truth, and the thing certain, that such abomination is wrought among you;

15 Thou shalt surely smite the inhabitants of that city with the edge of the sword, destroying it utterly, and all that is therein, and the cattle thereof, with the edge of the sword.

16 And thou shalt gather all the spoil of it into the midst of the street thereof, and shalt burn with fire the city, and all the spoil thereof every whit, for the Lord thy God: and it shall be an heap for ever; it shall not be built again.

17 And there shall cleave nought of the cursed thing to thine hand: that the Lord may turn from the fierceness of his anger, and shew thee mercy, and have compassion upon thee, and multiply thee, as he hath sworn unto thy fathers;

18 When thou shalt hearken to the voice of the Lord thy God, to keep all his commandments which I command thee this day, to do that which is right in the eyes of the Lord thy God.

De kristne verdier er å slå ihjel disse menneskene, og jevne deres byer med jorden.

Religion er et maktapparat for å kontrollere mennesker, og den kristne religionen, spesielt det gamle testamentet, er full av etnisk segregering for å kontrollere en spesifikk etnisk gruppe som ingen av oss her tilhører. Dette våset er det som burde sendes ut av landet, sporenstreks.

Det er de humanetiske verdier vi burde ta vare på, ikke de kristne verdiene apartheid, rasisme, og forskjellsbehandling av forskjellige klasser og etniske grupper.

Lenke til kommentar

Eg hev ikkje sagt at det står noko om det.

Berre at det ikkje ville vore urimeleg for KrF å støtta heimsending av ikkje-vestlege, då det absoltt er i tråd med kristne verdiar med tanke på folket her ellers. Og om KrF kjem i regjering, så kan dei ikkje få gjennomført alt som står i programmet sitt. Å svelga den kamelen det er å overlata innvandring til Frp bør vera greit.

At hjemsending er i tråd med kristne verdier har vi bare ditt ord for. Jeg er ikke kristen, og tar den påstanden til ettereretning som din personlige mening. Det er trist om det faktisk er sånn.

Også at du mener at KrF burde bedrive kamelsvelging i innvandringsspørsmålet. Jeg håper at de ikke gjør det, men jeg stemmer jo hverken FrP eller KrF.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kristne verdier, er dårlige verdier uansett tid og uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

Kristne verdiar treng ikkje vera dårlege, berre fordi du kanskje misliker kristendom.

Poenget er uansett at eg tenkjer at om det blir H, Frp og KrF-fleirtal, så bør ikkje KrF stå i vegen for at Frp får gjennom det meste av det Christian Tybring-Gjedde står for.

Lenke til kommentar

At hjemsending er i tråd med kristne verdier har vi bare ditt ord for. Jeg er ikke kristen, og tar den påstanden til ettereretning som din personlige mening. Det er trist om det faktisk er sånn.

Også at du mener at KrF burde bedrive kamelsvelging i innvandringsspørsmålet. Jeg håper at de ikke gjør det, men jeg stemmer jo hverken FrP eller KrF.

Eg veit ikkje kva KrF tenkjer, men eg meiner dei fint kan klara å sy saman ei argumentpakke for kvifor godta Gjedda som leiar med relativt frie tyøler for departementet no leia av Inga Marte Thorkildsen, med eit passande namneskifte, utan at det treng å bryta med det dei omtaler som kristne verdiar.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Eg snakkar ikkje om jødiske verdiar. Der kor det nye og det gamle testamentet ikkje går i hop, så er det det nye testamentet som gjeld. Så dette du siterer er heilt uinteressant i denne samanhengen.

Bibelen ble kanonisert på et kirkemøte med utelukkende kristne tilstedeværende. Og Jesus henvendte seg først og fremst til et jødisk publikum.

Hvis du kan forkaste de deler av den hellige boken til de kristne som ikke passer deg, har ikke jeg noe problem med å forkaste resten også. Du kan ikke velge og vrake hvilke deler av guds ord du trenger følge. Da er du knapt nok kvasi-kristen.

Lenke til kommentar

Kristne verdiar treng ikkje vera dårlege, berre fordi du kanskje misliker kristendom.

Hva er kristne verdier? Hvor skiller kristne verdier seg fra sekulære humanistiske verdier?

Poenget er uansett at eg tenkjer at om det blir H, Frp og KrF-fleirtal, så bør ikkje KrF stå i vegen for at Frp får gjennom det meste av det Christian Tybring-Gjedde står for.

Svært lite sannsynlig...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...