Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13

236 stemmer

1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

• Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

• AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

• Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
      15

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser dårlig ut for Venstre - så vidt jeg kan se tilbakegang på de fleste augustmålingene. De ligger faktisk betydelig lavere nå enn på samme tid for fire år siden, da de som kjent gjorde et dårlig valg og havnet under sperregrensen. Faller også KrF under 4% på valgdagen, vil gapet mellom blokkene sannsynligvis krympe kraftig.

Kanskje får disse to partiene mange taktiske stemmer, å få dem over sperregrensen kan bli viktig for å sikre borgerlig flertall, eller hindre at det blir blåbått.

Tror dog MDGs inntog gjør det ekstra vanskelig for de rødgrønne å få fornyet flertall. Tidligere tall har vist at de tar flest velgere fra SV. Dermed taper ikke de rødgrønne bare velgere til høyresiden, men også mer radikale miljøvelgere.

Lenke til kommentar

Det er en annen måte å se dette på også, nemlig at gratispassasjerene (de uorganiserte) ofte får de samme rettighetene og nyter godt av den posisjon ulike organisasjoner har etablert gjennom årtier.

Men dette er ikke en rett de får fra arbeidsgiveren. AFP er penger de får fra staten. Ergo, det har absolutt ingenting med å være gratispassasjerer. Det er rett og slett forskjellsbehandling.

Hva tror jeg vil skje? Høyresiden vil vinne, men vil tape stemmer før valget. Om miljøpartiet kommer inn på stortinget så vil SV havne under sperregrensen. Jeg håper faktisk at Høyre og FRP ikke får flertall, fordi jeg liker ikke familiepolitikken deres.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg håper faktisk at Høyre og FRP ikke får flertall, fordi jeg liker ikke familiepolitikken deres.

Med andre ord, du vil ha KrF på vippen?

Tror uansett blåblått flertall er lite sannsynlig. Det vil være oppsiktsvekkende om ikke Høyre og/eller FrP mister noen velgere iløpet av valgkampen, og flertallet deres på målingene er knapt.

Synes heller ikke Høyre har gjort en spesielt god valgkamp. Lar meg ikke helt begeistre av argumentene deres rundt pappaperm, formueskatt og helsepolitikk, selv om jeg i enkelte tilfeller er enig med dem. De gamle "vestkantprofilene" deres som snakket ansvarlig økonomisk styring og verdiskaping virket mer troverdige.

Nå har ikke de rødgrønne gjort det særlig bedre, med "selvmål" fra egne politikere som snakker høyt om at ledelsen egentlig har gitt opp. Valgkampen har i det hele tatt vært litt skuffende så langt, spør du meg. Men det vil være naturlig at regjeringspartiene i det minste henter ned noen gjerdesittere før valget. Dermed er det lite trolig at Høyre og FrP får flertall alene. Hvis ikke Venstre og/eller KrF detter under sperregrensen, da er det ikke så usannsynlig.

Sånn sett burde disse to partiene ha et stort potensial - de kan bli avgjørende for hva slags borgerlig flertall det blir. Høyre velgere som vil ha "blågrønt" kan stemme på disse av taktiske årsaker, samme med rødgrønne velgere som anser slaget som tapt, og vil minske FrPs innflytelse.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men dette er ikke en rett de får fra arbeidsgiveren. AFP er penger de får fra staten. Ergo, det har absolutt ingenting med å være gratispassasjerer. Det er rett og slett forskjellsbehandling.

Du vet godt at jeg med gratispassasjer mener uorganiserte arbeidere som nyter godt av det resultatet fagforeningene oppnådde i forhandlinger med arbeidsgiver. Det riktige er å spørre:

Hvordan hadde lønnen til (u)organiserte vært uten forhandlinger og tariffavtaler?

Jeg forsvarer den norske modellen. Du forsvarer muligens den New Zealandske.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Ser at syv stykker (skrivende stund) i pollen har sagt de tror på rødgrønn seier. Noen som har lyst til å utdype dette? Ser veldig mørkt ut for de rødgrønne på målingene, så hadde vært spennende å høre hva som får folk til å tro at det vil snu. Dette handler jo om hva man tror kommer til å skje, ikke hva man ønsker. :)

Apropo målinger:

Ny måling fra TNS Gallup/TV2 i går!

De borgerlige går igjen frem, etter at de rødgrønne tok igjen mye av forspranget forrige uke.

Blir spennende å se hvordan de siste dagers hendelser - Jaglands høytsnakking om de rødgrønnes sjanser, Taxi stuntet til Jens, Ernas uheldige NRK intervju, gårsdagens partilederdebatt og Grete Knudsens bok - påvirker kommende målinger. Tross alt nå det virkelig har begynt å skje ting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Blir spennende å se hvordan de siste dagers hendelser - Jaglands høytsnakking om de rødgrønnes sjanser, Taxi stuntet til Jens, Ernas uheldige NRK intervju, gårsdagens partilederdebatt og Grete Knudsens bok - påvirker kommende målinger. Tross alt nå det virkelig har begynt å skje ting.

Og i dag fyrer Grete Knutsen løs mot Ap topper i en ny bok.

Dette ser ut til å bli en svært spesiell valgkamp. Kommer der flere lignende bøker?

Kolberg sier at Knudsens bok midt i valgkampen kun har til hensikt å skade arbeiderpartiet.

På spørsmål om dette vil skade Arbeiderpartiet svare Kolberg. Over hode ikke. Han sier at hun har onde hensikter og at det sier mer om henne enn om arbeiderpartiet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ser at syv stykker (skrivende stund) i pollen har sagt de tror på rødgrønn seier. Noen som har lyst til å utdype dette? Ser veldig mørkt ut for de rødgrønne på målingene, så hadde vært spennende å høre hva som får folk til å tro at det vil snu. Dette handler jo om hva man tror kommer til å skje, ikke hva man ønsker. :)

Dette forumet representerer et så lite representativt utvalg at jeg personlig ikke ser noen grunn til å kommentere den oppdateringen.

Lenke til kommentar

Selvsagt finnes det ikke representativt, men ikke det som er poenget. Interessante er å høre folks analyser. Nå som de borgerlige leder så overlegent, er jeg nysgjerrig på hva folk legger til grunn når de likevel tror det snur, og til slutt ender med rødgrønt flertall. Fleste mener jo at sjansen for det er meget liten, bare se på norsk regnesentral eller analysen til Stoltenbergs nevø. Men hvem vet, kanskje man overser noe?

Lenke til kommentar

Det hadde vært en stygg strek i regningen for mange skråsikre om de rødgrønne faktisk vant...

Geir :)

Det kan nok ikke utelukkes helt. Særlig med tanke på at enkelte velgere bytter parti oftere enn de skifter skjorte. (Vet egentlig ikke hva det sier mest om..) Mange bestemmer seg heller ikke før valgdagen, og noen stemmer bare for å stemme. Likevel ser stillingen mellom blokkene veldig stabil ut, så særlig sannsynlig er det nok ikke.

Ville vært interessant å vite om noen har greid å ta igjen et like stort forsprang fra samme tid foran et nyere skandinavisk valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det blir off-topic i en annen tråd, og admin har bedt oss om å diskutere valget her, så siterer jeg fra den tråden og svarer her i stedet. :)

Dette er svar på dette og dette

Jeg sier ikke at det er lett, men det var det neimen ikke for de rødgrønne heller. Se bare på hvor lang tid det tok dem å få til det samarbeidet.

Hvor lang tid? Hvor mange alternativer finnes det egentlig på sosialistisk side? :p

Men de fikk det til, og det skal de i mine øyne ha cred for.

Slik jeg ser det, er dette et tynt grunlag å gi cred til dem...

De har liksom ikke noe annet valg. Og den konstellasjonen faller seg helt naturlig på den siden.

Det ser i alle fall svært slik ut.

Å si at det ikke finnes andre alternativer enn rødgrønt på sosialistisk side blir bare for dumt. Hva om SV står helt uten stortingsrepresentanter etter valget? Skal de likevel være med i regjeringen? Det er fullt mulig at SV blir så svake at de selv velger opposisjon.

Ok. Hvordan kan da AP love en rødgrønn regjering etter valget?

Og er ikke Arbeiderpartiet selv et rødgrønt parti? Eller er det bare rødt? Det jeg sier er jo at det ikke er noe annet enn rødgrønt på den siden. Slik jeg ser det så er rødgrønt også en selvmotsigelse. Rødt betyr: Stopp. Eller ulovlig. osv. Grønt betyr: Det er klart. Det er lov. =P Uhum... Og på andre siden, blått hav så langt du ser, og frihet: Grønt. Grønt er også fargen for håp (religiøs betydning). Så har du blått: Blå himmel. Vel... Nok lek med ord... Finnes det virkelig noe annet enn rødgrønt på sosialistisk side?

Det er også fullt mulig at Ap velger å regjere alene.

Hva slags plattform var det Ap har lovet bort igjen? Hvorfor eksisterer denne usikkerheten blant Arbeiderparti-vennene til borgelig side, når det gjelder borgerlig side?

I verste fall kan det bli borgerlig flertall men likevel Ap regjering fordi Ap har blitt største parti og de borgerlige ikke klarer å bli enige.

Er det dette som skaper usikkerheten i deg? Vel, la meg betrygge deg med følgende: Alle de borgerlige partiene, har gått ut å lovet at borgerlig flertall blir borgerlig regjering. Det er hva de kan love, men detaljene rundt dette kan de ikke love noe om, da dette blir helt opp til velgerne å bestemme...

Det var FrP som valgte å støtte en Arbeiderparti styrt regjering sist gang. Bare så det er sagt. Ikke direkte, men indirekte; Da de ikke støttet en regjering de ikke ble med i selv. Uansett så har de vel lært av sine feil nå. De burde gjøre det i alle fall...

Det tror jeg ikke du og jeg ville satt noe særlig pris på Turbonello, og nettopp på grunn av fallgruver som dette skulle jeg ønske det fantes en borgerlig avtale om regjeringskonstellasjon. Da hafde jeg visst sikrere hvilken politikk som ville bli ført når jeg stemte blågrønt.

Du stemmer jo ikke blågrønt. Du har ikke en stemmeseddel som det står blågrønt på. ;)

Det vet vi jo like godt begge to. Det du gjør når du stemmer Venstre, det er å styrke Venstre på bekostning av absolutt alle partier. Det er akkurat som å dyrke blomster. Du dyrker frem den du vil skal spire å gro. Når man for eksempel dyrker roser, så blir det jo kjempefint sett utenfra, men å leve midt i det, er smertefullt på grunn av tornene. Derfor er det bedre å dyrke frem noe de aller fleste kan gå på. Selv barbent. Bare noen ytterst få er allergisk mot dette grønne som spirer å gror på bakken. Kremt. Avsporing igjen. Poenget er at når du stemmer Venstre, så stemmer du som sagt verken blåblått eller rødgrønt. Men du stemmer kun grønt. Så må du nesten bare overlate resten til det grønne partiet. Dette grønne liberale og menneskevennlige partiet som har som mål å sette "folk først" (folk foran systemene etc.) det vil velge de samarbeidspartnerne som de får mest igjen for å samarbeide med. Og de må velge dem på bakgrunn av valgresultatene som kommer først etter valget.

Verken Venstre, Høyre, KrF, eller FrP kan love noe som helst før valget. Men de har faktisk garantert at borgerlig flertall gir borgerlig regjering. Enten dette blir en fireparti-regjering, blåblå-regjering, blågrønn regjering. Ren blå regjering (...). Jeg vet i alle fall hva jeg støtter. Jeg støtter en hver regjering Venstre får innflytelse. ;) (Venstre får selvsagt mest innflytelse i en blågrønn regjering, men dersom denne ikke er mulig på grunn av valgene til det norske folk i sum, vel, så må man samarbeide på kryss og på tvers.) =)

Lenke til kommentar

Jeg tror at etter åtte år i regjering vil det slå inn ekstra regjeringsslitasje på valgdagen. Har ikke forsket på fenomenet, men har en følelse av at Arbeiderpartiet kan få lavere oppslutning enn på meningsmålingene. Spesielt siden ingen tror på seier uansett.

Det kan bli så stort borgerlig flertall at man får utøvd mer høyrepolitikk enn på mange regjeringer. Kutt i budsjett til offentlig sykehus og posttjenester ser allerede ut til å være planlagt på kort sikt.

Som en som mener statens oppgave er å levere et garantert sett med tjenester til alle borgere, så er jeg redd for at jeg ikke kommer til å like endringene når alt ender på SEH's hender på sikt.

Lenke til kommentar

Jeg tror at etter åtte år i regjering vil det slå inn ekstra regjeringsslitasje på valgdagen. Har ikke forsket på fenomenet, men har en følelse av at Arbeiderpartiet kan få lavere oppslutning enn på meningsmålingene. Spesielt siden ingen tror på seier uansett.

Det kan bli så stort borgerlig flertall at man får utøvd mer høyrepolitikk enn på mange regjeringer. Kutt i budsjett til offentlig sykehus og posttjenester ser allerede ut til å være planlagt på kort sikt.

Som en som mener statens oppgave er å levere et garantert sett med tjenester til alle borgere, så er jeg redd for at jeg ikke kommer til å like endringene når alt ender på SEH's hender på sikt.

Dessverre trur eg nok heller Ap får eit oppsving. Frp lir framleis etter 22. juli, og Høgre kjem til å lida litt av at Erna Solberg ikkje er nokon dyktig debattant. Eg er difor redd ein nok kjem til å verta avhengig av enten KrF eller Venstre, eller begge. Då vonar eg det vert KrF, som jo bør visa at det er kristendomen og kristne verdiar som er tingen, og ikkje muslimske overfallsvaldtektar, slik at dei støttar Frp i kampen mot innvandring og går med på Tybring-Gjedde som heimsendingsminister.

Lenke til kommentar

Og i dag fyrer Grete Knutsen løs mot Ap topper i en ny bok.

Dette ser ut til å bli en svært spesiell valgkamp. Kommer der flere lignende bøker?

Kolberg sier at Knudsens bok midt i valgkampen kun har til hensikt å skade arbeiderpartiet.

På spørsmål om dette vil skade Arbeiderpartiet svare Kolberg. Over hode ikke. Han sier at hun har onde hensikter og at det sier mer om henne enn om arbeiderpartiet.

AP er mer opptatt av om noe skader partiet enn de er av enkeltmennesker.

Det sier det meste...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...