Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13


  

236 stemmer

  1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

    • Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

    • AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

    • Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Dem er avhengig av å ha et samlet flertall i en regjeringsposisjon.

Det gjør dem ikke avhengig av Venstre og KrF i enkeltsaker.

Hvor har jeg gitt inntrykk for at dem er uavhengige på et generelt grunnlag? Det er mulig å ha mindretallsregjering også.

 

Det var den lett arrogante tonen... "Vi trenger ikke bry oss om dere som er så små" liksom ;)

 

Enig med deg i at Høyre og Frp kan overkjøre Krf og Venstre i mange saker (ikke bare oljeboring), men jeg er ikke så sikker på at de bør gjøre det uten å kompansere Krf og Venstre på andre måter. Ellers mister de nok fort den støtten de tar for gitt.

 

Men jeg mistenker ikke hverken Høyre eller Frp for å være så korttenkte altså, bare så det er sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett fornøyd med valget igår, men skulle gjerne sett Venstre litt større og FRP litt mindre.

 

Slik jeg ser det nå henger personvernssakene til Venstre i tynn tråd, med tanke på at Høyre og FRP bare trenger å samarbeide med ett sentrumsparti. DLD kan hende blir stoppet siden KRF og FRP er imot, men Venstre hadde også som mål å jobbe imot forbudet mot fildeling og fjerne åndsverksloven. Disse sakene er alle bortsett fra FRP for. Kan jo hende Høyre og KRF strekker seg, men jeg tviler litt. Hva tror dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Det var AP. Og sånne ting er jo ikke viktige verken for Sv eller Sp...

Du vet, personvern og sånt. Så det var ingen kamp der om

 

Joda det var vill motstand fra SV og Sp. De er mot DLD.

 

problemet er at DLD er et EU direktiv. Dvs vedtatt av EU men gjelder juridisk i hele EØS området. Regjeringen gjorde en slett jobb under utarbeidelsen av DLD fordi de trodde den ikke ville gjelde oss. Men den endret seg underveis og plutselig skulle den gjelde oss likevel. Denne endringen skjedde etter at våre representanter i brusssel hadde sluttet å følge med i timen.

 

Så da fikk vi DLD i fanget da, og Stortinget vårt skulle behandle/godkjenne den... Stortinget... ikke regjeringen. Derfor spilte det ikke noen rolle at SV og SP var imot. Stortingsrepresentantene til Høyre og Ap var for og hadde overveldende flertall

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det var den lett arrogante tonen... "Vi trenger ikke bry oss om dere som er så små" liksom ;)

 

Enig med deg i at Høyre og Frp kan overkjøre Krf og Venstre i mange saker (ikke bare oljeboring), men jeg er ikke så sikker på at de bør gjøre det uten å kompansere Krf og Venstre på andre måter. Ellers mister de nok fort den støtten de tar for gitt.

 

Men jeg mistenker ikke hverken Høyre eller Frp for å være så korttenkte altså, bare så det er sagt.

 

Jeg påpekte at dem kan gjøre det og en del scenario der det kunne skjedd, var noen som klart benektet at det var praktisk gjennomførbart. Er Høyre smarte så venter dem til regjeringen er satt også frie dem ilag med FrP til ap.

Lenke til kommentar

Igjen minner eg om at dld allerede er vedtatt, det er nok grunner til dette. For å snu problemstillingen, Høyre brydde seg ikke om at dei kommende forhandlingspartene i forkant av et valg var i mot, hvorfor skal dem gjør det nå? Hvorfor skal Høyre bruke ressurser på noe dem allerede har vedtatt? Høyre gjor et godt valg etter og ha vedtatt dld, why change a winning plan?

Jaja. Så lenge flertallet er så ivrige på å bli overvåket så er det jo greit da...

Hvorfor forandre det? Jo, fordi det ikke er riktig klokt!

Lenke til kommentar

Høyre også. Både H og V vil satse mye mer på forskning enn den forrige regjeringen gjorde...

Forskning er svært viktig for velferdssamfunnet. Samme gjelder skole utdanning.

 

Hva er problemet?

 

Når du snakker om miljø, så virker det som om du mener at dette er helt uviktig for absolutt alle andre enn Venstre. Er det sånn at du ikke tror på miljøet? Er det sånn at miljøet er helt uvesentlig? Bare å dure på? Alle som mener noe om miljø er bare helt bak mål og har ikke peiling overhodet? Naturfagslæreren er på bærtur?

 

Til og med Erna sier at det er viktig, og i følge mediene så virker det ikke som om det skal være noe problem for Venstre å få igjennom sin miljøpolitikk med Høyre. FrP er ikke større enn Høyre, KrF og Venstre til sammen...

 

Fiskerinæringen tjener vi alle på, ikke bare de som fisker.. hehe...

Og det er matfatet vårt... OG DET ER EN EVIGVARENDE RESURS og skatteintekter. Det er ikke oljen. Og om man begynner med oljeboring der, så vil all fisken dø på grunn av seismetikk... Du kan også risikere oljesøl osv..

 

www.folkeaksjonen.no :)

Selv om MdG er ekstreme på dette punktet betyr ikke det at det er uviktig...

 

Tror ikke du forstod hva jeg mente... Og det virker som om du snakker forbi meg, og at vi snakker om ulike ting. Jeg snakker om at Venstres faktiske reele politikk må ha gått deg hus forbi. Jeg tror du har vært mye mer opptatt av helt andre ting enn den, noe som er forståelig, men da vil du jo bomme litt når du kritiserer også. Men det kan hende vi snakker forbi hverandre.

 

1. Problemet er at om man sier forskning, så har man ikke løst noe som helst dagen derpå. Forskning tar tid. Lang tid. Selv om Venstre tror man har løst energimankoen ved å forske på vindmøller.

 

2. MIljø er helt greit. Hva din naturfagslære mente vet jeg ei. Alt for mange år siden jeg så en slik en.

Ankerpunktet mot hippiene er at de lever i en verden, på andre, og tror at alle kan leve av å synge kumbaya. Se punkt 1.

 

3. Eller seismikk som det heter. Dog, hvordan tror du man fant hydrokarboner før i tiden? Stikke tisselassen i sanden og se hvor saltlagene var hen? Der det svei der borret man? Nordsjøen er fremdeles fiskbar, vel, så lenge fiskeriene klarer å ikke overfiske stammene. Slik du også skriver det høres ut det ut som de skyter seismikk kontiuerlig. Fiffig.

 

Selvsagt kan man risikere oljesøl, ingen tvil. Man kan også risikere overfiske. Noe som har skjedd gang på gang. Risiko, er nok noe du må vende deg til eksisterer. Behovet for energi, ligeså. Behovet for arbeid, ligeså. Velkommen til verden. Man kan t.o.m risikere totalkollaps av vindmølle. Tenk det.

 

4. Jeg vet eksakt hva Grande med eklesleiken fra UV og frender mener og gjør, både i Storting og hva de har gjort i regjering før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men har ikke Venstre, FrP og KrF flere stemmer enn opposisjonen da? Og ikke bare opposisjonen, men her er det jo snakk om KUN og utelukkende AP. Har AP flere stemmer enn KrF, Venstre og FrP har til sammen? Og alle de andre partiene som er i mot på sosialistisk side da? Hvor mange har motstanderne til sammen egentlig? Dette vet jeg ikke, derfor spør jeg.

Dette kan du strengt tatt finne ut selv, siden det står på forsiden av alle nettavisene. Ap fikk 55 mandater, KrF, Venstre og FrP har tilsammen 48. Høyre har like mange alene.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg påpekte at dem kan gjøre det og en del scenario der det kunne skjedd, var noen som klart benektet at det var praktisk gjennomførbart. Er Høyre smarte så venter dem til regjeringen er satt også frie dem ilag med FrP til ap.

Men det er jo akkurat det jeg mener at Høyre ikke må gjøre for da vender Venstre og Krf dem ryggen. Den ryddige måten å gjøre det på er å fortelle Venstre og Krf på ærlig vis allerede under regjeringsforhandlingene at "kampen om oljeutredning er en kamp vi ikke er villige til å utsette lenger så der kan dere dessverre ikke få gjennomslag. Er det noen andre miljøtiltak vi kan tilby dere istedenfor? " Det er ryddig samarbeid. Det du skisserer over her er arrogant dolking i ryggen og er ikke noe jeg forventer av hverken Frp eller Høyre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er jo akkurat det jeg mener at Høyre ikke må gjøre for da vender Venstre og Krf dem ryggen. Den ryddige måten å gjøre det på er å fortelle Venstre og Krf på ærlig vis allerede under regjeringsforhandlingene at "kampen om oljeutredning er en kamp vi ikke er villige til å utsette lenger så der kan dere dessverre ikke få gjennomslag. Er det noen andre miljøtiltak vi kan tilby dere istedenfor? " Det er ryddig samarbeid. Det du skisserer over her er arrogant dolking i ryggen og er ikke noe jeg forventer av hverken Frp eller Høyre

Det er som sagt mange måter å komme i mål på, poenget var mer å skissere di to små sin posisjon, siden her var noen som ikke hadde helt fått med seg resultatet utav valget.

Lenke til kommentar

Du gjemmer uvitenhet bak humor, når du baser bort en viktig kontant i mitt innlegg for også kalle det spøk er det debattskikk på høyde med Martin Schance

Igjen denne overhøytidelige moralismen din... Og hva slags uvitenhet snakker du om her?

Ser du bruker store og sterke ord, men hva snakker du om?

 

Ap og Høyre har sammen 103 mandater, dette er et flertall, det vil i praksis si at saker disse er enige om vil bli gjennomført.

Det er ikke dermed sagt at de vil vinne DLD. Hver stemme er en person, sant? Og det er da ikke sikkert at alle disse stemmene stemmer for DLD... Jeg har hørt at det er en del motstand mot DLD også innad i Høyres rekker.

 

Dld kan i seg selv diskuteres, hvorvidt du subjektivt mener at det er en feil avgjørelse fra Høyre sin side er likegyldig.

Kan jeg mene noe objektivt da?

Det jeg mener om saken er kanskje likegyldig, men jeg gir bare uttrykk for hva jeg mener.

Ingen grunn til å bli arrogant og hovmodig over en sånn fillesak... :)

 

Hva er egentlig vitsen med å diskutere med folk, dersom du det er likegyldig hva folk mener?

Har du noe du tror på og kjemper for? Nei. Du følger bare saueflokken, og har ingen viktige kjernesaker. Men om du skulle bry deg om noe jeg ikke syntes er viktig, og en eller annen fyr sier at det du mener er likegyldig, så vil du forstå hvordan jeg opplever deg også. :grumpy:

 

 

Dersom du fikk med deg hva Grande pratet om i og etter talen sin ifrå var det nevnt miljø og skole, personvern ble ikke som jeg fikk med meg nevnt med et ord.

Vel... At hun ikke fikk med seg absolutt alle de viktigste punktene betyr ikke at hun ikke vektlegger det. Altså: Det er mange tusenvis av mennesker som har stemt Venstre nærmest ene og alene for personvernet sin del only, så det skulle være rart om det ikke blir vektlagt... Men vi får se... Blir spennende. Jeg tror uansett ikke at Høyre kan overkjøre Venstre i alle sakene. Og jeg tror ærlig talt ikke at dette er så viktig for dem. Ja, de innførte det på den tiden, og da var det ikke så varm sak. Nå har folk fått tid til å tenke og reflektere litt mer over dette. Folk er tydelig negative til DLD. Jeg tipper (ikke tror som man gjør i kirka, hehe) at de har en god sak, og at de kan vinne denne...

 

Du burde ikke være så spydig når du beveger seg ut på dybt vann, til mindre blir lysten på å redde deg når du synker.

Spydig? Litt vanskelig å unngå når du er så nedlatende hele tiden. Kanskje du burde kvitte deg med arrogansen og hovmodet før du ber andre om å moderere seg? :)
Lenke til kommentar

Joda det var vill motstand fra SV og Sp. De er mot DLD.

 

problemet er at DLD er et EU direktiv. Dvs vedtatt av EU men gjelder juridisk i hele EØS området. Regjeringen gjorde en slett jobb under utarbeidelsen av DLD fordi de trodde den ikke ville gjelde oss. Men den endret seg underveis og plutselig skulle den gjelde oss likevel. Denne endringen skjedde etter at våre representanter i brusssel hadde sluttet å følge med i timen.

 

Så da fikk vi DLD i fanget da, og Stortinget vårt skulle behandle/godkjenne den... Stortinget... ikke regjeringen. Derfor spilte det ikke noen rolle at SV og SP var imot. Stortingsrepresentantene til Høyre og Ap var for og hadde overveldende flertall

Det er i alle fall kjedelig for alle oss som hater overvåkningssamfunnet :realmad:
Lenke til kommentar

Dersom vi ser på forrige regjering, så fikk faktisk SV og Sp gjennom en hel drøss saker fra Ap. Selvom SV var en miniatyr på tinget den siste perioden. Så er enda håp at V/KrF får igjennom noen saker, vi vet bare ikke hvilken saker. Personlig tror jeg ikke DLD har høyeste prioritet, og åndsverkloven er helt i tråd med Høyre pga eiendomsrett som er hellig for Høyre.

 

Da måtte nok sentrum vært større, men de har en god posisjon på 19 mandater, mye større enn SV var...

Lenke til kommentar

Igjen denne overhøytidelige moralismen din... Og hva slags uvitenhet snakker du om her?

Ser du bruker store og sterke ord, men hva snakker du om?

 

Det er ikke dermed sagt at de vil vinne DLD. Hver stemme er en person, sant? Og det er da ikke sikkert at alle disse stemmene stemmer for DLD... Jeg har hørt at det er en del motstand mot DLD også innad i Høyres rekker.

 

Kan jeg mene noe objektivt da?

Det jeg mener om saken er kanskje likegyldig, men jeg gir bare uttrykk for hva jeg mener.

Ingen grunn til å bli arrogant og hovmodig over en sånn fillesak... :)

 

Hva er egentlig vitsen med å diskutere med folk, dersom du det er likegyldig hva folk mener?

Har du noe du tror på og kjemper for? Nei. Du følger bare saueflokken, og har ingen viktige kjernesaker. Men om du skulle bry deg om noe jeg ikke syntes er viktig, og en eller annen fyr sier at det du mener er likegyldig, så vil du forstå hvordan jeg opplever deg også. :grumpy:

 

 

Vel... At hun ikke fikk med seg absolutt alle de viktigste punktene betyr ikke at hun ikke vektlegger det. Altså: Det er mange tusenvis av mennesker som har stemt Venstre nærmest ene og alene for personvernet sin del only, så det skulle være rart om det ikke blir vektlagt... Men vi får se... Blir spennende. Jeg tror uansett ikke at Høyre kan overkjøre Venstre i alle sakene. Og jeg tror ærlig talt ikke at dette er så viktig for dem. Ja, de innførte det på den tiden, og da var det ikke så varm sak. Nå har folk fått tid til å tenke og reflektere litt mer over dette. Folk er tydelig negative til DLD. Jeg tipper (ikke tror som man gjør i kirka, hehe) at de har en god sak, og at de kan vinne denne...

 

Spydig? Litt vanskelig å unngå når du er så nedlatende hele tiden. Kanskje du burde kvitte deg med arrogansen og hovmodet før du ber andre om å moderere seg? :)

 

Du har selv vist og innrømmet at du mangler vital kunnskap angående Parlamentarismen og hvordan di politiske organene fungerer og opererer. Det er veldig frusterende når du prøver å latterliggjøre mine innlegg når du ikke forstår hva som blir omtalt, det er patetisk.

 

Det er litt hakk i dld plata di, for og oppsummere det i en setning, høyre og ap har ilag med et samlet storting vedtatt direktivet, det er ikke så veldig mye som tilsier at partiene er interessert i å gå tilbake på dette. At det da er en mulighet at Venstre har brukt dette som valgflesk er derfor noe som kan vise seg å bli virkelighet.

 

Jeg er ikke likegyldig til hva folk mener, jeg diskuterer med et åpent sinn. Men når folk viser et absolutt fravær av respekt for mine innlegg tar jeg en mer nøytral posisjon og diskuterer i fra et partipolitisk ståsted.

 

Jeg har saker jeg støtter og jeg har saker jeg er i mot, jeg har saker jeg ikke bryr meg om og saker jeg er veldig opptatt av. Jeg diskuterer mye av disse sakene på flere forum, blant annet dette når jeg føler for det. Personlig er jeg ikke en stor tilhenger av dld, Men aksepterer det. Jeg har mye meninger om økonomi og økonomisk styring, her på forumet blir disse trådene forpester med anarkistiske med feberfantasier. Jeg mener også selv at jeg har forholdsvis god kontroll på hvordan landet blir styrt og Stortinget sin oppbygning og valgprosesser, jeg har derfor også en formening av hva som er rett og galt i di fleste saker, enkelte mer enn andre.

 

Jeg diskuterer med en saklig og nøytral tone for å faktisk fremstå som en person med en viss seriøsitet og bærekraftighet bak det jeg mener, noe jeg også føler at jeg har. Jeg slår ned på at folk prøver å tøyes vekk innleggene mine fordi det er regelrett provoserende og lite inspirerende til en berikende diskusjon. At du oppfatter dette som nedlatende stiller jeg meg uforstående til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Problemet er at om man sier forskning, så har man ikke løst noe som helst dagen derpå. Forskning tar tid. Lang tid. Selv om Venstre tror man har løst energimankoen ved å forske på vindmøller.

Jeg vet at forskning tar lang tid...

 

Ja, de vil satse på forskning, men når jeg nevnte det så tenkte jeg ikke på noe som har noe med vindmøller å gjøre. Det gjelder forskning generelt... Altså Venstre setter av i likhet med Høyre resurser til forskning. Forskning handler jo om alt du kan forske på, fra sykdommer, til evolusjon, til måter å lage energi på... Og ja, alt det som er mulig å forske på...

 

Når det gjelder elektrisitet:

Hva har dette med olja å gjøre?

 

2. MIljø er helt greit.

Hva betyr det?

Er miljø bare et ord politikerne har funnet opp, eller er det noe virkelig vi har rundt oss?

Jeg spør, for jeg er usikker på hvordan dere som er i mot miljøpolitikk tenker om miljøet. =P

 

 

Hva din naturfagslære mente vet jeg ei. Alt for mange år siden jeg så en slik en.

Ankerpunktet mot hippiene er at de lever i en verden, på andre, og tror at alle kan leve av å synge kumbaya. Se punkt 1.

Okei. Så det er bare hippier som er opptatt av et godt miljø... Kjekt å vite.

Rart at de er opptatt av det egentlig. Alle disse fagmiljøene er hippier i følge deg...

Vel du om det...

 

3. Eller seismikk som det heter. Dog, hvordan tror du man fant hydrokarboner før i tiden?

Aner ikke.

 

Stikke tisselassen i sanden og se hvor saltlagene var hen? Der det svei der borret man? Nordsjøen er fremdeles fiskbar, vel, så lenge fiskeriene klarer å ikke overfiske stammene. Slik du også skriver det høres ut det ut som de skyter seismikk kontiuerlig. Fiffig.

Er den fiskbar også dersom det blir oljesøl der? Jeg tar bare utgangspunkt i det fagfolka sier. Jeg har ikke selv noen utdannelse eller kunnskap på området.

 

Selvsagt kan man risikere oljesøl, ingen tvil. Man kan også risikere overfiske. Noe som har skjedd gang på gang. Risiko, er nok noe du må vende deg til eksisterer. Behovet for energi, ligeså. Behovet for arbeid, ligeså. Velkommen til verden. Man kan t.o.m risikere totalkollaps av vindmølle. Tenk det.

Jøje meg... Det var mye på en gang. Jaja. Så er det vel bare dumt å være for miljøet da...

Jeg klarer ikke argumentere mot dette intellektuelle nivået ditt her, så jeg gir meg.

 

Bare et kort spørsmål: Hadde du drukket et stort mjøkeglass med olje dersom du hadde fått 1000 kroner? :)

 

4. Jeg vet eksakt hva Grande med eklesleiken fra UV og frender mener og gjør, både i Storting og hva de har gjort i regjering før.

Jeg betviler det...

Hadde dette vært tilfellet hadde naturligvis ikke direktivet blitt vedtatt, så det er åpenbart feil.

Det er umulig at man kan endre mening etterhvert som tiden går?

Rart at borgerlig side vant valget da...

Lenke til kommentar

Det er umulig at man kan endre mening etterhvert som tiden går?

Rart at borgerlig side vant valget da...

Det er selvfølgelig mulig å forandre mening, men da ville nok Høyre tatt opp denne saken selv. Arbeiderpartiet er ikke skyld i at det ikke ble ny rødgrønn regjering, Arbeiderpartiet var kun 4% bak sist valg, og da var det forøvrig også di borgerlige som fikk flest stemmer ved di to foregående valgene

 

Noe sier meg at du ikke visste det heller..

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Det var stor motstand mot DLD innad i høyre. men partipisken sørget for at Høyre stemte i hvert fall tilnærmet enstemmig.

 

Når Venstre og Frp gikk til valg på å reversere DLD så var det ikke valgflesk. De har faktisk et reelt håp om å omgjøre DLD vedtaket. Men for å få til det må de få Høyre til å snu. Det er ikke nok med en avstemning til i Stortinget hvor Høyres representanter får lov til å stemme som de vil. Man er avhengig av at hele regjeringen inkludert Høyre stemmer samlet MOT DLD.

 

Dette er noe Venstre og Frp håper å få til. Men selvsagt vil det ikke bli enkelt. Det var jo til og med for vanskelig å få dem til å stemme mot i utgangspunktet. Det blir på ingen måte lettere å få dem til å snu....

 

Likevel: På noen punkter er også Høyre nødt til å gi seg. Kanskje dette blir ett av dem?

Lenke til kommentar

Det var stor motstand mot DLD innad i høyre. men partipisken sørget for at Høyre stemte i hvert fall tilnærmet enstemmig.

 

Når Venstre og Frp gikk til valg på å reversere DLD så var det ikke valgflesk. De har faktisk et reelt håp om å omgjøre DLD vedtaket. Men for å få til det må de få Høyre til å snu. Det er ikke nok med en avstemning til i Stortinget hvor Høyres representanter får lov til å stemme som de vil. Man er avhengig av at hele regjeringen inkludert Høyre stemmer samlet MOT DLD.

 

Dette er noe Venstre og Frp håper å få til. Men selvsagt vil det ikke bli enkelt. Det var jo til og med for vanskelig å få dem til å stemme mot i utgangspunktet. Det blir på ingen måte lettere å få dem til å snu....

 

Likevel: På noen punkter er også Høyre nødt til å gi seg. Kanskje dette blir ett av dem?

Minner om at Høyre er Eu-tilhengere.

Det er selvfølgelig en mulighet for at Høyre snur, men jeg anser det som lite sannsynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...