Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13

236 stemmer

1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

• Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

• AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

• Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
      15

Anbefalte innlegg

Det du sier er at vi er så avhengige av olje at vi ikke vil klare oss når det går tomt for olje. Vel. Jeg tror ikke helt på disse dommedagsprofetiene. Uansett så må jo disse områdene kjempes om, om og om igjen. = ) Uansett så tror jeg heller ikke at de begynner å bore når man har KrF og Venstre i regjering. Ikke så lenge man har de i alle fall. Uansett: Det blir spennende å se hva resultatet blir av forhandlingene.

Nei, det er ikke det jeg sier. Politisk vil det være "harakiri" å ikke åpne for industriell virksomhet når folk i lang rekke går ut i arbeidsløshet. Da nytter det ikke å være idealist å hevde at det er bra at de går ut i arbeidsløshet fordi det redder miløjet og "vi vet bedre enn dere". Samtidig som man kvekker "vi er mot monstermaster".

Nå er det forsåvidt stor aktivitet i oljesektoren ut dette tiåret. Men, muligens mot neste valg i 2017 ser man konturene av hva som kommer, spesielt rundt 2025 (dvs ingen nye felt av størrelse, samt alle store modifikasjonsprosjekter vil da være gjennomført).

Hva som skjer i Barentshavet avgjør forsåvidt hvor fort man driller i Lofoten. Men både H og Frp har politisk råd til å være "storsinnet" denne stortingsperioden. Selv om det kan komme bølger mot slutten, som gjør at det ryker. Men da er ikke presset på H og Frp (for at de er noen sånne "miljøsvin"), men mot V og Krf fordi de ønsker større arbeidsledighet når de kan gjøre noe som virkelig monner mot dette. Men, der er jo V godt skolerte, arbeiderfiendtlige som de er.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er Høyre og FrP for så er hva venstre og KrF mener ganske likegyldig,

Nei... Høyre og FrP har ikke flertall alene, så de må bli med på det... Særlig hvis KrF og Venstre anser det som det viktigste; noe de gjør. Så det du sier er virkelighetsfjernt.

ap vil nok også henge seg på oljeboring fordi det er en stor økonomisk gevinst.

Venstre og KrF vil innta mindre roller som til dømes skolepolitikken, der har jo venstre og høyre (såvidt jeg har forstått) en viss enighet.

Ja. De har svært lik, men Høyre vil antageligvis droppe karakterene da dette ikke er viktig for dem, men for KrF og Venstre. Så Venstre og KrF vil få til veldig mye av sin politikk de...

Høyre vil styre denne regjeringen ganske greit, viss dem inngår noen enkle kompromisser med FrP vil nok innflytelsen ellers være av den mer godhjerta sorten.

Jeg er enig i svært mye av Høyres politikk. Men jeg gav min stemme til Venstre fordi jeg er sterkt i mot DLD og den nye åndskverksloven, og fordi jeg vil dra Høyre i en mer liberal og sosial retning, noe som faktisk blir realitet når Venstre nå går i forhandlinger med dem.
Lenke til kommentar

Penger til barnefamilie, skole, støtte til svakere grupper, rusomsorg, høyere avgifter på alkohol, ikke søndagsåpne butikker, nei til kjønnsnøytral ekteskap(tror jeg). Bistand, Asylbarn født i Norge får bli.

SÅ flott at de skal i regjering med FrP, da. Det blir kun "smooth sailing" herifra, yes sir.

Lenke til kommentar

Nei... Høyre og FrP har ikke flertall alene, så de må bli med på det... Særlig hvis KrF og Venstre anser det som det viktigste; noe de gjør. Så det du sier er virkelighetsfjernt.

Ja. De har svært lik, men Høyre vil antageligvis droppe karakterene da dette ikke er viktig for dem, men for KrF og Venstre. Så Venstre og KrF vil få til veldig mye av sin politikk de...

Jeg er enig i svært mye av Høyres politikk. Men jeg gav min stemme til Venstre fordi jeg er sterkt i mot DLD og den nye åndskverksloven, og fordi jeg vil dra Høyre i en mer liberal og sosial retning, noe som faktisk blir realitet når Venstre nå går i forhandlinger med dem.

Dem har ikke rent flertall, men Arbeiderpartiet vil nok gi en viss støtte til den kommende regjeringen rundt åndsverkloven og dld. Høyre trenger ikke støtte fra venstre derifra, ap er for og det er vedtatt. Det virker også som at Grande ønsker og prøve å trumfe med miljø og skole foran dld og åndsverkloven. Disse to sakene tror jeg ikke venstre får gjennomslag for.

Oljeboring i Lofoten er et tema jeg tror Venstre vil legge vekt på, viss Høyre ønsker å gjennomføre prosjektet tror jeg at dem ved riktige tilnærminger får støtte i fra ap, som ikke lengre har så og sv som festbremser. Skal FrP ha mulighet til å få gjennomslag for sine drømmer om billigere sprit og bredere veier må det penger inn. Olje er lette penger. Skolepolitikken vil nok bli en sak venstre og KrF vil få god styring på, det er viktig for dem og di har tilsynelatende helt ok løsninger.

Dette er det jeg tror vil skje, avhengig av hva Høyre vektlegger i sine forhandlinger.

Men Venstre og KrF går ikke inn forhandlingene i førersetet, noe jeg sitter med en følelse av at du har inntrykk av.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det jeg sier. Politisk vil det være "harakiri" å ikke åpne for industriell virksomhet når folk i lang rekke går ut i arbeidsløshet.

Derfor er det viktig å satse mer på det øvrige næringslivet, fremfor å satse alt på olje...

Man må gjøre Norge mindre avhengig av olje, slik at vi har noe å leve av etter olja...

Da nytter det ikke å være idealist å hevde at det er bra at de går ut i arbeidsløshet fordi det redder miløjet og "vi vet bedre enn dere". Samtidig som man kvekker "vi er mot monstermaster".

Det er ikke det Venstre gjør... Det Venstre vil er å bevare noen sårbare områder. I disse områdene så lever folk av fiske, og det har de gjort i noen tusen år... Det er matfatet vårt, sier de. Det er ikke bare idealisme, men det er faktisk å se litt lengere enn nesa rekker det å satse på det som vi skal leve av etter olja. Jo før jo bedre. Men vi har enda Nordsjøen, og vi skal ikke skru igjen oljekrana. Det vi vil er bare å verne LoVeSe. Uansett så er vel ikke dette mitt hovedinteressefelt, eller hovedgrunnen til at jeg velger Venstre: Det er helt andre grunner. Så om man faktisk åpner for boring så begynner ikke jeg personlig å gråte. Men det vil jo ikke være særlig bra ut i fra det jeg har lest og det jeg vet om saken... Når de aller fleste eksperter (ikke idealister) sier at vi burde la den ligge, og kan begrunne dette sterkt faglig, så mener jeg det er god nok grunn til å la den ligge, og jeg støtter dem.

Nå er det forsåvidt stor aktivitet i oljesektoren ut dette tiåret. Men, muligens mot neste valg i 2017 ser man konturene av hva som kommer, spesielt rundt 2025 (dvs ingen nye felt av størrelse, samt alle store modifikasjonsprosjekter vil da være gjennomført).

Hva som skjer i Barentshavet avgjør forsåvidt hvor fort man driller i Lofoten. Men både H og Frp har politisk råd til å være "storsinnet" denne stortingsperioden. Selv om det kan komme bølger mot slutten, som gjør at det ryker. Men da er ikke presset på H og Frp (for at de er noen sånne "miljøsvin"), men mot V og Krf fordi de ønsker større arbeidsledighet når de kan gjøre noe som virkelig monner mot dette. Men, der er jo V godt skolerte, arbeiderfiendtlige som de er.

Ser at du har lært deg å voldta språket. :)

Det du sier er forøvrig langt i fra sannheten, og viser vel bare manglende innsikt i Venstres politikk, og hva virkelighet angår...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Kanskje det at Høyre og FrP kun trenger ett sentrumsparti for flertall, paradoksalt nok øker sjansen for firepartiregjering? Blir KrF og Venstre værende i Stortinget, vil de fort kunne bli spilt opp mot hverandre og splittet.

Venstre vil f.eks vanskelig kunne stemme nei til liberaliseringer i alkoholpolitikken bare for å være lojale mot KrF, når de har programfestet å være for det. Med andre ord lettere å stå samlet i regjering enn Storting?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Derfor er det viktig å satse mer på det øvrige næringslivet, fremfor å satse alt på olje...

Man må gjøre Norge mindre avhengig av olje, slik at vi har noe å leve av etter olja...

Det er ikke det Venstre gjør... Det Venstre vil er å bevare noen sårbare områder. I disse områdene så lever folk av fiske, og det har de gjort i noen tusen år... Det er matfatet vårt, sier de. Det er ikke bare idealisme, men det er faktisk å se litt lengere enn nesa rekker det å satse på det som vi skal leve av etter olja. Jo før jo bedre. Men vi har enda Nordsjøen, og vi skal ikke skru igjen oljekrana. Det vi vil er bare å verne LoVeSe. Uansett så er vel ikke dette mitt hovedinteressefelt, eller hovedgrunnen til at jeg velger Venstre: Det er helt andre grunner. Så om man faktisk åpner for boring så begynner ikke jeg personlig å gråte. Men det vil jo ikke være særlig bra ut i fra det jeg har lest og det jeg vet om saken... Når de aller fleste eksperter (ikke idealister) sier at vi burde la den ligge, og kan begrunne dette sterkt faglig, så mener jeg det er god nok grunn til å la den ligge, og jeg støtter dem.

Ser at du har lært deg å voldta språket. :)

Det du sier er forøvrig langt i fra sannheten, og viser vel bare manglende innsikt i Venstres politikk, og hva virkelighet angår...

1. Jau. Forskning, som Venstre ivrer for. Problemet er at om man starter en massiv forskning i dag vil ikke resultatene komme før langt etter 2025. Slik er forskningens natur. Samt at man må ta i betraktning at man må bli enige om satsingsområder, som er heller tvilsomt vil skje med det første. Spesielt når man da tar hensyn til Norges sterke fagområder i dag, som mettallurgi og energi. Områder som vil sette Venstre på heftig konkurranse mot deres syn på miljø.

2. Sårbare områder er der folk lever av fiske. Vel, hva tror du man levde av i Nordsjøen? Norskehavet? Fisker man ikke der lengre mener du? Den største trusselen mot fiske er fiskeriene selv. Ekspertene som har uttalt seg mot boring er flott å gjengi et bilde av; RH.

Man får de svar man roper på altså.

3. Du snakker om virklighet når man diskuterer fremtid. Herlig. At de store utbyggingsprosjektene og mod.prosjektene er i all hovedsak ferdig rundt 2025 er dog ingen fantasi.

Lenke til kommentar

Dem har ikke rent flertall, men Arbeiderpartiet vil nok gi en viss støtte til den kommende regjeringen rundt åndsverkloven og dld.

Hva AP gjør er revende likegyldig. Absolutt alle partiene bortsett fra disse to overvåkningskåte partiene, vil fjerne DLD. Så da har du FrP, Venstre og KrF som er i mot DLD... Jeg tipper det er mulig å fjerne det. Åndsverksloven kan bli vanskeligere å fjerne/redigere dessverre men kan skje.

Høyre trenger ikke støtte fra venstre derifra, ap er for og det er vedtatt.

Du har jo missforstått alt...

Du kan ikke sitte her å bestemme hvem og hva de trenger støtte fra. AP er jo ikke i regjering, og om det var slik at man kan hente støtte herfra og derfra, så kan Venstre, KrF og FrP hente støtte fra absolutt alle de andre sosialistiske partiene som er i mot...

Burde i alle fall kunne det.

Det virker også som at Grande ønsker og prøve å trumfe med miljø og skole foran dld og åndsverkloven. Disse to sakene tror jeg ikke venstre får gjennomslag for.

Tro kan man gjøre i kirken. Men du påstår noe ovenfor, og da nevner du ikke tro... Dette skal forhandles, og det er slettes ikke sikkert at dette er like viktige saker for Høyre som det det er for Venstre og Venstres velgere. Men ja. Det skal foregå forhandlinger, og alle partiene må gi og ta litt. Noe vil vi ikke klare, noe vil ikke høyre klare, og noe vil ikke FrP klare. Men de vil alle få igjennom det de brenner mest for tror jeg... Må ikke være så pessimistisk.

Oljeboring i Lofoten er et tema jeg tror Venstre vil legge vekt på, viss Høyre ønsker å gjennomføre prosjektet tror jeg at dem ved riktige tilnærminger får støtte i fra ap, som ikke lengre har så og sv som festbremser.

De vil ikke få til noe der. Grunnen er ganske simpel: Venstre støtter ikke en slik regjering, og da blir det borgerlig kaos, og en ny rødgrønn regjering. Så Høyre må forsake all sin politikk i stedet for å la KrF og Venstre vinne disse sakene. :)

Skal FrP ha mulighet til å få gjennomslag for sine drømmer om billigere sprit og bredere veier må det penger inn.

Billigere sprit og brennevin tviler jeg på at er de høyest prioriterte sakene til FrP...

Disse avgiftene kan også være verdifulle for å finansiere det du nevner. :p

Olje er lette penger.

Så lenge det varer. Men dersom man har gjort landet alt for oljeavhengig, så vil hele samfunnet kolapse om man ikke har planlagt omleggelsen i lang tid før det skjer...

Skolepolitikken vil nok bli en sak venstre og KrF vil få god styring på, det er viktig for dem og di har tilsynelatende helt ok løsninger.

Ja... De har en utmerket skolepolitikk. Om de får igjennom den, så er det svært svært bra!

Saken er den at det meste vil bli bedre nå som AP ikke ble gjenvalgt! ;)

Dette er det jeg tror vil skje, avhengig av hva Høyre vektlegger i sine forhandlinger.

Jeg tror at Venstre vil nå frem på sosiale saker så vel som økonomiske... Men nå er jo ikke Venstres politikk så ulik at de ikke kan samarbeide. Mye av det som er Høyres politikk er Venstres politikk. Mye av det som er FrPs politikk er Venstres politikk, osv...

Jeg tror de fire vil komme til å klare seg ganske bra, og at de vil få igjennom mye bra hver.

Forhåpentligvis vil vi få det beste fra alle partier, og ikke det værste...

Men Venstre og KrF går ikke inn forhandlingene i førersetet, noe jeg sitter med en følelse av at du har inntrykk av.

:hmm: De vil finne ut av det. De vil gå inn i forhandlinger, og de vil komme frem til en løsning. Det er hva jeg tror. Prøv heller å se muligheter fremfor begrensninger =)

Vi har vunnet, og burde faktisk være lystige og glade! :)

Lenke til kommentar

Du kan ikke sitte her å bestemme hvem og hva de trenger støtte fra. AP er jo ikke i regjering, og om det var slik at man kan hente støtte herfra og derfra, så kan Venstre, KrF og FrP hente støtte fra absolutt alle de andre sosialistiske partiene som er i mot...

Nei, han har nok ikke misforstått. Norge har som kjent "negativ" parlamentarisme. Regjeringen behøver ikke ha flertall bak seg i stortinget for å kunne sitte, det holder at ikke flertallet aktivt ønsker å kaste den. Derfor kan vi ha mindretallsregjeringer som søker støtte fra sak til sak. Og dem har vi hatt flere av i tid. Blant annet rene Ap-regjeringer, og sentrumsregjeringen (Bondevik 1). Den hadde bare 42 mandater bak seg på tinget og satt på nåde, og det gikk i tre år hvor de søkte støtte der de kunne finne den i ulike saker. Det gikk helt til Høyre og Ap fant hverandre i gasskraftsaken.

Og ja, Venstre, KrF og FrP kan selvsagt hente støtte hos andre partier, men nå har Høyre og Ap tilsammen 103 mandater og rent flertall, så hvis de er enige kan alle de andre tilsammen gjøre lite med det. Det spørs bare om Høyre finner den saken så viktig at de vil utfordre regjeringspartnerne for å få det igjennom. (Og det igjen forutsetter at de faktisk sitter i regjering sammen alle 4, ikke utenfor fordi de ikke vil leke sammen.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hva AP gjør er revende likegyldig. Absolutt alle partiene bortsett fra disse to overvåkningskåte partiene, vil fjerne DLD. Så da har du FrP, Venstre og KrF som er i mot DLD... Jeg tipper det er mulig å fjerne det. Åndsverksloven kan bli vanskeligere å fjerne/redigere dessverre men kan skje.

Tro kan man gjøre i kirken. Men du påstår noe ovenfor, og da nevner du ikke tro... Dette skal forhandles, og det er slettes ikke sikkert at dette er like viktige saker for Høyre som det det er for Venstre og Venstres velgere. Men ja. Det skal foregå forhandlinger, og alle partiene må gi og ta litt. Noe vil vi ikke klare, noe vil ikke høyre klare, og noe vil ikke FrP klare. Men de vil alle få igjennom det de brenner mest for tror jeg... Må ikke være så pessimistisk.

De vil ikke få til noe der. Grunnen er ganske simpel: Venstre støtter ikke en slik regjering, og da blir det borgerlig kaos, og en ny rødgrønn regjering. Så Høyre må forsake all sin politikk i stedet for å la KrF og Venstre vinne disse sakene. :)

Billigere sprit og brennevin tviler jeg på at er de høyest prioriterte sakene til FrP...

Disse avgiftene kan også være verdifulle for å finansiere det du nevner. :p

Så lenge det varer. Men dersom man har gjort landet alt for oljeavhengig, så vil hele samfunnet kolapse om man ikke har planlagt omleggelsen i lang tid før det skjer...

Ja... De har en utmerket skolepolitikk. Om de får igjennom den, så er det svært svært bra!

Saken er den at det meste vil bli bedre nå som AP ikke ble gjenvalgt! ;)

Jeg tror at Venstre vil nå frem på sosiale saker så vel som økonomiske... Men nå er jo ikke Venstres politikk så ulik at de ikke kan samarbeide. Mye av det som er Høyres politikk er Venstres politikk. Mye av det som er FrPs politikk er Venstres politikk, osv...

Jeg tror de fire vil komme til å klare seg ganske bra, og at de vil få igjennom mye bra hver.

Forhåpentligvis vil vi få det beste fra alle partier, og ikke det værste...

:hmm: De vil finne ut av det. De vil gå inn i forhandlinger, og de vil komme frem til en løsning. Det er hva jeg tror. Prøv heller å se muligheter fremfor begrensninger =)

Vi har vunnet, og burde faktisk være lystige og glade! :)

Jeg begynner å stues litt over det du skriver nå, satt Høyre i regjering da dem og ap fikk dld igjennom i første omgang? Er to partier enige om en sak så stemmer dem begge for med mindre det er taktisk stemning, er dette ignoranse eller ser du ikke at det du skriver er paradoksalt? Er Høyre og ap enige så er dem enige, dld har blitt vedtatt, det har ikke blitt gjort så radikale endringer at det er sannsynlig at dette ikke vil skje igjen.

Du påpeker også at 'tro kan man gjøre i kirken' frem til forhandlingene starter er faktisk det å spekulere i et utfall det eneste man kan gjør, så da fremlegge du det faktisk som om at du vet utfallet, gir meg grunn til å tvile på mye av det du skriver. Venstre er små, slagkraften er liten, ønsker Høyre og FrP oljeboring tror jeg veien er kort for Venstre også, er ønsker om regjeringsskifte sterkt nok svelges kamelen på bekostning av andre saker partiet vil fokusere på. Du sier venstre ikke ønsker og gå i en sånn regjering, alternativet da er enkelt, er KrF 'med' og ap stiller seg positive får vi muligens en regjering med tre partier.

Det er helt håpløst at du undervurderer viktigheten av støtte i opposisjon, det virker ikke som at dei rødgrønne er interessert i å velte regjeringen så da kan dem stemme fritt for saker og ting dem ønsker. Så sabla enkelt er det bare.

Vet du egentlig dette?

Innlegget ditt er provoserende og regelrett dårlig pågrunn av at du tar høyde for at det er en regjering som skal være enstemmig, såg du ikke hva SP og SV måtte gjøre med engang ap fridde til oposisjonen? Dem måtte bøye seg i støvet.

Du nevner viktigheten av saker, saker har en viss prioritet, men og gå radikalt i mot sitt partiprogram er det ingen av di store partiene som kommer til å gjøre, for da graver di sin egen grav. SP og sv er grunnen til at det ikke

blir nytt rødgrønt, ap hadde nesten det samme resultatet som ved sist valg.

Jeg presenterer og begrunner hva jeg tror er et sannsynlig resultat ut i fra forhandlingene, at jeg burde gå i kirken om jeg skal basere det på tro burde du faktisk revurdere en hel del av din tilnærming til måten du ordlegger deg på, for det innlegget der reflekterer en ekstrem mangel på kognitive evner.

Att det er mulig..

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Jau. Forskning, som Venstre ivrer for.

Høyre også. Både H og V vil satse mye mer på forskning enn den forrige regjeringen gjorde...

Forskning er svært viktig for velferdssamfunnet. Samme gjelder skole utdanning.

Problemet er at om man starter en massiv forskning i dag vil ikke resultatene komme før langt etter 2025.

Hva er problemet?

Slik er forskningens natur. Samt at man må ta i betraktning at man må bli enige om satsingsområder, som er heller tvilsomt vil skje med det første. Spesielt når man da tar hensyn til Norges sterke fagområder i dag, som mettallurgi og energi. Områder som vil sette Venstre på heftig konkurranse mot deres syn på miljø.

Når du snakker om miljø, så virker det som om du mener at dette er helt uviktig for absolutt alle andre enn Venstre. Er det sånn at du ikke tror på miljøet? Er det sånn at miljøet er helt uvesentlig? Bare å dure på? Alle som mener noe om miljø er bare helt bak mål og har ikke peiling overhodet? Naturfagslæreren er på bærtur?

Til og med Erna sier at det er viktig, og i følge mediene så virker det ikke som om det skal være noe problem for Venstre å få igjennom sin miljøpolitikk med Høyre. FrP er ikke større enn Høyre, KrF og Venstre til sammen...

2. Sårbare områder er der folk lever av fiske.

Fiskerinæringen tjener vi alle på, ikke bare de som fisker.. hehe...

Og det er matfatet vårt... OG DET ER EN EVIGVARENDE RESURS og skatteintekter. Det er ikke oljen. Og om man begynner med oljeboring der, så vil all fisken dø på grunn av seismetikk... Du kan også risikere oljesøl osv..

Vel, hva tror du man levde av i Nordsjøen? Norskehavet? Fisker man ikke der lengre mener du? Den største trusselen mot fiske er fiskeriene selv. Ekspertene som har uttalt seg mot boring er flott å gjengi et bilde av; RH.

www.folkeaksjonen.no :)

Selv om MdG er ekstreme på dette punktet betyr ikke det at det er uviktig...

Man får de svar man roper på altså.

3. Du snakker om virklighet når man diskuterer fremtid. Herlig. At de store utbyggingsprosjektene og mod.prosjektene er i all hovedsak ferdig rundt 2025 er dog ingen fantasi.

Tror ikke du forstod hva jeg mente... Og det virker som om du snakker forbi meg, og at vi snakker om ulike ting. Jeg snakker om at Venstres faktiske reele politikk må ha gått deg hus forbi. Jeg tror du har vært mye mer opptatt av helt andre ting enn den, noe som er forståelig, men da vil du jo bomme litt når du kritiserer også. Men det kan hende vi snakker forbi hverandre.
Lenke til kommentar

Er Høyre og FrP for så er hva venstre og KrF mener ganske likegyldig, ap vil nok også henge seg på oljeboring fordi det er en stor økonomisk gevinst.

Venstre og KrF vil innta mindre roller som til dømes skolepolitikken, der har jo venstre og høyre (såvidt jeg har forstått) en viss enighet.

Høyre vil styre denne regjeringen ganske greit, viss dem inngår noen enkle kompromisser med FrP vil nok innflytelsen ellers være av den mer godhjerta sorten.

Det er slett ikke umulig at alle partier blir fristilt til å stemme etter egen overbevisning i oljeboringsspørsmål, og da blir det som du sier: AP, Høyre og Frp sine stemmer mot resten.

Men jeg kan garantere deg at hvis Høyre og Frp går til forhandlingsbordet med den innstillingen der så heter norges neste statsminister Jens Stoltenberg, mens Siv og Erna sitter og funderer på om hva Krf og Venstre mener kanskje ikke var så likegyldig likevel.

Det er blitt sagt en del ganger nå at Frp og Høyre er avhengige av støtte fra sentrum.

Hvilken del av "avhengig" var det du ikke forsto?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, han har nok ikke misforstått. Norge har som kjent "negativ" parlamentarisme. Regjeringen behøver ikke ha flertall bak seg i stortinget for å kunne sitte, det holder at ikke flertallet aktivt ønsker å kaste den.

Var jo ikke det jeg snakket om? :)

La oss nå si at de fire partiene går inn i regjering. Hvor sannsynlig er det at Høyres dumme DLD-politikk får gjenomslag når de tre andre partiene er i mot? Kan virkelig Høyre finne støtte fra AP som står utenfor? Og om så er tilfellet, så kan vel Venstre, FrP og KrF finne støtte hos SV, Senterpartiet og Rødt? Om ikke: Hvorfor ikke?

Derfor kan vi ha mindretallsregjeringer som søker støtte fra sak til sak. Og dem har vi hatt flere av i tid. Blant annet rene Ap-regjeringer, og sentrumsregjeringen (Bondevik 1). Den hadde bare 42 mandater bak seg på tinget og satt på nåde, og det gikk i tre år hvor de søkte støtte der de kunne finne den i ulike saker. Det gikk helt til Høyre og Ap fant hverandre i gasskraftsaken.

Og ja, Venstre, KrF og FrP kan selvsagt hente støtte hos andre partier, men nå har Høyre og Ap tilsammen 103 mandater og rent flertall, så hvis de er enige kan alle de andre tilsammen gjøre lite med det. Det spørs bare om Høyre finner den saken så viktig at de vil utfordre regjeringspartnerne for å få det igjennom. (Og det igjen forutsetter at de faktisk sitter i regjering sammen alle 4, ikke utenfor fordi de ikke vil leke sammen.

Hmm. Lurer på hvordan det kan ha seg at det bare er de to største som har DLD...

Og HVORFOR det er sånn... Kan noen ha kjøpt seg innflytelse innad i partiene for å presse det igjennom?

Lenke til kommentar

Men det er derfor det er mulig for en regjering å shoppe etter støtte.

La oss nå si at de fire partiene går inn i regjering. Hvor sannsynlig er det at Høyres dumme DLD-politikk får gjenomslag når de tre andre partiene er i mot? Kan virkelig Høyre finne støtte fra AP som står utenfor? Og om så er tilfellet, så kan vel Venstre, FrP og KrF finne støtte hos SV, Senterpartiet og Rødt? Om ikke: Hvorfor ikke?

Det er ikke sannsynlig, fordi det ikke er viktig nok for Høyre. (Med mindre EU setter press på oss.) Men derimot - om regjeringen overlever et valg til - kan og vil antagelig oljen i nord bli det. Og da kan vi komme i den situasjon at Høyre sier til sine regjeringspartnere at "Denne kamelen må dere svelge. Vi vil ha den og får flertall for det om vi vil". Og så må Venstre vurdere om de skal gå ut av regjeringen på grunn av en enkeltsak eller om de er mer tjent med å bli værende. Bare spør SV hvordan det er...

Og, ja, som jeg sa kan selvsagt Venstre, FrP og KrF finne støtte hos SV, Senterpartiet og Rødt på stortinget, om de synes saken er viktig nok. Men Ap og Høyre halt altså 103 mandater i stortinget, mens alle de andre til sammen bare har 66. Så det er lett match for de to store om de vil.

Det er derfor de skal ha regjeringsforhandlinger på forhånd. Da kan de avtale hva regjeringen kommer til å gjøre med disse stridsspørsmålene i de 4 årene. Men regjeringen bestemmer jo ikke over Stortinget, og de kan bli uenige underveis.

Hmm. Lurer på hvordan det kan ha seg at det bare er de to største som har DLD...

Og HVORFOR det er sånn... Kan noen ha kjøpt seg innflytelse innad i partiene for å presse det igjennom?

Konspirasjonsteorier kler ikke Venstrefolk...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det er slett ikke umulig at alle partier blir fristilt til å stemme etter egen overbevisning i oljeboringsspørsmål, og da blir det som du sier: AP, Høyre og Frp sine stemmer mot resten.

Men jeg kan garantere deg at hvis Høyre og Frp går til forhandlingsbordet med den innstillingen der så heter norges neste statsminister Jens Stoltenberg, mens Siv og Erna sitter og funderer på om hva Krf og Venstre mener kanskje ikke var så likegyldig likevel.

Det er blitt sagt en del ganger nå at Frp og Høyre er avhengige av støtte fra sentrum.

Hvilken del av "avhengig" var det du ikke forsto?

Dem er avhengig av å ha et samlet flertall i en regjeringsposisjon.

Det gjør dem ikke avhengig av Venstre og KrF i enkeltsaker.

Hvor har jeg gitt inntrykk for at dem er uavhengige på et generelt grunnlag? Det er mulig å ha mindretallsregjering også.

Lenke til kommentar

Igjen minner eg om at dld allerede er vedtatt, det er nok grunner til dette. For å snu problemstillingen, Høyre brydde seg ikke om at dei kommende forhandlingspartene i forkant av et valg var i mot, hvorfor skal dem gjør det nå? Hvorfor skal Høyre bruke ressurser på noe dem allerede har vedtatt? Høyre gjor et godt valg etter og ha vedtatt dld, why change a winning plan?

Lenke til kommentar

Jeg begynner å stues litt over det du skriver nå, satt Høyre i regjering da dem og ap fikk dld igjennom i første omgang?

Nei. Det var AP. Og sånne ting er jo ikke viktige verken for Sv eller Sp...

Du vet, personvern og sånt. Så det var ingen kamp der om å få fjernet det tror jeg.

Er to partier enige om en sak så stemmer dem begge for med mindre det er taktisk stemning, er dette ignoranse eller ser du ikke at det du skriver er paradoksalt? Er Høyre og ap enige så er dem enige, dld har blitt vedtatt, det har ikke blitt gjort så radikale endringer at det er sannsynlig at dette ikke vil skje igjen.

Vi får se hvordan det blir... De skal uansett få motstand...

Du påpeker også at 'tro kan man gjøre i kirken' frem til forhandlingene starter er faktisk det å spekulere i et utfall det eneste man kan gjør, så da fremlegge du det faktisk som om at du vet utfallet, gir meg grunn til å tvile på mye av det du skriver.

Nei... Det var humoristisk ment... Du var først veldig påståelig. Så nevnte du at det kun var tro. Saken er den at vi ikke vet. Heldigvis. Slaget om å fjerne DLD er ikke tapt enda... DLD er noe svineri disse to over formynderske og totalitære (om de hadde fått holdt på som de ville i alle sine saker) partiene har tvingt igjennom, og vi vil kjempe for å få bukt med det.

Venstre er små, slagkraften er liten,

Definisjonen av "små" er relativt... DLF er små...

Slagkraften er også relativ. De har mye større slagkraft enn det du måtte tro... Uten KrF og Venstre, så har ikke disse flertall, så da må selv det store partiet Høyre sluke noen kameler.

Det kan være DLD, og Miljøsaken...

ønsker Høyre og FrP oljeboring tror jeg veien er kort for Venstre også, er ønsker om regjeringsskifte sterkt nok svelges kamelen på bekostning av andre saker partiet vil fokusere på. Du sier venstre ikke ønsker og gå i en sånn regjering, alternativet da er enkelt, er KrF 'med' og ap stiller seg positive får vi muligens en regjering med tre partier.

Neida... Jeg vet jo ikke. Nei, da vil de ikke få med seg KrF heller. Men om de gjør det, så stiller vel Venstre seg utenfor, og kan da ikke klandres for det... Uansett: Jeg ville stemt Venstre dersom Venstre ikke var noe miljøparti også... Bare så det er sagt. = )

Men jeg regner med, eller har en oppfatning av at dette er en sak Venstre vil komme til å vinne. Det virker i alle fall slik ut i fra alt det jeg har lest og hørt, i media den siste tiden.

Les denne så vet du hva jeg har lest og hvorfor jeg sier det jeg sier:

http://www.dagbladet.no/2013/09/05/nyheter/samfunn/politikk/valg13/erna_solberg/29096421/

Det er helt håpløst at du undervurderer viktigheten av støtte i opposisjon, det virker ikke som at dei rødgrønne er interessert i å velte regjeringen så da kan dem stemme fritt for saker og ting dem ønsker. Så sabla enkelt er det bare.

Men har ikke Venstre, FrP og KrF flere stemmer enn opposisjonen da? Og ikke bare opposisjonen, men her er det jo snakk om KUN og utelukkende AP. Har AP flere stemmer enn KrF, Venstre og FrP har til sammen? Og alle de andre partiene som er i mot på sosialistisk side da? Hvor mange har motstanderne til sammen egentlig? Dette vet jeg ikke, derfor spør jeg.

Vet du egentlig dette?

Prøver meg frem litt. Noe vet jeg, andre ting ikke.

Jeg vet vel mest om det Venstre vil og ikke vil, osv

Jeg har faktisk litt mindre peiling på de politiske prosessene, og jeg lærer litt ved å gå frem slik jeg gjør ;) (Nå må du ikke missforstå meg totalt da...)

Innlegget ditt er provoserende og regelrett dårlig pågrunn av at du tar høyde for at det er en regjering som skal være enstemmig,

Da har du missforstått meg. Jeg har ikke tatt høyde for det.

Den er jo ikke det. De har ulike meninger og politikk. Jeg tar høyde for at de må forhandle, og er usikker på hvordan de gjør dette, og er usikker på hvordan de stemmer ut i fra dette igjen. Som sagt er jeg litt usikker på prosessene.

såg du ikke hva SP og SV måtte gjøre med engang ap fridde til oposisjonen? Dem måtte bøye seg i støvet.

Nei. Har du noen linker til nyheter angående dette?

Du nevner viktigheten av saker, saker har en viss prioritet, men og gå radikalt i mot sitt partiprogram er det ingen av di store partiene som kommer til å gjøre, for da graver di sin egen grav. SP og sv er grunnen til at det ikke

blir nytt rødgrønt, ap hadde nesten det samme resultatet som ved sist valg.

Tja... Nå er det jo viktigere ting enn DLD og miljø, men vi får se hva det blir til:)

Jeg presenterer og begrunner hva jeg tror er et sannsynlig resultat ut i fra forhandlingene, at jeg burde gå i kirken om jeg skal basere det på tro burde du faktisk revurdere en hel del av din tilnærming til måten du ordlegger deg på, for det innlegget der reflekterer en ekstrem mangel på kognitive evner.

Att det er mulig..

Hahaha... OK. Det kom ikke frem at det var ment litt spøkefullt. Ser det nå på alvoret ditt :)
Lenke til kommentar

Nei. Det var AP. Og sånne ting er jo ikke viktige verken for Sv eller Sp...

Du vet, personvern og sånt. Så det var ingen kamp der om å få fjernet det tror jeg.

Vi får se hvordan det blir... De skal uansett få motstand...

Nei... Det var humoristisk ment... Du var først veldig påståelig. Så nevnte du at det kun var tro. Saken er den at vi ikke vet. Heldigvis. Slaget om å fjerne DLD er ikke tapt enda... DLD er noe svineri disse to over formynderske og totalitære (om de hadde fått holdt på som de ville i alle sine saker) partiene har tvingt igjennom, og vi vil kjempe for å få bukt med det.

Definisjonen av "små" er relativt... DLF er små...

Slagkraften er også relativ. De har mye større slagkraft enn det du måtte tro... Uten KrF og Venstre, så har ikke disse flertall, så da må selv det store partiet Høyre sluke noen kameler.

Det kan være DLD, og Miljøsaken...

Neida... Jeg vet jo ikke. Nei, da vil de ikke få med seg KrF heller. Men om de gjør det, så stiller vel Venstre seg utenfor, og kan da ikke klandres for det... Uansett: Jeg ville stemt Venstre dersom Venstre ikke var noe miljøparti også... Bare så det er sagt. = )

Men jeg regner med, eller har en oppfatning av at dette er en sak Venstre vil komme til å vinne. Det virker i alle fall slik ut i fra alt det jeg har lest og hørt, i media den siste tiden.

Les denne så vet du hva jeg har lest og hvorfor jeg sier det jeg sier:

http://www.dagbladet.no/2013/09/05/nyheter/samfunn/politikk/valg13/erna_solberg/29096421/

Men har ikke Venstre, FrP og KrF flere stemmer enn opposisjonen da? Og ikke bare opposisjonen, men her er det jo snakk om KUN og utelukkende AP. Har AP flere stemmer enn KrF, Venstre og FrP har til sammen? Og alle de andre partiene som er i mot på sosialistisk side da? Hvor mange har motstanderne til sammen egentlig? Dette vet jeg ikke, derfor spør jeg.

Prøver meg frem litt. Noe vet jeg, andre ting ikke.

Jeg vet vel mest om det Venstre vil og ikke vil, osv

Jeg har faktisk litt mindre peiling på de politiske prosessene, og jeg lærer litt ved å gå frem slik jeg gjør ;) (Nå må du ikke missforstå meg totalt da...)

Da har du missforstått meg. Jeg har ikke tatt høyde for det.

Den er jo ikke det. De har ulike meninger og politikk. Jeg tar høyde for at de må forhandle, og er usikker på hvordan de gjør dette, og er usikker på hvordan de stemmer ut i fra dette igjen. Som sagt er jeg litt usikker på prosessene.

Nei. Har du noen linker til nyheter angående dette?

Tja... Nå er det jo viktigere ting enn DLD og miljø, men vi får se hva det blir til:)

Hahaha... OK. Det kom ikke frem at det var ment litt spøkefullt. Ser det nå på alvoret ditt :)

Du gjemmer uvitenhet bak humor, når du baser bort en viktig kontant i mitt innlegg for også kalle det spøk er det debattskikk på høyde med Martin Schance

Ap og Høyre har sammen 103 mandater, dette er et flertall, det vil i praksis si at saker disse er enige om vil bli gjennomført.

Dld kan i seg selv diskuteres, hvorvidt du subjektivt mener at det er en feil avgjørelse fra Høyre sin side er likegyldig. Dersom du fikk med deg hva Grande pratet om i og etter talen sin ifrå var det nevnt miljø og skole, personvern ble ikke som jeg fikk med meg nevnt med et ord.

Du burde ikke være så spydig når du beveger seg ut på dybt vann, til mindre blir lysten på å redde deg når du synker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...