Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13

236 stemmer

1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

• Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

• AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

• Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
      15

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig spent på hvordan FrP og ikke minst velgerne deres vil takle det faktum at de ikke er i opposisjon lengre. Det er vanskelig å være rystet og sjokkert over din egen Regjering...

Jeg lurer også på hvordan samarbeidet kommer til å fare, dette er en koalisjon som nesten ikke har klart å bli enig om en eneste ting så langt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener personlig Per Christian Foss er best egnet som finansminister av de personene jeg kjenner på borgerlig side. Noen spekulerer i Ketil Solvik-Olsen, men det blir jo som å sette et barn i godte butikken.

Per Christian Foss er klasse! Han var en av grunnene til at jeg i sin tid meldte meg inn i Unge Høyre.

Han har jo også vært finansminister tidligere også.

Men jeg tviler på at han blir det nå, han jo steppet en del ned i det siste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Per Christian Foss er klasse! Han var en av grunnene til at jeg i sin tid meldte meg inn i Unge Høyre.

Han har jo også vært finansminister tidligere også.

Men jeg tviler på at han blir det nå, han jo steppet en del ned i det siste.

Ja deseverre ser det ut for at jappene er i ferd med å entre regjeringen. Vi får bare håpe at de ikke rir for høyt på høye bølger. Nå har de kommet inn i godtebutikken med mye penger på bok. Så får vi se om Siv Jensen fortsetter å kjøpe seg venner ved å trekke på oljefondet etter at hun har kjøpt seg stemmer med forhåndstrekk på fondet. Erna skal forhandle med Norges hardeste forhandler. Kan ikke noen lirke inn et skjult kamera i de forhandlingene? Jeg vil gjerne se hvem som kommer ut rød i toppen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Storeslem for de borgerlige det her! Overrasket over at det sannsynligvis holder med 3 partier på ikke-sosialistisk side. Blir spennende å følge forhandlingene :)

3 partier ja, men kun hvis Frp er ett av dem

Sånn sett avhenger ALT nå av hvordan Frp manøvrerer. Hvis Frp evt. ikke forplikter seg til selv å delta i ny regjering eller i det minste love å støtte H-V-KRF fremover, så tror jeg ikke en ny regjering overlever særlig lenge? Før eller siden dukker det opp kontroversielle avstemninger og mistillitforslag etc. og da vil nok de tidl. rød-grønne gjøre livet surt for Erna, Siv, og co.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg er veldig spent på hvordan FrP og ikke minst velgerne deres vil takle det faktum at de ikke er i opposisjon lengre. Det er vanskelig å være rystet og sjokkert over din egen Regjering...

Jeg lurer også på hvordan samarbeidet kommer til å fare, dette er en koalisjon som nesten ikke har klart å bli enig om en eneste ting så langt.

:evil::thumbup:

Konstaterte at Hareide sa at nå skulle det bli andre boller med økt bistand, siden KrF tradisjonelt har kjempet for de fattige i 80 år og Grande at det skulle bli ny mer human asylpolitikk. Det er vel god FrP politikk.

Siv Jensen ønsket Jens Stoltenberg morn'a. Bare hun ikke møter ham i døra inn, mens hun er på vei ut.

Lenke til kommentar

:evil::thumbup:

Konstaterte at Hareide sa at nå skulle det bli andre boller med økt bistand, siden KrF tradisjonelt har kjempet for de fattige i 80 år og Grande at det skulle bli ny mer human asylpolitikk. Det er vel god FrP politikk.

Siv Jensen ønsket Jens Stoltenberg morn'a. Bare hun ikke møter ham i døra inn, mens hun er på vei ut.

Ah, ja - dette skal bli fascinerende å følge med på. :D

Lenke til kommentar

Dersom Frp går inn i regjering (og det tror jeg nok de gjør) så sier det seg selv at det nest største partiet vil ha krav på posten som enten finansminister eller utenriksminister. Jeg tror den siste er litt uinteressant for Frp så det bli garantert finansministeren. Spørsmålet er om det blir Siv eller om det blir Ketil.

På den annen side tror jeg Høyre står ganske fast på at de ikke forhandler bort handlingsregelen (og de har dessuten både Venstre og Krf med seg på dette). Så kompromisset blir nok at Frp får finansministeren men at politikken de fører vil være forankret i handlingsregelen.

Det punktet hvor jeg ser for meg at Frp virkelig får sette sitt fotavtrykk er i asylpolitikken (fordi Frp sin asylpolitikk ikke koster noe mer enn den som føres i dag er det lettere for Høyre, Venstre og Krf å sluke den kamelen enn å gå med på alle de dyre løftene til Frp (ref. det med handlingsregelen over her). Dette betyr at Venstre og Krf må bøye voldsomt av i asylspørsmålet/menneskeverd og vil forvente å få godt kompensert for dette i miljøpolitikken og kanskje i samferdselspolitikken (tung satsing på tog og bane f.eks.)

Hva tror folk at Krf vil kreve? Hva er det Krf sine velgere virkelig brenner for (som ikke Venstre også brenner for)? En mulighet jeg ser for meg er i hvert fall at Krf får utenriksministeren, men når det gjelder hva de vil få gjennomslag for av politikk er jeg mer usikker.

Edit:

Når det gjelder dere som håper på en trepartiregjering (enten det er en regjering uten Venstre eller uten Krf eller uten Frp dere håper på) så tror jeg ikke dere skal ha særlig store forhåpninger. Særlig Venstre og Krf er jeg helt sikker på at vil velge samme vei, enten begge i regjering eller begge utenfor. Det kommer av at de er store sammen og har mange felles interesseområder, men de er små og faller totalt igjennom dersom de må stå alene mot Høyre og Frp. Frp kan kanskje komme til å bli stående utenfor dersom Erna har et "Lambda" oppe i ermet (ref: Frp som trakk seg fra samarbeidet i Oslo fordi Høyre tvang dem til å holde ord om de ville være med i byrådet). Men jeg tror regjeringsviljen er så stor i Frp nå at det skal mye til for at de velger opposisjon. (dessuten husker velgerne til Siv hennes løfte om ikke å støtte en regjering de selv ikke er en del av.)

Endret av Achylles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg tror den siste er litt uinteressant for Frp så det bli garantert finansministeren. Spørsmålet er om det blir Siv eller om det blir Ketil.

Jeg synes jeg ser for meg at Barne- og likestillingsminister med integrering Hareide eller en annen fra KrF og Miljø- og utviklingsminister Grande eller en annen fra Venstre går til Olsen eller Jensen og ber om mer penger.

Det sier de at de ikke har mens de strør om seg med skattelette til de som har mest fra før og fjerner bompenger samtidig som kutt Erna er i ferd med å redusere antall departementer fra 18 til 8 slik hun har lovet.

Det blir nok ikke alle borgerlige politikere som gikk med en minister i magen som vil få en om Erna skal stå ved sine løfter om å kutte til 8 departementer.

Dette blir morsomt. Trengs en hestehandler fra Sp?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Frp kan kanskje komme til å bli stående utenfor dersom Erna har et "Lambda" oppe i ermet (ref: Frp som trakk seg fra samarbeidet i Oslo fordi Høyre tvang dem til å holde ord om de ville være med i byrådet). Men jeg tror regjeringsviljen er så stor i Frp nå at det skal mye til for at de velger opposisjon. (dessuten husker velgerne til Siv hennes løfte om ikke å støtte en regjering de selv ikke er en del av.)

Noen kommentatorer hevder at de allerede er begynt å spille svarteper.

Lenke til kommentar

Jeg tror det største sjokket for meg at KrF faktisk kan komme i regjering... Jeg mener... hva står de for, egentlig? De har vel lempet en del på det kristne budskapet så hva er igjen?

At KrF nok en gang klarer å komme i regjering bør ikke komme som noen overraskelse. Sentrum får alltid mer makt enn antall stemmer tilsier.

Men de kristne verdiene er definitivt klart tilstede i KrF. Økt kristnedomsundervisning i skolen, strengere abortregler, nei til tidlig ultralyd, nei til homoekteskap, streng alkoholpolitikk osv. Alt du forventer av kristne dvs stort sett omtanke for de svakeste, men mye moraliserende og pietistisk. Så står de sterkt på bistand (de som lagde 1% regelen), human innvandringspolitikk. Økonomisk spenner de fra Ap til Høyre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror KRF muligens blir de største hestehandlerne. Kristenfolket kan være ganske runde & glatte bak dette troskyldige fjeset.

Og en annen ting: Jeg tror Krf allerede er nede på det vi kan kalle "grunnfjellet" - altså folk som alltid vil stemme Krf uansett hvor mye dumt de finner seg i fra de andre regjeringspartiene. Spørsmålet er heller: Hva slags politikk bør Krf føre i regjering dersom de ønsker å vinne nye velgere. Det tror jeg faktisk blir vanskelig for dem uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...