Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13

236 stemmer

1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

• Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

• AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

• Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
      15

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt skuffende oppslutning for Piratpartiet.

Finner du konkret prosentresultat? Jeg ser bare resultatet for Andre (2,1%). Jeg hadde håpet på Håkon Wium Lie. Han hadde alene effektivt tidoblet IT-kompetansen på stortinget.

Som jeg forstår det blir det høyre, frp, venstre og krf?

Kanskje. Det skal jo forhandles om først.

Hva mener jens med at han søker avskjed? skal han slutte i stortinget?

Jens søker regjeringsavskjed 14. oktober. Det er egentlig et stort problem at statsbudsjettet skal tynes så tett opp i datoen for avskjeden. Påtroppende burde hatt bedre tid på seg før det skal være ferdig justert.

Lenke til kommentar

Du mener, da NRK gjorde narr av PiratPartiet med en sketch om "Sjørøverpartiet". Og da de ti minutter senere kalte dem for "tjuvepartiet".

Vel, dette går åpenbart begge veier.

Har dere sett listetoppen til De Kristne i Sogn og Fjordane?

listetopp%20magnar.jpg

Det er jo Jesus selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Høyre og Frp har nå flertall sammen med enten Venstre eller Krf. Skummelt at de da vil kunne velge den som er villig til å svelge flest kameler og dermed få en mer blå-blå politikk.

Du har nok rett i det. Venstre og Krf havner visst i fangens dilemma. Høyres politikk likner mer på Venstre enn på Krf, så Venstre vil nok ha lettere for å være litt ettergivende. Så vi kan få en Venstre-Høyre-Frp-regjering eller så kan Venstre velge å alliere seg med Krf. Da får vi enten får en Krf-Venstre-Høyre-Frp-regjering, eller en Høyre-Frp-regjering i mindretall som må godta å la Lofoten være og samarbeide med Krf og/eller Venstre fra sak til sak.

Antakelig holder Krf og Venstre sammen. Vi får i hvert fall ingen Krf-Høyre-Frp-regjering, for da vil Krf stå veldig svakt og Hareide vil havne i skjærsilden. Solberg sa at hun vil holde seg tro til samarbeidet både med Krf og Venstre, men det sier likevel lite om hvor mye gjennomslag Krf og Venstre vil få og hvorvidt de får være med i regjering.

Lenke til kommentar

Slik ser Independent på valget:

Anti-immigrant party with links to mass murderer Anders Behring Breivik set for Norwegian election win

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/antiimmigrant-party-with-links-to-mass-murderer-anders-behring-breivik-set-for-norwegian-election-win-8805649.html

De lager slike overskrifter for sjokk effekt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Slik ser Independent på valget:

Anti-immigrant party with links to mass murderer Anders Behring Breivik set for Norwegian election win

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/antiimmigrant-party-with-links-to-mass-murderer-anders-behring-breivik-set-for-norwegian-election-win-8805649.html

Det er vel ikke så veldig rettferdig å sette et parti opp mot en massemorder fordi han var medlem i partiet, den artikkelen falt ikke helt i smak.

Semte selv AP, og jeg tror at Høyre regjeringen (de borgelige) kommer til å ha en negativ effekt på Norge, men å sette dem i samme kategori som ABB blir helt feil.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg håper helt klart at KRF ikke får være med i regjeringen, deres meninger vil vi ikke flertallet av det norske samfunnet ha noe av.

Venstre er vel det eneste partiet jeg liker i den borgelige regjeringen.

Endret av DNA
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har nok rett i det. Venstre og Krf havner visst i fangens dilemma. Høyres politikk likner mer på Venstre enn på Krf, så Venstre vil nok ha lettere for å være litt ettergivende. Så vi kan få en Venstre-Høyre-Frp-regjering eller så kan Venstre velge å alliere seg med Krf. Da får vi enten får en Krf-Venstre-Høyre-Frp-regjering, eller en Høyre-Frp-regjering i mindretall som må godta å la Lofoten være og samarbeide med Krf og/eller Venstre fra sak til sak.

En Høyre+FRP regjering vil jo få det mye enklere med Lofoten. Da kan de bare hente støtte fra AP i den saken.

Er mye vanskeligere for hele firerbanden samlet å finne en felles politikk om oljeboring i Lofoten. Jeg kan ikke se hvordan Venstre kan sitte i en regjering som godtar oljeboring i Lofoten.

Lenke til kommentar

En Høyre+FRP regjering vil jo få det mye enklere med Lofoten. Da kan de bare hente støtte fra AP i den saken.

Er mye vanskeligere for hele firerbanden samlet å finne en felles politikk om oljeboring i Lofoten. Jeg kan ikke se hvordan Venstre kan sitte i en regjering som godtar oljeboring i Lofoten.

Er oljeboring i Lofoten så viktig for Høyre og FRP? Ingen av dem har nevnt saken, høyre bryr seg mest om skole og samferdsel. FRP bryr seg mest om innvandring, eldreomsorg og fjerne forbud.

Men noe som jeg ser på som fantastisk, søndagsåpne butikker. :) Det har jeg ønsket lenge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Er oljeboring i Lofoten så viktig for Høyre og FRP? Ingen av dem har nevnt saken, høyre bryr seg mest om skole og samferdsel. FRP bryr seg mest om innvandring, eldreomsorg og fjerne forbud.

Men noe som jeg ser på som fantastisk, søndagsåpne butikker. :) Det har jeg ønsket lenge.

De har nok råd til å holde igjen. Tross alt vet de at det blir åpnet pronto for boring når arbeidsledigheten stiger.

Selv tror jeg KrF lar seg kjøpe for 30 sølvpenger. Venstre blir for prinsipielle i innvandringssaken.

Opp av forundringshatten er jo Sp, som alltid er klar for å hestehandle.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...