Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13


  

236 stemmer

  1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

    • Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

    • AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

    • Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Andre som stusser over Høyres utspill om høyere egenandeler for helsetjenester? Hvorvidt det kan være en god løsning på helsekøene kan diskuteres, men det jeg først og fremst reagerer på er timingen. Hvem i alle verden drar noe sånt opp av hatten en måned før valget? Det virker forferdelig lite gjennomtenkt. Upopulære forslag - nødvendige eller ei - er noe man kommer med først når man sitter i regjering. Jeg ville ikke blitt overrasket om dette alene er nok til å redusere Høyres oppslutning med et par prosent.

 

Uansett utfallet av valget vil jeg ikke ha en ny rødgrønn periode og dette utspillet er en gavepakke for propagandamaskineriet til AP. Man kan si mye om AP men når det kommer til å drive valgkamp er de utvilsomt best og det er noe de borgerlige må huske på.

 

Arbeiderpartiet økte egenandelene rett etter valget sist om jeg husker rett, samtidig gav de arbeidsledige tilbake feriepengene.

 

Altså ta fra de syke og gi til de arbeidsledige.

Lenke til kommentar

Andre som stusser over Høyres utspill om høyere egenandeler for helsetjenester? Hvorvidt det kan være en god løsning på helsekøene kan diskuteres, men det jeg først og fremst reagerer på er timingen. Hvem i alle verden drar noe sånt opp av hatten en måned før valget? Det virker forferdelig lite gjennomtenkt. Upopulære forslag - nødvendige eller ei - er noe man kommer med først når man sitter i regjering. Jeg ville ikke blitt overrasket om dette alene er nok til å redusere Høyres oppslutning med et par prosent.

 

Uansett utfallet av valget vil jeg ikke ha en ny rødgrønn periode og dette utspillet er en gavepakke for propagandamaskineriet til AP. Man kan si mye om AP men når det kommer til å drive valgkamp er de utvilsomt best og det er noe de borgerlige må huske på.

De er best på å lyve, og bruke billig retorikk. Og på å få mest mulig oppmerksomhet.

Så ja, de er best på å drive valgkamp. Men de driver et uærlig spill. De er uærlige... Uansett: Er folk så dumme at de stemmer AP av denne grunnen, så er de det, og det er lite vi kan gjøre med det. Det som ikke kommer frem er jo at med en borgerlig regjering så vil jo folk sitte igjen med mer penger selv, og vil derfor ha råd til disse egenandelene. De vil unngå de lange køene, osv. Uansett, om ikke Høyre er tilfredsstillende, så burde man velge Venstre i stedet for AP. Det er tross alt forskjell på å barbere seg å skjære av seg hodet.

 

Sannheten når det gjelder Høyre tror jeg uansett er mer nyansert enn som så... Husk at media kun fokuserer på Høyre og AP i valgkampen, og at de forsøker så godt de kan å få de andre i skyggen av disse: Dvs. bare gir det ytterst nødvendige så folk ikke skal se hvordan media opererer. Jeg er ganske sikker på at de pengene som Høyre og AP får til å drive valgkamp brukes på en slik måte at de får kontroll på media.

Om det ikke er slik, og dette bare er en dum konspirasjonsteori, så ser det uansett VELDIG slik ut!...

 

Jeg hører daglig på P4 for tiden, og ser en del på nyhetskanalen, og nrk. Jeg har ikke hørt Venstre blitt nevnt en eneste gang de siste dagene. De som dominerer nyhetsbildet er AP og Høyre.., Med noen få innslag med Sv og Rødt...

Lenke til kommentar

FrP har sagt at vi er villig til å gå i regjering med alle de fire borgerlige partiene, det er derimot KrF og Venstre som har sagt at de er skeptiske. Men jeg sier som Siv sier, det er velgerne som stemmer den politikken de mener er riktig og jo større partiet har jo mer innflytelse på politikken burde de ha.

 

Siv jensen er kanskje det største problemet til FRP for tiden, ikke mye karisma der i gården og er nok mange som ikke vil se henne i noen ledende stilling. Meg selv inkludert.

Lenke til kommentar

På den andre siden er det garantert at Høyre kommer i regjering, og drar de opp alle de upopulære forslagene rett etter de er valgt, er det mange som kommer til å føle seg lurt.

Det er feil. Høyre tar opp de upopulære forslagene før de blir valgt, (Det er jo spesielt innlysende akkurat nå) mens Arbeiderpartiet lyver og smører på med bare populære forslag, mens de etter valget, om de hadde vunnet, ville gjenomført alt det som masseproduserer FrPere og andre ap-motstandere... =P Etter AP overtok makten sist, så kom alle de dårlige nyhetene i avisene...
Lenke til kommentar

Jeg tror du må lese det jeg sa om igjen. Det var en respons til et innlegg om at det er lite gjennomtenkt å komme med upopulære forslag nå. Jeg mener at det ikke nødvendigvis er lite gjennomtenkt å komme med upopulære forslag nå. Tvert i mot kan det være svært godt gjennomtenkt å presentere "upopulære" forslag nå.

 

Om Høyre tar opp de upopulære forslagene nå, så vil det framstå redelig både nå og når de skal evalueres i ettertid. Til sammenlikning framsto de fleste partiene som uredelige for to valg (1+1 r/k-valg) siden, da de fleste (untatt Venstre, faktisk) nektet å si hva de allerede mente om DLD. Jeg vet ikke riktig hvordan du tolket innlegget, men "Det er feil" passer liksom ikke der.

 

Det du sa i ditt forrige innlegg bygger jo bare opp under det jeg sa. ^^,

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du kjenner tydeligvis ikke Siv, jeg tror hun blir vår nye utenriksminister evt. finansminister. Jeg gleder meg til å se henne, PeSa, Ketil og evt. Carl i statsrådposter.

 

En norsk utenriksminister som er i mot flere av de internasjonale avtaler Norge har undertegnet eller en Bi utdannet finansminister som ikke har greie på samfunnsøkonomi.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, og jeg er marginalt sikker på at jeg bryr meg. Til det er de reelle forskjellene partiene i mellom for små. Se på hvilke saker Jens og Erna kranglet om, ikke akkurat samfunnsomveltende stoff, bare detaljer.

 

Det er en grunn til jeg faktisk ønsker FrP velkommen i regjering, da vil det vise seg at de ikke er så anderledes enn de andre i posisjon. (Og de vil ikke lenger kunne late som de er det.) De må bare ikke få bestemme innvandringspolitikken. Om de aller nådigst får bruke noen oljemilliarder ekstra på andre saker betyr neppe så mye.

 

Venstre får sikkert et "snillt" departement, som utdanning, hvor det blir mer av det samme. De burde fått justis, så kanskje de kunne trenert et og annet datadirektiv. (De hadde neppe klart å stoppe dem...)

 

Men i det store og det hele tror jeg altså at det blir mer av det samme uansett.

 

Geir :)

 

En norsk utenriksminister som er i mot flere av de internasjonale avtaler Norge har undertegnet eller en Bi utdannet finansminister som ikke har greie på samfunnsøkonomi.

Vel, skal man først endre på systemet bør man vel helst ikke gi jobben til en som er opdratt og utdannet av av det samme systemet. Hvis velgerne vil ha forandring, da...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Se på hvilke saker Jens og Erna kranglet om, ikke akkurat samfunnsomveltende stoff, bare detaljer.

 

Der er stor forskjell på Arbeiderpartiet og Høyre. To eksempler:

 

Formuesskatt - Høyre mer ekstreme enn FrP

 

Olje fisk og miljøvern. Hvem er mest troverdige?

 

Der er stor forskjell på leverings- og tilbudsplikt for fisk.

 

Der er stor forskjell på skattelette og privatisering av helsevesenet fremfor et offentlig helsevesen. Jfr gårsdagens debatt mellom Støre og Høie.

 

http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56080813/08-08-2013

 

Høie overbeviser ikke meg, men kanskje deg?

Lenke til kommentar

Jeg tror du må lese det jeg sa om igjen. Det var en respons til et innlegg om at det er lite gjennomtenkt å komme med upopulære forslag nå. Jeg mener at det ikke nødvendigvis er lite gjennomtenkt å komme med upopulære forslag nå. Tvert i mot kan det være svært godt gjennomtenkt å presentere "upopulære" forslag nå.

 

Om Høyre tar opp de upopulære forslagene nå, så vil det framstå redelig både nå og når de skal evalueres i ettertid. Til sammenlikning framsto de fleste partiene som uredelige for to valg (1+1 r/k-valg) siden, da de fleste (untatt Venstre, faktisk) nektet å si hva de allerede mente om DLD. Jeg vet ikke riktig hvordan du tolket innlegget, men "Det er feil" passer liksom ikke der.

 

Det du sa i ditt forrige innlegg bygger jo bare opp under det jeg sa. ^^,

Hehe. Okei. =)

Men da er vi jo enige da! = )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Om Høyre tar opp de upopulære forslagene nå, så vil det framstå redelig både nå og når de skal evalueres i ettertid.

 

Et parti bør fremstå som forutsigbart, konsistent og stabilt i sin politikk.

 

Til sammenlikning framsto de fleste partiene som uredelige for to valg (1+1 r/k-valg) siden, da de fleste (untatt Venstre, faktisk) nektet å si hva de allerede mente om DLD. Jeg vet ikke riktig hvordan du tolket innlegget, men "Det er feil" passer liksom ikke der.

 

Kilde?

Lenke til kommentar

Der er stor forskjell på Arbeiderpartiet og Høyre. To eksempler:

Formuesskatt - Høyre mer ekstreme enn FrP

Tja, de vil åpenbart hente pengene våre på litt forskjellig vis. Men hvor mye vi (de fleste av oss) faktisk ender opp med å betale via statskassen er ikke så voldsomt forskjellig, ei heller hva pengene går til.

 

Tja, registrerer at det er tilhengere og motstandere av utbygging i Lofoten på begge sider.

 

Der er stor forskjell på leverings- og tilbudsplikt for fisk.

Kanskje. Ikke mitt ekspertområde dette.

 

Der er stor forskjell på skattelette og privatisering av helsevesenet fremfor et offentlig helsevesen. Jfr gårsdagens debatt mellom Støre og Høie.

Neida. Høyre vil kutte skattene med 6 milliarder i året, det utgjør 25 milliarder til sammen over 4 år. Det er mindre enn skatteinntektene har økt med bare fra i fjor. (Og langt innenfor handlingsregelen.)

 

Høie overbeviser ikke meg, men kanskje deg?

Nei, det gjør han ikke nødvendigvis. (Jeg stemmer hverken Ap eller Høyre.) Men dette er en detalj Høyre kommer opp med i forsøk på å komme opp med forskjeller mellom partiene nå som det nærmer seg innspurten.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Tja, de vil åpenbart hente pengene våre på litt forskjellig vis. Men hvor mye vi (de fleste av oss) faktisk ender opp med å betale via statskassen er ikke så voldsomt forskjellig, ei heller hva pengene går til.

 

Så du har ingen ting mot at det blir flere null skatteytere i Norge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...