Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13


  

236 stemmer

  1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

    • Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

    • AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

    • Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

I følge TV2 Nyhetskanalen har Venstre tatt over 36 000 velgere fra Arbeiderpartiet! :)

 

Føler meg skyldig gitt. Stemte AP sist, Venstre i går. Er omtrent like enig med begge, men sånn som situasjonen er nå er det jo langt mer hensiktsmessig å stemme Venstre. De er jo også uenig med AP i veldig mange saker der jeg mener AP driter seg loddrett ut. Forhåpentligvis gjør Venstre et godt valg, slik at ytterste høyre ikke får for mye makt. Partier som er veldig langt ut på enten venstre eller høyre side vil som regel ikke være særlig mye å rope hurra for, da de som oftest er ekstremt i utakt med majoriteten av en befolkning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Da blir det mer fokus på å redusere fattigdom blant barn. Mer fokus på rusomsorgen. Omsorgslønn til familiemedlemmer som ønsker å ta seg fri fra arbeidet for å ta seg av sine eldre. Det blir flere sykehjemsplasser, og bedre eldreomsorg. Man får IKKE karakterer på barneskolen, men man får en satsning på bedre lærere, og mer kunnskap inn i skolen i stedet for en drøss med ufaglærte lærere. Man får økt satsning på forskning og innovasjon. Man får ikke så mange lover og regler som med AP eller Høyre.

 

Er du helt sikker på at Venstre får råd til det i en blå blå regjering med en ørliten grønn flekk? Jeg har aldri hørt noen politikere som er mot det du nevner her, men jeg har hørt om politikere som mangler penger til det. Det kan ta deg fra noen måneder til 4 år å forstå det.

 

 

I følge TV2 Nyhetskanalen har Venstre tatt over 36 000 velgere fra Arbeiderpartiet! :)

Det gleder et liberalt hjerte! = ) hehe.

 

Den kanalen er det så mye reklame på at jeg ikke så den siste partilederdebatten der. Jeg synes Dagbladet som vel snart er ferdig med historien om blåmandag i dag spår en blå mandag. Journalistene i Venstres tidligere hovedorgan kan jo ende med noen røde hunder etter at blåfuglen er fløyet ut vinduet.

 

Fløy en liten blåfugl, gjennom vindu

gjennom vindu, gjennom vindu

Fløy en liten blåfugl, gjennom vindu

- en dag i mai

 

Tok en liten gullklump,

skip skip skare, skip skip skare,

Tok en liten gullklump, skip skip skare,

- en dag i mai

 

Kilde: http://www.barnesanger.no/floy-en-liten-blafugl.html

 

hvor man også finner en lenke med anker teksten "krisepsykologi for ledere". Trengs det etter blåmandag i Venstre?

 

Det vil glede en liberal sosialdemokrats hjerte om den minste mørkeblå ballongen sprekker. Vi greidde oss godt før Anders Lange blåste den opp. Synes du han er bedre enn disse to kameratene?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Med SV (forhåpentligvis) ute av bildet står AP kun igjen med SP. AP+SP+MDG?

 

AP klarer å godsnakke med alle partier, men Ola Borten Moe kan bli vanskelig for MDG å svelge, ref:

 

http://troms.mdg.no/articles/ola-borten-moe-de-fattiges-redningsmann/

http://www.mdg.no/nyheter/uredelig-av-ola-borten-moe/

http://www.mdg.no/nyheter/borten-moe-i-hoyt-spill/

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Når får vi vite resultatet egentlig? Det skal visstnok være en valgdagsmåling og en "prognose" hos TV2 i kveld kl. 21

 

Valgdagsmålingene pleier å være ganske presise. Den store usikkerheten denne gange er de rekordmange forhåndsstemmene. Det er vanskelig på forhånd å si hvordan de vil påvirke det endelige utfallet. Det skulle ikke forundre meg om forhåndsstemmene blir avgjørende.

Lenke til kommentar

Siste måling før valglokalene stenger! (Tror jeg)

 

Borgerlig ledelse på nesten 30 (!) mandater, med så kort tid igjen. Så vidt jeg vet, har ingen nasjonale målinger vist rødgrønt flertall i år.

.

 

Egentlig spiller det liten rolle hvorvidt det blir borgerlig flertall i valgurnene idag, hvis de blå-svarte ikke greier å stable på beina en regjerings-konstellasjon etter valget.

 

Er vel derfor jensemann øyner en mulighet for 4 nye år med en mindretallsregjering.

 

Jeg mistenker at Frp lider av styrings-vegring. -dvs. de er ikke innstilt på å forlate den bekvemme opposisjons-rollen de har hatt i 35 år, der de fritt frem bare kan kritisere alt & alle.

 

Så jo enda et tegn på sistnevnte for noen dager siden da Carl I Hagen la frem en famøs liste med "ufravikelige" Frp-krav som måtte imøtekommes av de andre partiene på den blå siden, for at Frp skal gi sin støtte borgerlig regjering. Dvs. Frp gjør det så vanskelig at det brått ikke blir noe regjeringsskifte, tiltross for valgseier.

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at Venstre får råd til det i en blå blå regjering med en ørliten grønn flekk?

Nei.

Man kan aldri være helt sikker, men ved å stemme på Venstre, så øker sannsynligheten for det.

Stemmer man Ap, Sv, Sp, Rødt (...) så svekker man Venstre i et slikt samarbeid, og det blir mer makt til ytterste høyrefløy i stedet. Jo flere som stemmer Venstre jo sterkere og mer slagkraftig Venstre får man jo! En stemme ekstra på de store partiene vil ikke gjøre så mye fra eller til, for de har mange nok fra før, men en stemme til et middels stort parti, kan faktisk gjøre underverker.

 

Jeg har aldri hørt noen politikere som er mot det du nevner her, men jeg har hørt om politikere som mangler penger til det. Det kan ta deg fra noen måneder til 4 år å forstå det.

Nei... Du har ikke hørt det, men de andre partiene prioriterer ikke dette. Det gjør Venstre.

 

De andre partiene har helt andre prioriteringer. Sp har sine særinteresser (bøndene), AP har sine særinteresser (LO etc) KrF har sine særinteresser (de diskriminerende så kalte "kristne" verdiene)... Det er ingen andre som fører Venstres politikk. Det er bare Venstre... Jeg mener de andre partiene er flinke til å overdøve Venstre og mener dette er grunnen til at Venstre kommer i skyggen og at mange overser dem. Det er de som er mest synlige og som bråker mest, som veldig mange folk ofte gjør seg opp en mening om og stemmer på. Det er synd.

 

Man burde kanskje gjøre følgende; Alle partiene får ulike nummer i stedet, og ingen karismatiske ledere til å tale politikken. Velgerne må velge ut i fra hva slags partiprogram de mener er best, og de vet ikke hvilket navn politikken hadde tidligere.

 

Jeg tror at politikken til Venstre ville fått VELDIG VELDIG mye større oppslutning enn i dag om man gjorde det på den måten. For i dag sørger bla. media for hvem som skal være mest synlige, og folk stemmer ofte av tradisjon, osv. Det er de mest kontroversielle forslagene som er tabloid, og derfor blir Venstres politikk litt mindre synlig... F.eks. så kan Hagens utspill være noe FrP tjener på, selv om det rettes negativ oppmerksomhet mot partiet. Mens Venstre som mangler idiotier i partiet, ikke blir vurdert i hodene til folk... Media legger det opp til at det er en kamp mellom AP og FrP, noe som på mange måter er et helt falskt bilde.

 

Om alle måtte vurdere partiprogrammene på nytt, og satt dem oppmot hverandre, så tviler jeg på at AP hadde kommet så godt ut. Jeg tror Venstre hadde vunnet over AP. Venstre har tross alt mye bedre politikk en AP på de fleste områder. :)

 

 

Den kanalen er det så mye reklame på at jeg ikke så den siste partilederdebatten der. Jeg synes Dagbladet som vel snart er ferdig med historien om blåmandag i dag spår en blå mandag. Journalistene i Ventres tidliggere hovedorgan kan jo ende med noen røde hunder etter at blåfuglen er fløyet ut viduet.

Den var tørr kgun. :)

Bare et tips: Det finnes opptakere som kan innstilles til å ta opp det programmet du ser. Da slipper du reklame. Om det er reklamesnut midt i en sending, så kan du bare spole over det når du skal se det...

 

hvor man også finner en lenke med anker teksten "krisepsykologi for ledere". Trengs det etter blåmandag i Venstre?

Mhm... Overbevisende.....
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på Ap+MDG som et alternativ i det hele tatt. MDG er alt for radikale på miljøfronten. Ap ønsker tross alt oljeborring og hele pakka. Greit nok at de aksepterer litt utsettelse i borringa, men på sikt er det uaktuelt for Ap med stopp der. MDG oppfattes nok også som for ferske for regjeringsmakt. Til slutt så er det ingen realistisk konstellasjon som gir flertall der, og Ap vil ikke inn i samarbeidsregjering som fortsatt er en mindretallsregjering.

 

Men jeg føler meg 100% sikker på at det blir borgerlig regjering etter valget. Klarer de ikke å stable en regjering på beina vil det være katastrofe for hele firerbandens troverdighet. Selv tror jeg desidert mest på H+FRP. Vil heller ikke helt utelukke at alle fire blir med i starten og så hopper V eller KrF av litt uti perioden. Blir overrasket dersom alle fire sitter i fire år.

Lenke til kommentar

Egentlig spiller det liten rolle hvorvidt det blir borgerlig flertall i valgurnene idag, hvis de blå-svarte ikke greier å stable på beina en regjerings-konstellasjon etter valget.

 

Er vel derfor jensemann øyner en mulighet for 4 nye år med en mindretallsregjering.

 

Jeg mistenker at Frp lider av styrings-vegring. -dvs. de er ikke innstilt på å forlate den bekvemme opposisjons-rollen de har hatt i 35 år, der de fritt frem bare kan kritisere alt & alle.

Blir det mindretallregjering har jeg mer tro på at V og Krf vrakes til fordel for en H+Frp-regjering framfor at Ap skal klare å danne noe som er større enn H+Frp.

 

Jeg tror Frp er temmelig lei av å sitte på innbytterbenken og overmoden for å få styrt litt. De "ufravikelige" kravene er nok mest for stemmefiske og valgtaktikk. Du skal se de blir langt smidigere i de reelle forhandlingene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Nja, tror det kan slå ut begge veier. Kan også oppfattes som noe arrogant.

 

Det dreier som om retorikk og måten han sa det på. For noen dreier retorikk seg om ren logikk og fornuft. For andre dreier det seg om følelser.

 

Jeg har sett Stoltenberg mer arrogant enn da han oppklarte dette. De fleste bruker gjerne ren logikk om hva som er best for landet og da bryr de seg lite om Stoltenberg var arrogant. Jeg synes ikke han var det. Jeg synes Erna Solberg har vært mye mer arrogant i sluttfasen siden hun allerede har innkassert valgseieren i følge dagens avisoppslag.

Lenke til kommentar

Den sittende regjering kan som kjent klamre seg til makten selv om de mister flertallet, for dermed å tvinge opposisjonen (altså det borgerlige flertallet) til å kaste dem ved mistillit.

 

Kommer regjeringen Stoltenberg til å gjøre dette, og hva vil de i så fall oppnå med det?

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Liste over TV-kanalenes valgdekning idag.

NRK1

 

17:50 til 18:40 - Valgvorspiel.

 

19:45 til 23:00 - Valgsending. "Vi følger opptellingen over hele landet minutt for minutt, direkte fra valgstudio i Oslo og fra partienes valgvaker."

 

23:05 til 01:45 - Valgsending fortsettelse.

 

TV2

 

20:00 til 21:00 - Valgnatt. "Mah-Rukh Ali og Arill Riise leder TV 2s store valgnattsending. TV 2 er tilstede på alle valgvaker og følger spenningen tett utover kvelden."

 

21:20 til 02:00 - Valgnatt fortsetter.

Endret av Aerow
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Den sittende regjering kan som kjent klamre seg til makten selv om de mister flertallet, for dermed å tvinge opposisjonen (altså det borgerlige flertallet) til å kaste dem ved mistillit.

 

Kommer regjeringen Stoltenberg til å gjøre dette, og hva vil de i så fall oppnå med det?

 

Er ikke det vanlig prosedyre? Det sikreste signalet jeg har sett på at det blir regjeringsskifte er at SAS aksjen stiger på forventninger om regjeringsskifte. Herr marked er fremoverskuende og han tar sjelden feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Er ikke det vanlig prosedyre? Det sikreste signalet jeg har sett på at det blir regjeringsskifte er at SAS aksjen stiger på forventninger om regjeringsskifte. Herr marked er fremoverskuende og han tar sjelden feil.

 

Herr marked kan ha rett i at de borgerlige får flertall og feller sittende regjering, men at de ikke greier å etablere et regjeringsalternativ.

 

Det skulle endog ikke forundre meg om FrP ender opp med å støtte Ap. Ingen ting forbauser meg når det gjelder FrP som en gang lovte å ikke felle Willoch regjeringen, men som likevel gjorde det og gjeninnsatte Gro Harlem Brundtland.

 

Herr marked er fremoverskuende, men ikke synsk.

Lenke til kommentar

 

Det dreier som om retorikk og måten han sa det på. For noen dreier retorikk seg om ren logikk og fornuft. For andre dreier det seg om følelser.

 

Jeg har sett Stoltenberg mer arrogant enn da han oppklarte dette. De fleste bruker gjerne ren logikk om hva som er best for landet og da bryr de seg lite om Stoltenberg var arrogant. Jeg synes ikke han var det. Jeg synes Erna Solberg har vært mye mer arrogant i sluttfasen siden hun allerede har innkassert valgseieren i følge dagens avisoppslag.

 

Som sagt - det kan slå ut begge veier. Noen vil nok tenke at det er spesielt å si man blir sittende, selv om valgresultatet viser nytt flertall. Alle borgerlige partiene har jo lovet ny regjering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...