Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13


  

236 stemmer

  1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

    • Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

    • AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

    • Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ønsker meg en mer balansert presse i Norge; i de fleste andre land har også høyresiden sine aviser med sin vinkling på sakene. Når jeg ser over nettavisene i dag har de fleste av dem en forside som er laget for å redusere FrPs oppslutning mest mulig. Nettavisen.no er den eneste som er noenlunde balansert, men også der er sjefsredaktøren Venstre-mann med et sterkt engasjement for flyktninger, og det synes. Aller verst er Dagbladet:

 

http://www.dagbladet.no/

 

"Advarer mot at Frp og Høyre danner regjering alene"

 

"Mandag gir vi vårt stille ja til økte klasseskiller"

 

"Per Sandberg legger opp til en farlig utvikling"

 

"Storberget advarer om mer vold med Frp i regjering"

 

osv.

 

Ironisk nok har selve Klassekampen en langt mindre tendensiøs fremstilling av høyresidens politikk enn Dagbladet.

Endret av Spartapus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil nå si at vi har en ganske balansert presse jeg, men skal du kritisere må du i det minste sørge for å være litt mer balansert selv.

 

 

Overskriften du siterer som "Per Sandberg legger opp til en farlig utvikling" er faktisk "- Per Sandberg legger opp til en farlig utvikling".

 

 

Det er på ingen måte et eksempel på ubalansert dekning. Per Sandberg fikk lov å bruke Dagbladet som mikrofonstativ og fremme FRP sitt syn helt uten at Dagbladet rakket ned på dem. Se http://www.dagbladet.no/2013/09/06/nyheter/fengsel/kriminelle/utlendinger/per_sandberg/29102955/

 

 

At Dagbladet så kjører en sak der forbundslederen i Kriminalomsorgens Yrkesforbund ytrer seg negativt om FRPs utspill er ikke ubalansert dekning. Det ville derimot vært ubalansert om Dagbladet holdt kritikken skjult.

Lenke til kommentar

Det blir nesten alltid slik i medier. Om en skal velge parti så bør man ikke gå innom nettaviser, der får du enten bare det "positive" eller bare det "negative" om et parti.

 

Se heller på partienes hjemmesider og les om deres saker der.

 

Edit: Ferske valgmålinger:

 

http://www.dagbladet.no/2013/09/07/nyheter/innenriks/politikk/valg13/29134289/

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2013/artikkel.php?artid=10151335

 

Husk at ikke hele norges befolkning blir målt, og resultatet blir nok mye mer annerledes enn det er spådd her.

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar

Jeg synes søket på Siv Jensen var best. Vanskelig å finne henne. Hun ønsker kanskje å være anonym etter Hagens siste media stunt der han ikke greidde å presse seg inn i dagens dagsnytt 18 sending.

 

I stedet fikk FrP et innslag om å møblene i finansdepartementet.

 

http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56090513/05-09-2013

 

Ingen i Høyre hadde tid til å snakke med Ketil Solvik-Olsen.

Slik jeg oppfatter det, så er det lurere enn å gjøre som arbeiderpartiet som låner penger fra utlandet. =) Det vil jo da koste mer over tid med renter og alt det som er, enn om man betaler det det koster cash kontant. Blir jo litt på samme måte som at det kan lønne seg å kjøpe et kjøleskap, og ikke lånefinansiere det. Ja, når man låner, så vil man fordele det over mange måneder, og det blir mindre å betale der og da, men over tid så blir det mye mer penger da det er renter osv.

 

Forstår ikke hvordan APs modell er spesielt bedre her. Jeg støtter ikke FrP, men stusset litt over det siste Ketil Solvik Olsen sa angående APs politikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

turobonello, jeg orker ikke diskutere mer med deg på grunn av dine stadige påstander om at jeg lyver og din egen løgn om min utdannelse. Den er ikke ettårig økonomi utdannelse. Du finner min Cv i første post her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1535672

 

Jeg ønsker deg godt valg og avslutter med følgende:

 

De beste forretningsmenn - det gjelder også en stat - har svært ofte betydelig gjeld. På den måten setter man flere penger i arbeide. Har du ikke kontanter (les likvide fordringer) kan du ikke investere mer selv om du har stor illikvid formue. Våre fordringer på utlandet er relativt likvide. Det er nettoformuen som er viktig. Jeg har sett personer binde så mye kapital i realkapital (Google det om du ikke vet hva det er) at de ikke har råd til ny komfyr der to av fire plater på den gamle komfyren svikter.

 

I en viss forstand kan vi si at en god økonom er en gjerrig mann som balanserer på line - eller knivseggen om du vil - og gjør de riktige investeringene. For en regjering gjelder det om å passe på at man ikke øker pengebruken for mye. Det var vel derfor Trine Skei Grande gav et kontant svar i partilederdebatten i går om at Venstre støtter handlings-regelen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Siste måling før valglokalene stenger! (Tror jeg)

 

Borgerlig ledelse på nesten 30 (!) mandater, med så kort tid igjen. Så vidt jeg vet, har ingen nasjonale målinger vist rødgrønt flertall i år.

 

Noen institutter, og valgforskere, som har forklaringsproblemer på tirsdag, om regjeringen skulle bli sittende...

Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interesant måling LucarioX, Venstre ser ut til å gjøre comeback, utvilsomt resultat av Turbonellos sterke støttte ;)

 

Hehe. Venstre ser ut til å ligge stabilt rundt 6% på de siste målingene. De har gått litt opp og ned i valgkampen, men variasjonene er mindre nå. Resultatet i kommunevalget var 6,3%, så er nok et realistisk nivå.

 

Likevel tror jeg Venstre er et av partiene det er størst usikkerhet rundt. De har veldig lav lojalitet, og valgresultatet har ligget langt unna målingene før. Eksempelvis fikk de 5,9% i 2005, samme året de slet med å se firetallet på målingene. I 2009 endte det motsatt - under sperregrensen, til tross for gode målinger. De kan også være avhengig av taktiske stemmer, da er det ikke nødvendigvis positivt at målingene peker oppover.

 

Lyspunktet for Venstre denne gang, er nok at mange tenker slaget vil stå på borgerlig side. Det kan gi stemmer både fra de rødgrønne og Høyre. Velgere som ønsker mer sentrumspolitikk i en ny regjering. FrP kan mobilisere på samme måte - hente velgere som vil dytte regjeringen mot høyre.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe:

Rødt | SV | AP | SP | MDG | PIR | KRF | Venstre | Høyre | FRP | A.
Prosent: 1.5% 4.2% 31.5% 5.9% 3.1% 0.6% 5.1% 7.1% 27.5% 12.4% 1.1%
Mandater: 1 7 57 10 1 0 9 13 49 22 0
De rødgrønne: 74 mandater - Borgerlige: 93 mandater.
---
Tror nok også det blir borgerlig flertalls regjering med H + FRP + V + KRF.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Temaet for denne tråden er

 

Får de rødgrønne fire nye år? I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser.

 

 

Overskriften kan kanskje endres til

 

Får en eventuell borgerlig regjering 4 år ved makten, eller blir det et kortvarig eksperiment?

 

Et tilleggsspørsmål kan være om Hagen bryter ut og danner et mer høyrevridd parti enn FrP?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg tviler fortsatt på at det blir en borgerlig regjering og Jens Stoltenberg står klar til å overta. Med Stoltenbergs siste avklaring, mener jeg han har kapret mange Høyre, KrF og Venstre velgere som bare ser rot og uklarhet på borgerlig side, så jeg tipper at Arbeiderpartiet får fra 35 - 37 % oppsluttning. Høyre blir det største borgerlige partiet med fra 20 - 22 % oppslutning. FrP får ca 15 prosent. Fordelingen på de andre partiene er jeg mer usikker på men, alt tyder på at alle de fire minste partiene på dagens storting kommer over sperregrensen. MDG gjør nok sitt beste valg og vil ikke støtte en regjering med FrP.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hvis Sv havner under og MDG klarer å klatre over sperregrensa er det da realistisk at MDG tar Sv sin plass i det rødgrønne blokk-alternativet (som det mest sannsynlig ikke blir noe av?)

 

På høyresiden er det sannsynlig at de ikke trenger alle 4 partiene for å få flertall. Men vil de kaste ut V eller Krf?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er nok ikke utenkelig. Politikk er det muliges kunst.

 

Stoltenberg har ikke utelukket samarbeide med MDG slik Solberg har og MDG har sagt at det ikke kommer på tale å sitte i en regjering med FrP. Det er jo ganske avklarende.

Lenke til kommentar

I følge TV2 Nyhetskanalen har Venstre tatt over 36 000 velgere fra Arbeiderpartiet! :)

Det gleder et liberalt hjerte! = ) hehe. Da blir det mer fokus på å redusere fattigdom blant barn. Mer fokus på rusomsorgen. Omsorgslønn til familiemedlemmer som ønsker å ta seg fri fra arbeidet for å ta seg av sine eldre. Det blir flere sykehjemsplasser, og bedre eldreomsorg. Man får IKKE karakterer på barneskolen, men man får en satsning på bedre lærere, og mer kunnskap inn i skolen i stedet for en drøss med ufaglærte lærere. Man får økt satsning på forskning og innovasjon. Man får ikke så mange lover og regler som med AP eller Høyre. Man vil øke sannsynligheten for å fjerne DLD og å få bukt med den nye åndsverksloven, OG man vil begrense overvåkning fra private aktører. Man vil avvikle pelsdyrnæringen som da er finansiert av våre skattepenger gjennom tvang. Man vil få billigere mat. Man vil få redusert skatt på arbeid, eiendomsskatt, arveavgiften blir borte, og mange andre gode vekstfremmende tiltak!

 

Vi vil dra Høyre i en mer sosial og liberal retning!

 

Godt valg!

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg er ikke helt enig.

  1. Der kan være ulineære bevegelser helt på slutten - Jfr Stoltenbergs avklaring om å ta ansvar om de borgerlige mislykkes med å danne regjering og Hagens siste utspill.
  2. Om alle de fire små partiene på stortinget kommer over sperregrensen.
  3. Om i tillegg MDG også kommer over sperregrensen. Jeg er 95 % sikker på at det partiet foretrekker en rødgrønn regjering.
  4. Taktisk stemmegivning der et mandat er ganske sikkert kan være lurt. Men man kan ende opp med å lure seg selv. Kan hende var det det Høyre gjorde i 2001 da så mange stemmer gikk fra Høyre til Venstre. Er du gammel nok til å huske det valget jeg tenker på. Jeg er ikke helt sikker på at det var i 2001. Kan hende var det i 2005.
Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...