Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13


  

236 stemmer

  1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

    • Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

    • AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

    • Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser Carl I. Hagen har kommet med et kontroversielt utspill i dag. Spennende å se om det påvirker oppslutningen.

 

Nærliggende å tro at det i tilfelle vil få størst utslag for FrP, men kan det også svekke den borgerlige blokken som helhet? Folk kan kanskje gå til de rødgrønne i "sympati" over kritikken, eller det kan hjelpe dem å mobilisere egne tilhengere?

 

Tror de fleste partier gjør lurt i å sitte relativt stille i båten siste dagene, ihvertfall de som leder. Men FrP er jo kjent for å komme med krumspring.

Lenke til kommentar

Med tanke på politikken som høyre/FrP vil drive mot norske sjøfolk, så håper jeg virkelig at de rødgrønne får 4 nye år.

Hva mener du med det? De blå vil vel sikre arbeidsplasser med fortsatt veldig lave skatter og avgifter til rederiene, stikk motsatt av det Jens og Co vil. Så hvordan mener du rødgrønt vil være mer positivt for sjøfolk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Tror de fleste partier gjør lurt i å sitte relativt stille i båten siste dagene, ihvertfall de som leder. Men FrP er jo kjent for å komme med krumspring.

 

Det hadde nok vært lurt ja, men bjørnetjenesten til Hagen liker jo vi som i følge værhanene gjør det dårligst i øyeblikket. Men nå er katta sluppet ut av sekken og da viner hun nok før hun sprekker.

Lenke til kommentar

Hva mener du med det? De blå vil vel sikre arbeidsplasser med fortsatt veldig lave skatter og avgifter til rederiene, stikk motsatt av det Jens og Co vil. Så hvordan mener du rødgrønt vil være mer positivt for sjøfolk?

 

Ene valgsaken til Erna har vert NIS registrering av Norske båter (istedenfor NOR), i Norsk farvan. Det er renspikket rederpolitikk, og ikke akkurat gunstig for oss som seiler, da rederen står fritt til å flagge ut skipet(ene) som seiler i Norsk farvan også......

 

Det er jo ikke nødvendigvis slik at alle rederene velger å gjøre dette, men dersom noen gjør det, må andre etter hvert følge etter for å kunne være "konkuransedyktige".

 

Mange 100 år med tradisjoner innen sjøfart kommer da snart til å bli gravlagt, og den Norske sjømann vil snart forsvinne.

 

Jeg betaler heller mer skatt og har jobben jeg brenner for, istedenfor overnevnte alternativ.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Ser Carl I. Hagen har kommet med et kontroversielt utspill i dag. Spennende å se om det påvirker oppslutningen.

 

Nærliggende å tro at det i tilfelle vil få størst utslag for FrP, men kan det også svekke den borgerlige blokken som helhet? Folk kan kanskje gå til de rødgrønne i "sympati" over kritikken, eller det kan hjelpe dem å mobilisere egne tilhengere?

 

Tror de fleste partier gjør lurt i å sitte relativt stille i båten siste dagene, ihvertfall de som leder. Men FrP er jo kjent for å komme med krumspring.

 

Som jeg sa i en annen tråd: Jeg tror Hagen vet hva han gjør. Dette er et utspill for menigheten, det vil si de som normalt stemmer FrP, men som denne gangen er redd for at partiet vill kompromisse for mye i posisjon. Hagen sier til dem at "bare ta det med ro, vi er fortsatt deres parti". Alle de andre som nå reagerer med bestyrtelse er folk som uansett ikke stemmer FrP.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Som jeg sa i en annen tråd: Jeg tror Hagen vet hva han gjør. Dette er et utspill for menigheten, det vil si de som normalt stemmer FrP, men som denne gangen er redd for at partiet vill kompromisse for mye i posisjon. Hagen sier til dem at "bare ta det med ro, vi er fortsatt deres parti". Alle de andre som nå reagerer med bestyrtelse er folk som uansett ikke stemmer FrP.

 

Geir :)

 

Men det kan også skremme andre borgerlig velgere til å skifte side. Den totale effekten på borgerlig side kan dermed bli negativ.

Lenke til kommentar

Som jeg sa i en annen tråd: Jeg tror Hagen vet hva han gjør. Dette er et utspill for menigheten, det vil si de som normalt stemmer FrP, men som denne gangen er redd for at partiet vill kompromisse for mye i posisjon. Hagen sier til dem at "bare ta det med ro, vi er fortsatt deres parti". Alle de andre som nå reagerer med bestyrtelse er folk som uansett ikke stemmer FrP.

 

Geir :)

 

Godt mulig det, men hvordan påvirker det de andre partiene? Bidrar det til økt mobilisering for de rødgrønne, vil det kunne slå negativt ut både for FrP og de andre borgerlige partiene.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Godt mulig det, men hvordan påvirker det de andre partiene? Bidrar det til økt mobilisering for de rødgrønne, vil det kunne slå negativt ut både for FrP og de andre borgerlige partiene.

 

Nja. jeg tror at den borgerlige valgseieren er i boks nå. Og ingen bryr seg om hva Hagen sier lenger, i hvert fall ikke nok til å endre side. Så dette er posisjonering internt på den borgerlige fløyen.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men det kan også skremme andre borgerlig velgere til å skifte side. Den totale effekten på borgerlig side kan dermed bli negativ.

Nja, som en av disse andre borgerlige velgerne kan jeg trygt si at det får meg til å være sikrere på at jeg skal stemme Venstre. Et sterkt Venstre vil kunne endre maktbalansen i den borgerlige regjeringen, det vil ikke noen ekstra stemmer på Ap. Til det er det borgerlige forspranget for stort.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nja. jeg tror at den borgerlige valgseieren er i boks nå. Og ingen bryr seg om hva Hagen sier lenger, i hvert fall ikke nok til å endre side. Så dette er posisjonering internt på den borgerlige fløyen.

 

Geir :)

 

Tror også de borgerlige vinner. Dog, dersom det stemmer at flere hundre tusen velgere fortsatt er usikre, kan noen av disse kanskje ende opp hos de rødgrønne med slike utspill. Det kan jevne ut noe mellom blokkene.

 

Vi får se på TV2 målingen i kveld, den er vel tatt opp i dag. Burde kunne gi en indikasjon på hvordan det har slått ut :)

 

Edit: Noen er ihvertfall skråsikre - Betsson utbetaler allerede gevinsten til de som tippet på Erna, i følge Hegnar.no.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Det er maaaaange høyre folk som stemmer Frp taktisk for å sikre mer høyrevridd politikk.

 

Jeg tror ikke bråkmaker Hagen gjør noe særlig med sine skandaler. Han har alltid vært en løs kanon, og folk har flydd og stemp Frp forde.

 

Så er jo Frp kjernevelgere ikke med takt å tone heller, men sier det de mener uten å bry seg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Gå på http://www.1881.no å søk på Jens Stoltenberg

Syns den var litt artig.

 

Jeg synes søket på Siv Jensen var best. Vanskelig å finne henne. Hun ønsker kanskje å være anonym etter Hagens siste media stunt der han ikke greidde å presse seg inn i dagens dagsnytt 18 sending.

 

I stedet fikk FrP et innslag om å møblene i finansdepartementet.

 

http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56090513/05-09-2013

 

Ingen i Høyre hadde tid til å snakke med Ketil Solvik-Olsen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Arbeiderpartiet er nå 3,6 prosent større enn Høyre ifølge den nyeste målingen til VG, men de rødgrønne mangler fortsatt 13 mandater for å få flertall. FrP går opp 0,7 prosent, tross Carl I. Hagens kontroversielle utspill. Blir spennende å se hva TV2 sin måling vil vise.

 

Hva tror dere, er den borgerlige seieren i boks?

Lenke til kommentar

Ja. Det er i teorien (og antagelig i praksis) noen velgere på gjerdet ennå, men ikke så mange at de flytter flertallet. De siste målingene viser jo også at blokkene er nokså konstante i størrelse selv om enkeltpartier vokser og synker på meningsmålingene. Endringene fra dag til dag er også små tross alt, og stort sett innenfor feilmarginene, og de ulike meningsmålingene har litt forskjellige utslag. Respons sine tall (for Aftenposten med flere) gir fortsatt et større Høyre enn Ap, og Sentio (for DN i går) gir dem like mange mandater...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...