Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13


  

236 stemmer

  1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

    • Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

    • AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

    • Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Så, ja, dette tror jeg VIRKELIG. Et lite parti i regjering kan ikke gjøre noe som helst mot DLD, åndsverkloven, lobbyisme og overvåkning.

Tullprat. Men i så fall så er en stemme til Piratpartiet bortkastet. Om det du sier er rett. Jeg rister forøvrig på hodet det du ellers kom med og som jeg utelot fra sitering. Det er bare dine hypotetiske tanker og overbevisning. Beviser ingen ting som helst.

 

Et lite parti i opposisjon kan derimot gjøre mye.

Et mindre parti? Nei, overhodet ikke. Piratpartiet får ikke gjort noe som helst, mens Venstre har sjanse til å få gjort noe med det.

 

 

Men Venstre er ikke i opposisjon i neste Stortingsperiode.

Dermed vil en stemme på dem øke sannsynligheten for at DLD blir borte osv.

 

Ja. De har hatt mye mer makt å misbruke.

Ja det er den eneste grunnen ja... Nei dette gidder jeg ikke lenger.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg reagerer på måten NRK har skjult endringen til "P" der. MDG, Venstre og Høyre går fram, mens "P" tilsynelatende står på stedet hvil med "0" i kolonnen for endring. "-", "N/A", "Ny" eller "+4,3" kunne alt vært riktig informasjon, men "0" er merkelig og misvisende.

+4,3 hadde jo vært riktig, fordi det er jo det de øker med, de fikk jo ikke +4,3 forrige skolevalg slik som det kan tolkes som nå.

Lenke til kommentar

 

Det har litt med størrelse å gjera

 

(...)

 

At Hagen då meinte det var uaktuelt at det klårt største partiet på borgarleg side skulle utelatast frå regjering om det på ny vart eit borgarleg styre var då heilt kurant.

 

 

Jeg mener at det eneste som er kurant er å gjøre det man kan for at politikken til partiet ditt blir gjennomført i størst mulig grad. Dersom H+V+Krf hadde ført Frp's sin politikk helt punktlig etter Frp sitt partiprogram, Skulle da likevel Frp ha felt regjeringen fordi de ikke vil støtte en regering de selv ikke er en del av? Det blir for dumt.

 

Venstre på sin side har en plikt overfor sine velgere til å jobbe for mest mulig Venstrepolitikk. Dersom de får dårlige resultater av regjeringsforhandlingene så ønsker i hvert fall jeg at Venstre blir stående i opposisjon til regjeringen. Hvor mange prosents oppslutning de får vil selvfølgelig påvirke hvor mye gjennomslag de får i forhandlingene, og får de lite gjennomslag (f.eks. fordi de blir for små eller av andre årsaker) så bør de heller ikke støtte regjeringen.

Endret av Achylles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med tanke på direkte demokrati så kunne me jo hatt ei avrøysting blant folket om sperregrensa skal aukast. Om fleirtalet meiner det, så vil folket altså ikkje lenger ha så mange parti på Stortinget.

 

Kva som er demokratisk kan jo vera forskjellig. 169 einmannskretsar—kvifor ikkje? Alle som tilhøyrer ein krets får sin mest populære person inn på Stortinget. Ja, konsekvensen er topartisystet eller kanskje unntaksvis tre.

 

Weimar-republikken var bygd opp etter meir eller mindre same modell som me har i Noreg, og den fungerte ikkje spesielt godt. Italia slit med det same i dag, og Norge kan komma til å få problem dei neste fire åra om V og KrF kjem på vippen. Det er lite rom for faktisk forandring og handlekraft med det norske systemet. Sentrumsregjeringa var til dømes latterleg. Småparti skal få mykje makt fordi dei tilfeldigvis er i midten på ein akse?

Dette forstår du deg tydeligvis ikke så mye på. Du mener at mange tusenvis av mennesker ikke har rett til å få noen som helst innflytelse på politikken?

 

Ser at du digger FrP og sånt. Og vil sende ut absolutt alle muslimer fra landet (sier jo sitt)... Så jeg regner med at du er en sånn type som vil øke sperregrensen til litt under det FrP har i oppslutning? Hvorfor ikke bare øke den til minst 20%, slik at man da utraderer absolutt alle småpartier? Eller hvorfor ikke gjøre det slik at bare ett parti har sjanse? På den måten vil jo man bli kvitt absolutt alle partiene som er mindre. Ville ikke det vært supert?

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Der er jeg helt enig med Achylles, og det bygger under den delen turbonello misforsto om "et lite parti i opposisjon". Men siden politikere av natur ønsker å "være med der bestemmelsene tas", vil et lite parti både måtte og ønske å svelge kameler for å sitte i regjering.

 

Når det gjelder DLD spesifikt, er det allerede dissens innad i en H+FrP-regjering, så der kan faktisk et Venstre i regjering spille ut sin egen politikk "ustraffet" med støtte i FrP. Hadde H+FrP vært enige, hadde det vært mye vanskeligere for Venstre å være alene i en treparti-regjering om å fronte en slik sak. Det hadde kostet for mye.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Der er jeg helt enig med Achylles, og det bygger under den delen turbonello misforsto om "et lite parti i opposisjon". Men siden politikere av natur ønsker å "være med der bestemmelsene tas", vil et lite parti både måtte og ønske å svelge kameler for å sitte i regjering.

Det kalles å forhandle med andre partier. Det omhandler å samarbeide. Jo mer makt man gir et parti som sannsynligvis kommer i posisjon, desto større innflytelse får de til å gjennomføre politikken sin.

 

Når det gjelder DLD spesifikt, er det allerede dissens innad i en H+FrP-regjering, så der kan faktisk et Venstre i regjering spille ut sin egen politikk "ustraffet" med støtte i FrP. Hadde H+FrP vært enige, hadde det vært mye vanskeligere for Venstre å være alene i en treparti-regjering om å fronte en slik sak. Det hadde kostet for mye.

En stemme til Venstre er en stemme som styrker dem i å fjerne DLD. Venstre kan som sagt finne støtte hos FrP for akkurat dette, dersom da FrP er med. Eller de kan klare det uansett uten FrPs støtte. Da må Venstre sluke en annen kamel, for å få fjernet DLD. Det er ganske usannsynlig at DLD er det Høyre har øverst på prioriteringslista si....
Lenke til kommentar

Der er jeg helt enig med Achylles, og det bygger under den delen turbonello misforsto om "et lite parti i opposisjon". Men siden politikere av natur ønsker å "være med der bestemmelsene tas", vil et lite parti både måtte og ønske å svelge kameler for å sitte i regjering.

 

Absolutt! Og jeg forventer nok at Venstre også må sluke noen sånne, men det er viktig å sette foten ned hvis det blir for mange kameler å sluke. Da er det bedre å være i opposisjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig i det. Men desverre tror jeg ikke det står øverst på lista hos Frp og Venstre heller.

Jeg vil berolige deg med følgende. At det står på Venstres egne nettsider at dette står øverst på prioriteringslista til Venstre...

 

Jeg vil sitere følgende fra denne siden:

http://www.venstre.no/artikkel/50580

 

Jeg markerer med tykk skrift på de stedene jeg sikter til.

 

31 dager til valget – 31 tiltak fra Venstre:

Under valgkampåpningen presenterte Venstre 31 konkrete tiltak som står høyest på prioriteringslisten for en regjering der Venstre deltar.

 

Satse på kunnskap:

1. Utvide lærerutdanningen og gjøre den femårig.

2. Innføre rett og plikt til etter- og videreutdanning for lærere.

3. Kutte byråkratiet og ansette flere yrkesgrupper i skolen, så lærerne får tid til å være lærere.

4. Øke forskningen.

5. Ha en karakterfri barneskole.

 

Ta grønne valg:

6. Verne Lofoten, Vesterålen og Senja.

7. Gjennomføre et grønt skatteskifte slik at det lønner seg å leve miljøvennlig.

8. Sørge for flere og bedre tog.

9. Satse stort på kollektivtransport

10. Kutte de norske utslippene med 40 prosent innen 2020.

 

Skape verdier:

11. Redusere skjemaveldet med 25 % i løpet av fire år, bl.a. ved å innføre minstefradrag for næringsdrivende.

12. Bedre de sosiale ordningene for næringsdrivende.

13. Sikre tilgang på kapital i oppstartsfasen for gründere.

14. Omorganisere Innovasjon Norge slik at det blir mer innovasjon i hele landet.

15. Følge handlingsregelen og føre en ansvarlig økonomisk politikk.

 

Ha varm velferd:

16. Tenke nytt innen psykisk helse og innføre lavterskeltilbud der du kan få hjelp uten henvisning.

17. Bedre rusbehandling i alle ledd: Forebygging, akuttavrusning, behandling, skadereduksjon og ettervern.

18. Sørge for 1000 nye helsesøstre i løpet av fire år.

19. Opprette en forenklingskommisjon som reduserer helsebyråkratiet.

20. Sikre lokalsykehusene.

 

Redusere antallet fattige barn:

21. Differensiere barnetrygden slik at lavinntektsmottakere får mer enn de med høyere inntekt.

22. Innføre gradert betaling i barnehager og SFO slik at de med lav inntekt betaler mindre enn de med høyere inntekt.

23. Innføre statlig minstenorm for sosialhjelpssatser.

24. Gjennomføre et løft for det kommunale barnevernet.

25. Sikre en boligpolitikk som gir vanskeligstilte mulighet til å eie egen bolig på sikt.

 

Sette folk først:

26. Beholde pappapermen.

27. Reversere Datalagringsdirektivet og føre en mer aktiv personvernpolitikk.

28. Føre en mer human innvandrings- og asylpolitikk, spesielt for barn med lang botid i Norge.

29. Innføre stemmerett for 16-åringer. 30. Gjennomføre lokaldemokratireform med større og sterkere kommuner.

31. Endre arbeidsmiljøloven slik at det blir større fleksibilitet for både arbeidstaker og arbeidsgiver.

 

Oppsummert:

høyest på prioriteringslisten for en regjering der Venstre deltar.[/b]

Reversere Datalagringsdirektivet og føre en mer aktiv personvernpolitikk.

 

 

Sånn. Da er det vel ingen tvil om at Venstre mener dette er noe av det viktigste i et samarbeid. =)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

 

Med tanke på direkte demokrati så kunne me jo hatt ei avrøysting blant folket om sperregrensa skal aukast. Om fleirtalet meiner det, så vil folket altså ikkje lenger ha så mange parti på Stortinget.

 

Det løser ikke problemet. Det forteller oss bare at flertallet ikke stemmer på de partiene som faller under denne sperregrensen.

 

Og dette illustrerer jo hvorfor demokratiet ikke er en perfekt løsning, bare i beste fall med Churchills ord den minst ille vi har prøvet.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er bare det at Venstre er et parti som søker politisk innflytelse for alle midler, og det er grunnen til at de støtter saker som andre partier ikke støtter.

Hvor ærlige er de egentlig, på å gjennomføre alle de forskjellige små-sakene som de sanker stemmer på?

 

Piratpartiet har saker om digitale rettigheter tilpasset vår tid, som ufravikelige deler av sitt kjerneprogram.

Venstre og MdG har det med som "ymse".

Saker ingen andre støtter? MDG, SV, Rødt, Senterpartiet, KrF og FrP er alle imot datalagringsdirektivet, dog er dette langt i fra en like viktig sak for dem som for Venstre. Når det gjelder "piratloven", er itillegg til Venstre FrP, Rødt og MDG mot den.

 

Ærlige? Jeg tror ikke Venstre sanker særlig mange stemmer med personvernspolitikken sin, men det sier jo seg selv at Venstre som et sosialliberalistisk parti er imot overvåkning. Som Turbonello skrev noen poster bak her, er styrket personvern en av Venstres viktigste saker. Får de høy nok oppslutning har jeg god tro på at de vil jobbe mye med dette.

 

Har forresten stilt deg noen spørsmål i Piratparti-tråden, da jeg føler det passer bedre der.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2013/09/04/nyheter/valg13/samfunn/politikk/h/29077805/

 

Ser lite sansynlig ut at det blir noen Høyre og FrP-regjering.

Høyre vil ikke kunne svelge kravene om bompenger og handlingsregelen.

 

Blir morsomt å se hvordan de skal løse dette.

Mest sansynlig så blir nok FrP utelatt fra den nye regjeringen.

Høyre vet at FrP ikke vil la Ap styre landet uansett.

Lenke til kommentar

 

At forskjellen mellom partia ikkje er dramatisk er eit teikn på at det er for mange parti. Med 5 % av stemmene får ein truleg inn fleire mandat rundt omkring.

 

I Noreg har det vore kaotisk tidlegare, sist i 2005 vart kaoset avverga av at venstresida vann. Frp hadde lova å kasta Bondevik, og kven veit kva resultatet hadde blitt utan raudgrønt fleirtal. Sist H, Frp, V og KrF hadde fleirtal gav Frp støtte til dei tre andre, men det skjer neppe igjen. Så kaos kan det fint bli, som med Syse-regjeringa.

 

For mange partier? Det er strengt tatt opp til velgerne å avgjøre. Sperregrensen fjerner ikke partier, den endrer bare mandatfordelingen. Ville vært betenkelig av en regjering å heve sperregrensen med sikte på å bli kvitt andre partier.

 

Med 5% oppslutning og en sperregrense på 6%, får man kanskje inn et par mandater. Får vi mange partier på den størrelsen, vil en stor del av folket være betydelig dårligere representert enn de som stemte på store partier.

 

"Kaoset" i 2005 handlet strengt tatt kun om utspill i valgkampen, vi vet ikke hva som hadde skjedd dersom de borgerlige faktisk hadde vunnet.

 

Vil ikke si det var noe kaos under Syse. Senterpartiet trakk støtten, men det ble fort dannet ny regjering. Regjeringsskifte midt i en Stortingsperiode er ikke unormalt, men en del av det parlamentariske demokratiet. Kan ikke se hvordan det skader landet, så lenge en ny regjering kommer relativt fort på plass. AP og Høyre kan i en gitt situasjon danne en storkoalisjon. Nekter de det, er kaoset like mye deres feil.

 

Foretrekker helt klart flerpartisystemet foran et de-facto topartisystem, der man føler seg tvunget til å velge mellom to partier for å få noe igjen for stemmen.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Man får aldri en matematisk eksakt fordeling på avgitte stemmer og stortingsrepresentanter, så lenge hvert fylkes representanter er gitt på forhånd. Jeg synes det norske systemet med utjevningsmandater er bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...