Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13


  

236 stemmer

  1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

    • Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

    • AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

    • Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Dørum vil ikke være noen justisminister neste gang.

 

 

Heldigvis ikke, ei heller samferdselsminister, uten sertifikat for noe annet enn sykkel(totalt inkompetanse av parti å gi slike poster til noen uten kvalifikasjoner) Hvordan kunne den mannen ta seg av bl.a tungtransport og veiutbygginger, er fremdeles en gåte for meg.

 

Det sier mye om Venstres toppfolk i sin tid, ikke så lett å glemme.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Er det ikke to andre kristenpartier som ligger an til henholdsvis 0,5 og 1 prosent? Kan ikke være bra for KrF, det.

 

Skolevalget er ikke noe representativt utvalg. Meningsmålingener er mer pålitlige.

Lenke til kommentar

Nei. Mitt utsagn er en faktaopplysning om hvordan Venstre i posisjon har levert, som du ikke kan motstride, og en påstand om at denne faktaopplysningen motstrider de fundamentalt motsatte pene ordene som blir gitt i opposisjon.

Ja. Siden det sannsynligvis blir en regjering der Venstre er med, så får vi se da, hvor mye overvåkning som blir satt igang. TROR du virkelig på dette selv? Kan ikke et parti forandre syn på så lang tid? Dette er jævlig lenge siden, og partiet har endret syn på dette siden da, og fører en politikk som er mye mer riktig i forhold til det vi baserer politikken vår på, nemmlig sosialliberalismen.

 

 

 

Det er ingenting i mitt utsagn som kan trekkes tvil om.

Nei. Men alle partier har ett og annet de har gjort feil i fortiden. Venstre er ikke noe unntak. Men du vil finne svært lite av det for å si det slik. Du finner nok svært mye mer hos AP, og Høyre for eksempel....

 

 

Derimot framviser du, som en representant for et parti her på forumet, i dag ganske tvilsom oppførsel om du spør meg, og du har alt å vinne på å tone ned tonen din mot andre i tråden her.

Du mener ikke andre, for jeg viser respekt og forståelse for alle de som gjør det samme med meg. Du mener nok meg og kgun, men han gjør ikke noe annet enn å kritisere, og komme med usannheter, og da konfronterer jeg han med det slik det faller meg naturlig å gjøre. Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Heldigvis ikke, ei heller samferdselsminister, uten sertifikat for noe annet enn sykkel(totalt inkompetanse av parti å gi slike poster til noen uten kvalifikasjoner) Hvordan kunne den mannen ta seg av bl.a tungtransport og veiutbygginger, er fremdeles en gåte for meg.

 

Det sier mye om Venstres toppfolk i sin tid, ikke så lett å glemme.. :)

Tja. Kan være med på den. "I sin tid". Men du finner ikke særlig mye negativt om du ser på Venstres historie i forhold til de andre godt etablerte partiene...
Lenke til kommentar

Du mener ikke andre, for jeg viser respekt og forståelse for alle de som gjør det samme med meg. Du mener nok meg og kgun, men han gjør ikke noe annet enn å kritisere, og komme med usannheter, og da konfronterer jeg han med det slik det faller meg naturlig å gjøre.

 

Om kgun eller noen andre kommer med det du regner som usannheter, så vil de framstå som universale sannheter når du går til personangrep a la barnehagen tilbake. I stedet bør du komme med eksterne kilder som viser at han har feil. Du har en tendens til å rope "løgn" så snart noen sier noe du ikke er enig med, og det er forumskikk som får enhver som leser det til å sette ned hælene i protest, om de er enige eller ikke. Dette klarer du fint å gjøre mer ordentlig, det har jeg sett. Blir du forbanna, så gå en tur på kiosken eller youtube, i stedet for å peise på med mer bensin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

 

1,0 og 0,5 prosent var fra meningsmålinger, da. De sto ikke oppgitt i det jeg har sett om skolevalget.

 

Ok. Får FrP like lav oppslutning der som i skolevalget der partiet fikk 2.9 % oppslutning om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Ja. Siden det sannsynligvis blir en regjering der Venstre er med, så får vi se da, hvor mye overvåkning som blir satt igang. TROR du virkelig på dette selv? Kan ikke et parti forandre syn på så lang tid? Dette er jævlig lenge siden, og partiet har endret syn på dette siden da, og fører en politikk som er mye mer riktig i forhold til det vi baserer politikken vår på, nemmlig sosialliberalismen.

 

(...)

 

 

 

 

Tror jeg virkelig på at med en sjanse til å sitte i regjering, kommer et parti på 6-ish prosent til å hoppe over å lage rabalder innenfor egen regjering og skade egen posisjon når de uansett ikke har på langt nok mange nok stemmer til å påvirke resultatet i det hele tatt?

 

Ja.

 

Jeg tror Venstre ønsker å få et par statsråder, et par områder de kan vise initiativ og styrke (Som Dørum) og bygge opp et bilde som ansvarlig regjeringsparti (akkurat som sist). Det tror jeg helt klart. Jeg tror de har fått opplæring med video- og lydundervisning om at de IKKE skal ta en SV og stå utenfor stortinget for å protestere mot egen regjering. Jeg tror at de heller vil vinne noen symbolsaker enn å sloss uten sjanse mot stortingsflertallet og forsure forholdet med regjeringspartnerene sine.

 

Partiet ditt søker nå makt. Det er FrP og Høyre som får kontroll over den makten, og Venstre må finne en balanse med disse to store der de ikke er noen trussel ellers blir de tuppa rett ut igjen. Høyre kan når som helst lene seg på KrF og Sp i stedet for Venstre.

 

Så, ja, dette tror jeg VIRKELIG. Et lite parti i regjering kan ikke gjøre noe som helst mot DLD, åndsverkloven, lobbyisme og overvåkning. Et lite parti i opposisjon kan derimot gjøre mye. Men Venstre er ikke i opposisjon i neste Stortingsperiode.

 

 

 

 

Nei. Men alle partier har ett og annet de har gjort feil i fortiden. (...) Du finner nok svært mye mer hos AP, og Høyre for eksempel....

 

Ja. De har hatt mye mer makt å misbruke.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Om kgun eller noen andre kommer med det du regner som usannheter, så vil de framstå som universale sannheter når du går til personangrep a la barnehagen tilbake. I stedet bør du komme med eksterne kilder som viser at han har feil.

Jeg viser jo at han tar feil... Men jeg kan ikke vise til eksterne kilder når han lyver om hva jeg mener, for eksempel. Eller lyver om ting som har skjedd tidligere. Lyver om at jeg har truet han osv. Det kan jeg ikke bevise. Jeg man ikke motbevise det han sier jeg har gjort, men som jeg ikke har gjort. Du kan med andre ord ikke motbevise en negativ, om man skal bruke det vitenskaplige begrepet for det.

 

Og barnehage? Jeg sier det rett ut fra levra hva jeg mener om det.

Og hvorfor sier du dette bare til meg? kgun er ti tusen ganger verre enn meg på akkurat dette. Rart du ikke har fått det med deg.

 

Du har en tendens til å rope "løgn" så snart noen sier noe du ikke er enig med,

Det er feil. Det er ikke fordi jeg ikke er enig at jeg ikke roper, men nevner at han lyver. Han snakker som regel usant om hva jeg mener osv. Og jeg gjør jo det i de sammenhengene du snakker om, altså dokumenterer med kilder for å tibakevise det han sier... Kanskje du burde sette deg inn i samtalene mine med kgun før du gjør deg til dommer, og dømmer meg?

 

 

og det er forumskikk som får enhver som leser det til å sette ned hælene i protest, om de er enige eller ikke. Dette klarer du fint å gjøre mer ordentlig, det har jeg sett. Blir du forbanna, så gå en tur på kiosken eller youtube, i stedet for å peise på med mer bensin.

OK. Greit. Jeg skal forsøke å opptre litt bedre senere om det betyr noe...
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

 

1,0 og 0,5 prosent var fra meningsmålinger, da. De sto ikke oppgitt i det jeg har sett om skolevalget.

 

Tv2's siste meningsmåling nå i kveld. Krf 6.8 % og Venstre 4.4. Sv over 5 %.

Lenke til kommentar

 

Kvifor er du så enten—eller? I dag har me det slik at nesten 10 ulike parti kan få stor innflytelse, alt etter korleis valresultatet blir. For min del kunne det ha vore nok med til dømes 3-5 parti. Mange demokratiske land har til dømes kun 2 parti i praksis. Og så kjem du med "hvorfor ikke like gjerne 0 parti".

 

Ein kan ikkje ha folkeavstemninger om alt. Gjerne fleire enn i dag, som i til dømes Sveits, men det går ei grense ein stad.

Poenget mitt er rent prinsipielt: Stortinget skal reflektere folkemeningen. Og så lenge folk vil ha 10 partier på tinget så får vi få 10 partier. Skal vi ha et topartisystem i Norge så får folk begynne å stemme på to av partiene.

 

Jeg synes ikke det er demokratisk å nekte partier som får stemmer nok til det representasjon. Idag har vi 169 representanter, det vil si at det burde stå 0,6% av stemmene bak et sete. Valgsystemet med distriktsmandater hindrer dette, derfor har vi utjevningsmandater. Og de burde gå til de partiene som fortjener dem. At det ville ødelegge for de tydelige blokkene i norsk politikk er ikke noe argument for å fravike prinsippet "en mann/kvinne, en stemme" i mine øyne.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt er rent prinsipielt: Stortinget skal reflektere folkemeningen. Og så lenge folk vil ha 10 partier på tinget så får vi få 10 partier. Skal vi ha et topartisystem i Norge så får folk begynne å stemme på to av partiene.

 

Jeg synes ikke det er demokratisk å nekte partier som får stemmer nok til det representasjon. Idag har vi 169 representanter, det vil si at det burde stå 0,6% av stemmene bak et sete. Valgsystemet med distriktsmandater hindrer dette, derfor har vi utjevningsmandater. Og de burde gå til de partiene som fortjener dem. At det ville ødelegge for de tydelge blokkene i norsk politikk er ikke noe argument for å fravike prinsippet "en mann/kvinne, en stemme" i mine øyne.

 

 

Med tanke på direkte demokrati så kunne me jo hatt ei avrøysting blant folket om sperregrensa skal aukast. Om fleirtalet meiner det, så vil folket altså ikkje lenger ha så mange parti på Stortinget.

 

Kva som er demokratisk kan jo vera forskjellig. 169 einmannskretsar—kvifor ikkje? Alle som tilhøyrer ein krets får sin mest populære person inn på Stortinget. Ja, konsekvensen er topartisystet eller kanskje unntaksvis tre.

 

Weimar-republikken var bygd opp etter meir eller mindre same modell som me har i Noreg, og den fungerte ikkje spesielt godt. Italia slit med det same i dag, og Norge kan komma til å få problem dei neste fire åra om V og KrF kjem på vippen. Det er lite rom for faktisk forandring og handlekraft med det norske systemet. Sentrumsregjeringa var til dømes latterleg. Småparti skal få mykje makt fordi dei tilfeldigvis er i midten på ein akse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...