Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13


  

236 stemmer

  1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

    • Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

    • AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

    • Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Jeg skal innrømme at det er fristende med 10% sperregrense for å bli kvitt småpartiene, men det demokratisk mest rettferdige hadde nok vært å fjerne sperregrensene helt og slå sammen alle valgkretser til en eneste nasjonal valgkrets. Da hadde partiene fått nærmest mulig like mange mandater som prosentvis oppslutning tilsier. For enkelhets skyld kunne vi økt fra 169 til 200 mandater slik at 0,5% oppslutning ga 1 mandat. Eller ned til 100 mandater om man mener det er for mange politikere.

 

Ja, det kunne ein godt gjort. Kan verta "litt" kamp mellom distrikta med tanke på rekkjefølge av kandidater på lister osv, er nok fleire problem som ville oppstått, men i prinsippet kunne det vore interessant.

 

Men at 0,5 % oppslutning gjev eitt mandat vert for enkelt. Om mange parti får 0,49 % av stemmene, kva skjer då til dømes? Ein lyt ha forholdstalsval på ein eller annan måte, dog med kun ein valkrins.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett så vil ikke høyre klare å svelge kravene FrP har satt. De partiene er faktisk for ulike.

Så enten må Siv godta Høyres politikk, eller så må de vrake Høyre.

 

Slik jeg ser det, så vil det bli en borgelig regjering, der FrP er utelatt. FrP vil igjen få valget og de vil støtte den borgerlige regjeringen, eller om de ønsker å støtte Ap. Jeg tipper det derfor vil bli som i "gamle dager".

Lenke til kommentar

 

Tja, du tykkjer vel dette er komisk, men alle småpartia skapar jo problem. Sjå berre no på kva som vil skje om det trengs fire borgarlege parti for å få fleirtal. Kan verta fullstendig kaos.

 

La oss si at sperregrensen settes til 6%, og fem partier får 5% oppslutning. Da kan plutselig 25% av folket stå uten representasjon på Stortinget. Demokratisk?

 

Sjeldent noe "kaos" i Norge under regjeringsforhandlingene. Tror det er mest av taktiske hensyn AP skremmer med "borgerlig uenighet" Forskjellen mellom partiene er ikke dramatisk i Norge. Er nok overkommelig hvis alvoret melder seg.

Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, du tykkjer vel dette er komisk, men alle småpartia skapar jo problem. Sjå berre no på kva som vil skje om det trengs fire borgarlege parti for å få fleirtal. Kan verta fullstendig kaos.

Nei, det er ikke småpartiene som skaper problemer, det er velgerne deres, alle vi som ikke har vett til å stemme på partier som flertallet vii ha. Sånne som meg som stemmer Venstre (og synes de er for mainstream og helst ville hatt dem mer liberale.)

 

Det er oss du vil ha vekk fra valgkabalen, oss og meningene våre, så ingenting kommer i veien for et styringsdyktig flertall.

 

Skal vi først kvitte oss med partier på stortinget, så la oss kvitte oss med alle, og begynne med folkeavstemninger istedet. Der har i hvert fall en mann eller kvinne én stemme som teller like mye uansett hvor praktisk det er for de som styrer.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Både Høyre og Frp må nok vike litt hver sin vei. De to partiene har ingen problemer med å bli enige.

 

Frp kommer derimot til å slite med å bli enige med Krf og Venstre. Det er ikke rart at en firepartiregjering er den regjeringen Høyre aller helst vil ha. Da kan høyre sitte i midten og tvinge alle partier til å inngå kompromisser i favør av høyres egen politikk. (Med andre ord - både Frp og Sentrum vil måtte sluke mange kameler... Høyre? notsomuch.)

 

Men det er stor sannsynlighet for en mindretallsregjering. Akkurat nå kan det se ut som om Høyre og Frp kan velge selv hvilket parti de vil inngå en regjeringsavtale med. Husk at en eventuell avtale trenger ikke å bety at alle partiene som inngår en slik avtale nødvendigvis må sitte i regjeringen. Eksempelvis kan Høyre og Frp ha en regjeringserklæring som kun støttes av Krf og ikke venstre (dermed holder V+Krf løftet sitt om å gå i regjering sammen eller ikke i det hele tatt), og likevel vil regjeringen være levedyktig fordi den har flertall på tinget.

 

Jeg håper bare ikke at det partiet som inngår en evt slik avtale med H+Frp selger sjela si. De bør sørge for noen dype stikk av sentrumspolitikk inn i egoet til de to høyrepartiene, eller (hvis de ikke klarer å presse dem til å gi sentrum noen innrømmelser) gjøre som Frp... altså nekte å støtte en regjering de selv ikke er en del av.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om hva Venstre og Krf vil gjøre, om de ikke får bli med i regjeringen.

Om det skulle bli en Høyre og FrP-regjering, så må FrP selge sjelen sin, slik at de miste mye troverdighet pga brutte løfter og lovnader. Og Siv vet godt at det ikke vil være heldig for neste stortingsvalg igjen.

 

Men alt kommer selvsagt ann på hvor mye Høyre og er villige til å ofre.

 

Kanskje i fremtiden så blir det Ap og Høyre som kommer til å regjere sammen. Man vet aldri.

Lenke til kommentar

Med rent flertall tror jeg Høyre vil strekke seg langt for å gjøre seg lekre for Frp. Og Siv vil nok få gjennomslag for mye av sin hårete politikk.

 

Uten rent flertall blir det motsatt. Da er det Siv som må legge alle løfter på is og strekke seg mot sentrum for å få til en regjering i det hele tatt.

 

Og når det gjelder hva Venstre og Krf vil gjøre om de "ikke får være med" så er det jo sånn da at om Frp og Høyre ikke "tar dem med" så blir det ikke noen Frp/Høyre regjering heller. Slik det ser ut nå så MÅ Høyre og Frp ha støtte fra sentrum, de må altså "ha dem med" ellers blir det Ap i 4 nye år, men som sagt støtte trenger ikke nødvendigvis å bety deltagelse i en regjering. Det kan like gjerne bety at man bli støtteparti på stortinget, men står utenfor regjering.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og når det gjelder hva Venstre og Krf vil gjøre om de "ikke får være med" så er det jo sånn da at om Frp og Høyre ikke "tar dem med" så blir det ikke noen Frp/Høyre regjering heller. Slik det ser ut nå så MÅ Høyre og Frp ha støtte fra sentrum, de må altså "ha dem med" ellers blir det Ap i 4 nye år, men som sagt støtte trenger ikke nødvendigvis å bety deltagelse i en regjering. Det kan like gjerne bety at man bli støtteparti på stortinget, men står utenfor regjering.

 

Den støtten blir om den skulle bli aktuell kortvarig om FrP ikke nok en gang skal skifte ham som en kamelon. Opprinnelig var jo partiet mot opprettelsen av oljefondet

 

http://www.youtube.com/watch?v=NxSLa6p9mlo

 

De er jo for såvidt fortsatt konsistent, siden de vil bruke opp pensjonsfondet langt raskere enn andre. Tragisk at Anders Lange i årevis har greidd å lure så mange nordmenn.

 

You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.

Abraham Lincoln

Lenke til kommentar

Merker godt hvordan AP og andre rødgrønne partier kommer nå på banen og lover både bedre skole og eldreomsorg. Etter 8 år (!) skal de igjen love utrolig mye "om de vinner valget".

 

Jeg ler meg ihjel hver gang Stoltenberg & co. prater i vei på TV om alle deres planer etter valget. Joa, de har enkelte synspunkter jeg er enige i, men de gjør knapt noe av det de har lovet. Samtidig virker det som at Høyre virkelig begynner med rare ting. Jeg har lest flere av deres lovnader og jeg må si at jeg ikke er særlig enig. Jeg går hverken for Høyre eller Arbeiderpartiet, for her har vi to partier: Et parti jeg er ganske uenig med og et annet parti som ikke gjør noe av det de lover. Ellers må jeg si at de partiene lover utrolig mye likt, og begge gikk inn for DLD.

 

Når det angår FrP, så er det et parti med en del gode synspunkter. Jeg er ikke enig i alle deres forslag om oppheving av forbud, men de har noen gode poenger.

 

Selv er det ett parti jeg har sett meg helt enig i: Piratpartiet. De satser mer på et langt moderne samfunn og et enda mer direkte demokrati, altså mer makt til folket selv etter valget ved å utføre flere folkeavstemninger via Internett på de viktigere sakene.

Lenke til kommentar

Tabben regjeringen har lovet, er ting som er på kommunalt plan. Regjeringen bør vel heller love ting som de selv har ansvar for.

Men det er skremmende å se på forfall av skoler, lange ventelister på sykehus, pasientsenger i koridorene og slikt. Det mer skremmende er at politiet selv forteller at de ikke er stort bedre rustet i dag enn for 2 år siden.

Det ble og lovet skuddsikre biler etter Nokas-ranet. Jeg tror ikke alle distrikter har fått slike kjøretøy ennå.

 

Jeg tror heller ikke at det vil bli noen stor bedring med en ny regjering.

Det første som blir gjennomført, blir sikkert halvering av skatt for de rikeste.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2013/09/03/nyheter/valg13/politikk/innenriks/skolevalg/29059781/

God skolevalg av Høyre, litt like tendenser som i samfunnet ellers. Ikke overraskende.

Piratpartiet gjør det meget godt i skolevalget, men er ikke nevnt med et ord verken hos VG eller DB. DB klarer i tillegg å utrope medieyndling MDG til skolevalgets klare vinner med sine 2,3 poeng opp. PP som helt nytt parti plasserer seg foran KRF, Senterpartiet og Rødt, men nevnes altså ikke med et ord. Bra jobba.

Lenke til kommentar

 

La oss si at sperregrensen settes til 6%, og fem partier får 5% oppslutning. Da kan plutselig 25% av folket stå uten representasjon på Stortinget. Demokratisk?

 

Sjeldent noe "kaos" i Norge under regjeringsforhandlingene. Tror det er mest av taktiske hensyn AP skremmer med "borgerlig uenighet" Forskjellen mellom partiene er ikke dramatisk i Norge. Er nok overkommelig hvis alvoret melder seg.

 

At forskjellen mellom partia ikkje er dramatisk er eit teikn på at det er for mange parti. Med 5 % av stemmene får ein truleg inn fleire mandat rundt omkring.

 

I Noreg har det vore kaotisk tidlegare, sist i 2005 vart kaoset avverga av at venstresida vann. Frp hadde lova å kasta Bondevik, og kven veit kva resultatet hadde blitt utan raudgrønt fleirtal. Sist H, Frp, V og KrF hadde fleirtal gav Frp støtte til dei tre andre, men det skjer neppe igjen. Så kaos kan det fint bli, som med Syse-regjeringa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...