Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13


  

236 stemmer

  1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

    • Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

    • AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

    • Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Trodde du var enig i at det sannsynligvis ville gi mer reality og underholdning og færre lærerike programmer - hvilket kan sies å være uheldig for samfunnet - men mente at "folket får som de fortjener". Mulig jeg husker feil eller missforsto noe på veien.

 

Nja. Jeg er slett ikke overbevist om at det blir resultatet, men dersom det blir det, ja så er det som fortjent. Jeg tror nemlig både på individet og på kollektivet, og tror at vi klarer å handle kollektivt fornuftig uten å utnevne noen til å handle for oss.

 

 

Slik er det med det meste i samfunnet, du må betale enten du skal bruke det eller ikke. Gjelder helse, skole, politi osv. Vi har ikke noe nattvekterstat, og det trodde jeg ikke du heller ønsket?

 

 

Nei. Jeg er "sosialliberalist" (min egen oppfinnelse det), og ønsker nok et sosialt sikkerhetsnett i tillegg til nattvekterstaten. Og så er jeg full tilhenger av at kommuner kan opprette flere tjenester, så lenge det står meg fritt å flytte til en kommune som har et tjenestetilbud som passer meg. Det må gjerne være kommunale skoler så lenge det er bestemt av kommunens innbyggere, og så lenge ikke staten hindrer etablering av private.

 

I vårt demokrati sitter vi alle i samme buss, og kjører i samme retning. Sammen velger vi hvilke vei hele samfunnet skal gå. Vi er ikke helt på personbilen, der folk tar forskjellige veier, og bestemmer sitt eget mål :)

Jeg har ingenting imot at folk kjører buss, tvert om. Jeg har noe imot at noen på våre vegne skal bestemme hvor bussene skal gå hen, og hvem som skal få være med hvilken buss, selv om de er valgt av "flertallet". (Det er de jo forøvrig ikke alltid...)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg håper på en Rødgrønn regjering da jeg ikke vil ha Liberalisme inn i regjering.

Du får ikke liberalisme (med stor eller liten L) i regjering uansett hvilket parti du stemmer. Alle norske partier er for en sterk stat, FrP vil faktisk at staten skal blande seg mer inn enn de gjør idag, gjennom øremerkede bevilgninger og annet, og at staten skal bruke mer penger. Du får også en mindre liberal innvandringspolitikk med FrP.

 

Jeg tipper at mange av de tingene du er enig med Rødt om faktisk er liberale. (Minoriteters rettigheter for eksempel. Nei til overvåkning. Ting som er ganske paradoksale når de kommer fra et marxistisk parti, men det er en annen debatt.)

 

Det kunne være morsomt om du definert hva denne fæle "liberalismen" er for noe i dine øyne. Bortsett fra skattelette til de rikeste...

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

men dersom det blir det, ja så er det som fortjent. Jeg tror nemlig både på individet og på kollektivet, og tror at vi klarer å handle kollektivt fornuftig uten å utnevne noen til å handle for oss.

 

Her setter du igjen ideologiens prinsipper foran samfunnets beste, slik jeg leser det. Men vi får kanskje være enige om å være uenige akkurat her. Ser vi har bevegd oss et stykke unna trådens tema, og nå er vi snart inne på demokrati og styreform også, hehe :wee:

Lenke til kommentar

Jeg ser H+Frp+V+Krf er den høyeste søylen i diagrammet, men jeg tror ikke de vil komme til enighet om et samarbeid. Jeg tror altså at det er den nest høyeste søylen som kommer til makta: H+Frp.

 

Jeg tror ikke samarbeidet mellom de to blir vanskeligere enn det har vært innad i Ap+Sv+Sp-regjeringen.

 

Mye mulig at det er den regjeringen vi får ja. Når det gjelder samarbeidet mellom H og Frp så tror jeg de fleste regner med at de vil klare det bra. Problemet deres er at de vil trenge støtte fra et tredje parti, kanskje til og med TO andre partier for å danne regjering. Det er derfor folk mistenker at en Frp + H regjering ikke vil leve lenge.

 

Jeg er mer spent på:

1. Hvilke av Sp, Sv, V og Krf som dukker under sperregrensa (Jeg tipper alle, men lever i håpet om at Sp, Sv og Krf dukker under)

2. Om MDG kommer seg over sperregrensa (Jeg er veldig usikker. Håper egentlig det for showets del selv om jeg bare er så som så enig i politikken deres.)

3. Om Piratpartiet får mandater (jeg tipper 2: Oslo og Rogaland. Hordaland og Akershus er vel ikke helt utenfor rekkevidde de heller)

Oj.. Du blir nok skuffa. SV kan nok ende under sperregrensa. Men at Sp og Krf kommer under den er svært usannsynlig. ingen målinger så langt har tydet på det. Venstre har vært i skuddet i det siste, ellers kunne nok de fort ha kommet under. De grønne er omtrent like usikre som SV. Grønt ligger for det meste over grensa på målingene. SV ligger for det meste under.

 

Piratpartiet er nok sjanseløse på mandater nå i år

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

  Utryddelse av menneskeheten, for å redde verden?

 

Det er en vrangforestilling. Venstresiden vil ikke utrydde menneskeheten.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg skal innrømme at det er fristende med 10% sperregrense for å bli kvitt småpartiene, men det demokratisk mest rettferdige hadde nok vært å fjerne sperregrensene helt og slå sammen alle valgkretser til en eneste nasjonal valgkrets. Da hadde partiene fått nærmest mulig like mange mandater som prosentvis oppslutning tilsier. For enkelhets skyld kunne vi økt fra 169 til 200 mandater slik at 0,5% oppslutning ga 1 mandat. Eller ned til 100 mandater om man mener det er for mange politikere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg er ikke ganske rød. :) Jeg er blå... Lyseblå. Liberal. Har også et snev av grønn farge, da jeg mener at staten har et ansvar for å føre en bærekraftig miljøvennlig politikk.

 

Jeg mener den grønnfargen din minner mer om blåmandag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du brukte denne anledningen til å linke til en død tråd som aldri ble noe av, og som du forsøker å blåse liv i? :)

Blåmandag... Jaja, man må jo forsøke seg med sånne ord og uttrykk når man går tom for gode argumenter.

 

 

Hvorfor tror du det ikke ble noe av den tråden. Jeg synes den boken som omtales i Dagbladet av en Venstrenmann som mener han ikke lenger kan stemme venstre er trist på gamle Venstres vegne.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke øke sperregrensen til 30% når man først er igang?

 

Ja, kvifor ikkje? Du som veit alt om val veit jo at det ikkje har SÅ mykje å seia, all den tid eit parti som får 29 % av stemmane truleg får mandat så dei klarer seg sjølv om dei ikkje får tilgang på utjevningsmandata.

 

Men innlegget ditt er uansett latterleg. Om eg seier "trur me kan innføra 110 km/t på dei beste norske 4-feltsvegane", så kjem vel du med "hvorfor ikke innføre fri fartsgrense når man først er i gang?"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...