Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13


  

236 stemmer

  1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

    • Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

    • AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

    • Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Basert på internasjonale resultater, er det å forvente at Piratpartiet får mellom 0,5 og 1 prosent. Hvis de har gjort en spesielt god jobb i media i et land der det er politisk krise kan de få opp til 5-7 prosent, men det er ikke tilfelle i Norge. Sånn som det ser ut nå, tipper jeg MDG blir dobbelt så store. Småpartier som MDG der velgerne ikke tror de kommer inn mister typisk stemmer på valgdagen, men det tenker jeg at Piratpartiet ikke kommer til å gjøre. Der er velgerne for ideologisk engasjerte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg kan bare gjenta det jeg sa: Jeg vet ikke om Arbeiderpartiet lengre representerer en internasjonal bevegelse. Det du viser til er at de fortsatt tilhører en internasjonal organisasjon. Det første sier noe om velgernes nåværende motivasjon, det andre sier noe om etablert maktstruktur.

 

Et stykke ut i søttitallet når 68-generasjonen fortsatt trakk på gata med faner og sang i sympati med befolkninga i andre land, da var sosialismen virkelig en bevegelse og man kunne se dette i sammenheng med andre land. Nå er det vel gjerne en sosialistisk regjering etterfulgt av en borgerlig regjering litt hipp som happ rundt omkring i Europa, uten at det nødvendigvis er like mye internasjonal sammenheng eller engasjement. Men de verdiene som PiratPartiet forsvarer er under angrep over hele verden samtidig nå, så dermed er disse nasjonale piratpartiene mer "på samme sted" nå, og inspirasjonen flommer like raskt over landegrensene som de sosialistiske bindingene gjorde i 1968.

 

Eller hva tenker du?

 

Når jeg sier 0.5 til 1 prosent, er det en gjetning på basis av f.eks. disse tallene her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pirate_Party

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Og basert på internasjonale målinger hva tror du Arbeiderpartiet vil ende opp med?

 

Søsterpartiene har gjort det relativt dårlig i det siste, men Norge er et annerledesland økonomisk. I f.eks Australia, hvor økonomien også er god, gjør ikke sosialdemokratene det så aller verst. Til tross for regjeringslitasje. Tror ikke vi kan si så mye om Arbeiderpartiets oppslutning ved dette valget på bakgrunn av internasjonale trender.

 

Jeg kan bare gjenta det jeg sa: Jeg vet ikke om Arbeiderpartiet lengre representerer en internasjonal bevegelse. Det du viser til er at de fortsatt tilhører en internasjonal organisasjon. Det første sier noe om velgernes nåværende motivasjon, det andre sier noe om etablert maktstruktur.

 

Arbeiderpartiet er vel fortsatt del av en sosialdemokratisk bevegelse? Ser ikke helt hva som har forandret seg?

Lenke til kommentar

Spørsmålet:

 

Arbeiderpartiet er vel fortsatt del av en sosialdemokratisk bevegelse? Ser ikke helt hva som har forandret seg?

 

Svaret:

 

Tror ikke vi kan si så mye om Arbeiderpartiets oppslutning ved dette valget på bakgrunn av internasjonale trender.

 

Begrunnelse:

 

Jeg har ikke registrert noen ensartet sosialdemokratisk trend i tiden. Det er heller ikke noen ensartet høyrebølge heller, som jeg kan se. Regjeringsslitasje styrer mer enn nye idéer og inspirasjoner. Det virker som de nasjonale variasjonene på dette er mye sterkere enn fellestrekkene. At sosialistene fortsatt har formelle sammenknytninger, er ikke det samme som jeg regner som en (aktiv) bevegelse.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke oppslutningen til sosialdemokratiske partier i andre land har så mye å si for vårt kommende valg. Det kan diskuteres om det er en klar trend i velgerbevegelsenene, (selv om man ser økt oppslutning om blå og grønne partier i store deler av Europa) men jeg mener Arbeiderpartiet er del av en internasjonal politisk bevegelse. De har mye til felles med sosialdemokratene spesielt i de andre nordiske landene. Vel så mye som Høyre deler med sine konservative søsterpartier.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått med meg en eneste debatt ennå.

 

Politisk TV-debatt? Duell mellom Jens og Erna på TV 2 i kveld kl. 21:40

 

Dagbladet har også en oversikt:

 

TV-valgkampen

19. juni: Duell Erna og Jens. (TV2). AVLYST.

7. aug: Duell Erna og Jens. (TV2)

12. aug: Partilederdebatt og folkemøte i Arendal. (NRK)

21. aug: Partilederdebatt i Oslo. (TV2)

22. aug: Folkemøte i Tromsø. (NRK)

29. aug: Folkemøte i Bergen. (NRK)

4. sept: Din neste statsminister. Duell Erna og Jens. (TV2)

6. sept: Partilederdebatt. (NRK)

7. sept: Partilederdebatt. (TV2)

9. sept: Partilederdebatt på Stortinget etter at valgresultatet er klart. (NRK/TV2)

 

http://www.dagbladet...nriks/27769022/

 

Kommer nok flere mindre debatter og valgkamp programmer også. Blir tett fremover :)

Lenke til kommentar

Mitt poeng var vel at man ikke bør basere sine prognoser for valgresultatet i Norge, på søsterpartienes resultater i utlandet.

 

Jeg har ikke noe annet å basere min "prognose" på. Forsto det slik at det var ønsket synspunkt.

 

Piratbevegelsen i Norge har en god del til felles med tilsvarende problematikk i EU. I Sverige vil det være noe sterkere siden prosessen rundt TPB der de endret lovene for å få en dom ble lagt merke til av hele befolkningen. Siden valgdeltakelsen til EU-organene er veldig lave, har de i tillegg klart å kuppe valget der, og fått inn flere representanter. Situasjonen på Island er enda mer spesiell, siden alle de store politiske fløyene var med på å kjøre landet i dass, og Islenderne er skuffet over alle politikerne. Dermed kunne "ikke-politikerne" ta over, og det sitter nå en skuespiller fra "det Beste Partiet" som er tilknyttet det internasjonale piratpartiet, som ordfører i Reykjavik. Men i Norge har vi ikke hatt tilsvarende grogrunn for misnøye, og dermed er det sannsynlig at det norske PP ikke vil ha tilsvarende gode forhold og nok ikke når over 1 prosent.

 

Dette er forøvrig en vurdering, mer enn en prognose.

Lenke til kommentar

Vi forstår godt begge to hva den andre mener og legger i begrepet. Dette er bare sematikk, la oss bevege oss videre.

 

Joda, men debatten om hvor mye de forskjellige partiene har til felles med utenlandske søsterpartier er mer enn bare semantikk. Ikke at vi nødvendigvis kommer til noen enighet, men spørsmålet er jo interessant nok.

Lenke til kommentar

Joda, men debatten om hvor mye de forskjellige partiene har til felles med utenlandske søsterpartier er mer enn bare semantikk. Ikke at vi nødvendigvis kommer til noen enighet, men spørsmålet er jo interessant nok.

 

Neida, de forskjellige partiene har MYE til felles med sine utenlandske søsterpartier. Forskjellen var imidlertid at jeg snakket om velgermassen, ikke partiorganisasjoner.

 

 

Det var vel ikke hva vi diskuterte her?

 

Debattene? Vi gjorde vel det óg?

 

Listen der er fryktelig mye Jens VS Erna, to personer som vil si masse om hvor mye som er rett/feil i Norge, men ikke vil si et ord om de tingene jeg ønsker å høre mer om. En så ensidig valgkamp gjør at småpartiene, ja, til og med store FrP kommer i skyggen.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Andre som stusser over Høyres utspill om høyere egenandeler for helsetjenester? Hvorvidt det kan være en god løsning på helsekøene kan diskuteres, men det jeg først og fremst reagerer på er timingen. Hvem i alle verden drar noe sånt opp av hatten en måned før valget? Det virker forferdelig lite gjennomtenkt. Upopulære forslag - nødvendige eller ei - er noe man kommer med først når man sitter i regjering. Jeg ville ikke blitt overrasket om dette alene er nok til å redusere Høyres oppslutning med et par prosent.

 

Uansett utfallet av valget vil jeg ikke ha en ny rødgrønn periode og dette utspillet er en gavepakke for propagandamaskineriet til AP. Man kan si mye om AP men når det kommer til å drive valgkamp er de utvilsomt best og det er noe de borgerlige må huske på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...