Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13


  

236 stemmer

  1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

    • Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

    • AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

    • Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja... Nei... Altså jeg har ikke noe i mot at det er forbud på visse steder, men at det er forbud mot å kjøre vannscooter i Norge er jo helt høl i hue.

Så hva slags forbud er ikke "høl i hue"?

 

Hvis jeg flytter inn i nabohuset ditt og begynner å sage med motorsag midt på natten hver natt, er det rimelig å si at hvis du ikke liker det så er det ditt problem, og da kan du bare selge huset ditt og kjøpe et langt fra folk?

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så hva slags forbud er ikke "høl i hue"?

 

Hvis jeg flytter inn i nabohuset ditt og begynner å sage med motorsag midt på natten hver natt, er det rimelig å si at hvis du ikke liker det så er det ditt problem, og da kan du bare selge huset ditt og kjøpe et langt fra folk?

 

Geir :)

 

Kan ikke du prøve det Geir? Fortell oss så om utfallet av eksperimentet. Jeg har en del ved som trengs å kuttes. Borgerlig staur som spriker i alle retninger.

 

I kveld skal jeg ihvertfall se

 

Trygdekontoret - TV NrK1 22.10
Trygdekontoret Valgkamp Spessial 1:1
Emner: Kultur og underholdning
Tillatt for alle aldersgrupper unntatt turbonello.
Trygdekontoret har egentlig pause fra skjermen denne høsten, men i denne eksklusive Valgkamp Spessial skal Thomas Seltzer sammen med et knippe særdeles kompetente saksbehandlere finne ut hva det er som egentlig driver folk til å stemme. Eventuelt til å la være å stemme.

 

 

Vi får visst se Carl I Hagen som taxisjåfør. Håper bare han ikke kjører utfor Slottstrappa

 

Sendingen:

 

http://tv.nrk.no/serie/trygdekontoret-tv/muhh48005013/sesong-11/episode-1

 

Trygdebeistet er jo:

 

trygghetsorientert libertiner selv som Hagen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Bare vi ikke får en ny jappe tid: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1531828&p=20885265

 

Muligens trenger enhver generasjon den opplevelsen. Jeg tenker da på dere som er unge nå.

 

Jeg minnes godt 80 årene med tosiffret inflasjonsrate og lønnsøkning. Pengeillusjon vil si å se på nominell og ikke reallønn. På slutten av 80 tallet førte dette også til kraftig renteøkning med tilhørende kollaps i boligmarkedet.

Lenke til kommentar

Så hva slags forbud er ikke "høl i hue"?

 

Hvis jeg flytter inn i nabohuset ditt og begynner å sage med motorsag midt på natten hver natt, er det rimelig å si at hvis du ikke liker det så er det ditt problem, og da kan du bare selge huset ditt og kjøpe et langt fra folk?

 

Geir :)

Blir noe litt annet kanskje? =)

Greit at det skal være stille om natta. Men om dagen så er det greit å bråke.

Det er litt forskjell på å barbere seg, og det å skjære av seg hodet også. =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer dig selv!

 

Så du siterer Arnulf Øverland.

 

Han ble medlem av den kommunistiske akademikerorganisasjonen Mot Dag og skrev sosialistiske agitasjonsdikt (trykt i 1930-årene i en avdeling av samlingen Riket er ditt og sammen med noen nyere i Den røde front). 1923 var han formann i Det norske Studentersamfund og 1923–28 også formann i Den norske Forfatterforening (viseformann 1919–21). Som organisasjonsmenneske var Øverland et unikum; hans forretningsførsel og møteledelse var alltid pinlig korrekt, og utad representerte han foreningen stilfullt og verdig. Han var først og fremst en fagforeningsleder, alltid på vakt for forfatternes rettigheter i kontraktforhold og når det gjaldt bruk av tekster i lærebøker og kringkasting.

 

 

 

Stryk kristenkorset av ditt flagg og heis det rent og rødt. La ingen by deg det bedrag at frelseren er født. Og vil du ikke dø som en trell, så må du saktens fri deg selv.

 

Kilde: http://www.skoleforum.com/stiler/annet/det.aspx?id=2222

 

Det var det jeg visste at egentlig er du ganske rød. :rofl:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Piratpartiet har så vidt jeg kan se små sjanser til å komme over sperregrensa (4%). Dvs. de får neppe delta i fordelingen av utjevningsmandater. Kategorien andre partier har en oppslutning på rundt 2-3% på meningsmålingene. En konsekvens av det blir at hvis de skal få inn noen mandater så blir det mest sannsynlig fra de valgkretsene med flest mandater:

 

Oslo 19

Akershus 17

Hordaland 16

Rogaland 14

Sør-Trøndelag 10

 

Betyr det at stemmer til Piratpartiet sannsynligvis er bortkastet i resten av landet? (Altså forutsatt at de faktisk kommer under sperregrensa.)

 

Hvor finner man fylkesvise meningsmålingsresultater i både prosent og antall mandater? Jeg skulle gjerne sett hvilke partier som har mandater i vippeposisjon i mitt fylke, Troms. Jeg regner med det interesserer flere av dere i andre fylker også.

 

Redigert: Jeg fant meningsmålinger for Nordland, Troms og Finnmark her. En kjapp analyse for Troms: H står i fare for å miste ett av sine to mandater til enten Sv, Sp eller Frp. Resten av mandatene er ganske trygge. Utjevningsmandatet kommer i tillegg og havner sannsynligvis hos enten Sv, Sp eller Frp.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg ser H+Frp+V+Krf er den høyeste søylen i diagrammet, men jeg tror ikke de vil komme til enighet om et samarbeid. Jeg tror altså at det er den nest høyeste søylen som kommer til makta: H+Frp.

 

Jeg tror ikke samarbeidet mellom de to blir vanskeligere enn det har vært innad i Ap+Sv+Sp-regjeringen.

 

Jeg er mer spent på:

1. Hvilke av Sp, Sv, V og Krf som dukker under sperregrensa (Jeg tipper alle, men lever i håpet om at Sp, Sv og Krf dukker under)

2. Om MDG kommer seg over sperregrensa (Jeg er veldig usikker. Håper egentlig det for showets del selv om jeg bare er så som så enig i politikken deres.)

3. Om Piratpartiet får mandater (jeg tipper 2: Oslo og Rogaland. Hordaland og Akershus er vel ikke helt utenfor rekkevidde de heller)

Lenke til kommentar

Det er litt forskjell på å barbere seg, og det å skjære av seg hodet også. =)

 

Ikke uenig i det. Men du sa at din motstand mot vannscooterforbud var prinsipiell, og videre sa du:

 

 

De som irriterer seg over og vil forby ting som andre syntes er skikkelig morro, ser jeg på med avsky. De er avskyelige.

 

Så hvis noen synes nachspiel med motorsag er "skikkelig moro", hva er den prinsipielle forskjellen på det og på vannscootere?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, absolutt ikke uenig i det.

 

Da er vi ihvertfall enige om det :)

 

Nei. Men det er heller ingen god grunn til å la være.

 

Om det at det har en negativ samfunnsmessig konsekvens ikke er god nok grunn, hva er det da?

 

Ja. En ideologi som sier at den første og andre statsmakt ikke skal eie den fjerde, av åpenbare grunner. En ideologi som sier at individet skal ha frihet til å velge, og at vi skal ha tillit til at han i snitt gjør like fornuftige valg som politikerne.

Det betyr ikke at verden er sort/hvit og at alle endringer til det bedre er uten bivirkninger.

 

Tja. Om man med vilje gjennomfører politikk man vet sannsynligvis vil ha flere negative enn positive konsekvenser praktisk sett, bare fordi det prinsipielt sett er riktig med ideologiske briller, tjener man ikke da ideologien mer enn samfunnet?

 

For meg virker det litt svart/hvitt. Visjoner og mål for et bedre samfunn er fint, og man kan strides om hva som er bra, men ideologi er ikke stort annet enn politisk retning. Når du er ute og kjører, kommer du ikke alltid i mål ved å ta til venstre. Noen ganger kjører man til høyre, andre ganger til venstre. Av og til også rett frem. Kommer helt an på hvor man skal :)

Lenke til kommentar

Simen1: Diagrammet viser ikke utfallet av regjeringsforhandlingene, kun hvilke partier som må til for å danne flertall i Stortinget :)

 

Firepartiregjering er nok ikke helt usannsynlig. At partiene tar avstand fra hverandre i valgkampen, handler kanskje først og fremst om taktikk. Man forsøker å balansere i det politiske landskapet, slik at man får med seg ulike velgergrupper. Er nok vanskeligere å være første parti som kommer ut av regjeringsforhandlingene og sier "sorry gutta, vi fikk det ikke til. Det blir fire nye år i opposisjon, som støtteparti".

 

Angående sperregrensen - hvorfor tror du alle småpartiene på Stortinget havner under? Veldig lite tyder på at det kommer til å skje. KrF og SP har relativt solide grunnfjell i kristenfolket og bøndene. Trenden på de siste meningsmålingene er at de store partiene svekker seg, mens de mindre øker. Særlig Venstre. SV ligger dårligere an, men det finnes tegn på at de også styrker seg noe.

 

Kan godt hende at ett parti havner under, kanskje også to, men neppe alle fire.

 

Piratpartiet har så vidt jeg vet ikke ligget an til mandat på en eneste måling. Med så lav oppslutning må de ha ett spesielt fylke der de gjør det veldig bra, men jeg kan ikke se at de har det. Da tror jeg vi har andre minipartier med større sjanser.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Om det at det har en negativ samfunnsmessig konsekvens ikke er god nok grunn, hva er det da?

Det var ikke premisset jeg svarte på, det var at aktørene (NRK, TV2 med flere) selv synes det fungerte bra. Altså at de som nyter godt av dagens system vil beholde det. Det er ikke god nok grunn.

 

Tja. Om man med vilje gjennomfører politikk man vet sannsynligvis vil ha flere negative enn positive konsekvenser praktisk sett, bare fordi det prinsipielt sett er riktig med ideologiske briller, tjener man ikke da ideologien mer enn samfunnet?

Jo. Men jeg vet det ikke. :)

 

For meg virker det litt svart/hvitt. Visjoner og mål for et bedre samfunn er fint, og man kan strides om hva som er bra, men ideologi er ikke stort annet enn politisk retning. Når du er ute og kjører, kommer du ikke alltid i mål ved å ta til venstre. Noen ganger kjører man til høyre, andre ganger til venstre. Av og til også rett frem. Kommer helt an på hvor man skal :)

 

 

Nettopp. Ofte finnes det dog flere veier til målet. Og det er jo ikke sikkert at vi alle skal til samme sted. Men her har altså politikerne ikke bare bestemt målet og kjøreretningen for oss, men pålagt oss å betale bompenger enten vi skal kjøre der eller ikke.
Geir :)
Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jo. Men jeg vet det ikke. :)

 

Trodde du var enig i at det sannsynligvis ville gi mer reality og underholdning og færre lærerike programmer - hvilket kan sies å være uheldig for samfunnet - men mente at "folket får som de fortjener". Mulig jeg husker feil eller missforsto noe på veien.

 

Nettopp. Ofte finnes det dog flere veier til målet. Og det er jo ikke sikkert at vi alle skal til samme sted. Men her har altså politikerne ikke bare bestemt målet og kjøreretningen for oss, men pålagt oss å betale bompenger enten vi skal kjøre der eller ikke.

 

 

Slik er det med det meste i samfunnet, du må betale enten du skal bruke det eller ikke. Gjelder helse, skole, politi osv. Vi har ikke noe nattvekterstat, og det trodde jeg ikke du heller ønsket?

 

I vårt demokrati sitter vi alle i samme buss, og kjører i samme retning. Sammen velger vi hvilke vei hele samfunnet skal gå. Vi er ikke helt på personbilen, der folk tar forskjellige veier, og bestemmer sitt eget mål :)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Så du siterer Arnulf Øverland.

Det har jeg gjort så lenge jeg har diskutert på politikk og samfunnsdelen, og før det også: da jeg diskuterte mest på religion og livssyn. Det er her Arnulf Øverland har gjort det bra. Altså i religionskritikk. Han var også god til å dikte.

 

Først og fremst foredraget hans som heter: "Kristendommen den tiende landeplage" som jeg leste for mange år siden og som jeg syntes var utrolig bra skrevet.

 

http://virksommeord.uib.no/taler?id=387

 

Les selv.

Kanskje du revurderer ditt kristne livssyn etter å ha lest det han hadde å si?

 

 

Jeg er ikke ganske rød. :) Jeg er blå... Lyseblå. Liberal. Har også et snev av grønn farge, da jeg mener at staten har et ansvar for å føre en bærekraftig miljøvennlig politikk.

 

Jeg er helt enig med min far som sa at dersom man ønsker total stillhet, så får man flytte langt inni skauen, langt fra folk. Han kommenterte den gangen naboen som stadig klaget over motorbåtene på mjøsa, som forøvrig er veeeeldig langt unna der han selv bor. Og da han selv har seilbåt, så må han jo irritere seg over andre som har motor, sant? Mener du man burde forby motorbåter også? Eller er det greit å bråke med motorbåt, men ikke vannscooter???

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Håper på en Rødgrønn regjering, men jeg tviler på at det skjer. Jeg vil IKKE ha Høyre og FRP i regjering.

Hvorfor ikke stemme Venstre, slik at du styrker Venstres posisjon? =)

(Om du liker Venstre bedre enn de to andre da, selvsagt...)

 

Om du tviler sterkt på at det blir rødgrønn regjering, så er det vel ikke så dumt kanskje? =) Tenker da på at Venstre vil bli sterkere på bekostning av Høyre og FrP, og at du da styrker og øker sannsynligheten for at det kan bli en blågrønn regjering i stedet for en mørkeblå? Bare nyskjerrig =P :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvorfor ikke stemme Venstre, slik at du styrker Venstres posisjon? =)

Om du tviler sterkt på at det blir rødgrønn regjering, så er jo det ganske klokt, da Venstre vil bli sterkere på bekostning av Høyre og FrP? Og da øker jo sannsynligheten for at det kan bli en blågrønn regjering også, og ikke en blåblå.

 

Hehe, nei. Jeg stemmer på Rødt, slik at dem kan få en eller to mandater inn på Stortinget. De står for mye av det jeg selv står for.

 

Jeg håper på en Rødgrønn regjering da jeg ikke vil ha Liberalisme inn i regjering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...