Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13


  

236 stemmer

  1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

    • Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

    • AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

    • Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Anne Grete Strøm-Erichsen tar rekord i antall bortforklaringer på et spørsmål:

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11210343

 

Det jeg lurer på her er hva hun tenker om folk. Tror hun at vi er idioter som ikke skjønner at hun driver å bortforklarer seg? Hadde det ikke vært enklere å bare si at "det vil jeg ikke svare på".

 

Må presisere at jeg ikke prøver å sverte AP som parti nå, dette er nok noe alle politikere gjør. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har du ikke den friheten med noen innskrenkninger? Hva om din frihet ... kommer i konflikt med

  • Fuglers og dyrs frihet i et naturreservat?

Det skjer hvert bidige år, og slik fyller nordmenn fryserne med elg- rein- hjorte-kjøtt samt mye annet.

 

Og jeg syns igrunnen det er greit at planter, fisk, fugl og dyrs frihet må vike for vår frihet.

 

Alternativet ser ut til å være komplett utryddelse av menneskeheten iløpet av kort tid.

 

Dog, for noen naturværnere, som oftes slike som bor i byen, så ville verden ha vært mye bedre om de fleste menneskenne hadde forsvunnet (seg selv untatt naturligvis).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og jeg syns igrunnen det er greit at planter, fisk, fugl og dyrs frihet må vike for vår frihet.

 

Alternativet ser ut til å være komplett utryddelse av menneskeheten iløpet av kort tid.

 

Dog, for noen naturværnere, som oftes slike som bor i byen, så ville verden ha vært mye bedre om de fleste menneskenne hadde forsvunnet (seg selv untatt naturligvis).

 

Jeg var opptatt av naurvern på 1970 tallet lenge før det kom på den politiske agenda. I dag vil de fleste partier på det norske stortinget være enige om det jeg den gang skrev i Haugesunds Avis antar jeg.

 

Jeg har ikke sagt at vi ikke skal bruke planter, fisk, fugler og dyr til mat, men annet liv skal respekteres og ha det best mulig så lenge det er i live.

Lenke til kommentar

Har du ikke den friheten med noen innskrenkninger? Hva om din frihet til villmannskjøring kommer i konflikt med

 

 

  • Andres frihet til søndagsfred i et hytteområder?
  • Fuglers og dyrs frihet i et naturreservat?

 

Jeg vil ikke ha innskrenkninger. Jeg vil bestemme mer over meg selv og mitt eget liv.

Det gjelder selvsagt ikke bare disse tingene.

 

Andres frihet til "søndagsfred" er ikke noe staten burde lovregulere, ved å hindre andres frihet. Om de vil ha fred, så kan de selge hyttene sine, og kjøpe hytter langt vekk fra folk. De kan kjøpe seg ei hytte langt utpå vidda. Du kan heller ikke kreve forbud mot biler i den gata du bor fordi du vil ha fred. Ser du ikke hvor idiotisk det du sier er?

 

Det blir bare helt feil. Dessuten gjelder vel forbudet over alt i Norge?

Jeg mener at vannscooter skal være lov. Jeg har ikke en selv, men jeg er prinsipielt i mot et forbud mot det. Samme gjelder en drøss med andre ting.

 

Naturreservater er selvsagt noe helt annet...

 

Den frheten du snakker om vitner ikke mye om sosial eller grønn frihet.

Der tar du feil. Det er du som har en helt forvridd logikk i det du sier. Det er den friheten du snakker om som ikke vitner om sosial frihet...

 

Man har ikke sånne idiotiske forbud i andre land vi liker å sammenlikne oss med.

Jeg ble ikke plaget da jeg lå å solte meg på Gran Canaria og noen kjørte vannscooter på havet et stykke unna, for eksempel. De som irriterer seg over og vil forby ting som andre syntes er skikkelig morro, ser jeg på med avsky. De er avskyelige.

 

Ingen ting tyder på at din skrytevideo for Venstre ville blitt bedre.

Sannsynligvis ville en skrytevideo for Venstre, slått bedre an enn alle de skrytevideoene som finnes om AP. Dessverre er ikke Venstre like selvforherligende som Arbeiderpartiet og saueflokken deres.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg vil ikke ha innskrenkninger. Jeg vil bestemme mer over meg selv og mitt eget liv.

Det gjelder selvsagt ikke bare disse tingene.

 

Sannsynligvis ville en skrytevideo for Venstre, slått bedre an enn alle de skrytevideoene som finnes om AP. Dessverre er ikke Venstre like selvforherligende som Arbeiderpartiet og saueflokken deres.

 

En skrytevideo for Venstre ville sikkert inneholdt noe om Johan Sverdrup

 

Der er en endnu større Ansvarlighed, det er Nationens Ansvarlighed ligeoverfor sig selv og sin Fremtid; i det Øieblik, at al Magt og Kraft samles her i denne Sal til Afgjørelse af Samfundets høieste og vigtigste Anliggender, gaar der en stor Vækkelse ud over Landet; der er ikke Udsættelses-Politik længer at drive, Øieblikket gjør sin Ret gjældende, Afgjørelsen maa finde Sted, et Afgjørende maa anbringes.

 

 

Lover lages av Stortinget og ikke av regjeringen. Lover er ofte laget for å innskrenke noens frihet, slik at andre kan ha sin frihet. Lover og regler trengs der (sær)interesser kolliderer.

 

Leste du posten min var jeg ikke mot et generelt forbud mot vannscooter kjøring.

 

 

Andres frihet til "søndagsfred" er ikke noe staten burde lovregulere, ved å hindre andres frihet. Om de vil ha fred, så kan de selge hyttene sine, og kjøpe hytter langt vekk fra folk. De kan kjøpe seg ei hytte langt utpå vidda. Du kan heller ikke kreve forbud mot biler i den gata du bor fordi du vil ha fred. Ser du ikke hvor idiotisk det du sier er?

 

Det blir bare helt feil. Dessuten gjelder vel forbudet over alt i Norge?

Jeg mener at vannscooter skal være lov. Jeg har ikke en selv, men jeg er prinsipielt i mot et forbud mot det. Samme gjelder en drøss med andre ting.

 

Naturreservater er selvsagt noe helt annet...

 

Når det gjelder dyreliv var det først å fremst naturreservater og fredning jeg hadde i tankene.

 

Der tar du feil. Det er du som har en helt forvridd logikk i det du sier. Det er den friheten du snakker om som ikke vitner om sosial frihet...

 

Så din individuelle frihet til å drive villmannskjøring med scooter slik at n andre må selge hyttene sine er sosial frihet. Når du tenker deg om er du nok mer enig med de partiene som innførte strandlove enn de som var i mot den.

 

Man har ikke sånne idiotiske forbud i andre land vi liker å sammenlikne oss med.

Jeg ble ikke plaget da jeg lå å solte meg på Gran Canaria og noen kjørte vannscooter på havet et stykke unna, for eksempel. De som irriterer seg over og vil forby ting som andre syntes er skikkelig morro, ser jeg på med avsky. De er avskyelige.

 

Det lovlig å kjøre vannscooter langs badestrendene her på Jeløya. Personlig har jeg ikke noe mot det så lenge de ikke kjører innenfor oppmerkede områder der barn bader. Jeg kjenner ikke lovene for ytre Oslofjord, men vet at der er noen små holmer og øyer som er fredet i hekkesesongen. Det samme gjelder visse områder i Vansjø med en sårbar og tildels sjelden fuglebestand. Jeg anser meg selv som hobbyornitolog så jeg vet hvor lite det ofte skal til før en fugl forlater redet.

 

 

Sannsynligvis ville en skrytevideo for Venstre, slått bedre an enn alle de skrytevideoene som finnes om AP. Dessverre er ikke Venstre like selvforherligende som Arbeiderpartiet og saueflokken deres.

 

Dersom det var du som skulle lage den skrytevideoen, hadde det mest sannsynlig vært en markedsliberalistene i FrP hadde likt svært godt. Lite av det du skriver ovenfor tyder på at du støtter sosial eller grønn frihet - snarere tvert imot. Din frihet kan bety den andres død når det gjelder sårbart dyre og fugleliv. Lovene og reglene som regulerer dette gjelder ikke bare i naturreservater.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Stemmer, men det gjøre heller ikke Stortings-"representantene".

 

Nå om noen minutter en dagsnytt 18 sending som viser solid borgerlig flertall der FrP går mest frem. Ap tar det ikke som noe negativt. Legger inn lenke til sendingen når den er på nettet. Ap vurderer det kanskje som en fordel om FrP spiser Høyre velgere.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Forbud mot snøscooter er idioti.

 

At det også er lovlig med vannscooter, som sikkert Jensemanns barn leker seg med ved luksushytta er også idioti.

En lov for noen, en annen lov for andre/samer.

 

 

Hovedproblemet til AP er at de klemmer alle inn i en kvern og ikke tenker på individet.

Alt skal ordnes i masser.

 

Feks NAV, AAP, UTDANNING, HELSE, OMSORG

 

Problemet er at folk ikke kan behandles slik.

 

Akkurat som Pink Floyds-Another brick in the wall

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det snakkes om et alternativ ingen har nevnt. Det er ikke aktuelt nå, men etter valget. Sp vil ikke sitte å se på at Høyre danner en mindretallsregjering med FrP om Høyre + KrF + Venstre + Sp er større eller har rent flertall alene. Siste måling fra NrK, viser at sentrumspartiene + Høyre er 4 mandater fra rent flertall alene.

 

Et valgnederlag for de rødgrønne, kan også bety et nytt regime for Ap. Dersom Ap gjør et bra valg kan det også åpne nye muligheter for Ap.

 

Interessant diskusjon melleom Olav Lundteigen og Siv Jensen i den sendingen om norsk landbruk.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

http://snl.no/Regjeringen

 

 

"Etter Stortingsvalg forandrer styrkeforholdene seg i Stortinget. Om regjeringspartiet (eller partiene) er svekket hender det at regjeringen søker avskjed. Da vil Statsministeren foreslå en ny statsministerkandidat for Kongen. Dette kan være lederen for det største partiet eller lederen for en koalisjon av partier.

 

Hmm. Det var ikke sånn jeg trodde det fungerte. Jeg trodde at kongen ba leder for det største partiet direkte. Sånn som jeg tolker det der er det opp til nåværende statsminister å telle hoder og innse at det er umulig å stille regjering? I såfall er det jo opp til sittende statsminister å foreslå diskusjoner med Høyre før Høyre får ta over og kan begynne å sette sammen blå regjering?

 

Lenke til kommentar

Det snakkes om et alternativ ingen har nevnt. Det er ikke aktuelt nå, men etter valget. Sp vil ikke sitte å se på at Høyre danner en mindretallsregjering med FrP om Høyre + KrF + Venstre + Sp er større eller har rent flertall alene. Siste måling fra NrK, viser at sentrumspartiene er 4 mandater fra rent flertall alene.

 

Veldig interessant. Jeg liker tanken personlig, men avstanden mellom høyre og Sp har alltid vært konfliktskapende stor, og den er ikke mindre nå for tiden tror jeg. Snarere tvert imot. Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Jo, og så?

 

Geir :)

Tja... Nei... Altså jeg har ikke noe i mot at det er forbud på visse steder, men at det er forbud mot å kjøre vannscooter i Norge er jo helt høl i hue.

 

Slik jeg tenker skal det være en jævlig god grunn til at noe skal være ulovlig. Dersom det ikke finnes noen skikkelig god grunn til å forby kjøring med vannscooter i naturreservater heller, så skal det selvsagt være lov. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Veldig interessant. Jeg liker tanken personlig, men avstanden mellom høyre og Sp har alltid vært konfliktskapende stor, og den er ikke mindre nå for tiden tror jeg. Snarere tvert imot.

 

Noen ganger må man velge det minste av to onder. Høyres + FrPs landbrukspolitikk er det absolutt verst tenkelige for Sp. En sentrumsregjering kan også være et mindre onde for Høyre enn en Høyre + FrP regjering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...