Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13

236 stemmer

1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

• Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

• AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

• Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
      15

Anbefalte innlegg

Fullt så glad er kanskje ikke Siv over begrunnelsen: Nemlig at de gjør det ikke fordi de foretrekker det politisk, men fordi de er redd for at FrP skal lage et helvete om de ikke får bli med, og at de tror at et FrP i regjering vil ende opp som SV, medgjørlige og små, mens et FrP i "opposisjon" kan bli en konkurrent igjen.

Eg trur ikkje ho Siv har så mykje i mot desse synspunkta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frp med planar om drastiske tiltak mot innvandring:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10100229

Utvalget foreslår blant annet at Norge skal opprette og drive asylmottak i Afrika og Asia, at regler for familieinnvandring strammes kraftig inn og at det skal bli langt vanskeligere å få norsk statsborgerskap.

Flott!

Flyktninger som reiser til hjemlandet på ferie kan miste oppholdstillatelsen, ekteskap kan ikke legges til grunn for innvandring til Norge og ekteskap mellom søskenbarn skal forbys. Videre foreslås det at innvandrere må jobbe og bo i Norge i ti år før de kan få statsborgerskap.

Fantastisk! Ein god start. Så får me håpa Høgre forstår at det beste er å akseptera dette, og så kan dei skulda på Frp så mykje dei vil når usakelege angrep frå venstresida kjem.

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir borgerlig flertall, men at Høyre og Frp vil være avhengig av støtte fra Venstre og/eller Krf for å danne regjering

Jeg tror det blir regjeringssamtaler mellom alle de 4 partiene, men tror ikke de vil klare å bli enige om felles regjering. Det kommer til å ende med at enten Frp eller V+Krf trekker seg fra samarbeidet og blir sittende i opposisjon.

Er usikker på hvilken vei Høyre vil velge å samarbeide, men jeg har en magefølelse på at det blir mot Høyre og at det blir Venstre og Krf som vil sitte utenfor regjering og forhandle seg frem til gangbar politikk med regjeringen fra sak til sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Tenkte det hadde vært gøy å se hva folk tror kommer til å bli resultatet av valget. Hva slags regjering ender vi opp med, og hvorfor? Legg dine personlige preferanser til side, og se om du klarer å tippe riktig. Ekstra gøy om folk nederst kan slenge på hva de kommer til å stemme selv.

Mitt forsøk:

Selv om AP nå har begynt å ta igjen litt av det tapte, virker det sannsynlig at løpet er kjørt for rødgrønt flertall. AP må fortsette fremgangen, samtidig som SP og SV må unngå å falle under sperregrensa. De siste målingene vi har hatt har vist en positiv utvikling for denne gjengen, men det er ennå langt igjen. I tillegg, nå som eldreomsorg så til de grader har kommet på dagsorden (svakt punkt for spesielt AP, som har styrt som største parti i en flertallsregjering i åtte år. Rødgrønt i mindretall har etter mitt syn intet eksistensgrunnlag. Til det er slitasjen foor stor.

Forutsatt at de rødgrønne mister flertallet, er det langt ifra opplagt hva som videre skjer. Det ser ut til at de borgerlige, igjen, er i ferd med å kukke til en sikker valgseier. Siv kjefter på Erna, Venstre og KRF nekter å støtte en regjering med FRP i, samtidig som FRP ikke vil støtte en regjering de ikke er med i. En firepartiregjering virker dermed lite realistisk. Sjansene får at det skal bli blåblått flertall virker heller ikke veldig realistisk, mtp nevnte siste meningsmålinger. Skulle de likevel få det så skal det jaggu meg bli spennende å se om Høyre og FRP blir enige.

En eventuell joker kan være MDG, da de kan ende opp som vippeparti, uten en offisiel tilknytning mot høyre eller venstre. De har dog levert noen rimelig absurde krav som skal bli vanskelig å akseptere.

Mitt beste tips er enten en "Bondevik III" i mindretall, som kan hente støtte til begge sider, eller AP i mindretall som også kan hente støtte begge veier. Jo mer jeg tenker over det, jo mer sannsynlig virker sistnevnte alternativ, da AP tradisjonelt sett har vært veldig glade i makt,

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å stemme AP, men vurderer SV for å gjøre mitt for å redde dem fra sperregrensa, og dermed drastisk øke sjansene for rødgrønt flertall.

:)

Du vil stemme SV? Hvorfor? Hva har de gjort som er bra de siste åtte årene egentlig?
Lenke til kommentar

En personlig antagelse kan vel pr. definisjon ikke være objektiv. Man kan kan komme med mer eller mindre objektive tips, men så snart man blir spurt om hva man tror er man over på det subjektive.

Jeg tror det blir borgerlig flertall. Jeg tror ikke at både Venstre, KrF og MDG kommer over sperregrensen, jeg tror at en eller to av dem havner under, og dermed tror jeg FrP blir sterke nok til at Høyre satser på dem.

Du vil stemme SV? Hvorfor? Hva har de gjort som er bra de siste åtte årene egentlig?

Han har sagt hvorfor. Kommer SV over sperregrensen så øker sjansen for at de rødgrønne vinner, og derfor betyr en stemme til SV mer enn en stemme til Ap akkurat nå.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Knallbra innlegg av han Per Sandberg her:

http://www.dagbladet.no/2013/08/22/kultur/meninger/debattinnlegg/kronikk/innvandring/28837902/

BARE DE TRE siste årene har 3000 med norsk bakgrunn flyttet fra Alna og Søndre-Nordstrand. Innvandrere vil være i flertall i hovedstaden i 2031. Dagens innvandringspolitikk koster 42 milliarder årlig. Dersom de siste fem års politikk videreføres vil dette medføre at hele oljefondet vil være tomt innen 2100. Da er det ikke satt av en eneste krone til den forventede utgiftsveksten innenfor eldreomsorgen.

IFØLGE rapporten «Velferd og migrasjon» ønsker nær 70 prosent av den norske befolkningen å redusere innvandringen. Frp ønsker å ta folket på alvor og ønsker derfor en folkeavstemning om innvandringspolitikken.

Lenke til kommentar

En personlig antagelse kan vel pr. definisjon ikke være objektiv. Man kan kan komme med mer eller mindre objektive tips, men så snart man blir spurt om hva man tror er man over på det subjektive.

Jeg tror det blir borgerlig flertall. Jeg tror ikke at både Venstre, KrF og MDG kommer over sperregrensen, jeg tror at en eller to av dem havner under, og dermed tror jeg FrP blir sterke nok til at Høyre satser på dem.

Han har sagt hvorfor. Kommer SV over sperregrensen så øker sjansen for at de rødgrønne vinner, og derfor betyr en stemme til SV mer enn en stemme til Ap akkurat nå.

Det er jo en grunn til at folk rømmer fra partiet. Og fra de rødgrønne. Så jeg spør igjen: Hvorfor?
Lenke til kommentar

Fordi han er uenig med de som rømmer, antagelig. Han ønsker faktisk mer rødgrønn politikk, og så har han ikke noe til overs for medgangssupportere som rømmer med halen mellom beina når det butter.

Du sluttet ikke å stemme Venstre når de ramlet under sperregrensen, gjode du? (Forutsatt at du stemte på dem før de gjorde det, selvsagt.) Hvorfor ikke? Det norske folket har tydelig vist at de ikke ønsker Venstrepolitikk, det er derfor vi bare får 4% av stemmene, +/-....

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg synes det kunne vært helt greit med en folkeavstemning jeg også, om dette såvel som andre emner.

IFØLGE rapporten «Velferd og migrasjon» ønsker nær 70 prosent av den norske befolkningen å redusere innvandringen.

Det er en annenhånds kilde. Tallet er fra "Migration Outlook 2010" fra OECD. Hva det tallet er basert på kan jeg vanskelig etterprøve, siden boken koster 700 kroner å laste ned. Litt mye for en hobbysynser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilket parti må jeg stemme på for at NRK blir lagt ned. Evnt tv lisensen blir fjernet?

Tv2 hadde en omsettning på ca 500milioner i 2011..
NRK fikk inn 4,5 miliarder i 2010 ved hjelp av Tv lisens.. hvor går resten av gryna??

Endret av Maciato
Lenke til kommentar

Hvilket parti må jeg stemme på for at NRK blir lagt ned. Evnt tv lisensen blir fjernet?

Hvis du vil bli kvitt NRK så er FrP eneste valget. De vil avikle lisensen, gjøre om NRK til aksjeselskap og selge aksjene. Så har Venstre (og tildels Høyre og KrF) stemt for at man skal utrede en annen finansieringsmåte enn lisensen. Men ingen vil i mellomtiden avvikle lisensen.

Kilde

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tv2 hadde en omsettning på ca 500milioner i 2011..

NRK fikk inn 4,5 miliarder i 2010 ved hjelp av Tv lisens.. hvor går resten av gryna??

Ingen stortingspartier ønsker å legge ned NRK, men FrP har vel ytret ønske om privatisering på sikt.

Dette kommer dog neppe til å skje. Motstanden er nok altfor stor. Er sannsynligvis ikke plass til mer enn èn reklamefinansiert allmennkringkaster på det norske markedet. Dermed vil et børsnotert NRK fort presse ut TV2 (eller omvendt) og skape monopol.

De andre TV-kanalene er nok altså heller ikke særlig ivrige på dette...

Lenke til kommentar

Er sannsynligvis ikke plass til mer enn èn reklamefinansiert allmennkringkaster på det norske markedet. Dermed vil et børsnotert NRK fort presse ut TV2 (eller omvendt) og skape monopol.

Hvorfor det? Reklamepengene går etter seere/lesere/lyttere. Får de tilgang til NRKs seere i tillegg till de andre kanalenes vil de legge mer penger på bordet. I den grad de må ta pengene noe sted fra så er det antagelig fra andre mediatyper.

Lenke til kommentar

Hva er så grunnen til at vi ikke har flere allmennkringkastere, med riksdekkende nyhets og aktualitetsendinger? Merk at TV Norge la ned nyhetsavdelingen for noen år siden.

Mediefolk og departementets rapport deler så vidt jeg skjønner denne frykten:

5.2 Konsekvenser for TV 2
Blant NRKs konkurrenter står TV 2 i en særstilling ved at selskapet har hatt allmennkringkastingsforpliktelser siden 1992, og siden da har vært NRKs viktigste konkurrent i publikumsmarkedet for
fjernsyn. For TV 2 spiller NRK en tvetydig rolle. NRK har på den ene siden influert TV 2s programpolitikk og tvunget TV 2 til å investere mye i redaksjonell innsats for å hevde seg i konkurransen med NRK om nyheter og aktualiteter. NRK har som den først etablerte aktøren satt standarden for hva allmennkringkasting skal være. Men på denne måten har TV 2 også oppnådd en høyere markedsandel og en profil som klart skiller kanalen fra de to rent kommersielle konkurrentene
TVNorge og TV3.
xi
Skal NRK finansieres av markedet, vil TV 2 få full konkurranse også i annonsemarkedet fra
en annen allmennkringkaster og mister dermed sitt kanskje viktigste konkurransefortrinn. Det er
vanskelig å si om det er mest fornuftig av TV 2 å satse høyt og kostbart ved å konkurrere mot NRK,
eller om det er mest fornuftig å legge seg opp til TVNorge og TV3s mindre kostbare forretningsmodeller. De samme vurderingene vil naturligvis også NRK måtte gjøre. Man må anta at det vil stå
igjen bare èn vinner i konkurransen mellom allmennkringkastere, og den andre aktøren blir da
tvunget til å velge en nisjestrategi for å overleve. Om det blir NRK eller TV 2 som vinner er umulig
å si på forhånd.

• Ved reklamefinansering av NRK vil TV 2 få konkurranse fra NRK også i reklamemarkedet.
Dette setter TV 2 i en usikker situasjon.

http://www.regjering...ohannRoppen.pdf

Dessuten idiotisk å børsnotere, og i så måte risikere, noe som har så solid stilling folket..

Lenke til kommentar

Fordi han er uenig med de som rømmer, antagelig. Han ønsker faktisk mer rødgrønn politikk, og så har han ikke noe til overs for medgangssupportere som rømmer med halen mellom beina når det butter.

Rømmer de med halen mellom beina, om de har funnet ut at SV ikke gjør noe bra for Norge? Når de har tatt til fornuften?

Du sluttet ikke å stemme Venstre når de ramlet under sperregrensen, gjode du?

Nei. Men jeg kan jo redegjøre for hvorfor jeg vil ha et Venstre.

Hvorfor jeg mener Venstre er bra for landet, osv. :)

Om Venstre hadde gjort en forferdelig jobb i 8 år, så hadde jeg nok revurdert Venstre, og sett om det finnes noen bedre alternativer. Men Venstre er det partiet som har gjenomført de aller viktigste reformene i Norge. De fokuserer på det som er viktig, og ikke det som er uviktig. For eksempel så er det viktig å bekjempe fattigdom, bla. blant barn, men ikke viktig å "ta de rike", slik SVs politikk går ut på... Se på hvor forferdelig eldreomsorgen er blitt under de rødgrønne. Se på TV2 nyhetskanalen...

(Forutsatt at du stemte på dem før de gjorde det, selvsagt.) Hvorfor ikke? Det norske folket har tydelig vist at de ikke ønsker Venstrepolitikk, det er derfor vi bare får 4% av stemmene, +/-....

Om man tar hele det Norske folk, så er det ufattelig mange liberale mennesker.

Svært mange nordmenn har ikke satt seg inn i politikk, og ser ikke engang forskjellene mellom partiene. Det har veldig mye med forståelse å gjøre, og hvor mye partiene når frem med sitt budskap i media og sånt. I disse opplysningstider, med internett facebook osv, så er jeg rimelig sikker på at Venstre kommer til å øke sin popularitet betraktelig. Jeg ser lyst på fremtiden med andre ord. Jeg er veldig uenig i at folk ikke vil ha Venstrepolitikk: Venstrepolitikk er ikke bare det som Venstre mener i dag, men alle de reformene Venstre har bidratt til oppigjennom tidene; Allmen stemmerett, folketrygden, felleskolen, og alt det andre Venstre har gjenomført. Og folk blir stadig mer liberale. Likestilling mellom homofile og heterofile osv osv.. Saken er at de fleste av partiene i Norge har litt av Venstres politikk. men det er bare Venstre som er ekte vare. Det er bare Venstre som har rendyrket sosialliberal Venstrepolitikk.

Men det er jo de som er mest kontroversielle og som bråker mest som får oppmerskomheten. Og uansett om dette er god eller dårlig oppmerksomhet, så er dette med på å øke oppslutningen til disse...

Lenke til kommentar

Nå er ikke dette departementets rapport. Roppen fikk (som privatperson understreker han i fotnotene) 4 dager på skrive dette. Og hans syn på privat eierskap og reklame var vel kjent fra før, han disputerte på ulempene med kommersielle eiere for 10 år siden. Så dette er et bestillingsverk.

Rapporten er bestilt av departementet ja, men flere av argumentene er likevel greie. Dersom det skulle være plass til mer enn èn reklamefinansiert allmennkringkaster, ser jeg ikke hvorfor vi ikke har flere i dag.

Og hvorfor skulle TV Norge legge ned nyhetsavdelingen, om den var lønnsom? Mener å huske at også TV2 har kuttet ned på nyheter og aktualitet.

Hvis stillingen i folket er så solid, hvorfor er det risikabelt?

Fordi man gambler med kanalens skjebne og kvalitet. Når folk er såpass fornøyde, er det heller ikke vits å selge den. Verdt en liten post på statsbudsjettet, tror jeg de fleste vil mene. De færreste er ideologiske liberalister, men snarere ganske så pragmatiske :)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...