Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13


  

236 stemmer

  1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

    • Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

    • AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

    • Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

 

Unnskyld meg, eg gjorde det visst vanskeleg. Lat meg forenkla, slik at me kuttar dette Japan-snakket. Det forrige innlegget mitt var visst ikkje klårt nok om det.

Neida, det var ikke vanskelig, jeg ville bare at du skulle si det du mente i klartekst. Og det gjør du her:

 

Noreg utan innvandrarar frå Afrika/Midtausten >> Noreg med stadig aukande innvandring frå Afrika/Midtausten.

 

Det er en påstand som utelater en del viktige forbehold knyttet til innvandringsårsak, kultur, asylbehandling med mere. Det er en lengre diskusjon som vi sikkert kan ta i en dertil egnet tråd.

 

Merk at eg ikkje er imot arbeidsinnvandring generelt. Til dette meiner eg me gjerne bør importera utenlandsk arbeidskraft, men då av følgande prinsipp: Til dømes utanlandske arbeidsledige vegarbeidarar til Noreg på 2-3 skift, altså jobba nokre månader i strekk og nokre månader med ferie i strekk, med kost/losji og god løn (på årsbasis) i høve til kva dei kan få i eige land.

 

Vinn-vinn for alle, då sjølvsagt med unntak av dei som masar om "sosial dumping".

Helt enig i dette, med den forskjellen at jeg ikke har noe imot at de blir boende.

 

 

 

 

 

Angåande nedgang i folketalet i Noreg er dette noko som har komme i kjølvatnet av kvinnekamp. Det har vore ein særs dårleg idé:

-Overdreven feminisme har ført til at fødselstala blant etnisk norske kvinner har gått ned

Om feminismen er overdreven eller ikke hører hjemmei en annen tråd. Men den er et faktum som neppe lar seg reversere. Det er ingen partier, ikke en gang KrF, som tør å satse på "kvinnen tilbake til kjøkkenet" som kampsak.

 

-Fødselstala er likevel ikkje så ille grunna ikkje-vestlege innvandrar som får born i hopetal

 

Ah, en av mine yndlingstemaer. Fødselstallene blant innvandrere normaliserer seg over tid. Tallene for pakistanske kvinner (de eneste som har vært her lenge nok i et betydelig antall til at vi har tall fra flere generasjoner) viser at mens pakistanske kvinner som flyttet fra Pakistan som voksne nesten like mange barn som i hjemlandet. Men deres barn født i Pakistan får bare halvparten så mange, og pakistanske jenter født i Norge får i dag ikke flere barn enn norske.

 

Og dermed så nyttar mange, deriblant du, dette som argument for ikkje-vestleg innvandring!!

 

Nei, det er ikke barnekullene hos enkelte muslimske grupper som er argumentet for innvandring. Men foryngelsen av befolkningen er positiv uansett.

 

Noko som på sikt vil føra til store motsetnader mellom folkegrupper i Noreg, og etniske nordmenn ikkje lenger i fleirtal.

 

Jeg hører du sier det.

 

Ikkje minst er dette særs dobbeltmoralsk, då dei såkalla feministane i Noreg ikkje bryr seg om undertrykte framandkulturelle kvinner som føder born på born på born. Einaste argumentet ho Inga Marte og gjengen kjem med er jo "jammen de må jo få lov til å gå med hijab hvis de har lyst!".

 

Jeg er ikke feminist, og heller ikke kulturrelativist, så det får du ta med dem. Men akkurat fødselstallene går seg altså til. Og norskfødte muslimske jenter er godt representert på høyere utdanning idag, og får i snitt meget gode karakterer, så det ser ut som om det går seg til også.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Uansett vil en fødselsrate under ~2.0 bety at det kun er innvandring og høyere levealder som står for befolkningsvekst.

Ja, men vi er nå i hvert fall ikke i ferd med å dø ut... :)

 

Jeg synes det er helt greit at innvandringen hjelper til med befolkningstallene. Men det gjelder for både innvandring og levealder at vi må finne måter å nyttiggjøre oss disse beflkningsgruppene. Der sliter politikerne med svarene. Jeg er 56 og allerede for gammel for mange arbeidsgivere. Hva skal da samfunnet bruke meg til de neste 20-30 årene jeg kan komme til å leve? Bortsett fra å skrive innlegg på internett... :wee:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Fødselstallene blant innvandrere normaliserer seg over tid.

 

Ok, så det du meiner er at alle innvandringsgrupper vil gå ned til "norske" fødselstal? Pakistan er ei gruppe, og det har teke mange tiår for dei å koma ned på det nivået. Kva med somaliarane, når vil dei koma ned på "norske" fødselsta, og kor mange vil dei vera først? Sjølv om det vert like fødselstal, så vil jo meir innvandring (som du er for) føra til at etniske nordmen relativt sett vert færre og færre uansett. Og blant nye innvandrarar vil det altså gå ein generasjon før fødselstala er nede på "norsk" nivå. Så andelen etnisk norske i Noreg vil sjølv med ditt "optimistiske" syn ha ein nedadgåande tendens i all framtid. Korleis det vil gå vil vel ingen av oss få svar på i vår levetid, men skal me likevel godta det?

 

Jaja, vidare detaljar her er nok uinteressant å diskutera i denne tråden som du nemner.

 

 

Men me kan vel konkludera med at eg observerer store problem tilknytta kultursprik i dag, og trur dette vil halda fram og til slutt eksplodera, medan du verkar å vera optimist og tru "det vil gå seg til".

Lenke til kommentar

Opptur for AP i dagens VG-måling

 

Merk at MDG fortsetter fremgangen, at de ligger over sperregrensen gir færre representanter til de borgerlige - "kun" 94 mandater. Regner man MDG til venstresiden, (Høyre har vært lunkne til grønt samarbeid) er man plutselig ikke så langt unna et "rød-grønt-grønt" flertall.

 

Overrasker meg sånn sett at Høyre går så langt i å distansere seg fra partiet. Det kan fort gi Jens fire nye år. Ser ikke bort i fra at de borgerlige kunne fått igjennom mye blå politikk med de grønne, bare de ga en del på miljø.

Lenke til kommentar

Men me kan vel konkludera med at eg observerer store problem tilknytta kultursprik i dag, og trur dette vil halda fram og til slutt eksplodera, medan du verkar å vera optimist og tru "det vil gå seg til".

Ja. Det høres ut som en grei oppsummering. Ikke dermed sagt at det skjer "av seg selv".

 

Det andre kan vi eventuelt ta i en innvandringstråd.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Krf og V har trukket sin støtte til en H-Frp regjering i alle fall, og det skjønner jeg godt. Når Frp-Sandberg nå fabler om barnefengsler og eksludering av alle utlendinger fra medlemskap i folketyrgden er det nokså forunderlig for meg at Høyre fremdeles vil sitte i regjering med slike individer som ham.

Lenke til kommentar

Opptur for AP i dagens VG-måling

 

Merk at MDG fortsetter fremgangen, at de ligger over sperregrensen gir færre representanter til de borgerlige - "kun" 94 mandater. Regner man MDG til venstresiden, (Høyre har vært lunkne til grønt samarbeid) er man plutselig ikke så langt unna et "rød-grønt-grønt" flertall.

 

Overrasker meg sånn sett at Høyre går så langt i å distansere seg fra partiet. Det kan fort gi Jens fire nye år. Ser ikke bort i fra at de borgerlige kunne fått igjennom mye blå politikk med de grønne, bare de ga en del på miljø.

 

Det er nettopp det Høyre gjør feil. V, KrF og MDG er lagt sammen større enn Frp. Her ser vi en tydelig mulighet for blågrønn valgseier.

Lenke til kommentar

Krf og V har trukket sin støtte til en H-Frp regjering i alle fall, og det skjønner jeg godt.

Hvor har du det fra?

 

Saken i Dagsavisen? De trakk ikke støtten til en borgerlig regjering, men fremhevet en liste over saker sentrum er enige om. FrP har så vidt jeg vet gjort lignende tidligere.

 

Synes media overdramatiserer "borgerlig kaos" veldig. Situasjonen er egentlig helt normal. Veldig sjeldent (aldri?) har partier samlet seg om et koalisjonsprogram før et valg. Det ville vært udemokratisk, da man ikke vet styrkeforholdet mellom partiene før valget. De rødgrønne hadde heller ikke noe slikt program, og det var heller ikke da spikret hvilke partier som skulle inn i regjering.

 

I år, som tidligere år, deler velgerne ut forhandlingskort til partiene, deretter tar politikerne seg av regjeringsforhandlingene.

Lenke til kommentar

Apropo at de rødgrønne også var uenige, se denne artikkelen:

 

Retro night - Synest du at årets valkamp minnar om noko du har høyrt før? Det stemmer. Og du høyrte det i 2005.

 


Opposisjonen: “Det er enkelte områder der vi er uenige. Men da går vi tll valg, på våre egne program, og hvor mye støtte hvert enkelt parti får, avgjør gjennomslaget.

Opposisjonen 2: “Vi får se om det blir ny regjering det avhenger av regjeringsforhandlingene”

Opposisjonen 3: “Viss vi får flertall på Stortinget så skal vi sette oss ned og forhandle, for å se om det er grunnlag for en ny regjering. Vi har som ambisjon å få det til. Vi tror det blir bra (…) men vi må være trygge på en tilstrekkelig sentrumsprofil”.

Det første sitatet tilhøyrer Siv Jensen. Det andre tilhøyrer Jens Stoltenberg. Og dei to siste tilhøyrer Senterpartiets Åslaug Haga.

 

Husk: "Opposisjonen" her de rødgrønne, de borgerlige, som den gang satt i regjering, er "posisjonen"

Lenke til kommentar

Krf og V har trukket sin støtte til en H-Frp regjering i alle fall, og det skjønner jeg godt. Når Frp-Sandberg nå fabler om barnefengsler og eksludering av alle utlendinger fra medlemskap i folketyrgden er det nokså forunderlig for meg at Høyre fremdeles vil sitte i regjering med slike individer som ham.

 

For folketrygda skal brødfø heile verda, ikkje sant? Det er klårt at den kun skal gjelda norske borgarar, og så er det om å gjera at ein ikkje gjev statsborgarskap til alle og einkvar.

 

Og angåande "barnefengsel", så er det snakk om å oppretta eit bra tilbod til unge som vert tatt hand om av politiet, noko som vel må vera eit positivt forslag. Men mediene lagar sjølvsagt misvisande overskriftar i sin kamp mot Frp.

 

Ein kan berre lesa artikkelen sjølv:

http://www.aftenposten.no/nyheter/Sandberg-vil-ha-barnefengsel-7285347.html#.UhULTZJM-AY

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

 

For folketrygda skal brødfø heile verda, ikkje sant? Det er klårt at den kun skal gjelda norske borgarar, og så er det om å gjera at ein ikkje gjev statsborgarskap til alle og einkvar.

 

Og angåande "barnefengsel", så er det snakk om å oppretta eit bra tilbod til unge som vert tatt hand om av politiet, noko som vel må vera eit positivt forslag. Men mediene lagar sjølvsagt misvisande overskriftar i sin kamp mot Frp.

 

Ein kan berre lesa artikkelen sjølv:

http://www.aftenposten.no/nyheter/Sandberg-vil-ha-barnefengsel-7285347.html#.UhULTZJM-AY

 

Enhver som har opparbeidet seg sosiale rettigheter og betalt skatt her i landet har samme sosiale rettigheter som en nordmann. Alt annet er forskjellsbehandling!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Tenkte det hadde vært gøy å se hva folk tror kommer til å bli resultatet av valget. Hva slags regjering ender vi opp med, og hvorfor? Legg dine personlige preferanser til side, og se om du klarer å tippe riktig. Ekstra gøy om folk nederst kan slenge på hva de kommer til å stemme selv.

 

Mitt forsøk:

 

Selv om AP nå har begynt å ta igjen litt av det tapte, virker det sannsynlig at løpet er kjørt for rødgrønt flertall. AP må fortsette fremgangen, samtidig som SP og SV må unngå å falle under sperregrensa. De siste målingene vi har hatt har vist en positiv utvikling for denne gjengen, men det er ennå langt igjen. I tillegg, nå som eldreomsorg så til de grader har kommet på dagsorden (svakt punkt for spesielt AP, som har styrt som største parti i en flertallsregjering i åtte år. Rødgrønt i mindretall har etter mitt syn intet eksistensgrunnlag. Til det er slitasjen foor stor.

 

Forutsatt at de rødgrønne mister flertallet, er det langt ifra opplagt hva som videre skjer. Det ser ut til at de borgerlige, igjen, er i ferd med å kukke til en sikker valgseier. Siv kjefter på Erna, Venstre og KRF nekter å støtte en regjering med FRP i, samtidig som FRP ikke vil støtte en regjering de ikke er med i. En firepartiregjering virker dermed lite realistisk. Sjansene får at det skal bli blåblått flertall virker heller ikke veldig realistisk, mtp nevnte siste meningsmålinger. Skulle de likevel få det så skal det jaggu meg bli spennende å se om Høyre og FRP blir enige.

 

En eventuell joker kan være MDG, da de kan ende opp som vippeparti, uten en offisiel tilknytning mot høyre eller venstre. De har dog levert noen rimelig absurde krav som skal bli vanskelig å akseptere.

 

Mitt beste tips er enten en "Bondevik III" i mindretall, som kan hente støtte til begge sider, eller AP i mindretall som også kan hente støtte begge veier. Jo mer jeg tenker over det, jo mer sannsynlig virker sistnevnte alternativ, da AP tradisjonelt sett har vært veldig glade i makt,

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å stemme AP, men vurderer SV for å gjøre mitt for å redde dem fra sperregrensa, og dermed drastisk øke sjansene for rødgrønt flertall.

 

:)

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Enhver som har opparbeidet seg sosiale rettigheter og betalt skatt her i landet har samme sosiale rettigheter som en nordmann. Alt annet er forskjellsbehandling!

 

Kva i all verda er det som er så feil med forskjellsbehandling av norske statsborgarar og utanlandske statsborgarar—i NOREG?

 

Og elles: Mange Høgre-politikarar vil heller samarbeida med kun Frp i regjering, framfor KrF og Venstre. Ein gladsak:

http://www.dagbladet.no/2013/08/22/nyheter/politikk/samfunn/valg13/28833219/

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

 

Kva i all verda er det som er så feil med forskjellsbehandling av norske statsborgarar og utanlandske statsborgarar—i NOREG?

 

Vi kan godt si at utlendinger ikke får sosiale rettigheter i Norge, men da må de også slippe å betale for dem, det vil si slippe å skatte til Norge når de jobber her. Er det ønskelig?

 

Og elles: Mange Høgre-politikarar vil heller samarbeida med kun Frp i regjering, framfor KrF og Venstre. Ein gladsak:

http://www.dagbladet.no/2013/08/22/nyheter/politikk/samfunn/valg13/28833219/

Fullt så glad er kanskje ikke Siv over begrunnelsen: Nemlig at de gjør det ikke fordi de foretrekker det politisk, men fordi de er redd for at FrP skal lage et helvete om de ikke får bli med, og at de tror at et FrP i regjering vil ende opp som SV, medgjørlige og små, mens et FrP i "opposisjon" kan bli en konkurrent igjen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi kan godt si at utlendinger ikke får sosiale rettigheter i Norge, men da må de også slippe å betale for dem, det vil si slippe å skatte til Norge når de jobber her. Er det ønskelig?

 

 

Dei nyt godt av mange tenester Noreg kan tilby, så dei lyt sjølvsagt betala skatt. Men trygdeavgift kan dei gjerne få sleppa.

 

Ja, det er meir ønskjeleg enn å senda millionar på millionar med trygd og andre stønader ut av landet som i dag.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...