Gå til innhold

I Forumvalgvake og spekulasjonstråd - Målinger og analyser I #valg13


  

236 stemmer

  1. 1. Tror du de rødgrønne regjeringspartiene får fire nye år (med flertall)?

    • Ja
      20
    • Nei
      206
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  2. 2. Hvilken blokk tror du får flertall etter valget?

    • AP, SV og SP
      15
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      121
    • Høyre og FrP
      74
    • Ingen av blokkene - MDG kommer på vippen
      8
    • Ingen av blokkene - annet parti kommer på vippen
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  3. 3. Hva slags regjering tror du vi får etter valget

    • Fortsatt rødgrønn regjering
      14
    • Rødgrønne + MDG
      3
    • AP alene
      3
    • Høyre og FrP
      69
    • Høyre, Venstre, KrF og FrP
      55
    • Høyre, FrP og Venstre
      37
    • Høyre, FrP og KrF
      11
    • Høyre, KrF og Venstre
      19
    • Høyre alene
      6
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      15


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ny måling fra Infact/VG i dag!

 

De klinker tydeligvis til med 6 målinger i uken (!) frem mot valget.

 

Dagens måling sender MDG over sperregrensen, men viser ingen større utslag for hverken AP eller Høyre. I følge PollofPolls er målingen tatt opp 16/8 - 19/8 - altså foreløpig ingen tegn til at lederskapsdebatten har flyttet mange velgere.

Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Første gang siden 2004 du har bommet på smilefjeset? Eller er dette et forsøk på å markere noe helt spesielt?

 

:wee:

Ikke første gang jeg har bommet, men vanligvis legger jeg merke til det før jeg går fra PC'en.

 

 

 

Hvilke oppegående land vi liker å sammenligne oss med har netto utvandring?

Ingen, og det har vel sine grunner...

 

Norge var forøvrig nede på 41. plass på migrasjonsstatistikken for et år siden, så det er ikke slik at vi oversvømmes av innvandrere i forhold til andre land. Vi hadde 1,69 pr. 1000, Sverige 1,65, Danmark 2,39, England 2,59. Strenge USA hadde 3,62 og Canada 5,65.

 

Edit: Kilde

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hvilke oppegående land vi liker å sammenligne oss med har netto utvandring?

 

Det er ein del land som ikkje treng det, av den grunn at dei aldri har heve spesielt mykje netto innvandring. Japan er eitt eksempel.

 

Ingen, og det har vel sine grunner...

 

 

Sjekk asylstatistikken til Japan dei siste 40-50 år. Har lite med netto utvandring å gjera, men du vil forstå kva eg meiner.

Lenke til kommentar

Japan ja. Jeg siterer meg selv fra en gammel tråd om emnet:

 

Japan har en lånefinansiert økonomi og klarer ikke å dekke sin eldrebølge på annet vis. Deres utestående obligasjonsgjeld tilsvarte i 2010 hele 17 års skatteinntekter, og det bare vokser. Statsgjelden vil om 3 år overstige 2,5 ganger brutto nasjonalproduktet. Det er den høyeste relative statsgjelden i verden, langt mer enn det økonomiske katastrofelandet Hellas, og langt mer enn USA, som tross alt har har hatt et par kriger å finansiere.


Geir smile.png

 

Så langt har de overlevd ved å "trykke penger", nærmere bestemt statsobligasjoner. Det går ikke "rundt" over tid. Derfor har de nå har de valgt den eneste andre løsningen en stat har: Øke skattene. Nærmere bestemt har de vedtatt en dobling av momsen. Hvilket fortsatt er å ta folks penger for å betale dem tilbake. Det bedrer ikke økonomien, men flytter belastningen over fra staten til på skatteyterne.

attachicon.gifJapanUnderskudd.png

Edit : Resultatet er uansett slik at Japan nå bruker stadig mer penger på å betale tilbake på denne gjelden, og mindre på de tjenester befolkningen betaler skatt for å få i første omgang.

attachicon.gifJapanUtgifter.png

Som vi ser går en fjerdedel av pengene nå til å betjene gjeld. Andelen som går til trygder er tredoblet på 50 år, og det som er igjen til annet nyttig (som forsvar, utdanning etc.) er mer enn halvert.

Kilde: Det japanske finansdepartementet (PDF)

Geir smile.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært morsomt med en ny avstemning for å se forandringene. Selvsagt vil det aldri en rød seier på forumet pga internett har skapt en del autoritetshatere som sverger til DLF, men endringene er fortsatt interessante.

Edit: Åja, avstemningen her var jo for hvem vi TROR vinner valget.

Endret av Spitfire396
Lenke til kommentar

Hadde vært morsomt med en ny avstemning for å se forandringene. Selvsagt vil det aldri en rød seier på forumet pga internett har skapt en del autoritetshatere som sverger til DLF, men endringene er fortsatt interessante.

 

Edit: Åja, avstemningen her var jo for hvem vi TROR vinner valget.

 

Jepp, her er det hva du tror som teller. Våre mange partibarometre er nok nærmere hva du leter etter. Skal prøve å få satt opp nytt etter valget. I mellomtiden kan du bla gjennom idligere barometre, og studere trender og bevegelser.

 

:)

Lenke til kommentar

 

Japan ja. Jeg siterer meg selv fra en gammel tråd om emnet:

 

 

Jaha, og mitt svar til det er: Økseskaft.

 

Altså, innlegget ditt hadde ingenting med asylinnvandring til Japan å gjera. Eller kanskje du meiner det er asylinnvandring og ikkje olje som gjer at den norske økonomien (foreløpig) er så god?

 

 

For å henta fra teskjeiene, så er poenget at Noreg slett ikkje MÅ ta i mot så mykje folk frå Afrika/Midtausten. Japan har innvilga asyl til om lag 500 asylsøkjarar dei siste 40-50 år. I høve til folketalet vil det bety at Noreg skulle ha innvilga om lag 0,5 asylsøknader i året. Det hadde gjort seg.

Lenke til kommentar

Legger til en annen illustrasjon jeg har postet før. Som vi ser har Norge snudd nedgangen i fødselsratene, mens Japans er helt nede i 1,4.

 

 

Med 125 millionar innbyggjarar, så er det ikkje dumt med litt nedgang i folketalet.

 

Og det at Noreg har masse ikkje-vestlege som får masse born er ikkje akkurat positivt. Vil skapa store konfliktar på sikt.

 

Og angåande innlegga dine om Japan, kan det jo tenkast at du trudde eg med å trekka fram Japan og asylsøkjarar meinte at Japan er det perfekte land på alle område. Men veit du kva–nei, eg meinte å trekkja fram at Japan er bortimot det perfekte i-land når det gjeld korleis forhalda seg til asylsøkjarar og elles det med å la vera å overlata hovudstaden sin til folk frå andre kulturar. Og berre det.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Så det viktigste er å få vekk innvandrerne, hvordan det går med befolkningen og økonomien i land uten innvandring er "økseskaft"?

 

Selvsagt er det oljen som gjør at vi kan smøre asylinnvandringsmaskineriet. Men det er ikke et argument mot innvandring, det er et argument mot å kaste oljepenger etter dette problemet. (Og andre.) Vi må finne en levedyktig framtidsvisjon, og den får vi ikke hvis vi må trykke penger (obligasjoner) eller ikke lager barn nok til å holde hjulene i gang.

 

Og jo, en nedgang i folketallet er fryktelig dumt når det er den unge og arbeidsføre befolkningen som minker, mens antallet pensjonister fortsatt øker. Norge har en idé om å bruke oljefondet til å betale oss ut av den knipen. Hvordan foreslår du at Japan skal gjøre det?

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det viktigste er å få vekk innvandrerne, hvordan det går med befolkningen og økonomien i land uten innvandring er "økseskaft"?

 

Selvsagt er det oljen som gjør at vi kan smøre asylinnvandringsmaskineriet. Men det er ikke et argument mot innvandring, det er et argument mot å kaste oljepenger etter dette problemet. (Og andre.) Vi må finne en levedyktig framtidsvisjon, og den får vi ikke hvis vi må trykke penger (obligasjoner) eller ikke lager barn nok til å holde hjulene i gang.

 

Og jo, en nedgang i folketallet er fryktelig dumt når det er den unge og arbeidsføre befolkningen som minker, mens antallet pensjonister fortsatt øker. Norge har en idé om å bruke oljefondet til å betale oss ut av den knipen. Hvordan foreslår du at Japan skal gjøre det?

 

Geir :)

 

Unnskyld meg, eg gjorde det visst vanskeleg. Lat meg forenkla, slik at me kuttar dette Japan-snakket. Det forrige innlegget mitt var visst ikkje klårt nok om det.

 

Noreg utan innvandrarar frå Afrika/Midtausten >> Noreg med stadig aukande innvandring frå Afrika/Midtausten.

 

Merk at eg ikkje er imot arbeidsinnvandring generelt. Til dette meiner eg me gjerne bør importera utenlandsk arbeidskraft, men då av følgande prinsipp: Til dømes utanlandske arbeidsledige vegarbeidarar til Noreg på 2-3 skift, altså jobba nokre månader i strekk og nokre månader med ferie i strekk, med kost/losji og god løn (på årsbasis) i høve til kva dei kan få i eige land.

 

Vinn-vinn for alle, då sjølvsagt med unntak av dei som masar om "sosial dumping".

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

 

 

Og jo, en nedgang i folketallet er fryktelig dumt når det er den unge og arbeidsføre befolkningen som minker, mens antallet pensjonister fortsatt øker. Norge har en idé om å bruke oljefondet til å betale oss ut av den knipen. Hvordan foreslår du at Japan skal gjøre det?

 

 

Angåande nedgang i folketalet i Noreg er dette noko som har komme i kjølvatnet av kvinnekamp. Det har vore ein særs dårleg idé:

-Overdreven feminisme har ført til at fødselstala blant etnisk norske kvinner har gått ned

-Fødselstala er likevel ikkje så ille grunna ikkje-vestlege innvandrar som får born i hopetal

 

Og dermed så nyttar mange, deriblant du, dette som argument for ikkje-vestleg innvandring!! Noko som på sikt vil føra til store motsetnader mellom folkegrupper i Noreg, og etniske nordmenn ikkje lenger i fleirtal. Ikkje minst er dette særs dobbeltmoralsk, då dei såkalla feministane i Noreg ikkje bryr seg om undertrykte framandkulturelle kvinner som føder born på born på born. Einaste argumentet ho Inga Marte og gjengen kjem med er jo "jammen de må jo få lov til å gå med hijab hvis de har lyst!".

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

FpU-leiar Himanshu Gulati vil kasta ut innvandrarar som ikkje aksepterer Noreg sine verdiar.

http://www.dagbladet.no/2013/08/21/nyheter/samfunn/politikk/valg13/frp/28810141/

 

 

Dette er i tråd med det eg har sagt. Enten assimilering eller repatriering.

 

Eg tenkjer at mange folk ikkje ville likt han Christian Tybring-Gjedde som assimilerings- og repatrieringsminster, men kanskje han Himanshu eller andre Frp'arar med innvandrarbakgrunn (dei er det forståeleg nok blitt mange av etter kvart) kan vera aktuelle for ein slik posisjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...