Gå til innhold

Guide: Slik bytter du SSD og minne

Anbefalte innlegg

PATA "IDE" er god for 133 MB/s (og et irrelevant spesialtilfelle 166 MB/s), mens SATA er god for 150, 300 eller 600 MB/s. Men dette er sekvensielle hastigheter. Men dette sier ingenting om IOPS og responstid. Man kan merke kraftig økning i responsivitet ved å gå fra en PATA HDD som klarer 100 MB/s til en PATA SSD som klarer 100 MB/s, nettopp fordi IOPS-ytelsen er mye bedre på SSD enn på HDD.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
En 7 år gammel laptop vil nesten uansett være overmoden for utskiftning.. :)
Neida, jeg bruker fortsatt min snart 8 år gamle bærbare daglig, og det går da helt fint, det. Det finst forresten SSD med IDE-grensesnitt også: http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Mercury_Legacy_ProVurderer å kjøpe en sånn, men håper at prisen skal synke litt .. :)

250$ for 120gb.. ca 2000,- inkl moms og frakt. Selv med den ssd'en ville en ny PC til rundt 2000,- yte bedre

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ser at denne artikkelen har havnet på aftenposten.no. Er det et nytt samarbeid, eller er det et engangstilfelle ved "videresalg" av artikkelen?

Hei

Beklager tre måneder sent svar, har ikke sett denne posten før nå :) Vi har inngått en samarbeidsavtale med Aftenposten ja, og det vil dukke opp mye stoff fra Hardware der fremover.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Kjempeflott artikkel!

Men jeg lurer på; har en aspire5738DZG som jeg kjøpte for kanskje tre år siden. Den har Win 7 med instalasjonsfilene liggende på en egen partisjon. Hvis jeg skal installere Win 7 på nytt, fra bunnen av, hvordan skal jeg gjøre det? jeg har ikke noen DVD til å installere fra. Hvis jeg speiler SSD'en med den gamle harddisken, vil alle partisjonene bli med da??

Lenke til kommentar

Kjempeflott artikkel!

Men jeg lurer på; har en aspire5738DZG som jeg kjøpte for kanskje tre år siden. Den har Win 7 med instalasjonsfilene liggende på en egen partisjon. Hvis jeg skal installere Win 7 på nytt, fra bunnen av, hvordan skal jeg gjøre det? jeg har ikke noen DVD til å installere fra. Hvis jeg speiler SSD'en med den gamle harddisken, vil alle partisjonene bli med da??

Gjør du en ren speiling av hele lagringsmediumet går dette fint. Du må imidlertid passe på at du ikke bare speiler én partisjon, men hele den fysiske disken (som da trolig er partisjon c: og d:) :-)

Lenke til kommentar

Gjør du en ren speiling av hele lagringsmediumet går dette fint. Du må imidlertid passe på at du ikke bare speiler én partisjon, men hele den fysiske disken (som da trolig er partisjon c: og d:) :-)

Det er kun c: på denne maskinen. Partisjonen med installasjonsfilene er ikke synlig i "Utforsker". Hvordan kan jeg speile hele disken? Må jeg kanskje sette både harddisken og SSD'en inn i en annen maskin for å speile dem? Og må jeg i tilfelle ha noe spesiell programvare får å speile?

Lenke til kommentar
Det er kun c: på denne maskinen. Partisjonen med installasjonsfilene er ikke synlig i "Utforsker". Hvordan kan jeg speile hele disken? Må jeg kanskje sette både harddisken og SSD'en inn i en annen maskin for å speile dem? Og må jeg i tilfelle ha noe spesiell programvare får å speile?

Du får kjøpt SSD-er som kommer med "oppgraderingspakker". Da får du med det utstyret du trenger. OCZs Vector og Kingstons SSDNow er de jeg kommer på i farta som selges med slike pakker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har oppgradert Laptop'en for Bestemødre og "pensjonister" uten å skifte noen ting, kun ved å installer Ubuntu eller Mint Linux. De bruker kun PCen til å surfe litt, nettbank og kanskje legge en kabal. Linux utnytter PCen bedre og taper ikke hastighet over tid. Husk å sjekke at Flash, Java (Oracle eller OpenJDK) er installert sammen med favorittnettleser. KPatience er en glimrende kabal :)

Er budsjettet der anbefaler jeg i tillegg SSD og RAM oppdaetring slik artikkel beskriver.

Ferdig, og fortsatt God Jul !

Lenke til kommentar

Driver med denne problematikken nå og overskriften var jo da særdeles kjærkommen.Bare at artikkelen slutter der mine problemer begynner.Hvordan ny-installere OS på en tom SSD når det ikke finnes optiske drive ?

Om du ikke ønsker å installere OS via USB...

http://www.hardware.no/artikler/slik_installerer_du_windows_7_fra_usb/99991

evt

http://unetbootin.sourceforge.net/

..så koster en ekstern dvd-spiller/brenner ikke mye;

http://www.prisjakt.no/product.php?p=510206

Oy

Lenke til kommentar

"Slik blir en ny maskin nyere enn ny:"

-Fjern all medfølgende bloat-/crapware (alternativt kjøp en Win7 Pro/Ultimate OEM lisens og formater på nytt).

Da jeg kjøpte min første laptop i 2010, en Asus N73Jn, var det over 100(!) applikasjoner som kjørte - etter en solid opprenskning er det nå 45 (og det er inkludert de programmene jeg kjører hele tiden).

-Gi maskinen en SSD, ny/mer RAM (nytt Wifi-kort kan også anbefales).

Mine valg: SSD, RAM (2x), Wifi-kort.

-For bedre temperaturer, og dermed lengre levetid, la den stå på en kjøleplate (f.eks. denne).

Edit:

Hvorfor nekter editoren å ta []-tag's i full editor (bare fjerner tag'en), og vil heller ikke godta det når man ønsker å endre innlegget?

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...