Gå til innhold

Har spørsmål om oslo og studentlivet?

Edstro

Anbefalte innlegg

Jeg planla i fjor sommer at neste år så skulle jeg studere i Oslo. For tiden studere jeg i kristiansand.

Kan begynne å si litt om hvorfor jeg vil dette. Jeg er enkelt og greit lei kristiansand og studentmiljøet her. Det skjer veldig lite og byen er for meg altfor liten. Planen ble da raskt satt igang. Å i forbindelse med at jeg skulle til oslo en tur pga gjøremål, fikk jeg se byen skikkelig. Til en viss grad hvertfall. Før har det kun hvert småturer.

Jeg merket fort at dette var noe jeg kunne like. En stor by med mye mennesker og ting som skjer hele tiden. Å ikke minst en kollektivtrafikk som fungerer.

Jeg søkte så på studentbolig og har nå fått tildelt bolig på bjølsen.

Derfor har jeg noen spørsmål om oslo og det å hver student der.

1. Hvordan bør jeg tilpasse meg når jeg er i byen, er det spesielle steder jeg bør gå og bør unngå?

2. Det er sikkert mange måter man kan ble inkludert og sosialisere seg som student i oslo på, men er det noe man bør og "må" gjøre i denne sammenheng? Da tenker jeg spesielt på at uio er veldig stort og det er gjerne noe som er bedre en noe annet med tanke på sosialisering.

3. Hvordan er utelivet for studenter i oslo? Hva anbefales på denne fronten? Jeg er ikke noen stor festløve, men liker å gå ut en gang i blant.

4. Noen andre ting jeg bør gjøre/ordne når jeg kommer til oslo?

5. Hvordan er det med jobbtilbud i oslo? Har hørt fra noen at det er latterlig enkelt å få jobb der, er det det? Har søkt på en rekke jobber her i kristiansand og ikke fått en. Det er virkelig vanskelig her med jobb og er kjent for det.

6. Andre ting dere vil komme med?

Jeg tar imot all informasjon med stor takk :)

Endret av Edstro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg ville kanskje holdt meg unna Grønnland på natten hvis du er drita og går alene.

Ikke det at det er kjempe farlig. Jeg vært der en del ganger i den tilstanden selv uten at det har skjedd noe, men kanskje greit å ikke utfordre skjebnen. Samme gjelder egentlig ved Oslo S.

Er ikke noe spesielt hyggelig der på natten uansett.

2. Kan ikke si så mye om UiO da jeg selv gikk på HiO, men vær deg selv så går det nok greit.

Bli med på fadderopplegget så blir man alltid kjent med folk. De jeg jobbet sammen med gjennom mine tre år på Høyskolen traff jeg nettopp i fadderuken.

3. Det kommer helt an på hva du er ute etter, Oslo har mye forskjellig å by på. Alt fra store fester på "taket" av Oslo på Stratos eller Emil & Samuel som begge har terrasser med flott utsikt. Eller litt brune buler som Møllers med jukeboks og rock. Og alt i mellom. Så det blir fort en smakssak.

Personlig er jeg ofte på stedene rundt Youngstorget.

4. Nå vet jeg ikke når du flytter hit, men jeg kan anbefale deg bysikkelkort, det er veldig kjekt.

I sentrum er det mange steder hvor du kan hente/levere sykler. Disse kan lånes mellom 6(tror jeg) - 24 og du kan ha de tre timer av gangen. Oslobysykkel. Ett godt tilbud med tanke på at det bare koster 90,- sesongen. Månedskort er jo en given.

5. Vet ikke hvaslags jobb du er ute etter, men personlig fikk jeg meg jobb via nettsiden til skolen der ett firma hadde lagt ut en stilling. Firmaer her bruker ofte skolene for å rekruttere.

6. Ta å gå rundt i nærområdet og bli kjent med det. Man kan oppdage mange perler på den måten.

Ellers velkommen til den flotte byen som inneholder det meste :)

Lurer du på noe mer er det bare å spørre.

Lenke til kommentar

Hva skal du studere? Anbefaler uansett at du engasjerer deg sterkt som fadderbarn i fadderuka, prøv å bli kjent med så mange som mulig. Men vet at det varierer veldig hvor bra opplegg det er på de forskjellige studieprogrammene i fadderuka.

Ellers så er studentforeninger et bra sted å starte med å bli kjent med folk. På universitetet finnes det et kjempeutvalg foreninger, og også mange idrettsforeninger man kan bli med i.

Jobb skulle ikke være så vanskelig å finne. De fleste jeg kjenner som virkelig har ønsket en har greit å få seg jobb.

Lenke til kommentar

1. Det er som han sier over her, Grønland/Oslo S. Men ikke veldig stor fare, om du ikke er veldig alene og veldig kranglete og full.. Men virker ikke som du er en slik person.

2. Jeg har selv gått et årsstudium på UiO nå og jeg trivdes ikke så bra, men det hadde ingenting med Oslo by å gjøre, men miljøet på UiO I guess. Det passet ikke meg så bra. Ekstremt stort. Det ble alt for høytidelig for meg, nå skal det sies at jeg ikke var med på fadderuken pga. ferie, men uansett. Prøv å være med på den, uansett hvor i Oslo du skal studere.

3. Ikke sånn kjempe erfaren her, men støtter PatSharpX. Vil anse meg som ganske ny i byen selv så.

4. Det første du bør skaffe er "Reisekortet" fra ruter (månedskort). Slik at du kan ta buss, tbane og trikk innad i Oslo by. Veldig greit. Kollektivtrafikken funker utmerket. Bjølsen er greit for her går 37 bussen forbi, og den kjører 24/7. I tillegg har du kort vei til Nydalen med 37-bussen og kan ta tbane derfra om du ønsker enda mer komfort enn buss og raskere om du skal inn til byen.

5. Jeg har ikke hatt jobb i Oslo enda, men tror det bør være ganske greit å fikse seg en deltidsjobb ja. Veldig stort utvalg.

6. Gå rundt en dag langs Karl Johan, Aker Brygge og bli kjent med de store gatene om du ikke allerede er kjent og ta gjerne buss og tbane en ekstra gang for å bli kjent med rutene. Ikke vanskelig, så det går fort å lære. :)

En annen ting er at Bjølsen ligger nært til Storo Senteret like ved Nydalen/Storo, her bør du gå noen ganger. Veldig nytt og greit senter. Mange etasjer med bra utvalg.

Lenke til kommentar

1. Jeg har personlig aldri hatt problemer på Oslo S selv etter midnatt(Vi snakker utenfor, og ikke inne i østbanehallen?), men det kan nok være greit å unngå å oppholde seg her alene med altfor mye alkohol i blodet. Sånn ellers er det greit å unngå Grønland alene på nattid full. Det er vel her det foregår flest overfallsran i året. Greit å holde seg unna alle "bakgater" på nattid alene også.

2. Det er greit å delta aktivt under fadderuken, og gjøre en innsats da. Det er da de aller fleste knytter kontakter. Etter et par uker med forelesninger/seminarer har de fleste funnet seg en gruppe, og det er fort gjort å bli gående alene da. UiO (Blindern?) er veldig stort, og det er lett å falle utenfor. Et annet tips kan være Oslostudentenes idrettsklubb og studentforeninger. I forhold til det Pat skriver: Jeg studerte idrett ett år på HiO, og var et halvt år på blindern. Inntrykket mitt var at på UiO var det mindre intimt, og vanskeligere å få venner. For all del, det er ikke umulig her heller, men jeg tror det hadde vært utfordrende om jeg ikke hadde funnet noen jeg trivdes med under fadderuken.

3. Folk går stort sett ut "overalt" i Oslo. I likhet med Pat synes jeg stedene rundt Youngstorget er greie.

4. Månedskort

5.

6.

Lenke til kommentar

1. Hvordan bør jeg tilpasse meg når jeg er i byen, er det spesielle steder jeg bør gå og bør unngå?

som de over meg har skrevet, Grønnland. Deler av sentrum på nattestid om du er alene og full.

2. Det er sikkert mange måter man kan ble inkludert og sosialisere seg som student i oslo på, men er det noe man bør og "må" gjøre i denne sammenheng? Da tenker jeg spesielt på at uio er veldig stort og det er gjerne noe som er bedre en noe annet med tanke på sosialisering.

Fadderuka er viktig, studentforreninger, gruppetimer om studiet ditt har det. Ikke vær redd for å snakke med folk på studiet. Trikset er å ikke være redd for å snakke med folk. Om du merker at de ikke vil snakke med deg snakk med noen andre.

3. Hvordan er utelivet for studenter i oslo? Hva anbefales på denne fronten? Jeg er ikke noen stor festløve, men liker å gå ut en gang i blant.

Utelivet er greit det. Få med deg f.eks oktoberfesten på DNS. Hvis ikke er det jo flust med utesteder i Oslo. Er en del studentkjellere på blindern også.

4. Noen andre ting jeg bør gjøre/ordne når jeg kommer til oslo?

Det vanlige, skaff deg et månedskort fra ruter. Skaff deg et visst oversikt over byen. Hvor de forskjellige bydelene ligger osv. Lek litt turist i starten.

5. Hvordan er det med jobbtilbud i oslo? Har hørt fra noen at det er latterlig enkelt å få jobb der, er det det? Har søkt på en rekke jobber her i kristiansand og ikke fått en. Det er virkelig vanskelig her med jobb og er kjent for det.

Det spørs om du mener relevant jobb til studiet eller ikke. Om du ikke leter etter relevantjobb så har du jo fordelen med at Oslo er en stor by med en god del jobber for ufaglærte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...