Gå til innhold

Bruke 2 trådløse routere+switch på lyse hjemmesentral


Anbefalte innlegg

Skal sette opp et trådløst nettverk for enebolig, og et annet for kjeller leiligheten.

 

Vi har lyse fibernett og har den gamle hjemmesentralen uten trådløst router integrert. Hjemmesentralen har 2 tv utganger og en internett utgang.

 

Har dlink-dir 655 som router og har til nå brukt gjestenett på denne for leiligheten. Det klages derimot over dårlig dekning og selv med en pakke på 50 mb opp og nedlasting så er det gjestenettverket treigt.

 

Slik jeg tenkte er å bruke en switch (dlink giga swithc, husker ikke modellnavnet) på den ene internett utgangen.

 

I switchen kobler jeg opp 2 trådløse routere. Den ene dlink dir-655 og en ny jeg må kjøpe, helst en billig.

 

Dir-655 routeren skal være trådløst nettverk for eneboligen og oss, mens den nye routeren skal settes opp i kjellerleiligheten for leieboerne. Har tenkt å sette opp ruterne på forskjellige kanaler slik at de ikke forstyrrer så mye hverandre selv om de nok gjør det uansett..

 

 

Mitt spørsmål er da, vil dette virke?

 

1. Vil de trådløse nettverkene fungere uten å måtte gjøre innstillinger på pcene eller routerne utenom en vanlig innstallasjon på routerens portal for oppsett av trådløst nettverk?

 

2. Hva med lokal tilkobling på routerne, vil disse virke helt normalt og pcene få riktig ip adresser?

 

3. Anbefales andre oppsett ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Trådløse nett vil fungere ja, men de vil antageligvis ikke begge komme på internett.

 

2. Dette er ikke noe problem i utgangspunktet.

 

3. Ja.

 

Problemet her er at WAN interfacet på routeren(e) binder seg til IP adresse fra modemet. Får du ikke mer enn én IP adresse fra Lyse via modemet vil bare én router binde seg til internettleverandøren. Det er ulikt hvordan modem oppfører seg, men hos meg binder den seg til den første MAC adressen som spør om IP adresse og vil ikke binde seg til noe annet uten en reset. Her kan kanskje noen som er mer kjent med Lyse hardware svare deg, men i utgangspunktet tror jeg ikke det går.

 

Du kan:

 

1. Sette opp den ene routeren som vanlig og kjøpe et rent aksesspunkt (eller sette en router i AP modus) som du kobler inn i DIR-655 på en LAN port. Da kan DIR-655 levere adresser til begge de trådløse nettene. Ulempen her er at både hus og kjellerleilighet er på samme nett, men det er jo slik du har hatt det til nå uansett.

 

2. Alternativt kan du NAT'e dobbelt ved å plugge en ny router sin WAN port på DIR-655 sin LAN port og sette opp et eget subnet for kjellerleiligheten. Dette separerer noe trafikk, men har leieboer fysisk tilgang til routeren/ledningen fra eneboligen utgjør dette ingen stor forskjell. Jeg er usikker på hva slags problemer dobbel NAT'ing vil kunne få for leieboernettet, men mistenker at det ikke nødvendigvis er helt problemfritt, spesielt med tanke på upnp. Mange anser dette som dårlig nettverkstruktur.

 

Vil anbefale den første løsningen. Alternativ 2 er en hjemmeløsning som ikke er særlig god, men som kan løses bedre med annen (dyrere) hardware.

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...