tatleskiten Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Hei, Noen som vet Hvilke konsekvenser har det for verdensmarkedet at kobberprisen er så høy som den er nå? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Ingen anelse. Jeg har også ingen anelse... Så hvis det er flere der ute som ikke vet så skriv det her. For det bidrar så mye at man skriver at man ikke vet slik at alle andre også vet at du ikke vet. Endret 10. mai 2012 av flesvik 6 Lenke til kommentar
tatleskiten Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Noen som vil tippe da? fører det til at verdensmarkedet kjøper mindre kobber siden prisene er så høge? eller er kobber så nødvendig siden de bruker i de fleste ledninger og teknologien i så stor framgang at verdensmarkedet fortsetter å kjøpe kobber i samme nivå som nå? forurenser kobber, hvis ja fører det til miljøproblemer for verden? skaper de høye prisene økende produksjon--> fler arbeidsplasser? o.s.v Endret 10. mai 2012 av tatleskiten Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Det var da fryktelig så opptatt du var av kobber. Planlegger du å starte i skrapbransjen? Lenke til kommentar
tatleskiten Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Det var da fryktelig så opptatt du var av kobber. Planlegger du å starte i skrapbransjen? nei, driver på med et skoleprosjekt som eg ikke får til! Lenke til kommentar
TMB Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Ingen anelse. Jeg har også ingen anelse... Så hvis det er flere der ute som ikke vet så skriv det her. For det bidrar så mye at man skriver at man ikke vet slik at alle andre også vet at du ikke vet. Jeg har heller ingen anelse. 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Det var da fryktelig så opptatt du var av kobber. Planlegger du å starte i skrapbransjen? nei, driver på med et skoleprosjekt som eg ikke får til! Da ville jeg prøvd å google litt fremfor å spørre på et forum. Kanskje hvis du finner et kobber/miljø/økonomiforum?? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Noen som vil tippe da? fører det til at verdensmarkedet kjøper mindre kobber siden prisene er så høge? eller er kobber så nødvendig siden de bruker i de fleste ledninger og teknologien i så stor framgang at verdensmarkedet fortsetter å kjøpe kobber i samme nivå som nå? forurenser kobber, hvis ja fører det til miljøproblemer for verden? skaper de høye prisene økende produksjon--&--#62; fler arbeidsplasser? o.s.v Alle kobberledninger kan erstattes med aluminium ledninger. Det er ikke så veldig mye mer resistans i det at det gjør noe. Og i tykke ledninger brukes det mye aluminium allerede i dag. Og kobber i glidelagre kan også erstattes av andre metaller eller man kan bruke et kulelager istedenfor, vannrør og koblinger kan lages i rustfritt stål og plast, osv. Det er ikke noe særlig av aplikasjoner av kobber hvor det ikke finnes helt greie erstatninger som brukes allerede i dag. Endret 10. mai 2012 av flesvik Lenke til kommentar
tatleskiten Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Tusen takk for godt svar:-) Endret 10. mai 2012 av tatleskiten Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Ingen anelse. Jeg har også ingen anelse... Så hvis det er flere der ute som ikke vet så skriv det her. For det bidrar så mye at man skriver at man ikke vet slik at alle andre også vet at du ikke vet. Jeg har heller ingen anelse. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Ingen anelse. Jeg har også ingen anelse... Så hvis det er flere der ute som ikke vet så skriv det her. For det bidrar så mye at man skriver at man ikke vet slik at alle andre også vet at du ikke vet. Jeg har heller ingen anelse. Jeg vet, men vil ikke dele 3 Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Noen som vil tippe da? fører det til at verdensmarkedet kjøper mindre kobber siden prisene er så høge? eller er kobber så nødvendig siden de bruker i de fleste ledninger og teknologien i så stor framgang at verdensmarkedet fortsetter å kjøpe kobber i samme nivå som nå? forurenser kobber, hvis ja fører det til miljøproblemer for verden? skaper de høye prisene økende produksjon--&--#62; fler arbeidsplasser? o.s.v Alle kobberledninger kan erstattes med aluminium ledninger. Det er ikke så veldig mye mer resistans i det at det gjør noe. Og i tykke ledninger brukes det mye aluminium allerede i dag. Og kobber i glidelagre kan også erstattes av andre metaller eller man kan bruke et kulelager istedenfor, vannrør og koblinger kan lages i rustfritt stål og plast, osv. Det er ikke noe særlig av aplikasjoner av kobber hvor det ikke finnes helt greie erstatninger som brukes allerede i dag. "Alle" er nok å ta i. Jeg jobbet i et selskap som lager lange sjøkabler til kraftoverføring, feks mellom Norge og Nederland (NorNed-kabelen). Til denne ville aluminium føre til vesentlig høyere tap, og sannsynligvis gjøre hele konseptet uegnet (ikke umulig, men uegnet). Når jeg jobbet der, påsto selskapet at det på verdensbasis la beslag på ca. 1% av kobberet som ble produsert hvert år, så der var det snakk om mengder. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 For overføring av strøm så brukes kobber hovedsaklig på mindre ledertverrsnitt. Typisk 1,5-4mm^2. Det utgjør ikke en så stor kostnad, så her vil man nok kjøpe samme søren pris. Er kobberprisen høy, vil man velge aluminium istedet på linjer med stor strøm. Omvendt ved lav pris. Kobber har mindre motstand enn aluminium, så det er førstevalg hvis prisene er lave nok. Høyere priser på både aluminium og kobber er ikke heldig. Da vil man akseptere høyere tap på linjene (spare på kobber/al => mindre tverrsnitt => mer motstand => større tap (P=R*I^2) Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 (endret) For overføring av strøm så brukes kobber hovedsaklig på mindre ledertverrsnitt. Typisk 1,5-4mm^2. Det utgjør ikke en så stor kostnad, så her vil man nok kjøpe samme søren pris. Er kobberprisen høy, vil man velge aluminium istedet på linjer med stor strøm. Omvendt ved lav pris. Kobber har mindre motstand enn aluminium, så det er førstevalg hvis prisene er lave nok. Høyere priser på både aluminium og kobber er ikke heldig. Da vil man akseptere høyere tap på linjene (spare på kobber/al =&--#62; mindre tverrsnitt =&--#62; mer motstand =&--#62; større tap (P=R*I^2) Hvis dette er et tilsvar, så handler ikke dette bare om stor strøm, men veldig lange lengder (motstand pr meter blir en faktor her). Du tar heller ikke hensyn til strømprisen, som i dette tilfellet ville være en viktig variabel i lønnsomheten til kabelen. Et slikt prosjekt koster allerede hundrevis av millioner eller milliarder av kroner, så jeg tviler på at de ville akseptert et høyere tap en de allerede gjorde. Når jeg jobbet der, brukt vi aleminium stort sett til norske prosjekter med relativt korte lengder, fra noen hundre meter, til et titalls kilometer. Utover det, er jeg forsåvidt helt enig i at aluminium er et alternativ som ofte kan brukes, men ikke i "alle" tilfeller. Endret 12. mai 2012 av MemorX Lenke til kommentar
festen Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 (endret) Det er et spørsmål om kobberprisen egentlig er høy. http://www.investmen...per_futures.htm Kobberprisen var egentlig like høy på 90-tallet, som i 95, relativt til pengemengden. Endret 14. mai 2012 av festen Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Hei, Noen som vet Hvilke konsekvenser har det for verdensmarkedet at kobberprisen er så høy som den er nå? De som tilbyr kobber vil ønske å utvinne mer kobber. De som etterspør kobber vil etterspørre mindre, se etter alternativer og/eller skru opp prisene på produktene de leverer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå