Gå til innhold

BK: Crux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm noe spesielt.. Kunne trykket det på sort t-shirt. :0)

Ikke noe jeg ville hengt på veggen i stua, men det finnes vel enkelte som ville det.

Men det er intressant. Kunne trenge en beskrivelse hvor på nattehimmelen dette kan sees.

Får anta det ligger syd..

Lenke til kommentar

"CRUX" - SYDKORSET.

Dette stjernebildet blir betraktet som det vakreste på himmelen. Mennesker på den nordlige halvkule får dessverre aldri se den. I oldtiden kunne den ses fra Midtøsten.

Det hebraiske navn på stjernebildet bar i seg betydningen "Cut Off," (kuttet av), slik uttrykket er brukt i Dan 9:26: "70 uker er kuttet av til ditt folk..." Ordet betyr også "en voldsom død" i betydning dødstraff eller henrettelse.

I Egypt betød dette korset prosessen "fra død til liv." Og hadde betydningen evig liv i seg.

Sydkorset er himlens minste stjernebilde, men et av de mest kjente. Det befinder seg på den sydlige himmelhalvkule og er ikke synlig fra Norge. Tidligere indgikk det som en del av Kentauren; i samme del av himlen findes Kulsekken og stjernehopen Juvelskrinet. Sydkorset indgår i nationalflaggene for Australia, Brasili, New Zealand, Papua Ny Guinea og Samoa.

Nå synes jeg bildet blir hakket mer intressant.

Lenke til kommentar

"CRUX" - SYDKORSET. Dette stjernebildet blir betraktet som det vakreste på himmelen. Mennesker på den nordlige halvkule får dessverre aldri se den. I oldtiden kunne den ses fra Midtøsten. Det hebraiske navn på stjernebildet bar i seg betydningen "Cut Off," (kuttet av), slik uttrykket er brukt i Dan 9:26: "70 uker er kuttet av til ditt folk..." Ordet betyr også "en voldsom død" i betydning dødstraff eller henrettelse. I Egypt betød dette korset prosessen "fra død til liv." Og hadde betydningen evig liv i seg. Sydkorset er himlens minste stjernebilde, men et av de mest kjente. Det befinder seg på den sydlige himmelhalvkule og er ikke synlig fra Norge. Tidligere indgikk det som en del av Kentauren; i samme del av himlen findes Kulsekken og stjernehopen Juvelskrinet. Sydkorset indgår i nationalflaggene for Australia, Brasili, New Zealand, Papua Ny Guinea og Samoa.Nå synes jeg bildet blir hakket mer intressant.

Ja, dette stemmer veldig bra. Men man må ikke være på sørlig halvkule får å se det. Mitt bilde er tatt i Panama City som ligger på ca 9grader Nord. Har også snakket med en del seilere som har sett Crux fra Kapp Verde øyene som er ca 16grader Nord.

Stjerne tegnet kan også brukes til å finne syd på nattehimmelen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...