Bjonski Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Jeg er 185cm høy og 105-110kg. Ønsker å gå ned i vekt, men etter litt søk og sniking på forumet så merker jeg jo at dette er en hel vitenskap i seg selv å endre matvaner. Per dags dato har jeg et avslappet forhold til mat og drikke. Jeg spiser sjeldent frokost hjemme, men kan ta meg en ostebriks eller yoghurt på jobb. Lunsj har bestått av baguett eller ostebriks, men har nå gått over til salat og vann. Middag består av det jeg får servert da jeg fortsatt bor hjemme, men det er stortsett sunn mat/mindre usunn mat. Har jeg penger og har lyst på noe annet, så kan det være at jeg kjøper meg noe fastfood ute på byen. Cola var også noe jeg drakk bortimot daglig, men prøver nå å slutte. Hva er det jeg skal se etter for å vite at det jeg spiser er bra for meg? Jeg ønsker ikke å bli fanatisk, men ønsker å ha litt kontroll. Finnes det noe verktøy som kan hjelpe? Jeg regner med at salat og vann til lunsj og bort med cola vil gi en positiv effekt over tid, men frykter at dette kanskje ikke er nok. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Det er som du sier utrolig mange måter å tilnærme seg problemet på, så det er lett å føle seg en smule overveldet når man prøver å få oversikt. Jeg forholder meg ganske vitenskapelig til dette og det kombinert med sunn fornuft og egenobservasjon pleier som regel å fungere bra. Det er en del grunnleggende ting som viktig og det er å unngå sukker og raske karbohydrater, det er en effektiv stopper for å forbrenne fett, for du kan ikke forbrenne fett om du har sukkeroversudd i blodet. Spis lavglykemisk men sørg for å ha nok blodsukker. Kutt ut brus og melprodukter. For å følge med på hvordan kroppen din reagerer på det du spiser så kan du kjøpe et glukosemeter ala det diabetikere bruker for å følge med på hva som er optimalt for deg. Generelt bør du søke å komplettere alle måltidene dine slik at du har en god balanse av fett, proteiner og karbohydrater. Det vil naturlig regulere ned den glykemiske indeksen og sånn sett stabilisere blodsukkeret over tid. Fysisk fostring er også viktig for å øke insulinsensitiviteten slik at du forbrenner sukker med effektivt. Spis godt med grønnsaker. Det fyller godt og gir mange viktige næringsstoffer i forhold til lav kalorimengde samt at du får i deg fiber som er viktig for å gå ned i vekt. Vær obs på at det å legge om kostholdet på denne måten vil være ubehagelig i begynnelsen til kroppen har fått justert seg inn, men når det er gjort får du en mye jevnere energi og det er lettere fortsette i de gode vanene fordi du føler det fungerer bra. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Jeg hadde kanskje håper på en noe lettere tilnærming alà å spise generelt sunn mat, men det er kanskje ikke så lett. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Jo, det er såpass lett (nesten i alle fall). Du trenger ikke glukosemeter for å gå ned i vekt, det er bare dill dall. Det viktigste er at du kutter ut unødvendig sukker/søtsaker med ting som frukt, grønnsaker, vann osv. Pass på å ha ting som frukt liggende i kjøleskapet. Skrell noen gulrøtter og ha dem i et glass vann. Der kan de stå hele dagen og passer fint som et ørlite mellommåltid. Vann er selvfølgelig det aller beste for deg og om du blir lei og syns det er for "kjedelig" kan du prøve å ha litt sitron i. Suppler dette med mosjon og du vil se at vekten går ned. Det er ingen heksekunt og det er ikke nødvendig å gjøre det så forferdelig avansert som enkelte vil ha det til at det er. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Da blir det innkjøp av mer frukt og vann i stedet for brus/saft. Hvordan er det med eplejuice? Kan man drikke et glass dersom man har en litt tung dag med tanke på kjedelig drikke? Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Ja, det går helt bra. Dersom du ikke klarer å kutte ut søtsaker som godteri og brus helt bør du i allefall begrense det til helgen. Men et glass eplejus går fint Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Jo, det er såpass lett (nesten i alle fall). Du trenger ikke glukosemeter for å gå ned i vekt, det er bare dill dall. Det viktigste er at du kutter ut unødvendig sukker/søtsaker med ting som frukt, grønnsaker, vann osv. Pass på å ha ting som frukt liggende i kjøleskapet. Skrell noen gulrøtter og ha dem i et glass vann. Der kan de stå hele dagen og passer fint som et ørlite mellommåltid. Vann er selvfølgelig det aller beste for deg og om du blir lei og syns det er for "kjedelig" kan du prøve å ha litt sitron i. Suppler dette med mosjon og du vil se at vekten går ned. Det er ingen heksekunt og det er ikke nødvendig å gjøre det så forferdelig avansert som enkelte vil ha det til at det er. Glukosemeter kan noen ganger være et effektivt verktøy for å lære blodsukkerregulering og også det å se hvordan det du spiser faktisk virker i akkurat din kropp, men det er helt valgfritt om man ønsker å bruke det. I forhold til prisen så synes jeg det er verdt det i en startfase. For enkelte er vektnedgang ganske vanskelig, og det kan komme av alt fra psykologiske ting til betennelser, mikroorganismer, til intoleranse, næringsunderskudd og fysiologiske problemer, men som du sier så vil livsstilsforandringer for de aller fleste være en veldig viktig komponent, men man skal ikke undervurdere at overvekt kan handle om mer enn bare overskudd av kalorier. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Det finnes jo selvfølgelig spesialtilfeller hvor visse fysiologiske aspekter spiller en stor rolle, men for de aller fleste så er det ikke nødvendig å forholde seg til det. Nå vet jo ikke vi om trådstarter har lav forbrenning, osv., men jeg sier dte jeg sier utifra at det ikke er tilfellet. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Takk til /fit for bildet! Så en burger på venstre side og noen pommes frites til høyre? Lenke til kommentar
magb Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Vet ikke om jeg ville kalle pommes frites for en plante? Burger uten dressing og brød funker fett det ja. 1 Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 I skolene USA servere de pommes frites som en grønnsak... Om du vil ned i vekt så burde du holde deg langt unna frityrstekt mat som pommes frites. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 11. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2012 Vet ikke om jeg ville kalle pommes frites for en plante? Burger uten dressing og brød funker fett det ja. Potet vokser jo på en potetplante I skolene USA servere de pommes frites som en grønnsak... Om du vil ned i vekt så burde du holde deg langt unna frityrstekt mat som pommes frites. Det var ment som en spøk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå