acerbis Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Hei Jeg har lyst på ca 150 hester i en Volvo 240 og lurte på hva som er det letteste og gjøre? Også hva som lønner seg mest og gjøre med tanke på drivstoff forbruk. Er det vanskelig og få bilen godkjent med med flere hester en originalt? Lenke til kommentar
trra Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Lettere å svare på om du sier hvilken motor du har. Endret 10. mai 2012 av trra 1 Lenke til kommentar
RIP Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 vet at benny i broom har svart på akkurat det spørmålet før: http://www.tv2.no/underholdning/broom/ Lenke til kommentar
joka Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 sitat: "Godkjente ombygginger for Volvos modeller" GODKJENTE OMBYGGINGER/ENDRINGER, VOLVO 240/260 YV1-D 242, 244, 245, 264, 265: Kode YV1 D1 - Motoreffekt: Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo 240/260 er 200 hk DIN (maks dreiemoment 22 kpm DIN) uten at det er nødvendig med endringer i chassiset. Monteres det ventilerte skivebremser foran, kan det benyttes effekter opp til 220 hk DIN (28 kpm). Det godkjennes montert alternative Volvo bensinmotorer såfremt ovennevnte data er oppfylt. Kode YV1 D2 - Turbo i 240-serien: Nedennevnte Volvo originale turbosett er godkjent for personbiler i Volvo 240-serien med BI9A, B2IA, B23A, B230A og B200K motorer. Effekten i motorene varierer fra 135 - 145 hk DIN avhengig av sylindervolum. Motor B19A/B21A (kompr.8,5) B21A (kompr 9,3) B23A B230A B200K Grunnsett Tilleggssett 8360100 Luftfilter Fordelersett Veivhussett Forgassernål 8360100 Luftfilter Fordelersett 8360052/8360053 8360054 8360058/8360059 8360043 (B19) 8360052/8360053 8360056 8360059 10/1-2001 8360650 (kompl. sett) 8360640 (kompl. sett) 8360635 (kompl. sett) Veivhussett Motorene vil etter montering av turbosettene tilfredsstille ECE R15.03 vedrørende avgasser og EEC 77/212 vedrørende støy. 13 Kode YVl D3 - Alternativ motor: Det godkjennes montering av V8 motor eller Volvos dieselmotor D24 dersom spesifikasjonene i kode YVI Dl oppfylles, og om følgende tillegg utføres: - Forfjærer byttes til "dieseltype", det.nr. 1229338, eller det monteres forstilling fra varevogn med forfjærer det.nr. 1229 337 *). Fjærer diesel: Tråddiam. 13,5 mm - Ytterdiam. 165,5 mm - Effektive vindinger = 5,5 Fjærer varev: Tråddiam. 14,2 mm - Ytterdiam. 166,2 mm - Effektive vindinger = 5,5 - Det monteres følgende støttestag mellom torpedo og hjulhustårn: Delenr. 1246228/1246229 (h og v) Distansehylser for disse Bolter for samme: - Bremsene bygges om slik: Bremsereg. ventiler: delenr. 1255671 delenr. 945444 delenr. 1228688 (2stk) (2stk) (2stk) Bremsekraftforsterker (booster) 2 x 8 (På eldre modeller må også hovedsylinderen byttes, da bremserør kommer i konflikt med hjulhustårn.) *) Originalfjærer på 242 og 244 har tråddiam. 13,3 mm og 165,3 mm ytterdiam. Trafikkstasjonen må kontrollere at nevnte endringer på kjøretøyet er utført. Med ovennevnte endringer utført tillates en foraksellast som angitt under kode YV1 D5. Maks. belastning av foraksel må ikke overskrides. Lenke til kommentar
Desu Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Er ikke alt mulig å hente ut fra en innsprøytingsmotor uten turbo om du ikke vil brukere flere titalltusen på det. Men skal du trimme den enkelt vil det beste være å bytte til kvassere kam og sette på effektanlegg med ekstraktorgrenrør. Kam-en vil gi deg ca 20hk mer og eksosen vil nok variere litt. Skal du trimme noe særlig utover det vil jeg heller anbefale å kjøpe en 230fk motor og heller ta det derfra. Lenke til kommentar
trra Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Porting av topp er vel også et alternativ ved "sugetrim" sammen med kam og grenrør. Blir dog dyre hk, men hissige sugemotorer har sin egen sjarm. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 En kamerat av meg satte inn en 940-motor med LT-turbo, tipper han tok rundt ca. 170 hk etter noen små modifikasjoner. Bytte motoren på en 240 er en forholdsvis enkel affære, så det burde være gjort i løpet av en dag om man vet hva man driver med. En 940-motor får du sikkert tak i billig i Sverige. (Men husk at du må ha med ledningsnett og ECU også.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå