Gå til innhold

Windows 8 til nettbrett får bare én nettleser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker win8 consumer preview nå på stasjonær...ikke imponert. Virker som alt fokus er på tablets, lite intuitivt på desktop. IE10 gjør rare formateringer akkurat som tidligere versjoner. Latterlig å fjerne startmenyknappen. Jeg har to skjermer. Siden skjerm 2 er på venstre side så fungerer det dårlig å gå ned i venstre hjørnet på skjerm 1 for å klikke meg inn på startmenyen :| annerledes er ikke alltid bedre ms... De burde heller laget noe tilsvarende GUI til gnome3. Er ikke fan av linux men man finner flere eksempler på bedre grensesnitt enn det MS får til.

Endret av DeepW
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Bruker win8 consumer preview nå på stasjonær...ikke imponert. Virker som alt fokus er på tablets, lite intuitivt på desktop. IE10 gjør rare formateringer akkurat som tidligere versjoner. Latterlig å fjerne startmenyknappen. Jeg har to skjermer. Siden skjerm 2 er på venstre side så fungerer det dårlig å gå ned i venstre hjørnet på skjerm 1 for å klikke meg inn på startmenyen :| annerledes er ikke alltid bedre ms... De burde heller laget noe tilsvarende GUI til gnome3. Er ikke fan av linux men man finner flere eksempler på bedre grensesnitt enn det MS får til.

Går det ikke an å bytte om slikt at skjerm 1 er på venstre side? Eventuelt fortelle at den skjermen som er på venstre side er hovedskjerm? Er det ikke mulig eller har du ikke gjort det?

Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon med hovedskjerm til høyre, og ja du kan fint sette skjermen til venstre som hovedskjerm men for min del så fungerer ikke det da jeg vil ha 120Hz (høyre) skjermen som hovedskjerm da spill kjøres på hovedskjermen.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare latterlig - det er fullstendig patetisk.

MS lever i en dimensjon der de fortsatt tror de ruler, men det er lenge siden.

I alle fall paa nettbrett fronten.

De vil aldri vaere i naerheten en gang.

Apple tillater seg det - enn saa lenge.

Beviset er saare enkelt.

De fleste windowsbrukere velger jo en annen nettleser fordi de finnes saa mange gode alternativer til IE, ikke bare gode, men driiiiiita gode.

Mange MS brukere har jo ikke noe valg pga. firma policy

IE er elendig, jeg spyr av dritten.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror nok MS er fullt klar over konkurransen sin. At de faktisk har forbedret produktene sine såpass de siste årene at mange av dem er blitt meget gode er ett godt signal på at de tar konkurransen seriøst.

Og Apple tillater hva? Konkurranse? Apple gjør så godt de kan for å fjerne all konkurranse så det er nok ikke grunnen til at MS fortsatt eksisterer på tablet- og telefonmarkedet nei.

Endret av Apox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er ikke bare latterlig - det er fullstendig patetisk.

Beviset er saare enkelt.

De fleste windowsbrukere velger jo en annen nettleser fordi de finnes saa mange gode alternativer til IE, ikke bare gode, men driiiiiita gode.

Mange MS brukere har jo ikke noe valg pga. firma policy

IE er elendig, jeg spyr av dritten.

Det som er latterlig er ditt innlegg. IE er enda størst, til tross for fallende kurve.

Microsoft har ikke utviklet noe til nettbrett. Win8 blir det første OS'et fra Microsoft som er til nettbrett.

Tror ærlig talt du ikke vet hva en bra browser er og ikke er, da troll ikke utvikler meninger basert på faktum, men heller på den gallen de kjemper for å holde i seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er latterlig er ditt innlegg. IE er enda størst, til tross for fallende kurve.

Microsoft har ikke utviklet noe til nettbrett. Win8 blir det første OS'et fra Microsoft som er til nettbrett.

Tror ærlig talt du ikke vet hva en bra browser er og ikke er, da troll ikke utvikler meninger basert på faktum, men heller på den gallen de kjemper for å holde i seg.

Det er ikke latterlig, bare litt overdrevent og feil. ;) At IE ikke er en spesielt god nettleser er det ingen tvil om, men den har forbedret seg sinnsykt! Så hvis vi skal være helt rettferdig her, så er IE en helt grei, brukbar nettleser. Jeg foretrekker den ikke, men jeg dør ikke om jeg bruker den for å sjekke Gmail.

Men f.eks. til mitt bruk er den nesten ubrukelig. Hvorfor? Fordi den takler ikke mange faner, den blir ufattelig treg, bruker mye minne (sprenger kapasiteten min, har 32-bit OS på denne maskinen), støtte for ulike standarder kommer etter de andre, funksjonellt er den tungvint å bruke, de hindrer deg aktivt i å bruke Google Search Engine (som er forkastelig) så det er ekstra tungvint å fjerne Bing, den er ustabil (dette har også forbedret seg), nevnte jeg at den bruker mer prosessorressurser? I tillegg er utvalget for utvidelsesprogrammer dårlig og det at den bruker et sekund på å bare åpne en fane, for å så bruke tid på å sette igang tilkoblingen gjør at jeg ikke klarer å bruke den. Når det er sekunders ventetid på ulike oppgaver blir det for mye for meg.

Og igjen, må jeg legge til at jeg har mange faner åpne samtidig, det er et verktøy jeg benytter meg mye av. At jeg har 100 faner åpne en dag er ingen overraskelse for meg. Akkurat nå forteller Session Buddy meg at jeg har 44 faner, som er ganske lite egentlig. :)

Og så må jeg nevne at FireFox også er ubrukelig for meg, nettopp fordi den bruker mye ressurser (minne/CPU), og takler dårlig mange faner. Opera er etter min erfaring litt bedre, men Chrome er egentlig et must. Men så sitter jeg fortsatt å har problemer med Shockwave som krasjer hele tiden, og sider som ikke svarer. Sistnevnte skyldes at harddisken blir stresset, nærmest til døde.

Og at IE enda er størst betyr ikke at det er en god nettleser. Det er mange grunner til dette (noen liker IE også, men om disse har testet alternativer vet jeg ikke). Hovedsaklig står IE høyest fordi den følger med MS-produkter, og mange bruker denne fordi de ikke vet om noe annet, eller fordi den allerede er installert. Mange bedrifter har denne installert, og du har ikke adgang til å installere flere programmer, dette inkluderer skoler.

MS har så vidt jeg vet laget prototyper osv. av nettbrett før (2000?), men som du sier er det første gang de lanserer et OS for nettbrett. Kanskje han tenker på Windows Phone? Selvsagt har det vært Tablet-PC-er lenge med Windows Tablet Edition installert, men dette kan ikke nødvendigvis kalles for nettbrett.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Enig at det er latterlig.

Micro$oft ble pålagt en gang før å la endre utforskere få tilgang. Ser vi gjentagelsen igjen?

At de bare tillater DVD avspilling på dyreste versjon er vel å skyte seg i foten. Folk vil vente lengst mulig før de oppgraderer/kjøper Windows 8. Ev. ser etter andre muligheter for å omgå problemet.

Lenke til kommentar

Hva er galt med å droppe DVD-avspillingsmulighet i WMP? Du finner en hau med mange bedre alternativer som VLC, Media Player Classis-HC (ultimate HTPC-avspilleren), KM-Player og PotPlayer (et nytt prosjekt fra utviklerene bak KMP). Jeg hadde ikke blitt lei meg om hele WMP hadde blitt borte, men selvsagt er det nyttig for nybegynnere som ikke vet hva de skal gjøre uten.

Lenke til kommentar
IE er raskest i mange tester :)
Hva i helvette har det med saken å gjøre?Selv om IE er raskest burde man kunne tillate konkurrenter å prøve seg?Eller er du kanskje ikke for konkurranse og fremgang?

Det var en respons til de som klaget over at IE er så dårlig sammenlignet med andre browsere. Det er bare tull. Men å begrense plattformen til kun én browser, det er jo konkurransevridende, og det er jeg i mot.

Men det skal nevnes at Apple får applaus for slikt, ettersom "Apple vet best" og "det sikrer en ren og pålitelig plattform, mye sikrere, helt uten virus! Strømlinjeformet og optimalisert brukeropplevelse!", mens Microsoft som vanlig får kjeft for å gjøre det samme.

Apple har alltid vært og er en lukket platform. Det har de aldri lagt skjul på. Microsoft lager operativsystem til PC-platformen. Windows er så og si ensbetydende med PC. Det de gjør nå er å ta en del av Windows opplevelsen og lukke den for for sin egen brukerskare.

Lenke til kommentar

Microsoft lager operativsystem til PC-platformen. Windows er så og si ensbetydende med PC. Det de gjør nå er å ta en del av Windows opplevelsen og lukke den for for sin egen brukerskare.

Denne saken dreier seg ikke om PC-plattformen. Den dreier seg om nettbrett - en kategori produkter som Microsoft ikke har drevet med før. De vil prøve å konkurrere med iPad og diverse Android-baserte brett, og legger opp til et system som blir ca. like lukket som Apples.

På PC-plattformen blir alt som før, og du kan installere hvilken browser du vil.

Lenke til kommentar

Microsoft lager operativsystem til PC-platformen. Windows er så og si ensbetydende med PC. Det de gjør nå er å ta en del av Windows opplevelsen og lukke den for for sin egen brukerskare.

Denne saken dreier seg ikke om PC-plattformen. Den dreier seg om nettbrett - en kategori produkter som Microsoft ikke har drevet med før. De vil prøve å konkurrere med iPad og diverse Android-baserte brett, og legger opp til et system som blir ca. like lukket som Apples.

På PC-plattformen blir alt som før, og du kan installere hvilken browser du vil.

Denne saken dreier seg om Windows og de som bruker Windows er stort sett PC brukere. Jeg snakker ikke om PC-platformen, men hvilket marked MS tjener sine penger på. Det er ingen god ide å distansere seg fra brukerskaren sin (som i dette tilfellet jo er PC-brukere).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Forhåpentligvis mer enn Intel og Nokia fikk til med MeeGo. Nå har jo Nokia scrappa Meltemi også...

*Microsoft* har scrappa Meltemi ;)

Nokia var jo godt på vei med MeeGo og hadde jo allerede lansert telefoner med det da en ex-Microsoftmann plutselig ble sjef i Nokia, og plutselig var MeeGo uinteressant og Windows Phone var the new shizzle.

Hostile takeover. Microsoft kjører Nokia i kne, for så å kjøpe opp lisensene Nokia eier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...