Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regnes helgen som feriedager?

Geekeern

Anbefalte innlegg

Hei!

I vinterferien tok jeg ferie fra 20-24 februar.. det er jo da 5 virkedager. Men i følge sjefen min regnes det ut som en uke(7dager).

Jeg leste litt på nettet og det viste seg det at det Man-lørdag regnes ut som Virkedager(dermed blir det 6 virkedager i en uke). Søndag er dermed ikke virkedag.

Jeg har 5 ukers-ferie.. hvor mange dager blir dette regnet ut til som jeg har igjen å bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virkedager er alle dager unntatt søndager og lovbestemte helligdager (ferieloven § 5 nummer 1). Har du fem uker ferie skal du ha 30 virkedagers ferie per år.

Du har hatt én uke ferie i februar, noe som innebærer at du har hatt seks virkedager ferie. Du har, med andre ord, 24 virkedager igjen. Eller fire uker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Virkedager er alle dager unntatt søndager og lovbestemte helligdager (ferieloven § 5 nummer 1). Har du fem uker ferie skal du ha 30 virkedagers ferie per år.

Du har hatt én uke ferie i februar, noe som innebærer at du har hatt seks virkedager ferie. Du har, med andre ord, 24 virkedager igjen. Eller fire uker.

Lenke til kommentar

Kort svar: Nei.

Langt svar: Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei.

Seriøst svar: Ikke forvirr begrepet "virkedager" med begrepet "feriedager". Tar du en uke ferie der du egentlig jobber mandag-onsdag-fredag så har du tatt tre feriedager (du har i realiteten bare tre dager fri), men du har avviklet seks virkedager ferie iht. ferielovens system.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...