Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløstnett forlenget med repeater/AP

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg skal sette opp et trådløst nettverk over byggningen vår som er på ca. 200 kvm. Her er det mange murvegger som gjør at signalene blir svekket.

Scenarioet jeg har i dag er en TP-Link router som i dag tar imot internettsignalet. Denne er plassert ca. midt i bygget. Denne sender også ut trådløse signaler, men den når ikke helt ut til ytterpunktene. Derfor har jeg satt på TP-Link repetere for å prøve å nå helt ut. Enkelte steder har jeg koblet en repeater på en annen repeater, noe som ikke er å anbefalle. Signalene blir jo sterkt redusert på veien her også.

Jeg ønsker at man kan gå fra et område til ett annet på det trådløse nettet og oppleve at man aldri mister nettet. Altså seamlessly roaming. Er det en mulighet til å legge en kabel ut fra den trådløse TP-Link routeren til en ny trådlås TP-Link router i en av enden av huset for så å sende ut samme SSID?

Jeg har prøvd å sette den opp i Brigde mode, men den opprettet bare ett nytt nett. AP mode var heller ikke løsningen på dette.

Noen som vet hvordan man bør gjøre dette? Jeg bruker gjerne annet utstyr enn TP-Link også, men jeg har lest meg frem til at det er god kvalitet for rimlig penge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan godt bruke TP-link til det.

Foreslår du bruker routere som aksesspunkter. Det gjør du ved å gi de statisk IP i samme subnett som hovedrouter. Slå så av DHCP (LAN) i aksesspunkt og koble nettverkskabel i en av lanportene til det som nå er aksesspunkt. Sett det opp med samme navn (SSID) og kryptering som hovedrouter. Bruk en kanal som ligger et stykke unna den som benyttes på den andre routeren. Du skal da ha et nettverk som er sømløst og hvor alle maskinene har tilgang til felles LAN. Om nødvendig kan du sette opp flere aksesspunkt.

Repeater er ikke like god løsning pga interferens (samme kanal) og mer enn halvering av båndbredde for hvert ledd. Du kan sikkert bruke de repeaterne du har som aksesspunkter. Om nødvendig kan de trolig flashes med tredjeparts firmware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...