Gå til innhold

Anmeldelse av Risen 2: Dark Waters


Anbefalte innlegg

"Du sier du bare er interessert i spill som havner mellom karakteren 7-10"

 

Ja, jeg sier det. Det vil si at spill jeg selv vil vurdere til karakterer mellom ca. 7 og 10 er spill jeg kan bruke tid på. Det betyr ikke at spill utenfor dette området er ubrukelige spill uten verdi, det betyr at det er slik jeg vurderer verdien av tiden min. Jeg har blitt meget kresen når det gjelder tidsbruk på spill opp igjennom livet. Kanskje er det faktisk enda verre (8-10). Det finnes så mange spill at man må være selektiv med hva man bruker tid på.

 

Når det gjelder desimalkarakterer vet jeg ikke om jeg gidder det her mer. Du bare fortsetter å male videre på det samme igjen og igjen. Hvis du ikke skjønner at det er mer frihet til å gi en nøyaktig karakter i et system med 100 tall enn med færre får det bli ditt problem. Jeg mener det er bedre å velge mellom 100 karakterer med litt usikkerhet enn å velge mellom 20 karakterer med mer sikkerhet. Det blir uansett ikke mindre korrekt å bruke en skala på 100. Såfremt du ikke blir forvirret av desimalene men har kontroll på hva du driver med, vil du faktisk alltid komme nærmere din egentlige mening hvis du har høyere oppløsning. Dette burde du forstå hvis du tenker deg om litt.

 

Det er klart det blir mindre presist og mindre korrekt hvis man bruker en skala på 1-100, når selv ikke anmelder kan si hva forskjellen på karakterene er. Det er jo mer presist når man faktisk vet hvorfor man har kommet frem til en gitt karakter. Mener rett og slett at det blir et etisk dilemma når anmelder innrømmer at han ikke vet forskjellen på karakterene han gir. Gamer har for eksemel en fin forklaring over hva som er verdt en 1er, 2er osv. Less is more, som de sier på godt norsk.

 

Du sier altså at du ikke vil bruke tid på spill som ikke er anmeldt til 7 eller bedre. Jeg håper jeg misforstår hva du sier her. Mener du et spill du selv vil ha anmeldt til 7 av 10, eller et spill som en gitt anmelder vil ha vurdert til 7 av 10? Må jo faktisk være sistnevnte, ettersom du ikke vil bruke tid på spill som har den karakteren. Eneste måte å finne ut av dette på uten å spille selve spillet, er jo å lese det andre mener. Da blir det jo et paradoks at du velger å spille Risen 2, siden det fikk 6/10 her på Gamer.

 

Men igjen du tar du bare en brøkdel av svaret mitt, selv om jeg nok en gang svarer på alt du kommer med. Så nå for femte - en, to, tre, fire, fem - femte gang, ber jeg deg svare på min originale post. Du skyter bare deg selv i foten ved å ikke gjøre det. Er spent på om du kan manne deg opp til det :)

Endret av sthusby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil tilbakevise poengene, er det bare å komme med eksempler på sammenliknbare spill som har de elementene jeg beskrev. Som sagt, crafting er ikke nytt, men den fokus og måten det er gjort på i Gothic-spillene (spesielt smedenes sentrale betydning i Gothic 3) er unik (ihvertfall meg bekjent) og det virker som Skyrim har blitt påvirket av dette.

 

At Bethesda tilfeldigvis har "funnet på" å gi smithing mye fokus og gjøre smithing mye på samme måten som de gjør i det spillet som kan sees på som hovedkonkurrenten til det forrige spillet deres (og ble lansert et halvt år senere), er for meg usannsynlig. Hvis du finner eksempler på andre spill som har gjort det på samme måten, kan jeg være mer tilbøyelig til å være enig.

 

Ser man på WoW som ett eksempel fungerer smithing veldig likt. Man må først skaffe ore, for deretter lage ingots, for deretter lage utstyret man vil. Den eneste forskjellen fra WoW og Skyrim her ligger i det at Skyrim så kan man alle "oppskriftene", mens i WoW så må man lære seg dem først. Men ser man bort ifra det så fungerer systemet for å lage utstyr bortimot svært likt.

 

Ser man på hele settingen spillet er satt i så spiller smeden en sentral rolle for byen, akkurat som det var i virkeligheten. Det var smeden som lagde våpen, det var smeden som lagde alt av jernarbeid byen trengte. For spilleren så kan man i det store og hele hoppe og drite i alt som heter smithing og slikt hvis man vil, for det er ikke en nødvendig skill. Men for settingen så sier det seg selv at hvis de vil ha en troverdig verden så må smeden ha en viktig rolle for byen/landsbyen. Og det er ikke første gangen Bethesda har smeder i spillet sitt, både Daggerfall, Morrowind og Oblivion hadde smiths. Forskjellen ligger her i at denne gangen kan du smi selv og ikke bare kjøpe utstyr fra dem. Og i WoW er smithing mye mer i fokus enn f.eks Skyrim hvor det er en av måtene å få riktig utstyr til raids osv.

 

Det å bruke skytevåpen er ikke nyskapende i seg selv, og skytevåpen har vel lenge vært standard i visse rollespillsjangre.

 

Nei, her er det er hele settingen, atmosfæren og endringen av premissene til et rollespill som er nytt.

 

Dette er et spill med pirater, voodoo og renaissanse-soldater med muskedundere, satt til et karibisk miljø med kroppsmalte innfødte. Har du noengang sett et spill som benytter Cunning på en så original måte og så godt tilpasset temaet som de gjør i dette spillet (skikkelig pirat-aktig, med apekatter og papegøyer). Det er sånn at det kiler inni meg og jeg tenker: Oi... går DET an å gjøre i et spill?

 

Det er blodoriginalt! Har du eksempel på noen som har gjort noe linkende før? Finnes det noe spill tidligere (som er naturlig å sammenlikne med) som har blandet disse elementene?

 

Risen 2 er det første fullblods rollespillet satt i en piratsetting jeg vet om og har vel ingenting jeg kan direkte sammenlikne det med. Det å bytte ut magi med voodoo og bue med skytevåpen kan være en ting som fungerer eller som ikke fungerer. Ikke spilt det lenge nok til at jeg fikk testet de tingene godt nok, men tiden vil vise om det var ett bra valg eller ei.

Endret av Squeekie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har rett i at utviklere generelt lar seg inspirere, og det er ikke noe galt i det. Det opprinnelige poenget mitt var at PB er nytenkende, og jeg må virkelig si at det er mye jeg har opplevd i Gothic og Risen-spill som jeg aldri har opplevd i andre RPG'er.

Skjønner ikke helt hvorfor du legger opp den Gothic/TES-duellen om hvem som gjorde hva først, alle blir inspirert av andre. For eksempel har alt av cratfting i Gothic/Risen blitt gjort før i Everquest.

 

Jeg må si du har skrevet en lang, detaljert og personlig anmeldelse av Risen 2, men jeg ser ikke helt hvor nytekende PB er i forhold til andre utviklere. Pirat-settingen er ny i et rpg, og den har PB utført bra: klær og våpen, stemning, alkohol. Skill-systemet er veldig bra, og et slikt perks-lignende system skaper mer valgfrihet for spilleren. Fast-travel er veldig praktisk å ha i alle spill, og som du er inne på er det jo valgfritt å benytte seg av det dersom man har sterke prinsipper imot slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sthusby:

Visjoner har da sagt at det er spill han vil verdsette til 7-10 han vil bruke tid på. Ikke basert på anmelderes karakterinflasjon for de mest opphausede titlene. Når han sier han ikke vil bruke mye tid på spill han anser som dårlige pga tidsbruk - så er det en helt legitim tankegang. Hva de av oss som ikke stoler på anmeldelser gjør for å sikre oss at vi ikke kjøper for mange spill vi selv ville gitt en svak karakter, er å lese uttaelser om spillene i tråder for de enkelte spill - av brukere vi stoler på vurderingsevnen til!

Jeg personlig har kanskje en 8-10 personer her på forumet som jeg stoler på har denne rette vurderingsevnen ut fra hva jeg har sett av dem over tid. For meg er det gull verdt, og parkerer enhver anmeldelse når som helst.

 

Jeg er enig i at skalaen som er benyttet i denne anmeldelsen er unødvendig komplisert og mener at en fra 1-10, gjerne med halve karakterer er mer enn tilstrekkelig. Men jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i det og lager en kjempediskusjon ut av en liten parentes. Det er ikke dette som bør være et tema, og blåses opp slik. Du henger deg opp i all slags små bagateller der du er uenig i noe, og leter etter ethvert halmstrå for å prøve å lage en stor ball ut av det. Slik atferd får deg til å fremstå som både kverulantisk og trollete. Tenker da ikke bare på denne tråden, men generelt i hele forumet. Hvis du leser gjennom innleggene dine i diverse tråder rundt omkring med litt objektive briller, vil du finne at om du ikke fremstår direkte som et troll, så er du i hvert fall faretruende nær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du har rett i at utviklere generelt lar seg inspirere, og det er ikke noe galt i det. Det opprinnelige poenget mitt var at PB er nytenkende, og jeg må virkelig si at det er mye jeg har opplevd i Gothic og Risen-spill som jeg aldri har opplevd i andre RPG'er.
Skjønner ikke helt hvorfor du legger opp den Gothic/TES-duellen om hvem som gjorde hva først, alle blir inspirert av andre. For eksempel har alt av cratfting i Gothic/Risen blitt gjort før i Everquest. Jeg må si du har skrevet en lang, detaljert og personlig anmeldelse av Risen 2, men jeg ser ikke helt hvor nytekende PB er i forhold til andre utviklere. Pirat-settingen er ny i et rpg, og den har PB utført bra: klær og våpen, stemning, alkohol. Skill-systemet er veldig bra, og et slikt perks-lignende system skaper mer valgfrihet for spilleren. Fast-travel er veldig praktisk å ha i alle spill, og som du er inne på er det jo valgfritt å benytte seg av det dersom man har sterke prinsipper imot slikt.

Enig i det meste du sier her, men den hjelmen i Skyrim er jo som tatt rett ut av Gothic 3. Viktig er det dog ikke. Nytenkning er det jo i Risen 2, apen du kan trene opp, papegøyen for distraksjoner, voodoo, dirty triks osv. Men det er ikke mye av det og spillet kunne sikkert med fordel vært dypere - slik andre nyere RPGs også kunne vært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først: Jeg innser at jeg må abdisere umiddelbart, og rykke et godt stykke nedover i rekkene for PB-fansen. Du, Visjoner, overgår meg til gagns på de fleste punkter, jeg må skammelig innrømme at jeg fremdeles ikke har hatt anledning til å kjøpe/prøve Risen 2 - forsøker i dag!

 

For øvrig ganske enig med Wrathmont over her - du drar noen spekulative funderinger litt vel langt, Visjoner. Men det er selvsagt tillatt, og jeg er ikke interessert i å plukke det fra hverandre, selv om jeg antakelig har mer til overs for Skyrim enn deg (88 timer før jeg ble dritlei.)

 

Det som for meg er mest påfallende er disse to andre kranglefantene. At de faktisk gidder å "stalke" deg over flere tråder med det samme svadaet. Merker at jeg gjennomgående blir rimelig oppgitt hver gang - og det skjer ofte her inne - noen påberoper seg en generell fasit på hva som er allment aksepterte bra og dårlige spill uten å ta hensyn til den enkeltes spilleropplevelser. Det blir banalt og barnslig så det holder. Hovedforskjellen på trådstarter og hans "debattanter" er jo at trådstarter kun har en sterk mening om et spill han liker veldig godt. De to andre har bare ett eller annet ubendig behov for å ha sterke meninger om hans meninger. Og det er langt fra like sjarmerende...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

sthusby,

 

Eksempel.. Hvis en anmelder mener at et spill fortjener enten 6.5 eller 7, men er veldig usikker, vil det være mer korrekt å gi karakteren 6.7 eller 6.8 enn en av de andre. Det vil ikke dermed si at han vet forskjellen på 6.7 eller 6.8. Begge vil i dette tilfellet representere anmelders mening bedre enn både 6.5 og 7. Er dette så vrient å forstå?

 

Du kan telle så langt du vil, jeg er ikke veldig imponert over at du klarer å telle til fem. Jeg kommer ikke til å svare på den opprinnelige posten din. Hvis du dropper karaktertullet og begynner å skrive om andre ting, skal skal jeg svare på det.

 

Forøvrig føler jeg at eneste måten jeg skyter meg selv i foten her er å bruke tid på å diskutere med deg, ettersom du helt åpenbart er her for å kverulere.

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Nytenkning er det jo i Risen 2, apen du kan trene opp, papegøyen for distraksjoner, voodoo, dirty triks osv. Men det er ikke mye av det og spillet kunne sikkert med fordel vært dypere - slik andre nyere RPGs også kunne vært.

Ja, man kan vel si det er nytenking med skill siden PB har innført et nytt sett skills som passer til temaet. De fleste spill kunne nok vært dypere. Men spilte gjennom Wizardry 8 (2001) enda en gang her i fjor høst og jeg må si at det er mye dårlige spillmekanikker i gamle hardcore rpg-er også.

Lenke til kommentar

Sthusby:

Visjoner har da sagt at det er spill han vil verdsette til 7-10 han vil bruke tid på. Ikke basert på anmelderes karakterinflasjon for de mest opphausede titlene. Når han sier han ikke vil bruke mye tid på spill han anser som dårlige pga tidsbruk - så er det en helt legitim tankegang. Hva de av oss som ikke stoler på anmeldelser gjør for å sikre oss at vi ikke kjøper for mange spill vi selv ville gitt en svak karakter, er å lese uttaelser om spillene i tråder for de enkelte spill - av brukere vi stoler på vurderingsevnen til!

Jeg personlig har kanskje en 8-10 personer her på forumet som jeg stoler på har denne rette vurderingsevnen ut fra hva jeg har sett av dem over tid. For meg er det gull verdt, og parkerer enhver anmeldelse når som helst.

 

Jeg er enig i at skalaen som er benyttet i denne anmeldelsen er unødvendig komplisert og mener at en fra 1-10, gjerne med halve karakterer er mer enn tilstrekkelig. Men jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i det og lager en kjempediskusjon ut av en liten parentes. Det er ikke dette som bør være et tema, og blåses opp slik. Du henger deg opp i all slags små bagateller der du er uenig i noe, og leter etter ethvert halmstrå for å prøve å lage en stor ball ut av det. Slik atferd får deg til å fremstå som både kverulantisk og trollete. Tenker da ikke bare på denne tråden, men generelt i hele forumet. Hvis du leser gjennom innleggene dine i diverse tråder rundt omkring med litt objektive briller, vil du finne at om du ikke fremstår direkte som et troll, så er du i hvert fall faretruende nær.

 

Hvis du går gjennom diskusjonen ser du klart og tydelig at det ikke er jeg som har hengt meg opp i dette. Det var et par linjer i den første posten min for å finne ut hvordan anmelder vurderer spill. Deretter tilbakeviser jeg en rekke påstander han kommer med, som går på direkte faktafeil. Det eneste jeg kan konkludere med er at Visjoner rett og slett ikke har noe å si til eget forsvar. Har som sagt etterlyst svar på min originale post fem ganger fra før.

Lenke til kommentar

sthusby,

 

Eksempel.. Hvis en anmelder mener at et spill fortjener enten 6.5 eller 7, men er veldig usikker, vil det være mer korrekt å gi karakteren 6.7 eller 6.8 enn en av de andre. Det vil ikke dermed si at han vet forskjellen på 6.7 eller 6.8. Begge vil i dette tilfellet representere anmelders mening bedre enn både 6.5 og 7. Er dette så vrient å forstå?

 

Du kan telle så langt du vil, jeg er ikke veldig imponert over at du klarer å telle til fem. Jeg kommer ikke til å svare på den opprinnelige posten din. Hvis du dropper karaktertullet og begynner å skrive om andre ting, skal skal jeg svare på det.

 

Forøvrig føler jeg at eneste måten jeg skyter meg selv i foten her er å bruke tid på å diskutere med deg, ettersom du helt åpenbart er her for å kverulere.

 

Synes det høres veldig rart ut. Hvordan skal leseren ta en anmeldelse seriøst når ikke engang anmelder vet forskjellen på karakterskalaen sin. Igjen etterlyser jeg forskjellen på et desimal. Hvis du ikke kan gi meg dette, mener jeg du beviser at karakterskalaen er ubrukelig.

 

Er ikke jeg som prater om dette "karaktertullet". Det var et helt legitimt poeng i den originale posten min. Det er du som har valgt å diskutere den til døde. Jeg svarer deg fordi det er normal ting å gjøre i en diskusjon. Derfor henviser jeg for sjette gang til min originale post.

 

Vet ikke hvordan du kan bestemme at jeg er her for å kverulere. Jeg har listet opp en rekke punkter i min første post som rett og slett viser til faktafeil og halvsannheter (i beste fall). Håper du kan slutte å være barnslig og stå og svare på posten min :) Dette er altså sjette post jeg spør deg om det.

Lenke til kommentar

Jeg var på vei til å svare deg saklig, helt til jeg så denne siste posten din... Så lenge du fortsetter i den tonen du holder på, kan du bare glemme å bli tatt seriøst, ihvertfall av meg.

 

Du terper videre på karakterskalaen uten å i det hele tatt gidder å ta innover deg det jeg har svart. Jeg har gitt en god forklaring på hvorfor jeg mener det er en bedre løsning, du har ikke tatt tak i noen av argumentene mine.

 

Kanskje du heller skal tråle nettet rundt og klage på alle anmeldelser som bruker karakterskala med høyere oppløsning enn det du liker.

Lenke til kommentar

Jeg var på vei til å svare deg saklig, helt til jeg så denne siste posten din... Så lenge du fortsetter i den tonen du holder på, kan du bare glemme å bli tatt seriøst, ihvertfall av meg.

 

Du terper videre på karakterskalaen uten å i det hele tatt gidder å ta innover deg det jeg har svart. Jeg har gitt en god forklaring på hvorfor jeg mener det er en bedre løsning, du har ikke tatt tak i noen av argumentene mine.

 

Kanskje du heller skal tråle nettet rundt og klage på alle anmeldelser som bruker karakterskala med høyere oppløsning enn det du liker.

 

Du synes det er en god løsning, jeg synes det er en dårlig løsning. Ferdig med det. Det er du som styrer debatten i retning mot det.

 

Er helt uenig, mener jeg har tatt tak i alle argumentene dine. Mener derimot du bare har rørt et av argumentene mine, og derfor ber jeg deg for syvende gang å svare på min originale post :)

 

Jeg kan bare skrive det jeg mener, og jeg synes det er utrolig barnslig oppførsel fra deg. Du kaller folk troll fordi de har andre meninger enn deg, og helt konkret kan begrunne hvorfor. Du kaller folk troll fordi de kan påpeke faktafeil i det du skriver. Du kaller folk troll, for deretter å nekte å svare på et helt legitimt innlegg. Også første setning i posten jeg nå siterer oppfatter jeg som utrolig barnslig, da vi begge vet du ikke har noen intensjon om å svare på posten.

 

Håper du kan manne deg opp å svare på det første innlegget mitt. Tviler igrunn på det da, og er sikker på at vi klarer å komme oss opp i et tosifret antall forespørsler før du gjør det. Satser på at du motbeviser meg. Enn så lenge er vi altså på syv anmodninger.

Lenke til kommentar

Synes det høres veldig rart ut. Hvordan skal leseren ta en anmeldelse seriøst når ikke engang anmelder vet forskjellen på karakterskalaen sin. Igjen etterlyser jeg forskjellen på et desimal. Hvis du ikke kan gi meg dette, mener jeg du beviser at karakterskalaen er ubrukelig.

Jeg lar dette bli mitt siste ord til deg. Jeg liker rett og slett ikke tonen din. Ikke i denne tråden, og ikke i de andre trådene vi har holdt på. Du får velge, enten vil du ha en krass tone, eller så vil du ha en saklig debatt med meg. Du får ikke begge deler.

 

Hvis du kikker rundt i disse trådene vil du se at jeg diskuterer saklig med andre debattanter her, men jeg tåler ikke din tone. Vi får bare innse at slik er det og ferdig med det, som du sier.

Lenke til kommentar

Synes det høres veldig rart ut. Hvordan skal leseren ta en anmeldelse seriøst når ikke engang anmelder vet forskjellen på karakterskalaen sin. Igjen etterlyser jeg forskjellen på et desimal. Hvis du ikke kan gi meg dette, mener jeg du beviser at karakterskalaen er ubrukelig.

Jeg lar dette bli mitt siste ord til deg. Jeg liker rett og slett ikke tonen din. Ikke i denne tråden, og ikke i de andre trådene vi har holdt på. Du får velge, enten vil du ha en krass tone, eller så vil du ha en saklig debatt med meg. Du får ikke begge deler.

 

Hvis du kikker rundt i disse trådene vil du se at jeg diskuterer saklig med andre debattanter her, men jeg tåler ikke din tone. Vi får bare innse at slik er det og ferdig med det, som du sier.

 

Har ikke en krass tone. I mine øyne virker det som du er overfølsom hvis du mener det. Men for å ta en litt krass tone for en gangs skyld; Det er sant at jeg ikke kan få en seriøs diskusjon med deg, for du har ikke kunnskap nok til å svare på min originale post. Du gjemmer deg bak ulike unnskyldninger, og nok en gang svarer du bare på en del av det jeg sier. I tillegg er du helt blind over feilene til Risen 2, og godkjenner de i dette spillet, mens du fordømmer Skyrim basert på lignende feil. For dumt.

 

Likefult ber jeg deg for åttende gang om å svare på min originale post, i håp om at du endelig skal vise litt sårt etterlenget seriøsitet og kunnskap. Hvis du skal komme med andre påstander, må jeg be deg om å gjøre litt research, i tillegg til å henvise til kilde. Du lyver jo tross alt flere ganger i anmeldelsen din. Svar på min originale post, nå som jeg har etterlyst dette åtte ganger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser man på WoW som ett eksempel fungerer smithing veldig likt. Man må først skaffe ore, for deretter lage ingots, for deretter lage utstyret man vil. Den eneste forskjellen fra WoW og Skyrim her ligger i det at Skyrim så kan man alle "oppskriftene", mens i WoW så må man lære seg dem først. Men ser man bort ifra det så fungerer systemet for å lage utstyr bortimot svært likt.

Det kan godt hende WoW har dette. Jeg spiller ikke WoW, så kan ikke egentlig ta stilling til hvor likt det er. Men for meg er det påfallende likheter mellom Skyrim og Gothic 3 når det gjelder hvilken fokus smithing og smeden har i spillet. Det skal også sies at Gothic 2 kom et år før WoW og hadde smithing, ore mining OG fokus på smithing og smeder. Har spilt endel forskjellige rollespill tidligere, men aldri kommet borti noe smithing før Gothic 2 (Gothic 1 hadde også smithing, men ikke ore mining såvidt jeg husker)

 

Utifra hva som har kommet frem i diskusjonen og mitt eget inntrykk, tør jeg påstå at Gothic-serien har innført et stort fokus på smeder og smithing innen ihvertfall single-player RPGs, og ser det som usannsynlig at ikke Bethesda har latt seg inspirere av dette.

 

Ser man på hele settingen spillet er satt i så spiller smeden en sentral rolle for byen, akkurat som det var i virkeligheten. Det var smeden som lagde våpen, det var smeden som lagde alt av jernarbeid byen trengte.

Og dette fokuset ser man veldig tydelig i Gothic 2, hvor store deler av hovedstoryen handler om ore mining. En av de tre viktige personene (citizens) i byen var smed. Dette var som sagt mitt første møte med smithing, ihvertfall såpass gjennomført. Det er jo crafting og smithing i Neverwinter Nights også, men det blir liksom ikke det samme. Det er bare en skill på linje med andre ting. Hverken Morrowind eller Oblivion hadde etter hva jeg kan huske noe fokus på dette, og ore mining var det ingenting av. Daggerfall har jeg ikke spilt, men det er sikkert noen her som kan si om ore mining, smeder og smithing var sentrale deler av dette spillet...

 

Det å bytte ut magi med voodoo og bue med skytevåpen kan være en ting som fungerer eller som ikke fungerer. Ikke spilt det lenge nok til at jeg fikk testet de tingene godt nok, men tiden vil vise om det var ett bra valg eller ei.

Dette er jeg egentlig helt enig i. Som nevnt i anmeldelsen ligger det en viss grad av spådom i karakteren, ettersom jeg stoler på at PB har gjort det verd å spille igjen og igjen.

 

Men jeg må si at voodoo allerede har vist seg å være et interessant tillegg i form av morsomme måter å løse oppgaver på. Firearms har også en morsom skill som ikke nødvendigvis er nyttig. (jeg fant aldri ut om han karen hadde tenkt å sloss eller ikke...nuff said)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan godt hende WoW har dette. Jeg spiller ikke WoW, så kan ikke egentlig ta stilling til hvor likt det er. Men for meg er det påfallende likheter mellom Skyrim og Gothic 3 når det gjelder hvilken fokus smithing og smeden har i spillet. Det skal også sies at Gothic 2 kom et år før WoW og hadde smithing, ore mining OG fokus på smithing og smeder. Har spilt endel forskjellige rollespill tidligere, men aldri kommet borti noe smithing før Gothic 2 (Gothic 1 hadde også smithing, men ikke ore mining såvidt jeg husker)

 

Utifra hva som har kommet frem i diskusjonen og mitt eget inntrykk, tør jeg påstå at Gothic-serien har innført et stort fokus på smeder og smithing innen ihvertfall single-player RPGs, og ser det som usannsynlig at ikke Bethesda har latt seg inspirere av dette.

 

Og dette fokuset ser man veldig tydelig i Gothic 2, hvor store deler av hovedstoryen handler om ore mining. En av de tre viktige personene (citizens) i byen var smed. Dette var som sagt mitt første møte med smithing, ihvertfall såpass gjennomført. Det er jo crafting og smithing i Neverwinter Nights også, men det blir liksom ikke det samme. Det er bare en skill på linje med andre ting. Hverken Morrowind eller Oblivion hadde etter hva jeg kan huske noe fokus på dette, og ore mining var det ingenting av. Daggerfall har jeg ikke spilt, men det er sikkert noen her som kan si om ore mining, smeder og smithing var sentrale deler av dette spillet..

 

Smeder i Daggerfall var kjøpmenn i stor grad, butikker med navnet smithy i seg og enkelte organisasjoner hadde dem som en del av historien. Smithing som en skill i daggerfall var ikke eksisterendes og den kom med Skyrim som første spill i TES serien hvor du som spiller kunne smi.

 

Jeg har aldri nektet for at det kan hende Bethesda har latt seg inspirere av Gothic serien når det kommer til smiing, men du ville ha alternativer for at det kunne være andre kilder. Du fikk det i form av WoW og Everquest som Frijazz nevnte og siden du fortsatt mener det du mener skal jeg la deg mene det. Denne diskusjonen går ingensteds og da ser jeg ikke poenget med den heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig du har bidratt med Realzi?

 

Han bidrar omtrent like mye som deg. Foreslår du setter igang med å svare på mitt første innlegg, ettersom det er relativt omfattende, og det vil ta litt tid. Nå teller vi ni ganger :)

 

Edit: Leser noen av postene dine for andre gang, og jeg må virkelig si det er god underholdning. Du mener for eksempel jeg må diskutere andre ting, men det er du som drar inn karaktersystemet ditt i hver post. Har gitt deg tonnevis av punkter å diskutere, men du har dessverre ikke maktet å gjøre dette enda. Jeg vil anta at dette er pågrunn av at du ikke har noe vettugt å komme tilbake med. Du hevder jo for eksempel at Bethesda kopierer Piranha Bytes ved å ha snølandskap og trehusarkitektur. Kostelig :D

Endret av sthusby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...