Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Malingsprøve

Anbefalte innlegg

Når vi snakker om to komponent maling, mener vi da maling som har 1 komponent med maling og 1 komponent med herding?

Er dette maling hvor herdingen er allerede tilsatt og blandet i malingsboksen? Hvorfor brukes ikke BARE dette i så fall? det må jo være mye enklere?

Hva vil det foresten si at malingen er herdet? Når jeg tenker på herding generelt, så tenker jeg på stål / metaller som har blitt forsterket / gjort sterkere og hardere, men hvordan fungerer det for maling?

Finnes det mange andre kjente typer som brukes? Finnes det f.eks tre eller fire komponents maling?

Skal man pusse ned områdene på et hus som man skal male hver gang man skal male på nytt? Er det greit å bare bruke høytrykksspyler? Tar jo ganske lang tid hvis du skal bruke stålbørste over hele huset.

Hva er egentlig riktig rekkefølge når man skal male et gammelt / nytt hus? Kan man bare dra til butikken å kjøpe grunning og maling (jeg regner med at man bare bruker vanlig maling for mellomstrøk og toppstrøk), eller trenger man å kjøpe noe annet som man tilsetter i malingen før den kan brukes?

Bør man kjøpe med malingstynner? Brukes dette for å tynne ut malingen, eller er det bare for å fjerne malingsflekker hvis du søler?

Rekkefølge for maling av hus (nytt / gammelt)?

*Grunning?

*Mellomstrøk?

*Toppstrøk?

Hvor mange strøk med grunning / mellomstrøk / toppstrøk i så fall?

Jeg spør om dette her fordi jeg har litt "spesifikke" spørsmål som det hadde vært greit å fått svar på fra erfarne malere. Håper noen gidder å svare på dette, for dette vil jeg kunne, hehe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ihvertfall at et hus fra 1800-tallet ble spylt med høytrykksspyler, og at det i ettertid ble en skandale fordi plankene ble ganske oppfliset av det. Nye hus kan også bli skadet av slikt.

Så man bør nok skrape av malingen på en samvittighetsfull måte, men i våre dager bruker de fleste en form for beis for å slippe unna skrapingen. Det man bruker høytrykksspyler til, er til å vaske huset (men da på lavtrykk!). Legger merke til at mange har blitt utrolig samvittighetsfulle og vasker husene minst en gang i året, og på en veldig detaljert måte som jeg ser med en viss undring på... husene deres er ikke akkurat dekket av grønske.

Når huset er rent og tørt, er det bare å sette igang med å beise direkte på det. Med mindre kledningen er helt ny, da kan den visst grunnes noe først (men det er mange som ikke gjør det).

Tror alle maler/beiser kun med ett strøk. Men hvis det skal skiftes farge på huset, er man nødt til å beise med to strøk (eller ha et merkelig hus helt til neste sommer).

Flerkomponentsmaling og herding har jeg ikke hørt om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...