Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette er et oppfølgingsspørsmål til et annet spørsmål om Virtualisering.

http://www.diskusjon...owtopic=1433981

Jeg vet godt at man ikke skal poste det samme spørsmålet to genger, men dette er på et vis et spørsmpål med to helt uklike "ender" en virtualiseringsdel og en serverdel.

Serveren er IBM X3100 M4 / Xenon 3.200

Dette oppfølgingsspørsmålet handler kun om serveren som for meg inneholder mye nytt i seg selv.

Når man booter den så kommer den opp med et shell som heter "Server Firmware" Lurer på om dette kan være noe av det samme som en Bios på en PC ? En merkverdighet, synes jeg er at det er et sted man kan fylle inn en IP adresse. Hvordan i alle verdens dager kan en Bios ha en IP, og hva skal den med det.

Forstår det slik at den aktuelle server er en slags lillebror i en stor familie av IBM X servere og at disse X serverne har noe til felles, muliggens et opplegg rundt "firmware".

Jeg har nå ellers lastet ned en CD som heter "IBM Service Support 64 Bit" og forsøkt å boote fra denne. Det kan se ut som om denne CD en er i stand til å gjennomføre diverse justeringer og tilpassninger av denne "firmwaren". Kan dette stemme ?

Når serveren bråstopper og blir hengende under mine forsøk på å installere Vmware ESXi kan dette ha noe med å gjøre at jeg ikke har kjørt denne konfigurerings CD'en ? (Hvis det er det som det er.)

Hvis jeg eventuelt gir opp å installere ESXi og i stedet installerer Centos 6.2 i bunnen av det hele, må jeg da også eventuelt kjøre denne CD'en for å tilpasse "firmwaren" til Centos 6.2 ?

Her er det se ut som om det er noe å lære for "en landkrabbe" som stort sett ikke har vært borte i andre ting enn "laptop" og "desktop".

Går ut fra at også IBM har sine fanboys, som kan dette her akkurat slik som Apple og Windows. (??!!)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke settings for management kortet du har i serveren som du får opp i bios da?

Har du sjekket at ESXi versjonen du forsøker å boote støtter raidkontrolleren din? Om ikke kan du se på XenServer alternativ løsning. Gratis versjonen har flere muligheter enn ESXi. Har kjørt XenServer på eldre servere uten problem :)

Lenke til kommentar

Hmm .. Et "server mangement kort" ser ut til å være noe i retning av "en PC i PC'en", dvs et kort med sin egen prosessor, sitt eget operativsystem og sin egen nettverkstilkopling, slik at uansett hvor galt det er med operativsystemet, så vil man allikevel kunne komme i kontakt med serveren via "server mangement kortet.

Et par linker:

http://search.dell.c...t-card-kit.html

http://www.progent.c...ement-cards.htm

Tror ikke at den enkle og billige serveren som vi har har innebygget noe slik, men at det kanskje er slik at "IBM firmware for X series" kanskje har innebygget noen egenskaper som kan minne om dette.

Har på ingen måte greie på dette her, men forsøker å "nøste opp" hvordan det hele henger sammen.

Edit:

Min antakelse om at IBM'en hadde en "firmware" som var noe mer enn en vanlig Bios viste seg å være riktig. Det fantes også en konfigurerings cd som kunne konfigurere for forskjellige typer operativsystem, men dette var kun alle mulige varianter av Windows server. Linux viste seg å fungere ikke spesielt bra på denne servern og ESXi viste seg i praksis å være en umulighet, selv om IBM hevder at det kan funger.

Forsøket på å bruke den som virtualiseringsserver ble gitt opp og den ble i stedet påkledt et Windows server operativsystem.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Kort versjon: IBM X3100 M4 støtter _ikke_ VMware ESXi 5.... Legg inn ESXi 4.1 hvis du skal ha inn VMware...

Jeg har pr. i dag lett høyt og lavt og lenge uten å finne ett svar på hvorfor ESXi 5 nekter å la seg installere på X3100 M4

Pm. meg hvis du har lyst til å vite mer om IBM eventuelt Xenserver, kjører IBM på jobb, samt drifter en del Xenserver løsninger.

Jeg skal teste å legge inn ESXi 5 med nytt kontrollerkort over helgen hvis jeg får tid. Men litt usikker på om jeg rekker det.

Kjører foresten en stk. X3100 M4 med 8gb ram pr. nå, planlegger å utvide med en ekstra, samt oppgradere til 32gb med ram så snart økonomien min tillater det.

Lenke til kommentar

Kort versjon: IBM X3100 M4 støtter _ikke_ VMware ESXi 5.... Legg inn ESXi 4.1 hvis du skal ha inn VMware...

Er det offisielt fra IBM?

X3100 M4 leveres med flere forskjellige CPU-er, fra Celeron til Xeon. Kan det tenkes at du har en CPU uten VT-X-støtte? ESX(i) 4.1 er vel siste versjon som kan kjøres på CPU-er uten VT-X (eller AMD SVM).

Lenke til kommentar

Det er vel offisielt fra IBM at IBM X3100 støtter både ESXi 4.1 og 5. På vår server så er det vel en Xeon 3.2 GHz, så vidt jeg husker, men for meg så var det i alle fall så langt komplett umulig å få så vell 4.1 som 5 til å kjøre. Lastet også ned tilpasset ESXi 5 versjon for X servere fra IBM, men også denne hang seg under oppstart.

ESXi 4.1 kjørte vel nærmest på det aller meste (med unntak av IBM serveren), så enden på historien, så langt ble å sette inn et par ekstra ram brikker i en workstation og så bruke denne med ESXi 4.1. (Det dreier seg jo for det meste om et lab oppsett.)

Lock-Ace:

Har du fått ESXi 4.1 til å kjøre på IBM'en og hvordan gjorde du i så fall det ?

Hva med ekstra ram til IBM'en, er det "standard vare" eller er det "noe spesielt" med magedobbel pris ? (Vi har vel en rimelig kjapp prosessor, men kun 4 Gb RAM på vår.)

Det kan vel kanskje hende at den enkleste måte å få IBM X3100 M4 til å kjøre ESXi 5 er ved å sette inn et nytt hovedkort, .. he, he ., dvs "støttes ved bytte av hovedkort".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Nei, X3100 støtter ikke 5 offisielt. Den støtter dog 4.1 offisielt. (PS: du må ikke gå på IBM sine sider hvis du vil se støttet hardware) Men VMware sin HCL :

http://www.vmware.co...7AMoBNO0jQXhT-g

Der er det bare å velge versjon, for så å skrive inn X3100 for å se hva som er støttet.

Å få X3100 til å boote 4.1 er enkelt (vel, jeg sier enkelt, fordi dette ikke er første serveren jeg gjør det på)

Installer VMware på standard måte, så går du inn i BIOS (UEFI) velg hvordan den skal boote og sett den til å boote fra legacy devices først.

Når det kommer til minne: http://www.memory-up.com

Disse har 8gb brikker til $81 dette er de billigste brikkene til X3100 jeg har funnet. og nei, det er ikke bare å trø på med standard ram.... X3100 krever ganske så spesiell ram, bare sånn at du er klar over det. ;)

Lenke til kommentar

Er det offisielt fra IBM?

X3100 M4 leveres med flere forskjellige CPU-er, fra Celeron til Xeon. Kan det tenkes at du har en CPU uten VT-X-støtte? ESX(i) 4.1 er vel siste versjon som kan kjøres på CPU-er uten VT-X (eller AMD SVM).

Som nevnt, så er ikke dette noe man sjekker hos IBM, men hos VMware ved å gå igjennom HCL'en til VMware, står ikke serveren der, så er den ikke offisielt støttet (det er ikke dermed sagt at det ikke vil gå, men da har den ikke offisiell støtte).... Du går ikke til Microsoft for å sjekke om skjermkortet ditt støttes av windows7 gjør du vel? Nei, du går til de som produserer det og sjekker om det er støttet.... Samme sak med VMware... ;)

PS: Sånn at det er helt sikkert, så er det dette IBM sier om saken : http://www-03.ibm.com/systems/info/x86servers/serverproven/compat/us/nos/vmware.html Der står det rimelig greit at ESXi 5 ikke er støttet, har sett en del fora på dette, men ikke kommet meg forbi problemet med at installeren stopper opp.. :\

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar

Lock-Aze:

Du sier som følger: "Installer VMware på standard måte, så går du inn i BIOS (UEFI) velg hvordan den skal boote og sett den til å boote fra legacy devices først."

Denne infoen fant jeg også først i en eller annen "bruksanvisning" hos IBM. Jeg gikk inn i "firmware" og kikket etter mulighet for å sette den til å boote fra "legacy devices først", men jeg kunne ikke finne noen slik mulighet. Det eneste jeg fant var CD, HD no 0, osv

Finnes det også en "Bios" ett eller annet sted på nivå under "firmware" eller er dette ett og det samme ? "I så fall, hvordan kommer men inn i "Bios" ?"

Firmwaren på vår er så vidt jeg kan huske fra 2010. Er det noen grunn til å oppgradere denne ?

Har liten sans for å gi opp noe som kan fungere, så det skulle ha vært moro å få dette til å kjøre. (Selv om jeg intill videre bruker en annen PC til ESXi)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, ESXi er kresen på lagring (HBA kort, RAID kontroller, SATA kontroller) og nettverkskort.

Alt det andre i en maskin pleier å gå greit. Jeg er rimelig overbevist om at de 2 Gb nettverskportene på X3100 er støttet av ESXi 5, men at RAID kontrolleren ikke er støttet. Det kan du løse ved å dytte inn i et offisielt støttet RAID kort, eller å dytte inn et standard SATA kort (non-RAID), det funker også.

Firmware bør alltid være den siste, spesielt med tanke på at ESXi 5 kom ut i 2011.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...