Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet på landet og kan ikke få ADSL fordi telefonlinjen er for lang. Derfor har vi tatt et lite steg tilbake i tid og sitter på oppringt internett med 56K.

Det går helt vanvittig tregt, og jeg lurer på om det finnes noen triks for å presse litt mer hastighet ut av modemet. Det er alltid litt forskjellig hastighet fra gang til gang når vi kobler til, alltid litt under 56K, men aldri over. Det jeg lurer på er om det mulig å overklokke det eller noe lignende for å tvinge det over grensen.

 

Noen som vet? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er dessverre ikke mulig å presse et 56K modem over 56Kbit, da 56kbit er den absolutt høyeste hastigheten det er teknisk mulig å presse gjennom telenettet.

Det kommer av at telefonsentralen gjør signalet på telefonlinjen din om til et digitalt signal, hvor det sendes 8 bit, 8000 ganger i sekundet (8*8000 = 64kbit/s), men pga. at den amerikanske digitale standarden T1, blir av og til en av de 8 bitsene brukt som en kontrollbit, derfor har man bare 7 brukbare bits igjen. Da sitter man igjen med 7 bit * 8000 ganger i sekundet = 56k som den absolutt mulige grensen. Med andre ord, så er det overføringen fra telefonsentralen som setter begrensningen på 56kbit, og ikke moduleringen i modemet.

I europa tror jeg det kunne vært teoretisk mulig å overføre 64kbit med et modem tilpasset europeiske standarder, da jeg mener den europeiske digitale standarden (E1) ikke stjeler den ene bit'en slik den amerikanske T1-standarden gjør, men dessverre finnes det ikke noe slikt 64kbit analogt modem, og derfor blir 56K det høyeste.

Den eneste måten å få høyere hastighet ut av et 56K modem da er å bruke komprimering (noe det allerede gjør). Noen leverandører pleide også å ha en proxy som kunne redusere størrelsen på bilder på nettsider på bekostning av bildekvaliteten, om dette også er noe de norske leverandørene tilbyr, vet jeg ikke. Kanskje det finnes noe åpent på nettet.

Jeg ser også at V.92 (de siste 56K-modemene som kom ut) kan kjøre dobbel linje, men jeg har aldri forsøkt dette, og vet heller ikke om de norske ISPene støtter dette. Dessuten blir det dobbelt så dyrt å bruke.

 

Men hvorfor bruke 56K? det finnes trådløse alternativer til ADSL, som mobilt bredbånd eller wimax.

Jeg ville hørt med naboer hva de bruker for å få internettilgang, og om det finnes wimax-leverandører i området.

Jeg ville gått for en wimax-leverandør hvis det finnes, hvis ikke, så er mobilt bredbånd neste alternativ.

Ice er vel de som har best dekning av 3G på landet, netcom og telenor har ofte bare EDGE (2G)-dekning utenfor byene. Du kan sjekke dekningskartene til de 3 leverandørene her:

Ice: http://www.ice.no/privat/dekning-dekningkart.aspx

Telenor: http://www.telenor.no/privat/dekning/

Netcom: https://netcom.no/dekning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...