Gå til innhold

Spørsmål angående feriepenger


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har jobbet som vikar gjennom et vikarbyrå for et firma siden desember 2011, og skal slutte i midten av juni. Jeg har deretter planer om å studere fulltid mot høsten, og skal mest sannsynlig ikke tilbake. Noen som vet hvilke rettigheter jeg har angående feriepenger? Jeg har lest at jeg får kun feriepenger for det jeg tjente i fjoråret, og det ville jo ha vært synd siden jeg kun jobbet et par uker i 2011. Har jeg rett på feriepenger på grunlag av det jeg tjente i 2012?

 

Takker på forhånd for svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har jobbet som vikar gjennom et vikarbyrå for et firma siden desember 2011, og skal slutte i midten av juni. Jeg har deretter planer om å studere fulltid mot høsten, og skal mest sannsynlig ikke tilbake. Noen som vet hvilke rettigheter jeg har angående feriepenger? Jeg har lest at jeg får kun feriepenger for det jeg tjente i fjoråret, og det ville jo ha vært synd siden jeg kun jobbet et par uker i 2011. Har jeg rett på feriepenger på grunlag av det jeg tjente i 2012?

 

Takker på forhånd for svar :-)

 

Hei.

dette skjedde hos meg også, og jeg fikk pengene når jeg spurte.

Vanligvis bruker man å betale ut feriepengene når du slutter, om ikke annet er avtalt.

Jeg ville ringt lønningskontoret eller nærmeste overordnede å spurt :) !

Lenke til kommentar

I utgangspunktet får du feriepenger neste sommer for det du tjente opp nå, men når man slutter pleier man å få utbetalt feriepenger med sluttoppgjøret. Det har man også krav på.

Er dog viktig at feriepenger som utbetales i opptjeningsåret er trekkpliktige, mens feriepenger som utbetales i utbetalingsåret ikke er trekkpliktige (men de beregnes fortsatt skatt av).

Lenke til kommentar

Hvis han får timet sluttoppgjøret, slik at det utbetales i juni så blir det null skatt (slik alle utbetalinger i juni har).

 

Det er kun feriepenger eller ordinær lønnsutbetaling i juni som er fritatt, ikke ekstraordinære utbetalinger, og det er fritatt for forskuddstrekk i skatt, ikke skatt. Se skattebetalingsloven § 5-7 og skattebetalingsforskriften § 5-7-1 første og annet ledd.

 

Med andre ord: Nei. Og nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...