Gå til innhold

Ekstern og uønsket støy forplanter seg via kabel i in ear plugger


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjøpte meg noen Sennheiser CX299 in ear plugger og er godt fornøyd med passform og lyd, men en ting irriterer meg grenseløst og gjør de nesten ubrukelige i mine øyne med mindre man sitter helt i ro og lytter. Og det er at alt mulig som ledningene er borti forplanter seg som forsterket lyd i ørene. Vanskelig å beskrive, men man hører liksom at kabelen gnisser mot alt mulig og denne lyden blir forsterket i ørene og overdøver egentlig musikken, med andre ord håpløst når man er i aktivitet (går eller sykler).

 

Er dette vanlig og et kjent problem og finnes det noen løsning på dette? Er det ledningene som er for stive? Ikke det at de var så forferdelig dyre (4-500,- tror jeg), men er dette god nok grunn for å reklamere eller bytte inn i noen andre?

Endret av bas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er et vanlig problem som kalles "mikrofoni" (engelsk: microphonics). Jeg gikk nettopp over fra Sennheiser CX500 til Sony MDR-EX510LP ene og alene pga. dette problemet. Sony-IEM-ene har svært lite mikrofoni, men jeg vet ikke om jeg vil anbefale akkurat disse (slank bass og litt dårlig passiv støyisolering). CX500 sin kabel er også så mikrofonisk at man må sitte musestille for at ikke kabelstøy skal totalt overdøve musikken.

 

Se for øvrig denne fine oversikten over mer enn 200 IEMs på Head-Fi.org. Nesten helt nederst på siden finner du en tabell hvor trådstarter sammenlikner forskjellige egenskaper, herunder mikrofoni, ved de IEMs han/hun har testet:

 

http://www.head-fi.org/t/478568/multi-iem-review-237-iems-compared-akg-k3003i-added-05-07-12

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar

Det er vel ikke riktig å kalle det mikrofoni. Mikrofoni gir elektrisk støy. Dette er bare mekanisk støy.

 

Det er meget mulig det ikke er korrekt, men de (head-fi-folkene) kaller i alle fall fenomenet med mekanisk forårsaket kabel-/ledningsstøy i IEMs for "microphonics" på engelsk, så dette er min egen lille (amatørmessige) oversettelse (eller rettere sagt fornorsking) av begrepet.

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre.. Er følgende.

 

Trekk ledningen over ørene, så ledningen ligger langs skallen bak øret, nedover halsen.

Så legger du den mellom genser/tskjorte, eller mot huden under tskjorta.

 

På denne måten vil ca all støy av denne typen bli borte.

 

Det er ikke alle iems som passer til å brukes med ledningen over ørene, men de fleste kan du få det til med. Å det hjelper betraktelig på støyen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...