Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Leiekontrakt etter separasjon

Lufthode

Anbefalte innlegg

Min ekskone og jeg leide en halvdel av en tomannsbolig i Sogn og Fjordane, hvor huseier selv bor i den andre delen. Kontrakten var tidsubestemt. Jeg står som leietager, og min ekskone er også nevnt i kontrakten som "medleietager". (Har ikke den faktiske kontrakten foran meg.)

Etter separasjonen ble det mest praktisk at hun ble boende sammen med vårt felles barn.

Huseier vil nå skrive ny kontrakt med min ekskone, siden jeg ikke bor fast på bopel. Vil han i dette tilfellet kunne skrive en helt ny kontrakt, og i samme slengen evt øke husleien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han sitt hus han sine regler , Selvfølgelig kan han endre regler,leie og avtaler om kontrakten er åpen til fornyelse. Men om hun motar penger fra deg ( på grun av barnet ) eller at hun får barnestøtte ( vet ikke hva det heter ) så kan jo han vite dette selv og kanskje legge på en liten sum på leie, Eller at han faktisk holder samme prisen . men siden det er en person mindre vil jeg ikke tru at leien stiger

Men som sagt , Han sitt hus han sine regler. Han kan endre det han vil om det blir ny kontrakt.

Lenke til kommentar

Og, takk for at jeg måtte presisere: Jeg lurer jo her på OM han faktisk kan kreve å få inngå en ny kontrakt, og om der separasjon/skilsmisse er ulike ting der.

Og siden jeg spør i juss-delen så hadde det vært flott om noen som kunne henvise til lovtekster eller forarbeider hadde tid til å svare.:)

Og nei, det er ikke "hans hus, hans regler" som gjelder i husleiesaker.

Lenke til kommentar

Og, takk for at jeg måtte presisere: Jeg lurer jo her på OM han faktisk kan kreve å få inngå en ny kontrakt, og om der separasjon/skilsmisse er ulike ting der.

Og siden jeg spør i juss-delen så hadde det vært flott om noen som kunne henvise til lovtekster eller forarbeider hadde tid til å svare. :)

Og nei, det er ikke "hans hus, hans regler" som gjelder i husleiesaker.

Jeg fant denne http://www.lbf.no/publish/archive/59/7841/handbokv161009-s.pdf det er en PDF hvor jeg sto noe om dette med separasjon/skillsmisse , Kan hende svaret er der eller ikke , hadde desverre ikke tid til og sjekke ordentlig.

Lenke til kommentar

Eriksendrul har åpenbart ikke lest husleieloven, der § 8-3 regulerer forholdet ved ekteskapsbrudd:

§ 8-3. Samlivsbrudd, separasjon, skilsmisse og opphør av husstandsfellesskap

Forlater leieren ektefellenes felles bolig, har den andre ektefellen rett til å tre inn i leieavtalen.

Den ordning av bruksretten til ektefellenes felles bolig som blir fastsatt eller avtalt ved separasjon eller skilsmisse, er bindende for utleieren.

Husstandsmedlem har rett til å tre inn i leieavtalen dersom vilkårene i § 3 første ledd nr. 1, jf. § 1 i lov av 4. juli 1991 nr. 45 om rett til felles bolig og innbo når husstandsfellesskap opphører, er oppfylt. Ektefellenes slektninger i rett nedstigende linje har tilsvarende rett til å tre inn leieavtalen som et husstandsmedlem, dersom begge ektefellene forlater den felles boligen.

Oppsigelse av gammel leieavtale krever dermed saklig grunn etter husleieloven § 9-5. Siden separasjonen / samlivsbruddet i seg selv uttømmende reguleres av § 8-3 kan ikke dette tjene til å være saklig grunn etter § 9-5. Første og annet ledd fastslår ganske direkte at utleier er bundet av ektefellenes disposisjoner ved samlivsbrudd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Han sitt hus han sine regler , Selvfølgelig kan han endre regler,leie og avtaler om kontrakten er åpen til fornyelse. Men om hun motar penger fra deg ( på grun av barnet ) eller at hun får barnestøtte ( vet ikke hva det heter ) så kan jo han vite dette selv og kanskje legge på en liten sum på leie, Eller at han faktisk holder samme prisen . men siden det er en person mindre vil jeg ikke tru at leien stiger

Men som sagt , Han sitt hus han sine regler. Han kan endre det han vil om det blir ny kontrakt.

Hvorfor svarer du når du ikke har peiling? Det blir helt meningsløst.

Lenke til kommentar

Hvorfor svarer du når du ikke har peiling? Det blir helt meningsløst.

er nok heller det at min kusine ( som nylig har fått barn ) slo opp med typen som også sto på kontrakten til leiligheten de leide ble endret fordi de ikke lenger var 2 ( voksene ) som bodde i leiligheten etter separasjonen måtte hun skrive ny kontrakt, Og på grunn av at hun har ungen får hun penger både fra faren og fra staten dette resulterte i at eier satt opp leien fordi han var klar over at hun fikk ekstra penger ( også kjent som en endring i kontrakten ). Jeg var ikke klar over at dette var en "juss" sak, Men da virker det også som huseieren kusina mi leier hos har gjort noe feil ?, Jeg har kanskje ikke peiling på "jussen" i dette tilfellet men det var veldig likt scenario som det kusina mi gikk gjennom og det var det som skjedde der, Han forklarte det som at det var han som eide huset og det var han som lagde reglene ( han sa det jo ikke sånn) men ja du skjønner kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...