hinough Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Hei! Vi fikk nylig oppgradert bredbåndet vårt fra 4,5/0,4 til 25/5 (ADSL -> VDSL) hos telenor. Første tingen jeg la merke til var at selv om ZyXEL sier at printerdeling er støttet av routermodemet vi fikk tilsendt (P-2812HNU-F3), så er ikke de valgmulighetene jeg må inn på for å sette opp dette noe steds å finne på modemet mitt. Er dette fordi Telenor fjerner dette fra deres modemer? Den neste tingen jeg har merket: Upnp har somregel vært ok på gamle modemet... Både MW2 og 3 har rapportert open NAT og port forwarding har gått smertefritt for hosting av servere. Etter at vi fikk oppgradert har jeg fått moderate og portforwarding ser ikke ut til å fungere. Har også merket noe høyere ping i spill. ~20-30ms høyere. UPnP står "enabled" på både router og modem og har forwardet alle porter fra modemet fram til routern. Tenkte så at UPnp problemet og den økte pingen kunne være pga. 2 routere på samme nett. (Før hadde vi et enkelt modem og router, nå har vi routermodem og router). Så er inne på tanken å sette routermodemet i bridge-modus, men leste at IP-Telefoni ikke ville fungere da.. Stemmer dette? Eller kan jeg sette modemet i bridge og fortsatt ha en fungerende IP-Telefon koblet rett i modemet slik det er "as-we-speak"? Var også inne på tanken å sette routeren (DIR-855 fra D-Link) i AP-modus, men det går visstnok ikke an på D-link sine routere. Eller? Ble veldig mye tekst her, men alt i alt: Er det noen måte jeg kan slå av/fjerne 1 av 2 routere og fortsatt ha USB printer og IP-Telefoni som virker her hos oss, og samtidig få en fungerende UPnP og port forward og muliggens lavere ping? Routermodem: ZyXEL P-2812HNU-F3 med firmware v3.10(BLN.11) Router: D-Link DIR-855 (HW: A2) med firmware 1.21EU Linje: 25/5 VDSL fra Telenor Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Det med IP-telefonen og printerserveren er jeg ikke sikker på, men å ha 2 NAT-rutere inni hverandre er ikke en god løsning. Det er ikke alltid at ruterene spiller så bra på lag med tanke på port forwarding, og UPnP vil bare rekke til den innerste ruteren, ikke den ytterste, og det er sikkert derfor du får problemene du snakker om. Det å få D-linken til å fungere som AP som du foreslår er nok beste løsning. Da vil IP-telefonen fortsette å fungere uten problemer, og hvis du finner ut av hvordan du bruker printserveren, så vil du også kunne benytte den. UPnP-forwardingene som sendes ut fra spillekonsollen vil også gå direkte til zyxelen istedenfor D-linken. Det er ikke nødvendig å ha en egen "AP-innstilling" i wifi-ruteren for å få den til å fungere som et AP. Det du gjør er at du deaktiverer DHCP-serveren i D-linken, deretter bruker du en av LAN-portene på D-linken for å koble til en av LAN-portene på modemet. WAN-porten på D-linken blir da stående ubrukt. Sørg også for at LAN IPen på D-linken ikke kommer i konflikt med IPene som deles ut fra zyxelen til telenor Etter min erfaring pleier stort sett rutermodemer å bli levert med 10.x.x.x IPer konfigurert, mens wifirutere blir levert med 192.168.x.x. I så tilfelle blir det ingen konflikt, (men IPene trenger ikke nødvendigvis å være konfigurert slik, så sjekk for sikkerhetsskyld) Det med pingen virker litt merkelig, var det telenor du hadde før du byttet? Å ha 2 rutere pleier ikke å øke pingen noe nevneverdig (vanligvis under 1ms, med andre ord, ingenting å tenke på). Endret 9. mai 2012 av Scriptgutten Lenke til kommentar
hinough Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 Det med IP-telefonen og printerserveren er jeg ikke sikker på, men å ha 2 NAT-rutere inni hverandre er ikke en god løsning. Det er ikke alltid at ruterene spiller så bra på lag med tanke på port forwarding, og UPnP vil bare rekke til den innerste ruteren, ikke den ytterste, og det er sikkert derfor du får problemene du snakker om. Det å få D-linken til å fungere som AP som du foreslår er nok beste løsning. Da vil IP-telefonen fortsette å fungere uten problemer. Det er ikke nødvendig å ha en egen "AP-innstilling" i wifi-ruteren for å få den til å fungere som et AP. Det du gjør er at du deaktiverer DHCP-serveren i D-linken, deretter bruker du en av LAN-portene på D-linken for å koble til modemet. WAN-porten på D-linken blir da stående ubrukt. Sørg også for at LAN IPen på D-linken ikke kommer i konflikt med IPene som deles ut fra zyxelen til telenor Etter min erfaring pleier stort sett rutermodemer å bli levert med 10.x.x.x IPer konfigurert, mens wifirutere blir levert med 192.168.x.x. I så tilfelle blir det ingen konflikt, (men IPene trenger ikke nødvendigvis å være konfigurert slik, så sjekk for sikkerhetsskyld) Da var jeg ikke så langt unna med mine tanker om problemet ser jeg Takker for svar. skal prøve dette imorgen. Lenke til kommentar
hinough Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Det med pingen virker litt merkelig, var det telenor du hadde før du byttet? Å ha 2 rutere pleier ikke å øke pingen noe nevneverdig (vanligvis under 1ms, med andre ord, ingenting å tenke på). Vi hadde telenor før også ja. Eneste som er nytt er at linja er raskere og modemet er byttet ut... Edit: Pingen gikk ikke ned som du sa, men portforwarding fungerer og ved første test var NAT: Open i MW3 Edit2: Jeg satte IP-en på routeren til 10.0.0.139, på denne måten fungerte også Shareport skriver delingen som den skulle igjen. Så da er Portforward og Upnp i orden, mangler bare å få senket pingen, men den er ikke plagsomt høy, så hvis jeg en dag skulle irritere meg over dette KAN jeg jo bare ringe inn til telenor med det. Derfor setter jeg tråden til løst også får jeg eventuelt åpne en ny en hvis det skulle oppstå noe annet.. Takk for hjelpen Scriptgutten Endret 10. mai 2012 av hinough Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå