Gå til innhold

Trenger HJELP til valg av forsterker

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nylig kjøpt Cerwin - vega VE - 12F høytalere, og jeg skal kjøpe en ny forsterker som drar de godt..

har en: DENON PMA-510AE forsterker stående, men lurer på om den vil kunne dra de godt nok.. har hørt at om man kjører høytalerene med forliten forsterker kan elementene bli ødelakt?

har ikke tenkt å bruke altformye på en forsterker.. og har ikke bruk for å spille taksteinen av huset, bare så de kan druse litt, uten OVERLOAD...

PS: Har ikke noe serlig peiling på stereo

Takker for svar :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha en forsterker som drar de godt så er du desverre nødt til å betale for det. Slike høytalere trenger en skikkelig forsterker. Jeg vil si at minimum er 2x200watt i 8ohm.

Til den forsterkeren du har så burde du hatt små studio høytalere som f.eks Dali Consept 1 eller Lektor 1, ikke CV monstre.

Edit: Glemte og nevne at sjansen for å ødelegge slike CV høytalere er større med en liten enn en stor forsterker.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Gå på bruktmarkedet og se. Vidarki har helt rett angående effekten. CV trenger mye kraft for å spilles. Har en kompis med nad sin 2x80W forsterker fra nyere tid. Altfor svak for sine 1x12" CV høytalere. Skal ikke skru lyden så mye opp før signalet vrenges! Til og med min C272 med 2x150W på dali 2x8" (ca. 1x12") burde igrunn ha mer effekt. Selvsagt ikke samme spesifikasjoner. Men er en liten pekepinn.

avforum.no kan også ha fine brukte komponenter :)

Lenke til kommentar

Uhm nå veit jeg ikke om denne er gammel men klarer du og lande denne til en vettug pris så har du ett prima forsterkersett til de høytalerne. Acurus A250

EDIT: Acurus er high-end utstyr. Jeg tipper nyprisen på det settet var i overkant av 15000kr.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Som nevnt før så bør du opp på minimum 2x200Watt i 8Ohm så NAD 214 blir i snaueste laget.

Acurus settet linket over leverer godt over 2x250Watt da den er målt veldig konservativt.

Jeg har denne forsterkeren selv og den produserer lydkvalitet langt over mainstream produkter som NAD og Denon.

Lenke til kommentar

Aldri hørt settet, men det fungerer mye mye bedre enn en Denon PMA-510AE, det er sikkert.

Du kunne jo også eventuellt vurdert Harman Kardon 980, yter nok minst like bra som det gamle Nad settet.

http://www.netshop.n...83&ref=prisjakt

http://www.dustinhom...e_Prisjakt_1750

Ser også det ligger noen enda kraftigere Nad på finn som vil fungere enda bedre, litt dyrere er det, men verdt det.

http://www.finn.no/f...nnkode=34736064

Endret av magb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...