online24 Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Jeg har en Acer Apire E380 Desktop som jeg har lyst til å oppgrader igjen Jeg har tidligere oppgradert den med Corsair PU TX650 watt ASUS HD 6570 Skjermkort Gigabyte GN-WP30N 802.11n PCI-E WLAN Card Wireless Samsung SynkMaster P2450 Monitor Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 (legal og reserve CD finnes) 2 stk. SSD eksterne hardisker USB2 med egen PU. (til filmer og musikk) Jeg har ett microATX kasse som jeg ønsker å behold for skrivebordet er tilpasset. Jeg ønsker meg ett nytt mobo med USB3 og en raskere 4 kjernes prosessor. Men mitt problem er at jeg egentlig ikke er så veldig kyndig når det gjelder det tekniske. Derfor trenger jeg hjelp til å finne ett egnet mobo,CPU og nødvendig utstyr. Kanskje også en harddisk hvis det er nødvendig men max.500GB Fortrinsvis AMD CPU Jeg regner med at jeg kan beholde power, grafikkort og wirelesskort. Jeg er ikke en spiller. Jeg samler på musikk og filmer. Jobber endel med grafikk/foto (på begynnerstadiet) Og surfer på nett. Budsjett max. 3000,- Nåværende spec. Operating System MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 CPU AMD Athlon 64 X2 4200+ Windsor 90nm Technology RAM 4,00 GB Dual-Channel DDR2 @ 368MHz (6-6-6-18) Motherboard microATX Acer EM61SM/EM61PM (Socket M2 ) 244x244 mm Graphics AMD Radeon HD 6570 (ASUStek Computer Inc) Hard Drives 360GB Hitachi Hitachi HDT725032VLA SCSI Disk Device (ATA) Optical Drives HL-DT-ST DVD+-RW GSA-H21N ATA Device Audio Realtek High Definition Audio Wireless Gigabyte GN-WP30N 802.11n PCI-E WLAN Card Power Unit Corsair TX650w Micosoft trådløst tastatur og mus USB2 Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Du vil trenge en ny harddisk. Her er en pekepinn: Intel Core i3 2120 (Jeg vet det ikke er fire kjerner, men denne men 2 kjerner er kraftigere enn AMD sine med fire kjerner.) Asus P8Z77-M Seagate Barracuda 500GB Corsair Vengeance LP (Low Profile) 8GB 1600MHz Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 En i3-2120 er et mye bedre kjøp enn en FX-4100 til denne bruken ja. Eller en i5-23XX om du absolutt skal ha en firekjerner. En SSD er dog det som vil merkes best av alt om du skal oppgradere. Lenke til kommentar
online24 Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 Takk for svarene. Jeg har regnet litt på det. En SSD venter jeg med til neste PC. Så det blir nok en Barracuda. Men er min nåværende disk helt ubrukbar? Jeg kan ikke kjøre den som slave? Mobo Asus P8Z77-M + CPU i3-2120 koster rundt kr. 1850,- Alternativet er. Mobo ASUS M5A88-M, Socket-AM3+ + CPU FX6100 pris rundt 1750.- Altså 100 kroner billigere og en 6 kjernes CPU. Men jeg har ikke kunskap til å sammenligne de to mobone. Dessuten hva trenger jeg i tillegg. CPU-vifte? På mit chassis er det på fronten 4 stk USB2 og høytaler/mic inngang. Det vil jeg gjerne beholde. I tillegg er det 1 Firewire og 4 kort innganger som jeg aldig har brukt. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Tror Olestokk tror HDDen din er SCSI, det jeg finner på Google antyder at den er SATA. Hvorfor skal du ha P8Z77-M? Et P8H61-M vil da fungere like bra fra et ytelsesstandpunkt og du kan ikke overklokke en i3-2120 uansett. Flere kjerner er kun nyttige om de er i bruk, ingenting med bruken din antyder at du kommer til å belaste mer enn 2 kjerner på jevnlig basis. Alle hovedkort i dag har 2x interne USB2-headere og audio-header for tilkobling til frontpanel. Tredjepartskjøler trenger du kun om du er en støyfanatiker SSD vil fortsatt være en langt mer merkbar oppgradering om du vil at ting skal gå fortere. Lenke til kommentar
online24 Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 Takk for svaret . Jeg er også i tvil når det gjelder HDD, Se på dette. Model : Hitachi HDT725032VLA380 Serial Number : VFA200R203H7AA Revision (Firmware) : V54OA52A Family : Hitachi Deskstar T7K500 Serial ATA : Yes Serial ATA Version : 2.0 - (SATA-300) Support : ATA/ATAPI-7 Size : 320GB Cache : 7 372KB ECC Size : 52 Multiple Sector : 16 IORDY : Yes LBA Mode : Yes DMA Mode : Yes NCQ Mode : Yes SCT Mode : Yes DCO Mode : Yes TRIM Mode : No GPL Mode : Yes WWW 64-bit : Yes HPA Mode : No Sanitize Mode : No TCQ Mode : No CFA Mode : No CFA Power Mode : No NV Cache Power Mode : No Volatile Write Cache : Yes - Enabled SETMAX : Yes - Disabled Multiword DMA Mode : 2 PIO Mode : PIO 4 UDMA Mode max. : 6 (ATA-133) UDMA Mode Enabled : 6 (ATA-133) Transport : Parallel ATA8-AST SMART : Yes - Enabled SMART Self-Test : Yes AAM : Yes - Disabled Write Cache : Yes NV Cache Enabled : No Streaming Mode : Yes Power Management : Yes APM Mode : Yes - Disabled PUIS Mode : Yes - Disabled Security Mode : No Trusted Computing : No 48-bit Address : Yes PIO Transfert : 0ms DMA Transfert : 0ms Latency Access : 9711ms Cylinders : 620181 Heads : 16 Sectors per Track : 63 Når det gjelder flere kjerner. Jeg leste ett sted at grafikkprogrammer kan i fremtiden bruke flere kjerner, men om jeg får brukt for det er en annen sak. Programmet dPoweramp bruker minste 2 kjerner når man skal konvertere f. eks.mp3 til Flac. Jeg får gå i tenkeboksen. Men kanske du svarer meg hva du synes om min HDD. Så skal jeg søke litt prisen på SSD Det jeg ikke har fortalt er at jeg har en SAMSUNG HD154UI på 1TB til musikk og Seagate ST31000528AS på 1,5 TB til filmer så det er ikke mangel på kapasitet. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Du har en SATA-disk, null problem å resirkulere. Hvor rask den er kan jeg ikke si noe om. Hvor mange 100 gigabyte med MP3-filer konverterer du hver dag? For det er der du må være for at et steg over i3-2120 er vits om du klarer å vente 15 minutter. Photoshop bruker flere kjerner i enkelte tilfeller, men det er fortsatt mest avhengig av ytelse per kjerne i likhet med alle andre oppgaver. Lenke til kommentar
online24 Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 Vi mennesker er vel slik. Vi trenger egentlig en Golf men ønsker oss en Mercedes. Jeg bruker ikke Photoshop men Gimp som har blitt oppgradert til 2.8 i disse dager. Takk for hjelpen. Jeg melder meg igjen når jeg har nye spørsmål. Nå banker Windows Update på og sier at jeg må restarte. God kveld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå