Fryth Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Lurte på et par ting angående det med klasser og hastigheter på SD-kort. Jeg hadde problemer helt i starten med lyden på 720p-video opptakk. Lyden kuttet ut etter relativt kort tid. Jeg ble fortalt at kortet mitt var for treigt, og jeg kjøpte et nytt og fikset problemet. Dette er et 4GB, Class 6, HD Video, 20 MB/s*-kort. Så kommer spørsmålet. Hvor mye skal jeg gidde å bruke på et nytt kort nå? Jeg trenger mer enn 4GB. Class 10-stuff er en del dyrere enn class 2-stuff osv osv. Det jeg lurer på er da hvordan jeg kan finne ut hva "laveste" hastighet for video-opptak på kameraet mitt er? Klarer ikke finne stort. Class 6, 20MB/s funkerer riktignok bra. Og hva har "HD video" med saken å gjøre? MÅ det stå det på kortet for at det skal funke med 720p? Takk for litt oppklaring i hodet mitt Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Har kikket i manualen - det står 24Mbit/s, som er 3MB/s - altså skulle class 4 være nok. Ignorer spesifikasjoner i MB/s - det viktige er class, som er _garantert_ MB/s. Class 4 skulle være nok - class 6, class 10 og opp er overkill. Tekst som "HD video" og sånt er marketing - det viktige er class. Endret 9. mai 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 Så... Class 4 betyr GARANTERT 4 MB/s? Er det så simpelt? Det ville jo vært finfint. Hehe! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Så... Class 4 betyr GARANTERT 4 MB/s? Er det så simpelt? Det ville jo vært finfint. Hehe! Class4 betyr at det garantert skal klare skrivehastighet på minimum 4MB/s. Det kan godt klare mere men 4 vil da være absolutte minimum. Jeg har et gammelt Class4-kort som i dag ville hett Class10. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Det er også viktig å kjøpe minnekort som er laget av noen som er kjent for å lage gode kort. SanDisk f.eks. Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Så kjekt! Har hatt både Transcend og SanDisk og har aldri hatt problem med noen av de. Begge finnes det hauger av rundt i butikker. Transcend er ofte en tier billigere her og der. EDIT: Kjørte på med en Transcend 16gb Class 10 til 120,-. Class 4 var 5kr billigere eller noe sånt, så da blir det overkill Endret 9. mai 2012 av Fryth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå