GodMorgenNorge Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Trenger ikke forfalske noen sykdommer. Bruk dine lovpålagte egenmeldingsdager. Hvis det ikke er en IA bedrift så har du vel 3 egenemeldingsdager du kan bruke etter hverandre forutsatt at du ikke er nyansatt. Arbeidsgiver har IKKE krav på å vite bakgrunnen for hvorfor egenmeldingen blir brukt, med unntak av at det gjelder eget sykefravær. og hvorvidt du anser deg selv for å være syk i 3 dager er en helhetlig vurdering du gjør selv ut fra din egen helsesituasjon. Dette er ikke svindel og uansett er det ikke trygdesvindel da det ikke er trygden som yter sykepenger for egenmeldingsdagene dine. Bare sørg for å melde fravær i en dokumenterbar form slik som i en sms. Etter disse 3 dagene kan du fortsatt forbli syk, men pga en eller annen grunn kan du bli forhindret i å oppsøke lege. For eksempel hvis du går inn på min fastlege eller googler det så finner du ut hvem som er den mest populære fastlegen i byen og ringer du for å få time der og insistere å gå til han så vips har du dokumentert at du ikke fikk legetime tidligere. Disse dagene får du dog ikke betalt for. Men enhver rett ville fastslå at det er urimelig at du skulle kompensere bedriften pga fraværet ditt da du var syk og ventet på å komme til lege. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Egenmelding uten å være syk ER svindel. Synes den siste posteren over meg her kom med litt i overkant umoralske og sleipe råd. I tillegg er det fullt mulig for bedriften å bestride/betvile egenmeldingen. http://www.nhoreiseliv.no/retningslinjer-og-veiledninger/misbruk-av-sykmelding-article1943-693.html Endret 10. mai 2012 av kimaasen1984 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Trenger ikke forfalske noen sykdommer. Bruk dine lovpålagte egenmeldingsdager. Hvis det ikke er en IA bedrift så har du vel 3 egenemeldingsdager du kan bruke etter hverandre forutsatt at du ikke er nyansatt. Arbeidsgiver har IKKE krav på å vite bakgrunnen for hvorfor egenmeldingen blir brukt, med unntak av at det gjelder eget sykefravær. og hvorvidt du anser deg selv for å være syk i 3 dager er en helhetlig vurdering du gjør selv ut fra din egen helsesituasjon. Dette er ikke svindel og uansett er det ikke trygdesvindel da det ikke er trygden som yter sykepenger for egenmeldingsdagene dine. Bare sørg for å melde fravær i en dokumenterbar form slik som i en sms. Etter disse 3 dagene kan du fortsatt forbli syk, men pga en eller annen grunn kan du bli forhindret i å oppsøke lege. For eksempel hvis du går inn på min fastlege eller googler det så finner du ut hvem som er den mest populære fastlegen i byen og ringer du for å få time der og insistere å gå til han så vips har du dokumentert at du ikke fikk legetime tidligere. Disse dagene får du dog ikke betalt for. Men enhver rett ville fastslå at det er urimelig at du skulle kompensere bedriften pga fraværet ditt da du var syk og ventet på å komme til lege. Nei det er ikkje slik det fungerer, eigenmelding kan du kun benytte dersom du er for sjuk eller skadd til å jobbe (midlertidig arbeidsufør). Eigenmelding er eit gode som du har og ikkje ei rettigheit. Ordninga er basert på gjennsidig tillitt mellom arbeidsgivar og arbeidstakaren slik at arbeidstakaren kan halde seg heime ved sjukdom utan å alltid måtte stikke innom legekontoret. Arbeidsgivaren kan nekte å godta eigenmeldinga dersom det er mistanke om misbruk av ordninga. Då må du som arbeidstakar skaffe deg ei legeerklæring som du leverer når du er tilbake på jobb for at du skal få betalt for fråværet. § 8-23. Egenmelding Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring. [...] § 8-27. Tap av retten til å nytte egenmelding En arbeidsgiver kan bestemme at en arbeidstaker skal tape retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding a) dersom arbeidstakeren i løpet av 12 måneder har hatt minst fire fravær uten å legge fram legeerklæring, b) dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom. Før arbeidsgiveren treffer sin beslutning, skal arbeidstakeren gis høve til å uttale seg. En beslutning om å ta fra en arbeidstaker retten til å nytte egenmelding skal vurderes på nytt etter seks måneder. Dersom det foreligger begrunnet mistanke om at egenmelding nyttes som aksjonsform i en arbeidskonflikt, kan arbeidsgiveren kreve legeerklæring fra første fraværsdag så lenge aksjonen varer. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Trenger ikke forfalske noen sykdommer. Bruk dine lovpålagte egenmeldingsdager. Hvis det ikke er en IA bedrift så har du vel 3 egenemeldingsdager du kan bruke etter hverandre forutsatt at du ikke er nyansatt. Arbeidsgiver har IKKE krav på å vite bakgrunnen for hvorfor egenmeldingen blir brukt, med unntak av at det gjelder eget sykefravær. og hvorvidt du anser deg selv for å være syk i 3 dager er en helhetlig vurdering du gjør selv ut fra din egen helsesituasjon. Dette er ikke svindel og uansett er det ikke trygdesvindel da det ikke er trygden som yter sykepenger for egenmeldingsdagene dine. Bare sørg for å melde fravær i en dokumenterbar form slik som i en sms. Etter disse 3 dagene kan du fortsatt forbli syk, men pga en eller annen grunn kan du bli forhindret i å oppsøke lege. For eksempel hvis du går inn på min fastlege eller googler det så finner du ut hvem som er den mest populære fastlegen i byen og ringer du for å få time der og insistere å gå til han så vips har du dokumentert at du ikke fikk legetime tidligere. Disse dagene får du dog ikke betalt for. Men enhver rett ville fastslå at det er urimelig at du skulle kompensere bedriften pga fraværet ditt da du var syk og ventet på å komme til lege. Jo, det er svindel, og det er straffbart. 2 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Oppsigelse er bare tull. Du skal ha skriftlig advarsel før det skjer. Advarsel er rett og rimelig. Muntlig advarsel var det jeg fikk den gangen da jeg ikke møtte på jobb en gang. Men nå snakker jeg om fast stilling. Når du har deltidsstilling, så tipper jeg det stiller seg litt annerledes. Kan tenkes at det er lettere å finne en erstatter. Da kan de plutselig si at det ikke er lenger behov for en deltidsstilling, dokumentere det hvis nødvendig, og "skru opp" behovet etter du er vekke. Edit: Selvfølgelig, du var ikke på jobb, hvorfor skal du ha lønn? Helt enig, oppsigelse i denne situasjonen er bare tull. Avskjed derimot...: (1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen. Kilde: AML §15-14 Vel det er iallefall min påstand. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Å "fantegå" er å slutte, uten at dette er avtalt. Du har selvfølgeig ikke krav på betaling, for timer/dager du ikke er på jobben! Og ved fast lønn, får du trekk. Har du timesbetaling, får du for de timene du har vært på jobben. Opptjente feripenger er dine og skal utbetales. Så fremt ikke firmaet går til sivilt søksmål og krever erstattning, for betydelige merkostnader. Eks, tap av omsettning, o.l. Å utebli fra jobben, uten godkjent grunn (eks. sykdom, o.l.), er så alvorlig at dette er oppsigelsesgrunn! Arbeidsgiver behøver ikke gi advarsel først, men dette blir håntert forskjellig. Viser til Arbeidsmiljøloven! Bøter for å komme "for seint", eller for å utebli fra jobb, er sannsynligvis ikke lovlig, så sant dette ikke er en del av en skriftelig arbeidsavtale. Selv da er dette tvilsomt. Sjekk med arbeidstilsynet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 geco: Har du lest tråden? Den handler ikke om hvorvidt man får lønn for de dagene man skulker, men om skulkingen kan skaffe deg merutgifter av ett eller annet slag. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Hvor lang tid i forveien ga du beskjed? Arbeidsgivers vilje til å skaffe folk virker mistenkelig lav. De kan ikke tivnge deg på jobb, og de har vell plikt til skademinimering ved å leie inn en vikar fra et byrå. Da er du evt skyldig pengene som vikarlønnen koster bedriften. Om du gir et ukes varsel og sier "jeg kommer ikke på jobb" så er det rimelig tid for arbeidsgiver å skaffe vikar. Grunn er også i høyeste grad relevant. Om det er en døende familiemedlem eller at du skal sitte hjemme å runke likosm. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 (endret) geco: Har du lest tråden? Den handler ikke om hvorvidt man får lønn for de dagene man skulker, men om skulkingen kan skaffe deg merutgifter av ett eller annet slag. Les første og andre avsnitt, i "innlegget" til "marvol"! Han stiller først spørsmål, om han kan trekkes i lønn! Så denne tråden handler ikke bare, om "merkostnader"/erstattning. Men jeg har kommentert dette også. Edit. Har endret navnet på trådstater, da dette var feil. Endret 15. mai 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 (endret) Hvor lang tid i forveien ga du beskjed? Arbeidsgivers vilje til å skaffe folk virker mistenkelig lav. De kan ikke tivnge deg på jobb, og de har vell plikt til skademinimering ved å leie inn en vikar fra et byrå. Da er du evt skyldig pengene som vikarlønnen koster bedriften. Om du gir et ukes varsel og sier "jeg kommer ikke på jobb" så er det rimelig tid for arbeidsgiver å skaffe vikar. Grunn er også i høyeste grad relevant. Om det er en døende familiemedlem eller at du skal sitte hjemme å runke likosm. Både ulovlig fravær og "ferie", reguleres av Arbeidsmiljøloven, eller av godkjent skriftelig Arbeidsavtale. Et arbeidsforhold, innebærer plikter. Så ja - de kan tvinge han til å komme på jobb, så sant de (eller han) ikke kan skaffe kompetent erstatter. En nær familiemedlem (normalt søsken/foreldere, samboer/ektefelle), som bl.a. "ligger for døden", er gyldig fravær. Endret 15. mai 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Glemte forresten: Har du arbeidskontrakt med arbeidsplassen? Hvis ikke, kan du faktisk slutte på dagen uten problemer. På samme måte som arbeidsgiver da ikke trenger betale lønn, eller? Nei, nettopp. Lenke til kommentar
marvol Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Vel, dette ble utfallet: Jeg meldte fra, to uker før om at jeg ikke kom til å dukke opp. Greit nok. Jeg ble oppringt av sjefen dagen før min ukes "ferie" hvor han sa at dette ikke var hva han forventet, greit nok. Jeg kom tilbake, vel uvitende om at min sjef hadde avskjediget meg, så jeg møtte på jobb sammen med det som hadde blitt min erstatter og fikk først da vite at jeg hadde blitt sparket, ikke like greit. Men, situasjonen løste seg slik jeg hadde håpet på (eller, det var beste utfall av dårlige utfall). Jeg ødela en referanse, og det blir jeg nødt til å stå for dersom spørsmålet stilles en gang i et jobbintervju. (Ikke det av jeg nevner å ha jobbet der.) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå