Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fravær fra jobb - Kan jeg trekkes i lønn?

marvol

Anbefalte innlegg

Hei.

Vil man kunne trekkes i lønn/feriepenger av sjef dersom man uteblir fra jobb i en ukes tid? Jeg har ikke fastlønn, men en deltidsstilling.

Vil dette gå under "fantegåing", som vil føre til at jeg kan trekkes i lønn?

Og - jeg vet dette er moralsk forkastelig, men jeg håper noen her kan kaste litt lys over emnet. Jeg vet ihvertfall at i min jobb nr.2 vil det kun føre til en advarsel, men da er det litt flere på jobb om gangen (I overnevnte tilfelle er det bare en person på jobb x 2 skift. Hva vil skje dersom skift nr.1 må jobbe dobbelt? Kan sjefen 'bøtelegge' meg dersom skift nr.1 bare går?)

Edit: Omformulerte litt. Setter pris på alle svar!

Endret av marvol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sagt ifra om at du ikke kommer på jobb? Eller bare gidd faan i å møte opp?

Om sistnevnte så er dette grunn nokk til advarsel/oppsigelse.

Edit:

For å svare på det du spør om. Ja, du har ikke krav på lønn om du ikke har gidd beskjed om fraværet. Hvis du har gidd beskjed om fraværet er det en annen sak.

Endret av Kim92
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppsigelse er bare tull. Du skal ha skriftlig advarsel før det skjer.

Advarsel er rett og rimelig.

Muntlig advarsel var det jeg fikk den gangen da jeg ikke møtte på jobb en gang.

Men nå snakker jeg om fast stilling.

Når du har deltidsstilling, så tipper jeg det stiller seg litt annerledes. Kan tenkes at det er lettere å finne en erstatter. Da kan de plutselig si at det ikke er lenger behov for en deltidsstilling, dokumentere det hvis nødvendig, og "skru opp" behovet etter du er vekke.

Edit: Selvfølgelig, du var ikke på jobb, hvorfor skal du ha lønn?

Endret av MRN
Lenke til kommentar

Det har ikke intruffet enda, grunnen er i mine øyne irrelevant, da fraværet fra jobb er like stort uansett. Jeg er i oppsigelsesperioden, det burde kanskje nevnes, men kommer ikke til å være borte annet enn en ukes tid. (Det var jeg som sa opp)

Jeg har meldt fra til arbeidsgiver at jeg ikke kommer til å møte, de vet grunnen til det, og har sagt at jeg må jobbe. Men, vil jeg kunne trekkes i lønn/feriepenger jeg allerede har opptjent? Jeg er fullstendig klar over at jeg i en deltidsstilling ikke får lønn for mer enn jeg jobber, uansett.

Lenke til kommentar

Varierer utifra budsjettet til butikken. Vi hadde tapt all mellom 150 lapper til 190 lapper på en dag hvis vi måtte ha stengt slik som det blir beskrevet.

*edit* Hva er egentlig grunnen for at du ikke gidder å jobbe ut oppsigelsestiden din? Hadde sikkert vært mye bedre om du hadde fullført skikkelig og fått en attest som du faktisk kan bruke senere og som kan stille opp som referanse?

Endret av mafsa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok? Er ikke 100% sikker på den, men vet om en som gjorde dette på jobben her hvor jeg jobber, da bestefaren hans i USA ble syk og lå på dødsleiet. Hadde ikke fått arbeidskontrakt og dro rett og slett på dagen. Er vel arbeidsgiver sitt ansvar å sørge for at alle er under kontrakt? ( dette går vel helst under et annet emne dog, så beklager OT)

Lenke til kommentar

Hva vil skje dersom butikken må stenge grunnet mitt fravær? Og er det isåfall snakk om svimlende summer?

Tja, hvor mye taper en butikk på å måtte ha stengt en dag...?

Her omsettes det ikke for voldsomme summer, så det er vel ikke det største problemet, dersom det er det de kan kreve?

*edit* Hva er egentlig grunnen for at du ikke gidder å jobbe ut oppsigelsestiden din? Hadde sikkert vært mye bedre om du hadde fullført skikkelig og fått en attest som du faktisk kan bruke senere og som kan stille opp som referanse?

Jeg har tenkt til å jobbe resten av oppsigelsen, men har noen vakter(3) som jeg ikke kan ta. Referansen vet jeg at jeg ødelegger.

Hvorfor ikke i det minste si ifra om at du tar deg fri?

Jeg gjør det, både daglig leder og eieren vet at jeg blir borte.

Lenke til kommentar

Og det er ingen som kan ta vakta di i det hele tatt? Ellers kunne du jo ha latt vær å si ifra at du ble vekke og brukt sykedagene dine..hvis du absolutt skulle være såpass :p

Endret av mafsa
Lenke til kommentar

Litt detaljfeil der. Det er krav om at arbeidsavtaler skal være skriftlige, altså er det formkrav. Se arbeidsmiljøloven § 14-5.

Det er imidlertid ikke slik at formfeil medfører at en avtale skal anses ugyldig, se f.eks. Rt. 2004 s. 53, Rt. 2007 s. 129, og Rt. 2010 s. 901. Den vil imidlertid normalt bli tolket i disfavør av den som har plikt til å sette opp slik avtale - arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Hva vil skje dersom butikken må stenge grunnet mitt fravær? Og er det isåfall snakk om svimlende summer?

Tja, hvor mye taper en butikk på å måtte ha stengt en dag...?

Her omsettes det ikke for voldsomme summer, så det er vel ikke det største problemet, dersom det er det de kan kreve?

Viser det seg at de må ha stengt vil e.m.m. det maksimale de kunne krevd erstattet være tapet de har på å måtte holde stengt.

Og det er ingen som kan ta vakta di i det hele tatt? Ellers kunne du jo ha latt vær å si ifra at du ble vekke og brukt sykedagene dine..hvis du absolutt skulle være såpass :p

På generelt grunnlag er det ikke tilrådelig å anbefale trygdesvindel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet det at jeg kunne brukt sykedagene mine, men nå sa jeg altså i fra, og håpet at det ville løst seg. Problemet er jo at jeg nå blir enda mer uglesett enn hvis jeg hadde forfalsket sykdom. Og nei, det er ingen som kan ta vaktene, jeg har hørt med de jeg jobber med, som er fem stykker, og sjefen har hørt med andre butikker i samme kjede, uten hell.

Krikkert: De ville i såfall bare måtte stenge halve dagen, men det utgjør kanskje ikke den store forskjellen. Det jeg er redd for, er at på grunn av butikkens plassering (i et senter) vil butikken kunne bli bøtelagt. Jeg er litt redd for at de skal kunne kreve erstatning for dette, men finner ikke noe liknende hjemlet i lov, mulig du kan hjelpe meg her, Krikkert?

Endret av marvol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...