Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboloven for støy (i et sameie)

Gjest Slettet+987123

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123

Hei.

Bor i et sameie/leilighetkompleks der jeg har kjøpt en selveier leilighet,

Ifølge naboloven og ordensreglementet i sameiet så kan musikk/støy utføres hverdager og i helger mellom 1830 - 2300 (kan være feil kl slett jeg oppgir, men rundt den duren).

Så, det jeg lurer på er;

Hvis man spiller musikk (helst i helgene fre/lør) som er midt i mellom høy til høy musikk (hjemmekinohøytalere) mellom det klokkeslettet som er oppgitt over, der man har lov til å spille musikk, hvor mye skal til for at en person til to personer som klager over musikk i det klokkelettet at de noen gang vil komme videre med dette juristisk sett, med tanke på advokat i bildet?

Altså de kan klage og ringe politeti, men de får ikke noe ut av det pga. det er for tidlig på kvelden og musikken er ikke høy nok. Jeg prøver alltid å gi beskjed før fest og lukke alle dører for å ta hensyn. Politiet bryr seg ikke med klagene deres pga. kl slett osv.

Men kan de utenom dette komme videre med en sak juridisk sett ved at de tar vare på alle de skriftlige klagene og oversender de advokat? Selv om de klager på et feil tidspunkt og ved låg/medium musikk?

Man må vell kunne spille musikken kl 1900 en lørdagskveld med lit volum uten at man skal være redd for ting i fremtiden, så lenge man holder seg innenfor kl slett og volum som ikke er drithøyt?

Altså disse 2 som klager hver helg er de samme alltid, og de tåler veldig lite lyd av en eller annen grunn, de er begge single menn i 30åra. Resten av naboene har ingen problemer med dette.

Hadde vore kjekt å få et konkret svar på om dette går bra for meg, slik at jeg kan overse de og vite at jeg holder meg innenfor grensen og bruker kravet jeg har rett på. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det beror på sameiet ditt -- eierseksjonsloven § 27 åpner for at styret kan kreve utkastelse hvis bruken din av seksjonen er til "alvorlig plage eller sjenanse for eiendommens øvrige brukere".

Jeg ser ikke bort fra at konstant og vedvarende spilling av høy musikk kan regnes som "alvorlig plage eller sjenanse", men dette er relative begrep, slik at hvis styret har fastsatt ordensregler som sier at mellom da og da er det tillatt med støy -- vel, da skal det en del til før den som forholder seg til dette kan bli smekket med at han er en alvorlig plage.

• Liker 1
Lenke til kommentar

OK, sett at du begynte å snekre litt og sage litt. Ville det lage mer eller mindre støy enn musikken? Hva med en unge som skreik og hylte?

Hvis ikke, så har de lite å gå på.

Normal støy inkl. subwoofer, fra musikk, film etc. er noe alle må kunne finne seg i mellom kl 7 og 23. Det er ingen fast regel for hva som er for mye, men det er svært individuelt hvordan det oppleves og har mye å si hvor godt isolert veggene/huset er og nærheten til de andre.

Noen forlanger mer enn de har krav på, og tror de har krav på det de forlanger, dessverre. Det nytter ofte ikke å argumentere mot slike folk, da de alltid mener de har rett.

Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar

Som i alt anna her i verden så vil ein være avhengig av å gi og ta.

Det at det ikkje er forbud mot støy klokka 7 om morgonen så betyr ikkje dette nødvendigvis at du står heilt fritt til å spele høg musikk. På tilsvarande måte vil du også kunne klage dersom nokon lager meir støy enn nødvendig på dagtid sjølv om dette ikkje går utover nattesøvnen.

Viktige faktorer for kva som er støy er volumet, eventuell vibrasjon, kor lenge støyen varer og nødvendigheita av støyen.

Ein må f.eks ha ein høgare terskel for å akseptere støy frå nødvendig vedlikehold og utbetringer enn ein har for støy som kun er for underholdning eller eigeninteresse.

Setter du anlegget på full styrke før du forlater leiligheita og går på jobb kun for at du skal plage naboen som du veit skal på nattevakt den natta så lever du farlig til tross for at du i utganspunktet har lov.

Det kan også være at det er eit problem med støyisolasjonen, her vil då begge partar ha eit ansvar for å gjere utbetringar som hindrer at støy plager naboane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...