RamGuy Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Det er en ting som ser ut til å bli verre, og verre for hver nye Windows versjon som måtte komme og det er å automatisk lokalisering. Med Windows XP så forble installasjonene dine på det språket du selv valgte. Installerte du Windows XP på engelsk, så forble det engelsk, installerte du Windows Live Essentials på engelsk så forble det engelsk og når operativsystemet var installert på engelsk så ville alle andre installasjonspakker du kjørte i operativsystemet defaulte til samme språk. Den tid er tydeligvis forbi med Windows Vista, Windows 7 og Windows 8 som tydeligvis mener at det vet bedre enn meg selv hva språkvalg på maskinene mine angår. Målet mitt er ganske enkelt, ønskene mine er ikke så alt for store. Jeg kjøper Windows installasjoner med engelsk språk fordi jeg ønsker at all programvare osv på maskinene mine skal være engelsk og ikke norsk, svensk, dansk, spansk eller hva som helst annet. Jeg ønsker helt vanlig britisk engelsk, i "verste fall" amerikansk engelsk på ALT jeg installerer på maskinen, de eneste unntakene måtte være programvare som av en eller annen merkverdig måte ikke finnes på engelsk i det hele tatt. Har ikke satt meg så voldsomt inn i det, men har irritert meg over dette i god stund nå og ønsker å få gjort noe med det. Jeg har altså diverse Windows 7 og Windows 8 CP installasjoner, hvor jeg velger United Kingdom som lokalisasjon. Går jeg under "Region and Language" innstillingene på maskinene mine så er det konfigurert: Format: English (United Kingdom) Location: United Kingdom Keyboard: English (United Kingdom) - Norwegian (Altså lokalisasjon satt til United Kingdom, men med norsk tastaturlayout.) Current language for non-unicode programs: English (United Kingdom) Likevel.. Likevel så blir defaulter alt av Windows Live Essentials, til Microsoft Security Essentials, til diverse nettsider og alt mulig tull til norsk istedenfor engelsk. Det er sikkert en eller annen "smart" funksjon som bruker Internett IP eller DNS til å finne ut at "AHA! Du er bor i Norge, da gir vi deg automatisk alt på norsk!" og denne vil jeg hive dit pepper'n gror for å si det sånn... Hva må en stakkar gjøre for at alt skal defaulte til engelsk istedenfor norsk med og i Windows 7 og Windows 8? Det må da være en eller annen måte å overstyre dette tullet på, det går jo lett som bare det med både Ubuntu og Mac OS X, da må det da kunne gå med Windows 7 og 8 også. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Det som skjer er at du sier at du bor i Norge, og noen bruker dette fremfor hvilket språk du har som hva den tror du vil ha av språk. I utgangspunktet er dette feil i programmene du installerer, ikke i Windows. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Så det er ingen vei utenom? Ta Microsoft Security Essentials for eksempel, laster ned fra de amerikanske microsoft sidene, installasjonen lar deg ikke velge språk overhode så jeg blir låst til norsk. Dette er installasjon rett fra Microsoft. Skype er et annet eksempel som forsøker å defaulte til norsk, mens under OS X og Ubuntu så holder ting seg til engelsk om jeg først har valgt engelsk som høyest prioriterte språk i innstillingene. Dropbox er vell et tredje eksempel som jeg kommer på i forbifarten. Endret 9. mai 2012 av RamGuy Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Så det er ingen vei utenom? Ta Microsoft Security Essentials for eksempel, laster ned fra de amerikanske microsoft sidene, installasjonen lar deg ikke velge språk overhode så jeg blir låst til norsk. Det må være et eller annet som er blitt tuklet med i oppsettet ditt, for jeg har ingen problemer med å få programmer til å holde seg i engelsk språkdrakt. (Når det gjelder britisk engelsk, så er det vel først med Windows 8 at dette kommer. Inntil nå har briter måttet svelge 'Color Preferences' og andre u-britiske betegnelser.) Men vær klar over at MSE finnes i utallige språkvarianter, så det kan hende at du laster ned en norsk versjon uten å være klar over det. Du kan enkelt velge hvilken av dem du vil ha herfra: http://windows.microsoft.com/en-US/windows/products/security-essentials/download Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Hvilket språk Windows er satt opp med skal i og for seg spille liten rolle. Det er inne i Regional settings hvor det er noe kluss. Sjekk Administrative og velg System Locale. Det står at dette har med non-unicode programmer (som skal være de aller færreste av programmer) å gjøre, men jeg kan ikke finne noen andre steder en kan bestemme språk :S Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 Har nå startet opp og endret "Default Location", du finner det via søkefeltet og har nå overridet med en britisk adresse så får vi se om det gjør noen forskjell. Det skal jo i teorien fortelle alle programmer at jeg bor i London (adressen jeg nå har satt) istedenfor Norge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Du kan velge språk på Securety essentials før du laster ned. Du kan også velge språk på Windows live essentials før du laster ned. Grunnen til at de er forehåndsvalgt til Norsk er fordi du har en Norsk IP. Microsoft Security Essentials Windows Live Essentials Det gjelder bare å lese bitterlittegrann på nedlastsiden. Endret 10. mai 2012 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Likevel så blir defaulter alt av Windows Live Essentials, til Microsoft Security Essentials, til diverse nettsider og alt mulig tull til norsk istedenfor engelsk. Det er sikkert en eller annen "smart" funksjon som bruker Internett IP eller DNS til å finne ut at "AHA! Du er bor i Norge, da gir vi deg automatisk alt på norsk!" og denne vil jeg hive dit pepper'n gror for å si det sånn... Could it be ...? Ta en titt i "Internet Options" (som finnes i Tools-menyen i IE8, i hvert fall). Klikk på "Languages"-knappen. Ser du 'English (United Kingdom)' i listen? Nei? Legg det til med "Add"-knappen. Ja? Sørg for at det ligger øverst i listen - klikk "Move Up". (+Klikk "OK" osv.) Hvis du allerede hadde English øverst i listen, så har jeg for øyeblikket ingen bedre forslag. Før jeg gjør denne endringen på mine maskiner, vil msn.com alltid vise meg sider på norsk. Etter endringen får jeg opp engelskspråklige sider. (Bortsett fra at jeg bruker US english, da.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå