Makky Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Plass: Oslo sentrum. På baksiden av de nye byggningene som bygges ved " gamle trafikkmaskinen". Når man skal kjøre inn og ut av dette området, så er det enveiskjørte gater. Innkjørsel fra "broen" og når man skal ut så må man kjøre litt rundt, begge er enveiskjørte. Her om dagen fikk jeg litt lav sol på vei ut, og når jeg fikk tilbake "synet", må jeg svinge unna en bannende syklist som kommer syklende imot meg på veien. Det finnes fortau der. Hvis jeg hadde vært uheldig å dulte borti en syklist her, hvem har skylden? Har sett i ettertid at mange syklister faktisk er flinke og sykler på fortauet når de skal ned, men så er det noen idioter som ikke gjør det. Lenke til kommentar
War Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Enveiskjørte gater? Det er ikke lov til å sykle feil veg i en enveiskjørt gate. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) At en trafikkregel er brutt gir ingen fullmakt til å bryte en annen. Selv om du kjører i en enveiskjørt gate skal du kjøre aktsomt og kunne unngå hindringer, også folk som kommer feil vei. Begge ville i utgangspunktet vært 100% skyldige i hver sin overtredelse - du i å kjøre på ham, og han i å kjøre feil vei. Hvordan saken ville utspilt seg videre er vanskelig å si siden hendelsen heldigvis ikke inntraff. Endret 9. mai 2012 av Isbilen Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Noen enveiskjørte veier tillater sykkeltrafikk i "feil" kjøreretning. Er denne gaten en slik vei? Uansett, dersom dette hadde vært en situasjon på en vanlig vei, hvor én trafikkant kommer over i motsatt kjørefelt, da er det vel ikke begges skyld at det oppstår en kollisjon? Jeg kan ikke svinge over i motsatt kjørefelt med min personbil og si "det var også lastebilførerens feil siden han ikke stoppet". Vil ikke en enveiskjørt vei være en sammenlignbar situasjon da en av partene kjører inn i et felt med motsatt kjøreretning? Til TS, er du sikker på at syklisten bannet, eller er det noe du sier for å polarisere saken? Endret 9. mai 2012 av Pseudopod Lenke til kommentar
Makky Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 Noen enveiskjørte veier tillater sykkeltrafikk i "feil" kjøreretning. Er denne gaten en slik vei? Hvordan vet man det? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Du trenger ikke vite det, dine plikter som trafikant er de samme uansett. Fant en artikkel om temaet: Winterthur: Sykling mot enveiskjøring en selvfølge Endret 9. mai 2012 av Isbilen Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Makky: Det står skilt om det, vanligvis et underskilt med påskriften "gjelder ikke sykkel". Lenke til kommentar
Makky Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 Ingen skilt under "innkjøring forbudt skiltet". Lenke til kommentar
Makky Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 Noen enveiskjørte veier tillater sykkeltrafikk i "feil" kjøreretning. Er denne gaten en slik vei? Uansett, dersom dette hadde vært en situasjon på en vanlig vei, hvor én trafikkant kommer over i motsatt kjørefelt, da er det vel ikke begges skyld at det oppstår en kollisjon? Jeg kan ikke svinge over i motsatt kjørefelt med min personbil og si "det var også lastebilførerens feil siden han ikke stoppet". Vil ikke en enveiskjørt vei være en sammenlignbar situasjon da en av partene kjører inn i et felt med motsatt kjøreretning? Til TS, er du sikker på at syklisten bannet, eller er det noe du sier for å polarisere saken? Kjører cab, så hørte det som ble sagt Lenke til kommentar
Makky Skrevet 11. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2012 At en trafikkregel er brutt gir ingen fullmakt til å bryte en annen. Selv om du kjører i en enveiskjørt gate skal du kjøre aktsomt og kunne unngå hindringer, også folk som kommer feil vei. Begge ville i utgangspunktet vært 100% skyldige i hver sin overtredelse - du i å kjøre på ham, og han i å kjøre feil vei. Hvordan saken ville utspilt seg videre er vanskelig å si siden hendelsen heldigvis ikke inntraff. Så en bil som frontkolliderer med en bil pga. han kjører i feil kjøreretning, gjør at begge er skyldige? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 (endret) Nei, men at det kommer en bil imot i feil retning gjør deg ikke skyldfri om du ikke gjør noe for å unngå den. I utgangspunktet, selvfølgelig. I virkeligheten vil etterforskningen avgjøre skyldspørsmålet, men siden det er vanskelig å etterforske hypotetiske tilfeller er det vanskelig å si hvordan det ville gått. For å illustrere med et par eksempler: 1: En bil kommer i feil kjøreretning i smal gate, begge holder 30 og har god tid til å reagere, men du fortsetter bare rett frem, det er jo han som har gjort feil! Sammenstøtet blir da din skyld, fordi, som sagt, det fritar ikke deg for ansvar at han ikke har noe der å gjøre. 2: Samme gate, en bil kommer rasende rundt hjørnet i hundre og helvete, og du har ikke sjans til å reagere. Da blir skylden hans. Poenget er at det ikke er noe forbehold i vegtrafikkloven som unntar deg reglene. De gjelder uansett og hver for seg. Akkurat hva som skal legges til grunn i et skyldspørsmål avgjøres etterpå, i mellomtiden må vi alltid gjøre vårt beste for å kjøre pent. Endret 11. mai 2012 av Isbilen Lenke til kommentar
Makky Skrevet 11. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2012 Så hvis jeg hadde hadde kjørt på en av de parkerte bilene på den andre siden for å unngå syklisten...så hadde det vært syklistens skyld? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Ja, hvis det var nødvendig. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 11. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2012 Hehe, så var det det da..å løpe etter syklisten Får håpe det aldri skjer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå