Gå til innhold

Mer varme fra mobile Prescott


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hehe.... dette er en god nyhet det :D

Når Intel sliter så "sliter" AMD med mindre kunkurranse :D

 

Som igjen fører til mindre konkuranse og høyere priser for oss forbrukere...

 

 

Forresten! Hva ligger forbruket på på dagens cpuer?

Dagen desktop prosessorer ligger på rundt 60-90 watt.

Lenke til kommentar
Forresten! Hva ligger forbruket på på dagens cpuer?

 

XP CPu-er opp til 75 Watt

P4 CPU-er opp til 10x Watt

 

Sjekk sandpile.org for mer data.

 

Litt av problemet med effekttapet på prescott er at kjernen er vesentlig mindre (på 90 nm) enn dagens P4 som gjør at CPU-kjernen blir vesentlig varmere. Det er også derfor en kan se Athlon XP CPU-er med høyere temperaturer enn P4, selv om XP har et langt lavere effekttap enn P4.

 

 

Når det er sagt så er dette neppe et problem som kun Intel vil møte på. AMD kommer til å merke det de også, om enn noen mindre da de ikke har like mange MHz og bruker SOI.

Lenke til kommentar

Kort spørsmål!

Dere skriver følgende:

Intel har sagt at Prescott skal produseres med 0,90 µm, men de skal ha store problemer med å få stabil produksjon fra 90 nanometers- prosessen sin. Dermed hersker det stor tvil om årets Prescott-modeller faktisk blir 0,90 µm.

Produseres ikke nåværende Pentium -M med 0,13 µm teknologi? :o

Lenke til kommentar
Kort spørsmål!

Dere skriver følgende:

Intel har sagt at Prescott skal produseres med 0,90 µm, men de skal ha store problemer med å få stabil produksjon fra 90 nanometers- prosessen sin. Dermed hersker det stor tvil om årets Prescott-modeller faktisk blir 0,90 µm.

Produseres ikke nåværende Pentium -M med 0,13 µm teknologi? :o

 

Jo? ?_?

http://www.intel.com/products/notebook/pro...ssors/pentiumm/

Lenke til kommentar

Da må vel Prescott produseres med 0,09 µm og ikke 0.90 µm som det står i artikkelen! :yes:

 

Dersom jeg ikke tar helt feil er µm = micrometer, mens nm = nanometer. Altså vil 0,9 µm være det samme som 90 nm. Mulig jeg tar feil, men tror det skal stemme.

 

I alle tilfeller har Intel sagt at Prescott skal lages på 90 nanometer, men det snakkes om at den først kommer på 130 nanometer eller 0,13 micrometer ;)

Lenke til kommentar

Da må vel Prescott produseres med 0,09 µm og ikke 0.90 µm som det står i artikkelen! :yes:

 

Dersom jeg ikke tar helt feil er µm = micrometer, mens nm = nanometer. Altså vil 0,9 µm være det samme som 90 nm. Mulig jeg tar feil, men tror det skal stemme.

 

I alle tilfeller har Intel sagt at Prescott skal lages på 90 nanometer, men det snakkes om at den først kommer på 130 nanometer eller 0,13 micrometer ;)

Unnskyld! :oops:

Var jeg som syntes det så rart ut, men jeg forstår sammenhengen nå.

 

Blir spennende å se ytelsen på denne prosessoren i forhold til P4 / P-M.

Bare de får kontroll på varmen først da! :smile:

Lenke til kommentar
Solaris Skrevet: 27 Aug 2003 22:56 Tittel:

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

pgressum skrev:

Solaris skrev:

 

Da må vel Prescott produseres med 0,09 µm og ikke 0.90 µm som det står i artikkelen!

 

 

Dersom jeg ikke tar helt feil er µm = micrometer, mens nm = nanometer. Altså vil 0,9 µm være det samme som 90 nm. Mulig jeg tar feil, men tror det skal stemme.

 

I alle tilfeller har Intel sagt at Prescott skal lages på 90 nanometer, men det snakkes om at den først kommer på 130 nanometer eller 0,13 micrometer

 

Unnskyld!

Var jeg som syntes det så rart ut, men jeg forstår sammenhengen nå.

 

Blir spennende å se ytelsen på denne prosessoren i forhold til P4 / P-M.

Bare de får kontroll på varmen først da!

 

Solaris du har helt rett! 90nanometer er 0,09 micrometer.

Bare se her:

90 nanometer = 90*10^-9 = 0,00000009 m

0,9 micrometer = 0,9*10^-6 = 0,0000009 m

 

Det betyr 10 ganger forskjell. Prescott produseres med 0,09 micrometer ja. Man skal jo ned i størrelse fra 0,13, og 0,90 er jo nesten sju ganger større enn 0,13 størrelse.

Lenke til kommentar
Solaris du har helt rett! 90nanometer er 0,09 micrometer.

Bare se her:

90 nanometer = 90*10^-9    = 0,00000009 m

0,9 micrometer = 0,9*10^-6 = 0,0000009 m

 

Det betyr 10 ganger forskjell. Prescott produseres med 0,09 micrometer ja. Man skal jo ned i størrelse fra 0,13, og 0,90 er jo nesten sju ganger større enn 0,13 størrelse.

 

Selvsagt... tror jeg må huske på å koble inn toppbarken før jeg skriver noe. Skal si i fra om feilen.

 

##

Edit: Feilen er allerde rettet opp.

Lenke til kommentar
Ser ut som det er på tide at noen klarer å klekke ut noen bedre kjøleløsninger enn det som finns i dag, da temp vil bli et av de største problemene fremover.

 

Det er ikke kjøleløsningene som er problemet, det er effekttapet. Dagens kjøleløsninger er veldig effektive, men når CPUene begynner å lage 100W+ så er det her problemet ligger. Skal effektapet forsette å stige framover slik det har gjort de siste to årene, vil jo snart måtte legge inn et par nye strømkurser i huset bare for å fore PCen med strøm :roll:

 

~100W er altfor mye for en mobil-cpu ... heck det er utrolig mye for en vanlig CPU. Og problemet vil bare bli verre etterhvert som produsentene går for mindre og mindre produsjonsprosesser.

 

Det gikk en "grense" ved 0,13mikron. Fram til da var prosesskrymping en ubestritt positiv ting. Men ved 0,13mikron begynte man for første gang å merke en kraftig økning i strømlekasjen i transistorene i CPUen. Med 0,09mikron blir problemet enormt mye større som Intel demonstrerer. 0,065mikron blir et avsindig mye større problem.

 

For de som har vært litt borte i hvordan kondensatorer oppfører seg ved høye frekvenser; en CPU-kjerne oppfører seg på ganske lik måte; nemlig at det blir en stor lekasje av strøm... som etterhver går over i kortslutning. Det er denne lekasjoen som får Prescott til å generere så mye varme. Og dermed ser det ut til at Intels Gigahertz-galskap begynner å treffe på noen seriøse problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...