Gå til innhold

To unggutter arrestert for angrepene


Anbefalte innlegg

Problemstillingen kommer litt an på om de er over kriminell lavalder. Hvis de blir funnet skyldige kan de også muligens bli erstatningsansvarlige for tapet av inntekt for de berørte bedriftene som direkte følge av DDoS-angrepet. Prisen for idioti kan være ganske høy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er ut fra det media melder fra pågripelsen 18 og 19 år gamle. Dvs godt over kriminell lavalder. Og for å si det brutalt - disse har i realiteten ødelagt resten av livet sitt.

 

I denne saken vil man med stor sannsynlighet finne fellende bevis - omfanget er også såpass stort at det er stor sannsynlighet for fengselsstraff. De blir med stor sannsynlighet erstatningsansvarlige - og bare krav fra Norsk Tipping og DnB kan fort bli 8-sifra. Det er nemlig ikke bare tap av inntekter, men også påløpte kostnader som kan danne grunnlag for erstatning.

 

Og at de er blitt "offentlig hengt ut" av "Anonymious" - ja det forteller hvor grundig de har "besja på leggen".

Lenke til kommentar

mistenkte risikerer opptil seks år i fengsel hvis de blir funnet skyldige i siktelsen som omfatter grovt skadeverk.

 

Når ble DDoS grovt skadeverk? Er jo samma greia som å stelle seg uttafor en butikk i demonstrasjon slik at folk ikke kommer frem. Tviler på at de blir dømt for noe som helst mtp. at ingen/noe har tatt skade av dette.

Endret av N1ko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For PST hadde det lite å si, folk fikk ikke tippe på nett men måtte ut i butikkene.

Det er tapt omsetning for norsk tipping.

De har også plaget sider i utlandet, og firmaene har brukt penger på å rette opp i dette som i seg selv er en utgift.

Lenke til kommentar

Med tanke på at alle på dette forumet kunne ha kjørt et nytt angrep på 30 sek så er det holdningene som må endres. Det vil jo være avskrekkende å se at disse får en straff.

 

Må de si unnskyld og får blomster så frister det bare flere til å leke.

Lenke til kommentar

http://www.diskusjon...owtopic=1433619

 

Det kommer jo også an på hva de har gjort.

SYN Flood som i et avbrudt håndtrykk så serveren må svare med SYN-ACK,uten at klienten svarer med noe ACK.

Eller UDP fragment attacks, ICMP-floods eller ping of death.

Kan være mye, disse har nok lastet ned en programmvare og ikke skrevet den selv.

helt riktig, de brukte et program for å gjøre dette. var innom twitter siden deres tidligere i uken og leste alle stedene de hadde "hacka" og et stod det hvilket program de brukte.

 

mistenkte risikerer opptil seks år i fengsel hvis de blir funnet skyldige i siktelsen som omfatter grovt skadeverk.

 

Når ble DDoS grovt skadeverk? Er jo samma greia som å stelle seg uttafor en butikk i demonstrasjon slik at folk ikke kommer frem. Tviler på at de blir dømt for noe som helst mtp. at ingen/noe har tatt skade av dette.

demonstrasjon? litt dårlig eksempel eller? hvis du får en gjeng til å demostrere forran en butikk, ok, men forhindrer du folk å komme inn i butikken, så er det et lovbrudd. da kan butikken anmelde saken.

 

og dette er heller ikke snakk om en liten butikk, men noe som rammet flere tusener av nordmenn.

norsk tipping tapte jo masse penger, så her blir det nok også erstatning ja.

 

jeg synes hvertfall er bra at "hackerne" blir tatt alvorlig og at de blir straffet, 6 år synes jeg er bra, det viser at politiet tar slike saker alvorlig, og viser til f.eks. anonymous at det blir straff selv om du sitter bak en datamaskin og gjør lovbrudd.

Lenke til kommentar

Så alt for fortjent. De burde selvsagt få straff - avskrekkende effekt. Forresten, var AnoNorway avgjørende i oppklaringen?

det står egentlig ikke at anon var avgjørende. ettersom politiet hadde hatt aksjon på fredag, og de største angrepene var nå i helga så var nok politiet på sporet av dem. men vil nok tru at anon fikk litt fart på saken.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at disse drittungene har gått på en smell, men seks år i fengsel (som enkelte her roper på)? Fra lovbryternes ståsted er deres forbrytelse lite annet enn dataalderens tagging. De har gjort ugang for å tøffe seg for de store gutta. At de skal få erstatningsansvar som de aldri vil ha mulighet til å betale tilbake er for drøyt, det samme er å måtte sitte mange år i fengsel

 

Still spørsmålet på en annen måte - hvor hard straff må de få for å ikke gjøre det samme igjen?

Lenke til kommentar

Tagging blokkerer ikke en kunde fra en tjeneste med mindre du må vente til malinga er tørr for å komme inn i butikken da :p Men seks år fengsel og millioner i krav ser jeg ikke som særlig realistisk. Et par måneder betinget fengsel og rundt 50k i erstatning vil jeg tro er mer realistisk og sender ut et klart signal til andre naive aktivister eller hva en skal kalle dem.

Lenke til kommentar

Når ble DDoS grovt skadeverk? Er jo samma greia som å stelle seg uttafor en butikk i demonstrasjon slik at folk ikke kommer frem.

Når ble DDoS ikke grovt skadeverk? Det er mange firmaer som kun opererer på nett, og ved å sette de ut av drift kan du effektivt ødelegge deres virksomhet i kortere eller lengre tid.

Eksempelet ditt er helt latterlig mtp. det kan være snakk om skyhøye driftskostnader i bildet, masse folk som må på jobb for å reagere på angrepet, lage sak ut av det, politiet må handle og mye mer. Hvis man f. eks angriper en mindre side som bruker en server med maks transfer i mnd og du klarer å gå over denne (ikke med vanlig package-spam, men bandwidth-abuse) kan du føre til direkte kostnader også.

Lenke til kommentar

Dette er hva jeg vil kalle "uskyldig" morro. Hvertfall med tanke på at det kan ødelegge livet dems totalt. Får de erstatningskrav på flere mil så kan man likesågodt putte ei kule i panna på de. Det hadde hvertfall jeg gjort om jeg fikk et sånt betalingskrav!

 

Stakkars Norsk tipping da, tapte bitte bitte litt av de ufattelige summene de tjener i året.. I samfunnet vårt så betyr bedrifter og penger ALT, nåde den enkelt personen som hindrer milionene i å strømme igjennom systemet..

Helt sinnsykt, er faktisk Amerikatendenser på mange av innleggene i denne tråden!

 

Greit nok at det stoppet opp for DNB osv en liten tid, men det er da ikke grunn nok. Jeg kunne hvertfall ikke brydd meg mindre om jeg ikke fikk betalt regninger akkurat den dagen, enda det var siste betalingsfrist.

Jeg er bittelitt fleksibel, noe flere burde være. Funker ikke banken i dag?, Nei da betaler du i morgen!

 

Det er snakk om 2 ungutter her, i den alderen så kan de likesågodt tenke konsekvenser som en 12 åring. Å ødelegge hele dems voksene liv for dette er å gå for langt.

Gi di en smikk på fingern, noen mnd med fengsel eller noe. Men, ikke noe mer! Strenge straffer har aldri fungert godt for noe, det skaper bare mer hat og ugjerninger.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Dette er hva jeg vil kalle "uskyldig" morro. Hvertfall med tanke på at det kan ødelegge livet dems totalt. Får de erstatningskrav på flere mil så kan man likesågodt putte ei kule i panna på de. Det hadde hvertfall jeg gjort om jeg fikk et sånt betalingskrav!Stakkars Norsk tipping da, tapte bitte bitte litt av de ufattelige summene de tjener i året.. I samfunnet vårt så betyr bedrifter og penger ALT, nåde den enkelt personen som hindrer milionene i å strømme igjennom systemet..Helt sinnsykt, er faktisk Amerikatendenser på mange av innleggene i denne tråden!Greit nok at det stoppet opp for DNB osv en liten tid, men det er da ikke grunn nok. Jeg kunne hvertfall ikke brydd meg mindre om jeg ikke fikk betalt regninger akkurat den dagen, enda det var siste betalingsfrist.Jeg er bittelitt fleksibel, noe flere burde være. Funker ikke banken i dag?, Nei da betaler du i morgen!Det er snakk om 2 ungutter her, i den alderen så kan de likesågodt tenke konsekvenser som en 12 åring. Å ødelegge hele dems voksene liv for dette er å gå for langt.Gi di en smikk på fingern, noen mnd med fengsel eller noe. Men, ikke noe mer! Strenge straffer har aldri fungert godt for noe, det skaper bare mer hat og ugjerninger.

 

De visste veldig godt at dette er strafttbart de er 18-19 og ja 18-19 er vel ikke akkurat modent, men man har da hjerne nok til å forstå at ting har konsekvenser om de ble tatt, de tok risken og tapte enkelt og greit. Det blir nok ikke 6 år, dette er vel maks straff, men de kan faktisk være økonomisk ruinert i flere tiår framover(livet ut forsåvidt), om straffen om tilbakebetaling er stor nok.

 

Når du gjør noe dumt har det konsekvenser enkelt og greit, bryter du loven med viten og vilje har det konsekvenser. La oss nå ikke bli et samfunn der vi syr puter under barn og ungdommer bare fordi de ikke greier å tenke lenger enn sin egen nese, man må lære at det man gjør kan ha konsekvenser.

 

Som min far som jobber i jussen sa på en fjelltur noen år siden og vi så en gutt på 10-13år eller noe kjøre rundt på en sånn liten mini motorsykkel ting, som du egentlig bruker på bane, dette mens foreldrene så på, gutten kjørte vel såpass fort at om han hadde truffet meg og jeg på en eller annen måte hadde blitt ødelagt, uansett åssen om det så hadde vært for et år, så ville jo behandling, skader, saksomkostninger osv. måtte blitt betalt av foreldrene la oss si 500 000 da, det er jo en vanlig årslønn for mange, la oss si de 500 000 måtte bli betalt over x antall år. Men om x antall år kan de 500 000 ha gått ned i verdi og da måtte de ha betalt mer. Og la oss ikke glemme at vis ungen deres ble ødelagt i samme kræsjen ville forsikringsselskapet nektet å betale noe som helst da aktiviteten som faktisk er regulert til baner ikke skjedde på gitt bane, bare fordi ungen ville leke seg på fjell stiene så kunne familien blitt økonomisk ruinert for resten av livet.

 

Sånn er det også med disse ungdommene synd å måtte si det men viss man leker med de store gutta må man også tåle steken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Kjetil_90:

 

18 - 19 åringer er myndige - og bør således kunne tenke konsekvensen av det de gjør. Man er i alle fall så gammel at man juridisk må ta konsekvensen av sine handlinger.

 

Nå mener jeg dog ikke at de skal ha 6 års fengsel - det er også maksimal strafferamme. Det kan også hende at samfunnstraff (samfunnstjeneste) i dette tilfelle er den beste reaksjonsformen. Men at det får en viss økonomisk konsekvens synes jeg er helt greitt - og den bør være slik at de må slite med den ei stund framover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...