Ingeniør_student Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Hei alle sammen! Jeg oensker aa dele opp mitt spoersmaal i 2 deler. Del 1: Studievalg ved Siv.ing linjene ved NTNU. Del 2: Innpassing av emner tatt ved Bachelorgraden Del 1 : For noen aar tilbake naar jeg var ferdig med min Foerstegangstjeneste ved GSV var jeg fortsatt ung og impulsiv og oensket aa studere det jeg selv ville og hadde interesse for. Jeg soekte meg inn paa Siv.ing Matematikk og Fysikk ved NTNU (2009) og fikk tilbud om plass, men jeg tenkte at jeg kanskje burde ta aa studere i utlandet. Jeg dro utenlands og studerte BEng (Hons) Aerospace Engineering i England. Naa i etterkant har jeg funnet ut at dette kanskje ikke var saa lurt siden jeg vil jobbe i Norge resten av mitt liv. Det er heller ikke mye flyindustri i Norge saa veldig faa jobber som er relevante, andre enn i de faa flyselskapene som finnes; i tillegg er NTNU ALT i lille Norge og alt annet har ikke noe aa si. Har soekt indoek, Tekn, Kyb og Materialteknologi, men planlegger aa bytte internt og gaa for PuP. Er det noen her inne som har noen ideer om hva som boer vaere valget hvis det eneste man vil ha er en jobb? Det er sikkert mange som vil komme med "sats paa det du intresserer deg for og vil trives med". Men naa er det slik at jeg har 380 000 kr i gjeld og vil ha jobb etter endt utdannelse, det er det eneste som betyr noe. Haaper paa positive forslag paa hva som kan vaere aktuelt mtp jobb etter endt utdannelse og en sommerjobb hvor jeg kan opparbeide meg relevant erfaring. Del 2 : Er det mulig etter aa ha kommet inn paa en av siv ing linjene aa snakke med studieveilederne og se om det er mulig aa faa noen av fagene man har tatt under bachelor godkjent slik at man ikke maa ta dem paa nytt? eller er NTNU veldig kresne paa slikt? 1.Year : Principles of Aeronautical Engineering Mathematics for Engineers Manual Drafting and CAD Electrical and Electronic Engineering Principles Personal Development Planning Manufacturing and Materials 1 Engineering Mechanics 1 Thermofluid Mechanics 1 2. Year Mathematics for Mechanical Engineers Mechatronics Control Systems Engineering Group Project and Management Aerodynamics A Flight Mechanics A Aero-Structures Avionic Systems 3,year Flight Control and Simulation Avionic Systems B Flight Mechanics B Individual Project/Dissertation Aircraft Systems Operations Planning and Improvement Aero-propulsion Jeg mener at mange av disse fagene gaar igjen i en del fag ved NTNU i PuP. Eksempel paa hva dette kan vaere : Matematikk 4N Reguleringsteknikk Teknologiledelse Mekanikk 1 Fluidmekanikk Termodynamikk Noe som tidligere har soekt om innpass ? Endret 9. mai 2012 av ingenioerstudent Lenke til kommentar
operg Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Når det gjelder spørsmål 1 vil alle studiene du har listet opp kunne føre til en godt betalt jobb. Velger du PuP vil du kunne få alt fra ingeniørjobber innen produksjon i industrien til jobber i konsulentselskaper. Når det gjelder spørsmål 2 må du ta kontakt med Studentservice eller studierådgiver ved PuP på NTNU. Endret 9. mai 2012 av operg Lenke til kommentar
Ingeniør_student Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 oki, takk skal kontakte dem med en gang jeg har kommet inn. 2D og 3D modellering ved hjelp av AutoCad eller SolidWorks; er det noe man laerer i noen av de grunnleggende PuP emnene ? eller laerer man dette ved noen andre linjer? Lenke til kommentar
Alesle Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 2D og 3D modellering ved hjelp av AutoCad eller SolidWorks; er det noe man laerer i noen av de grunnleggende PuP emnene ? PuP har Produktmodellering i første semester, og mulighet for bruk av CAD (NX 8) i Produktutvikling i 4. semester. Lenke til kommentar
Ingeniør_student Skrevet 9. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2012 Ser jo bra ut med mtp hvordan det hele er lagt opp ved ukentlige oevinger, men dette forandrer seg jo fra tid til annen. SolidWorks er tydeligvis ettertraktet av arbeidsgivere, mener aa ha sett det i flere annonser til sommerjobb etc. AutoCad er ifoelge mange utgaatt. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Gå rett på en MSc. Hvis karakterene dine fra UK er ok, så vil du ikke ha noe problem med å gå rett på master i andre type ingeniør-spesialiseringer. Lenke til kommentar
Ingeniør_student Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Tja jeg foeler personlig at jeg trenger noen av disse typisk maskinfagene og litt mer fordypning i mekanikk med mekanikk 2 og 3, i tillegg til bruddmekanikk og elementmetoden (arbeidsgiverne ser jo tross alt paa karakterkortet med fagene man har hatt og karakterene). Dog oensker jeg aa spesialisere meg i Sikkerhet, paalitelighet og vedlikehold ved Produksjon og Kvalitetsteknikk. Karakterene var bra i starten (A i snitt) men jeg har falt ned paa C siden jeg har slitt med mentale problemer etter 22. Juli. Gaar paa medisiner og vil egentlig bare hjem. Har ikke mye haap om aa fullfoere men proever mitt beste og kanskje jeg kan dra tilbake til Norge med BEng (Hons) i haanda, men faar se. Vil bare hjem Har eksamener 14 mai, 16 mai, 17 mai og 24 mai. Vi krysser fingrene for at det gaar i orden. Endret 10. mai 2012 av ingenioerstudent Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 OT: Det er formildende omstendigheter som du burde la Board of Examiners være klar over. Godt mulig det kan få deg opp på en 2:1 i hvert fall. Men ja, for all del start på nytt på NTNU, men jeg vil tro at det er mye fag som kanskje vil være litt vel treige for deg de fire første semesterene. Lenke til kommentar
Ingeniør_student Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Jepp, har soekt om utsettele paa hovedoppgaven. Hvis jeg kan gjoere en skikkelig innsats og levere inn i August kan det hende jeg kan faa en 1:1 i hovedoppgaven som teller 25% av hele 3.aar. hehe, skal kanskje trappe opp paa kontoret med et smil og spoerre pent om jeg kan ta et litt mer "nyttig" fag enn exphil og dermed ligge litt foran hele veien (gitt at jeg faar en BEng fra England) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå